שלוש נשים ממודיעין פתחו לאחרונה את דף הפייסבוק ‑ "משלבים ידיים למען שיח מקרב – יוזמה אזרחית לעתיד ישראל". המטרה ברורה ועולה גם מהשם שבחרו: להרגיע את השיח הציבורי האלים והבוטה בחברה הישראלית על רקע משבר הקורונה והבחירות שבדרך.
1 צפייה בגלריה
מימין: שיינקופף, לפידות ועפרון
מימין: שיינקופף, לפידות ועפרון
מימין: שיינקופף, לפידות ועפרון
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
בדף ההסבר על פתיחת הקבוצה כותבות השלוש – רוויטל שיינקופף (46), אילנה לפידות (67) ואורית עפרון (55), שבשנים האחרונות פעילות בנושאים חברתיים שונים, כי דף הפייסבוק הוקם כדי "לקדם צורך בוער לעתיד החברה בישראל – שינוי השיח החברתי משיח אלים ומגדיל פערים ושסעים, לשיח המכיל ומכבד את האדם באשר הוא אדם".
כמה ימים לאחר פתיחת הדף, הצטרפו אליו מאות משתמשי פייסבוק, ונכון ליום שלישי, מועד סגירת הגיליון, עומד מספר החברים בקבוצה על קרוב ל־600, נתון שלדברי השלוש עוד יצמח ויגדל בשבועות הקרובים.

מחאה ליד הקניון

"השיח המתנהל כיום ברשתות החברתיות, במדיה וברחוב, חצה את כל הגבולות האדומים", אומרות השלוש, "וזה הפך לשיח שאינו עולה בקנה אחד עם העקרונות הפלורליסטים שעליהם מושתתת חברה דמוקרטית, והוא מעודד אלימות".
האלימות עליה מדברות שיינקופף, לפידות ועפרון, התגברה מאוד בחודשיים האחרונים, ובעיקר לאחר ההחלטה על קיומן של בחירות רביעיות בתוך שנתיים – מהלך שהקפיץ בעוד שלב את השיח החברתי המתלהם בעיצומו של מאבק חברתי ומגזרי בישראל, והכל בשיאה של התמודדות המדינה עם התפשטות המגיפה.
לדברי עפרון, הצטרפותה למיזם היתה המשך טבעי לצורך שהיא מרגישה מזה זמן רב להשמיע קול בנושא המציאות המורכבת שאיתה מתמודדים אזרחי המדינה.
"מבחינתי לא היה רגע אחד שהחלטתי שצריך לנסות לגרום שינוי בצורה של הקמת קבוצה חברתית. מדובר במשהו שנבנה לאורך זמן", היא מספרת. "המציאות לא פשוטה. מצד אחד ההפגנות נגד נתניהו, מצד שני הפגנות החרדים, ובאמצע אלימות של שוטרים ונגד שוטרים, השתלחויות של פוליטיקאים בתקשורת זה כנגד זה ופשוט נמאס. בתחילת חודש אוקטובר האחרון, הרגשתי שמה שקורה פה מסוכן לעתיד המדינה, שאנחנו רגע לפני מלחמת אחים והחלטתי שאני לא שותקת יותר, אז הכנתי שלטים משלי, ויצאתי למחות על המצב לבדי ליד הקניון העירוני".

"מנהיגות אזרחית"

"מה שהניע אותי לפעול היה בין השאר שיחות שניהלתי עם חברים שגרים בחו"ל, ששאלו אותי מה קורה עם השיח המכוער בישראל סביב הבחירות וכל התנהלות הממשלה", מספרת שיינקופף. "זה היכה אותי בתדהמה, כי בתחושה שלי אני מוקפת באנשים אחרים. ההרגשה שלי היא שרוב העם שפוי, ומי ששומעים אלה בעיקר קומץ קיצונים".
ההחלטה שקיבלו השלוש לפעול ולהשקיע מזמנן, הגיעה מתחושה משותפת שתושבי המדינה הם אלה שיכולים לגרום לשינוי חיובי.
"דוגמה אישית ומחויבות למיגור התופעות האלה לא יגיעו מבית המחוקקים, וגם לא מהתקשורת הארצית שמונעת לצערנו משיקולי רייטינג", מסבירה לפידות, "ומנגד, יש בקרבנו מנהיגות אזרחית ויכולת לפעול לשינוי תודעה, להוכיח ששיח מכבד הוא כוח ולא חולשה, לכן יצאנו לדרך".

ממודיעין לישראל

בימים אלה, אחרי תקופת התארגנות שכללה מאמצים להגביר את החשיפה לקבוצה שפתחו, ולצרף אליה כמה שיותר חברים, מתכוונות השלוש להתחיל להראות נוכחות פיזית בשטח.
"העיר צריכה להיות מוצפת בשלטים עם מילים חיוביות, כמו למשל 'מודיעין בוחרת לדבר אחרת', ולהניע ילדים ונוער ומבוגרים לכתוב מסרים על שלטים שייתלו בגינות, בפארקים ועל מרפסות הבניינים", אומרת עפרון. "אנחנו צריכות להביא לגל של פעילות קהילתית, שכל קבוצות העיר מודיעין יצטרפו למהלך, שכל בית ספר וגן בעיר יכירו את הסלוגן של שיח מכבד, והכל במטרה כמובן שהסיסמה 'מודיעין בוחרת לדבר אחרת' תזלוג הלאה ותהפוך ל'ישראל בוחרת לדבר אחרת'".
גם שיינקופף מאמינה שהעברת המסר הראשי אל כמה שיותר תושבים ומגזרים עשויה להביא להצלחת המיזם שלהן.
"אם נעביר את המסר, וכולם יחשבו על ערבות הדדית ויעסקו בכך, הורים יעבירו את המסר לילדיהם, נוכל לעשות צעד גדול אל המטרה לקדם את נושא הערבות ההדדית, השותפות, קירוב הלבבות והאחדות", היא אומרת.
עפרון: "הרגשתי שמה שקורה פה מסוכן לעתיד המדינה, שאנחנו רגע לפני מלחמת אחים, והחלטתי שאני לא שותקת יותר"
לצד הכוונות הטובות והאנרגיה הגבוהה לפעולה, מודעות השלוש לעובדה כי מצבה של החברה הישראלית נמצא בשפל בכל הקשור ליחסים בין מגזרים, קבוצות פוליטיות ותנועות חברתיות, אולם לדבריהן מציאות עגומה זו לא תגרום להן לוותר.
לתפיסתן, אפשר להניע את הציבור לפעולה גם בעיר כמו מודיעין, שנחשבת במידה רבה ל"בועה" בחברה הישראלית נוכח מעמדה החזק והדירוג הסוציואקונומי הגבוה שלה.
"אם לא הייתי מאמינה שניתן לעשות שינוי מהמקום שלנו, לא הייתי קמה ועושה מעשה", מסבירה עפרון, "ואני מאוד מאמינה בקמפיינים שיש להם יכולת לשנות תודעה. בעבר המדינה יצאה עם קמפיין 'צא לנוף אך אל תקטוף', והקמפיין לשימוש בחגורות בטיחות, וזה הצליח. אני מאמינה שכל אחד במדינה רוצה לחיות בשקט ובשלווה".
לפידות, שרואה חשיבות רבה בהצטרפות בני נוער וצעירים למיזם, מסכימה עם עפרון.
"מדובר בתהליך ארוך ורצוף אתגרים בגיוס ילדים ובני נוער לתהליך, אבל הצירוף של המגזר הזה לפעולה והעלאת התודעה הציבורית הוא דבר בר השגה", היא אומרת.
"אני מאוד אופטימית בקשר לתהליך כי אני סבורה שיש לנו עם מדהים, מלאכים שתורמים, מתנדבים ומקדמים יוזמות, אור לגויים ממש", מוסיפה שיינקופף, "ואני באמת מאמינה בזה בכל לבי".
מבחינת השלוש, סימן ראשון להצלחתן להניע את התהליך לשינוי התודעה הציבורית יהיה יציאה מתחומי מודיעין והתפשטות לפעילות בכל רחבי הארץ.
"נעשה הכל כדי לפרוץ את גבולות האיזור שלנו, כדי שהמסר יעבור והילדים והנכדים שלנו יגדלו במקום נעים, מכיל ומכבד", מסכמת שיינקופף.