דנה אבירם, סופרת נוער ותיקה, שספרה ה־12 "#מפורסמת" רואה אור בימים אלה, התחילה את חייה המקצועיים כעובדת סוציאלית במקום הקשוח ביותר שאפשר לדמיין: באגף עברייני המין של שירות בתי הסוהר.
1 צפייה בגלריה
דנה אבירם
דנה אבירם
דנה אבירם
(צילום: פרטי)
קראו גם:
במקום הזה היא נחשפה לראשונה לעולם הפדופיליה, בתקופה בה רשת האינטרנט רק החלה להתפתח, ובעקבותיה נולדו "עברייני הרשת".
היא פגשה את הסיפורים הקשים מקרוב והחליטה שהיא מקדישה את חייה להילחם בתופעה ולפעול בכל האמצעים כדי להגן על ילדים מפגיעות ברשת.
כיום אבירם מנהלת את חברת "זהירים ברשת" - תוכנית שמעבירה הרצאות, הדרכות והצגות להורים, מורים ותלמידים, ופוגשת עשרות אלפים מהם מדי שנה.
באמתחתה 11 ספרים שהוציאה לאור, חלקם היו לרבי מכר. כולם עוסקים בקשר שבין העולם הטכנולוגי לעולם הילדים: בריונות ברשת, היכרויות ופיתוי ברשת, בדידות בעולם הטכנולוגי ועוד.
ספרה החדש, "#מפורסמת", מספר את סיפורה של אנה בת ה־14, נערה דחויה חברתית, שמתחילה להעלות לאינסטגרם תמונות שלה עם בגדים שעיצבה, ויום אחד היא מקבלת הודעה מפתיעה ומשמחת מסוכן דוגמניות. פתאום חייה של אנה הופכים לסדרה של אירועים זוהרים: פרסומות, מסיבות בריכה עם דוגמנים ודוגמניות, מתנות והשקות. כל מה שנערה בת 14 יכולה לחלום עליו. אבל במקביל היא מקבלת גם פתקי איום אנונימיים ולאט־לאט היא מגלה שלחיי הזוהר מתלווה מחיר לא פשוט.
"כשאני מגיעה היום לבתי ספר ושואלת תלמידים מה הם רוצים להיות שיהיו גדולים, כמעט כולם עונים פה אחד: 'מפורסמים'", מספרת אבירם, "'אבל במה?', אני מקשה, והתשובה היא: 'זה לא משנה...'.
אז מהו המחיר הכבד שיש לפרסום? בהתחלה זה כיף, מחמיא ויש הרבה תהילה, אבל זוהי עיסקה עם השטן: השתעבדות לחיי הפרסום. הם צריכים להיות כל הזמן אונליין, נגישים, זמינים, באור הזרקורים. גם אם זה לא כיף. הם לא רק בעלי נוכחות, אלא בעלי נוכחות גבוהה.
הם הולכים למקומות לא כי בא להם, אלא כי זה חשוב. אנשים לא חברים שלהם מרצון, אלא בגלל אינטרס. היום כולם חושפים את הגוף וצריכים לשדר רמה גבוהה של סקסיות. הם חייבים לחיות את זה כל הזמן. זה לא נגמר אף פעם. הם כל הזמן בחוץ וחשופים. ילדים מאוד צעירים לא יודעים להתמודד עם כל אלה. ירדו לי מספר העוקבים, אז תצלמי אותי עם חוטיני. את מאבדת את הפרטיות שלך לגמרי... לצד כל אלו מגיעות תגובות וביקורת. חלק מהתגובות פוגעניות, שיימינג וחלקן בעלות אופי מיני שלא מתאים לגילם הצעיר מדי".
כל פעילותה וספריה של אבירם נועדו לדבריה לייצר שיח בגובה העיניים, ללא שיפוטיות, ולגרום להורים לתווך לילדים את המורכבות של העולם הזה, את הסכנות שעומדות בפתחו וכיצד עליהם להיזהר ולהתמודד. לא פעם הגדירו אותה כלוחמת צדק ברשת.
בין ספריה הקודמים: "סלפי אחד יותר מדי", ו"חולמת להיות אלופה".