אילו רק הקשיבו לו בזמן, הוא מוכן להישבע, הייתה הפתעת המלחמה נמנעת, בזכות המזל"ט שהמציא במלחמת ההתשה, אך פיתוחו הופסק לפני מלחמת יום כיפור. לדבריו, המזל"ט יכול היה לגלות בצילומים מקרבת תעלת סואץ את הכוחות המצריים נערכים להתקפה על צה"ל.
2 צפייה בגלריה
שבתאי בריל
שבתאי בריל
שבתאי בריל
(צילום: פרטי)
קראו עוד:
כך מספר סא"ל (מיל') שבתאי בריל (83), ממציא המזל"ט הישראלי, שעבר לגור בימים אלה בדיור המוגן "פאלאס מודיעין". בריל שעוסק היום במדיטציה, הוציא לאחרונה ספר חדש בהוצאת סטימצקי "לראות למרחוק, כי בנפשי הדבר", המספר את סיפורו ואת סיפור ההחמצה שנושא עמו עד היום - 47 שנים אחרי מלחמת הכיפורים.
בספר מספר בריל כי ראה למרחוק את הנעשה מעבר לגבול, את איומי המלחמה הקרבים ואת שדה הקרב העתידי. חזונו ותושייתו הביאו להמצאת המזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס) הראשון של צה"ל, שריחף מעל שמי האוייב והביא משם תמונות חדות ובהירות שיכולות היו לסייע לתמונת המודיעין. המזל"ט ההוא השתפר עם השנים ושינה את טקטיקת הלחימה של צה"ל ושל צבאות רבים בעולם.
2 צפייה בגלריה
ספרו של בריל - לראות למרחוק
ספרו של בריל - לראות למרחוק
ספרו של בריל - לראות למרחוק
(צילום: פרטי)
מהמידע שזרם ביחידה, ידע בריל לדבריו לאבחן את האיומים שבישרו על מלחמת יום הכיפורים ואף התריע עליהם. תיסכולו, עליו הוא כותב בספרו, נובע מכך שהמזל"ט שפיתח והפעיל כבר בשנת 1969, לא היה זמין במלחמת יום הכיפורים, 4 שנים מאוחר יותר.
בריל מאמין שאילו המזל"טים היו בשימוש במלחמת יום כיפור, לא הייתה נגרמת הפתעה. ארבעים שנה לאחר שפשט את מדיו, חושף קצין המודיעין הבכיר לחשוף את המסמכים שברשותו, ביניהם כאלה שהותרו לפרסום רק היום, ולספר על קורותיו בשירות העם והמדינה.
בריל שימש כקצין האג"ם של יחידת המודיעין 8200 (לשעבר 848 במלחמת יום הכיפורים) ולאחר פרישתו מצה"ל כמושל בית לחם. הוא פעל רבות להקמת חומת ההפרדה בין הקו הירוק ליו"ש, הגה תוכניות חשובות לפתרון בעיות לבנון ועזה, לצמצום נגע תאונות הדרכים ויוזמות נוספות.
כל העדכונים - חדשות מודיעין