תביעת המיליונים על איחור במסירת דירות בפרויקט מחיר למשתכן במודיעין, מחוללת רעידת אדמה משפטית.
2 צפייה בגלריה
שכונת מורשת
שכונת מורשת
שכונת מורשת
(צילום ארכיון: קובי קואנקס)

החברה הקבלנית שנתבעה על ידי הדיירים על איחור במסירת הדירות ב-7 חודשים בממוצע, מאשימה את הוועדה המקומית של עיריית מודיעין מכבים רעות, בעיכובים מתמשכים באישורי בנייה לפרויקט, שגרמו לדבריה לאיחור הניכר במסירת הדירות. כמו כן מאשימים בחברה הקבלנית את החברה הכלכלית שבבעלות העירייה, בשורה ארוכה של כשלים שגרמו לאיחורים נוספים בבנייה. גם חברת חשמל ו'בזק' זכו להודעות צד שלישי מצד החברה הקבלנית, המפרטת כיצד פעולתן גרמה לה לעיכובים נוספים בבנייה.
בעיריית מודיעין החליטו להשיב מלחמה. לאחרונה שלחה העירייה הודעת צד רביעי לאדריכל הפרויקט, שהגיש מטעם החברה הקבלנית, את תכניות הפרויקט לאישור הוועדה המקומית. על פי העירייה, האדריכל עשה זאת בחובבנות וברשלנות, שגרמה ל-8 סבבי תיקונים, שגרמו לדחיית אישור הפרויקט בכ-10 חודשים.

שבעה חודשי המתנה


כל הפרשה החלה כש-57 משפחות שרכשו דירה בפרויקט מגורים בשכונת מורשת במודיעין, במסגרת תוכנית 'מחיר למשתכן', קיבלו לידיהן את המפתח לדירותיהן באיחור ניכר של כ-7 חודשים בממוצע.
חרף פנייתן של המשפחות ל'מורשת הנחלה' - החברה הקבלנית האחראית על הקמת הפרויקט, לא ניאותו בחברה לפצות אותם על פי חוק המכר, ובלית ברירה, הוגשה נגד החברה הקבלנית תביעה, באמצעות עו"ד עמנואל יוזוק ממשרד עורכי הדין יוזוק מלכין, שבה דרשו הדיירים מהחברה פיצוי בסך כ-4.5 מיליון שקלים.

2 צפייה בגלריה
עו"ד עמנואל יוזוק
עו"ד עמנואל יוזוק
עו"ד עמנואל יוזוק
(צילום: גיא גואטה)

אל כתב ההגנה אותה הגישה חברת 'מורשת הנחלה', היא צירפה הודעות צד שלישי לשורה ארוכה של גורמים שלטענתה גרמו לה לעיכובים ממושכים, וביקשה מבית המשפט שיורה לאותם גורמים לשפות אותה על כל הוצאה שתידרש להוציא, בשל הצורך לפצות את הדיירים על האיחור במסירת דירותיהם.
על פי כתב ההגנה של 'מורשת הנחלה', בעירייה החליפו את שיטת פינוי האשפה הנדרשת, לאחר אישור הפרויקט, מבלי להודיע על כך לאדריכל. הדבר הצריך תכנון מחדש של כל הבניינים בפרויקט, דבר שגרם לאיחור בהגשת התכניות לאישור הוועדה המקומית.
כמו כן נטען, שעבודת העירייה שובשה לאורך תקופות ארוכות, עקב מגפת הקורונה. בחברה הקבלנית גם מאשימים את החברה הכלכלית בשורה של מחדלים שגרמו לעיכובים כמו הנחת תשתיות מים במקומות שלא יועדו לכך תכנונית, דבר שגרם לעיכובים ותקלות, כולל השבתת מכונות הטיח.

קראו גם:

כמו כן, נטען שחברת החשמל התעכבה בצורה בלתי סבירה באישור התוכניות. כמו כן, דרשו בחברת החשמל לפצל את חדר הטרפו (טרנפורמציה), וזאת בשלב מאוחר של תהליך הבנייה, דבר שגרם לעיכובים ממושכים נוספים.
גם באשר לחברת 'בזק' טוענת החברה הקבלנית להתנהלות שהובילה לעיכובים.

העירייה נגד האדריכל


כאמור, בעיריית מודיעין מכבים רעות לא עברו בשתיקה על האשמות החברה הקבלנית, ובמסגרת כתב ההגנה צירפו הודעת צד רביעי נגד אדריכל הפרויקט, אשר היה אמון, כך נטען, על הגשת התכניות של הפרויקט לוועדה המקומית.
לטענת העירייה, שינוי דרישות מערך האשפה בשכונה התקבל כשנה לפני הפנייה הראשונה לאישור הפרויקט. בוועדה המקומית הגיעו למסקנה כי הדרישה לשינוע פניאומטי של האשפה בשכונה הוא סבוך, וחסרונותיו עולים על יתרונותיו. על כן הוחלט לחזור לדרישות פינוי האשפה הישנות, הנהוגות בעיר. לדברי העירייה, הדבר אמור היה דווקא לפשט את התכנון והבנייה, ובכל מקרה, האדריכל היה אמור להיות מצוי ומעודכן בדרישות הוועדה המקומית. על כן, לדברי העירייה, הגשת התכניות השגויות לוועדה המקומית בנושא זה היא באשמתו הבלעדית של האדריכל.
בנוסף נטען, כי התכניות שהוגשו לוועדה המקומית על ידי האדריכל, הוגשו בצורה שגויה ולא מספקת, ודרשו 8 סבבי תיקונים שונים, שגרמו לאיחור מצטבר של כ-10 חודשים באישור התכניות על ידי הוועדה המקומית.
מכל הסיבות הללו, דורשת העירייה מבית המשפט, שאם יוטל עליה לשלם לחברה הקבלנית חלק כלשהו מהוצאותיה בשל איחור במסירת הדירות לדיירים, חלק זה ישופה לחלוטין על ידי האדריכל.
לדברי עו"ד עמנואל יוזוק, התביעה של בעלי הדירות בפרויקט, לפיצוי מצטבר בסך כ- 4.5 מיליון שקלים, נטועה עמוק בחוק המכר, ועל כן אין לו ספק שבית המשפט יפסוק לבסוף כי בעלי הדירות אמורים לקבל פיצוי. "מי מכלל הגורמים ששמם שורבב לתביעה בהודעות צד שלישי ורביעי ישלם לבסוף את הכספים המגיעים לדיירים? זה כבר לא מענייננו", דברי עו"ד יוזוק.