ביום חמישי לפני כשבועיים הגיעו אל פארק ענבה במודיעין עשרות תושבים, רובם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, שהתייצבו במקום מסיבה מרגשת במיוחד: השקתו של חוג רכיבה על אופניים, ראשון מסוגו, לילדים ולנוער עם צרכים מיוחדים.
2 צפייה בגלריה
ילד בפעילות הרכיבה
ילד בפעילות הרכיבה
ילד בפעילות הרכיבה
(צילום: עמותת "סחלבים")
קראו גם:
מי שעומד מאחורי היוזמה הוא אלי שרוני, תושב העיר שהיה לפני עשור בין המייסדים של עמותת פעול"ה (פותחים עיניים ולב לצורכי העיוורים), שאנשיה פועלים למען עיוורים ולקויי ראייה במגוון תחומים.
לאחר עבודת שטח מאומצת והשקעה רבה, הצליח שרוני לרתום לצידו את אנשי אגף הספורט של העירייה, נציגי המחלקה העירונית לשירותים חברתיים, ואת חברי עמותת "סחלבים".
ביחד הקימו את חוג הרכיבה הייחודי, שעד היום פועל רק בתחומה של רשות מקומית אחת בארץ ‑ רעננה ‑ סמוך לבית לווינשטיין.

אגף הספורט הרים את הכפפה

"הפעילות הזו תוכננה כבר לפני שש שנים, אבל אף אחד בעירייה לא הרים את הכפפה, ומי שלאחרונה היטה לנו אוזן קשבת הוא עדי דויטש, המנהל של אגף הספורט בעירייה, נכה צה"ל, שעם כניסתו לתפקיד שאל איזו פעילות מתבצעת בעיר בנושא נכויות, ועידכנו אותו שהפעילות היחידה היא הפעילות שלנו (למען העיוורים ‑ ש"א)", מספר שרוני.
דויטש יצר עם שרוני קשר והזמין אותו למפגש בלשכתו בבניין העירייה.
"מהרגע הראשון התגלגלנו עם הרעיון של החוג לילדים ולנוער של רכיבה על אופני טנדם, המיועדות ללקויי ראייה ולעיוורים ולאדם 'בריא' המסייע לאדם המוגבל", אומר שרוני. "בשלב מסוים נקבעה לי פגישה נוספת, הפעם עם דויטש ועם יו"ר עמותת סחלבים, חבר המועצה והמשנה לראש העירייה אלעד שמעונוביץ, ועם מחזיק תיק השירותים החברתיים, חבר המועצה עמיעד טאוב, והם החליטו לסייע לנו בתיקצוב הפרויקט ובהתנעת החוג, וכך הגענו לרגע המשמח לפני כשבועיים".

מפיצים עלונים ומגייסים תרומות

בתקופה שקדמה להחלטת העירייה ועמותת סחלבים להוציא את המיזם אל הפועל, עבדו שרוני וחברי העמותה כדי לקדם את הרעיון ולחשוף את הנושא בפני תושבי העיר.
2 צפייה בגלריה
עמיעד טאוב על אופני "טנדם"
עמיעד טאוב על אופני "טנדם"
עמיעד טאוב על אופני "טנדם"
(צילום: עמותת "סחלבים")
הם הפיקו עלון הסברה, וגייסו תרומות כדי לאפשר את רכישתם של אופני הטנדם.
"עברנו מבניין לבניין, חילקנו בתיבות הדואר, העלינו את המודעות בציבור, ובמהלך חודש מרץ השנה הגיעו נציגים מתחומים שונים שערכו פעילויות לילדים בעלי צרכים מיוחדים, וזה היה המשך של החשיפה לעמותה שלנו ולקהילה המיוחדת הזו", מספר שרוני.
לפני כשבועיים הגיעו לנקודת המפגש שנקבעה בפארק כ־30 משפחות לילדים ובני נוער בעלי צרכים מיוחדים, דבר שריגש מאוד את שרוני ושאר הנוכחים.
"אני עמדתי בצד ופשוט בכיתי, זה היה מרגש", חושף שרוני. "אנחנו מאמינים שברגע שיהיה פרסום רב יותר, וברגע שנגיע לגופים גדולים, נוכל לעשות הרבה יותר. חברות גדולות יוכלו לתרום אופני טנדם מיוחדים ואז נוכל לקדם את הפעילות הזאת.
"הפארק, לתפיסתי, אמור לשרת בעתיד לא רק את תושבי העיר, אלא גם בעלי צרכים מיוחדים מכל המרחב שמסביב לעיר, וזה גם פרויקט קהילתי ומתנדבים ובני נוער המבצעים מחויבות אישית יוכלו לסייע לנו בפעילות מדהימה, זה נפלא".

"לשלב אוכלוסיות שונות בקהילה"

אחת מתושבות העיר שהגיעה למפגש היא עינת הדס, אמה של אריאל (8), הלוקה במחלה גנטית נדירה.
"אלי שרוני הוא אדם מקסים ויוצא דופן, ואני שמחה מאוד שסוף־סוף שמים בעירייה דגש על אנשים עם מורכבויות ומוגבלויות, ש'מאירים' עליהם את הזרקור ונותנים את התקציב לכך. אולי יש תקווה שמשהו טוב יקרה", אומרת הדס. "אופני טנדם הם דבר שלא כל אחד מכיר, וזה חשוב לחשוף את החברה לסוג הזה של הפעילות, וזו בהחלט עוד הזדמנות לשלב אוכלוסיות שונות בקהילה".
לצד הסיפוק שהדס מביעה מהיוזמה החדשה, היא מקווה שהחשיפה לנושא תביא לקידום בעלי צרכים מיוחדים גם בהיבטים נוספים.
עינת הדס: "האמונה שלי היא שלאנשים עם נכות או מוגבלות יש תפקיד בחברה. למרות שהם נתפסים בדרך כלל כסיעודיים, יש להם תפקיד משמעותי בעיניי"
"חשוב בעיניי שיהיו פעולות יותר משלבות בין אוכלוסיות, ופחות בקטע של חניכה. ילדים או מבוגרים באותו גיל שיהיו יחד, אלה דברים שחשוב שיקרו, לטובת כולנו, לטובת החברה", היא מסבירה. "האמונה שלי היא שלאנשים עם נכות או מוגבלות יש תפקיד בחברה. למרות שהם נתפסים בדרך כלל כסיעודיים, כמישהו שהחברה צריכה לדאוג להם, יש להם תפקיד משמעותי בעיניי. אלה ילדים ומבוגרים שמכניסים אותנו לפרופורציות, מייצרים עבורנו הזדמנות לתת לאחרים, מאפשרים לנו להיות מאושרים, מזכירים לנו שלמרות חיים לצד מגבלה ואיתה, אפשר לעשות הרבה. הם נותנים לנו השראה.
"אני מקווה שההתחלה הטובה הזו תוביל אותנו למקומות יפים ומוצלחים עוד יותר".
מי שעוד התרגש מאוד מאירוע השקת החוג הוא טאוב, שבשנתיים האחרונות פועל במסגרת תפקידו במחלקת השירותים החברתיים, לשילוב אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים בחברה.
"אני שמח שהתהליך הזה, שהחל לפני שנה עם אלי שרוני, הגיע בשבוע שעבר למפגש חשיפה לכל הילדים ובני הנוער ובני משפחותיהם", אומר טאוב. "המטרה שלנו היא שכולם יהיו שווים, שכל אחד יוכל לעשות הכל, כל תושב, מגיל אפס, בוודאי ילדים עם צרכים מיוחדים. כל אדם זכאי לקבל הכל, והספורט הוא דרך פעולה מעולה. מדובר בחוויה לכל גיל, וברגע שמפעילים חוגים כאלה, מצטרפים לפעילות מתנדבים מהקהילה, ואז אנחנו יוצרים חיבורים חברתיים בין אוכלוסיות, שנוצרים רק במקרים כאלה".