דווקא במהלך השנה החולפת, על אף העובדה שמדובר בתקופה מורכבת - הימים שאחרי מגפת הקורונה והחשש מחזרתה, והעלייה ביוקר המחיה ‑ העזו כמה מתושבי העיר, חלקם בעלי ניסיון בתחום ניהול העסקים וחלקם לא, לפתוח עסקים חדשים בהשקעה של מאות אלפי שקלים אותם גייסו בעצמם.
5 צפייה בגלריה
"הרבה כוח רצון". פיני בוימן (משמאל) ושותפו רם בוארון
"הרבה כוח רצון". פיני בוימן (משמאל) ושותפו רם בוארון
"הרבה כוח רצון". פיני בוימן (משמאל) ושותפו רם בוארון
(צילום: קובי קואנקס)
לאחר שהשבוע נחשף פרויקט הסיוע שבמסגרתו גויסו מיליון שקלים לטובת הקמת עסקים חדשים בעיר (ראה מסגרת), מספרים ארבעה מהם על הדרך שעשו להקמת העסק, מה מניע אותם, ואיך מתמודדים עם קשיים ועוקפים מהמורות בדרך.

"צריך הון כספי גבוה להתחלה"

פיני בוימן, 24, בעלי קצביית "מיטאון"
גם פיני בוימן הוא דוגמה לצעיר תושב העיר שלא חשש, על אף מצב המשק ואי־הוודאות, להסתער ולהקים עסק חדש, ופתח לפני חודשיים בלבד את קצביית הבוטיק שלו, הממוקמת במרכז המסחרי החדש ברחוב החסידה בשכונת הציפורים.
"לא פחדתי להקים את העסק, כי מגיל צעיר ידעתי שאהיה יזם או איש עסקים, וכבר בשירות הצבאי שלי ביחידת אגוז קיבלתי המון כלים שמאוד עוזרים לי בהתמודדות בנושא קשיים, ואני מאוד נהנה מהדרך ומהתהליך, ואני כל כך מאמין במוצר ועומד מאחוריו", אומר בוימן. "יש לא מעט קשיים, אבל העולם הזה מעניין אותי וכל חיי התעסקתי במזון ובפרט בבשר, למדתי והשקעתי הרבה כדי להבין את התחום, ומהרגע שפתחנו אנשים מאוד מעריכים ומפרגנים וקצב הגדילה הוא מעל מה שצפינו".
עם מה נדרשים מי שמבקשים לפתוח עסק חדש להתמודד?
"יש את העניין הביורוקרטי לגבי עסקים חדשים, בעיר ובארץ בכלל, וצריך גם הון כספי גבוה להתחלה, והרבה מאוד מוטיבציה וכוח רצון, כי הדרך קשה וארוכה".
איך משפיע עליכם, אם בכלל, יוקר המחיה?
"זו מלחמה יומיות בעסק, לדאוג מצד אחד להביא סחורה הכי טובה ומצד שני שהמחירים יהיו בהתאם, להבין את קהל הלקוחות, מה הם רוצים יותר, ומה הם מוכנים לשלם, ותוך מאבק מתמיד מול הספקים כדי לדאוג ללקוח למוצר הכי טוב במחיר אטרקטיבי".
אבל אתה לא מוותר.
"עסקים זה בדם שלי, אין משהו שאני אוהב יותר מזה, למרות הקושי אני קם בכל בוקר בשיגעון איך לקדם את העסק, ומגשים יעדים בדרך עד למטרות הכי גדולות.
"אלה שממש מתקשים עם הסיפור הזה ונקלעים להפסדים, מתייאשים ואפילו סוגרים את העסקים, אבל לצד הקשיים יש רגעים מדהימים, בעיקר בהצלחות, צריך באמת לאהוב את זה, זה לא מתאים לכולם".

"סופגים את עליות המחירים"

עומר סימון, 26, בעל פיצרייה
עומר סימון מכר במשך למעלה משנה פיצות שהכין בביתו בעיר, ולאחר שהבין כי יש ביקוש למוצר שלו ‑ פיצה בסגנון נפוליטני - החליט להקים עסק.

5 צפייה בגלריה
"לא מעלים מחירים". עומר סימון
"לא מעלים מחירים". עומר סימון
"לא מעלים מחירים". עומר סימון
(צילום: קובי קואנקס)

"העסק, שנקרא 'פיצה איקס', נפתח לפני כחצי שנה במקום שהשכרנו במרכז המסחרי קאנטרי סנטר ברחוב עמק החולה 76, ובבת אחת עברנו מהכנת פיצות בבית לפיצרייה שהיא מקום בילוי של צעירים, עסק שעובד עד השעות הקטנות של הלילה וגם בסופי שבוע", הוא מספר.
סימון מודה שלמרות החשש מלהשקיע כסף רב בעסק חדש, הוא החליט לפעול בעניין.
"זה היה נטו ממחשבה על זה שבקורונה לא היו יותר מדי דברים שווים שאפשר היה להזמין הביתה, בטח לא פיצה איכותית, לדעתנו, והלכתי על זה בכל הכוח", הוא אומר.
יוקר המחיה ועליות המחירים החוזרות ונשנות, משפיעים בהחלט על שורת רווחיו של סימון בימים אלה.
"יוקר המחיה מטריד מאוד, ובגלל זה אנחנו נותנים מענה זול למדי, גם באוכל ובמשקאות, כדי שלא יהיה כבד על האנשים ולא יקרע להם את הכיס", הוא מסביר. "נכון, זה אומר פחות רווחים בשבילנו, ואז אנחנו צריכים לעבוד יותר על זה שהקהל יחזור אלינו, ולשמחתנו זה כן קורה. התפיסה שלי היא שבסוף אנחנו לא באים להתעשר על חשבון הלקוחות, העסק הוא כמו בית עבורנו".
באילו קשיים נוספים אתם נתקלים ביומיום?
"דברים שקשורים במצב המשק, בעיקר עליית המחירים של מוצרים שונים, ואז העבודה מול הספקים מחייבת אותך להתנהל אחרת, זה מאוד משמעותי. בכל שבוע עולה מוצר באיקס אחוז, ואנחנו מתמודדים כי אנחנו לא מעלים מחירים, אנחנו סופגים את זה עלינו, אבל כמו שאמרתי אנחנו פה מאהבה, ומאמינים מאוד במוצר שלנו".

אחרי המאפיה הגיע בר מסעדה

האחים דוד, 28, ותומר לוי, 26, בעלי "חלום יעקב" ו"תנדי"
צמד האחים מוכרים בקהילת אנשי העסקים בעיר בעיקר הודות לעובדה שהם בעליה של מאפיית "חלום יעקב", הממוקמת ברחוב דם המכבים באיזור המע"ר.

5 צפייה בגלריה
"מינהלת אופק מסייעת". דוד ותומר לוי
"מינהלת אופק מסייעת". דוד ותומר לוי
"מינהלת אופק מסייעת". דוד ותומר לוי
(צילום: קובי קואנקס)

לפני כחודש, דווקא בעיצומה של תקופה לא פשוטה לעסקים, פתחו האחים לוי בית עסק חדש, "תנדי - בר מסעדה", הממוקם ברחוב דם המכבים 32, לא הרחק מהמאפייה שלהם.
על ההחלטה לפתוח את העסק בעיתוי כזה אומר דוד: "יש לנו מאפייה, ונכון שזה כאב ראש, אבל בר מסעדה היה החלום שלנו, ולכן הלכנו על זה".
החשש מקשיים בתקופה בה יוקר המחיה נמצא במגמת עלייה לא הרתיע אתכם?
"לקחנו את זה בחשבון, אבל אנחנו מאמינים בעצמנו, ובחיים צריך לקחת סיכונים, ופה הייתה לנו הזדמנות, ובעסקים חשוב לזכור שלא בכל פעם יש לך הזדמנות".
כמו בעלי עסקים אחרים בעיר, טוענים האחים לוי כי הדבר הקשה ביותר להתמודדות הוא הביורוקרטיה הסבוכה.
"כשפתחנו את המאפייה לפני כמה שנים עברנו ייסורים שלא מהעולם הזה. היו חסרות חתימות, והיזם והעירייה לא היו מתואמים, זה היה כאב ראש, והגענו למצב ששילמנו חודש שכירות שהלכה לפח", נזכר דוד. "אני גם יכול לומר שלפי דעתי הארנונה יקרה מאוד באיזור שלנו, בלי הצדקה, ופה בשדרה אנחנו משלמים פי שניים מעסקים במרחק של מאה מטר, שהם לא בשדרה, ולהם יש תנאים טובים יותר, כמו למשל חניה, אבל נתמודד גם עם זה.
"יש את מינהלת אופק המסייעת לעסקים שנמצאת בקשר איתנו, והם מאוד עוזרים, וגם במחלקת רישוי עסקים בעירייה עוזרים לנו מאוד, ותמיד כשיש קשיים יש שם דלת פתוחה, צריך רק סבלנות".
אז אתם אופטימיים.
"כן, כי אנחנו אוהבים את זה. העסק נפתח לפני חודש ברחוב העסקים הראשי, ובנינו אותו בידיים: שולחנות, עיצוב וגרפיקה, הכל עלינו, גם אם זה עלה לא מעט, זה היה כדי לפתוח מקום שהוא יותר מזמין, אצלנו אפשר לשחק שש־בש בשולחן, זה לא בית קפה רגיל שאתה יושב, אוכל ובורח".

"ללמוד איך מתגברים על הקושי"

ירדן ניצני, 25, ושקד אלבז, 25, בעלי "סטודיו ניו יו" לכושר גופני
ניצני ואלבז, שני צעירים שגדלו בעיר, לקחו השנה הימור לא קטן והרחיבו עסק פרטי שלהם לאימון גופני, כשהקימו לפני מספר חודשים את "סטודיו ניו יו", הממוקם במרכז רננים בשכונת מכבים.

5 צפייה בגלריה
"הכפלנו את הלקוחות". ירדן ניצני ושקד אלבז
"הכפלנו את הלקוחות". ירדן ניצני ושקד אלבז
"הכפלנו את הלקוחות". ירדן ניצני ושקד אלבז
(צילום: קובי קואנקס)

"החלטנו לפתוח את העסק כי אנחנו מקבלים המון פניות מלקוחות שרוצים להתאמן איתנו, וחיפשנו מקום גדול שיש בו מרחב, ובמרכז רננים מצאנו אחלה מקום", מספר ניצני.
על הקשיים שליוו את אלבז ואותו בתהליך היוזמה וההקמה, מספר ניצני: "נתקלנו בהמון קשיים, כי להיות עצמאי זה להבין שתצטרך לגלות הרבה בעיות שיצוצו פתאום, מבלי שחשבת עליהן מראש, אבל המטרה היא להישאר חיובי וללמוד איך מתגברים על הקושי.
"מי שמתכוון להקים עסק צריך להבין שזה לגיטימי להיקלע לתקופות חלשות, אבל אנחנו רוצים לעשות את מה שאנחנו רוצים, ולמרות ש־50 אחוז מהזמן אנחנו בדילמה, זה שווה, 50 האחוז הנותרים שווים את הכל".
אתם מרוצים ממצב העסק בשלב הזה?
"לגמרי, המקום שלנו פעיל מאוד, ויש לנו עזרה גדולה מאור גרינפלד שנתן לנו הרבה תמיכה, ובתקופה האחרונה הכפלנו את כמות הלקוחות שלנו, וגם הגדלנו את כמות העובדים שלנו, זה כיף גדול.
"זה נכון שתמיד שואפים להיתקל בכמה שפחות קשיים, וכל הזמן רוצים יותר, אבל כרגע אנחנו מרוצים מאיפה שאנחנו נמצאים".

"מה שמניע את העיר זה העסקים"

יזמים תושבי מודיעין, בעיקר צעירים המתלבטים אם להקים עסק בעיר, יכולים לשאוב עידוד ממיזם חדש שבמסגרתו גויס לאחרונה סכום של מיליון שקלים, המיועד למענקים למי שמבקשים להקים עסק וזקוקים לסיוע בהון ראשוני.

5 צפייה בגלריה
אור גרינפלד
אור גרינפלד
אור גרינפלד
(צילום: חורחה נובומינסקי)

מדובר בשיתוף פעולה בין חבר מועצת העיר אור גרינפלד, המשמש גם כמחזיק תיק העסקים והיזמות בעיר, לבין אנשי עמותת "סולם יעקב" מבית קרן "סוללת דרך", שהודות לו יקבלו עשרה יזמים סכום של עד 100 אלף שקלים, הלוואה ללא ריבית או הצמדה בתנאים נוחים, וזאת בתנאי שיפעלו להקמת עסק בתחום הבילוי, המסחר או האופנה בעיר.
בתקופה הקרובה ינסו גרינפלד ואנשי עמותת סולם יעקב לאתר מועמדים ראויים לקבלת ההלוואות, כדי לאפשר להם לעשות צעד משמעותי נוסף לעבר הגשמת החלום.
גרינפלד, שרק לפני שבוע חשף את מיזם הסיוע להקמת עסקים חדשים בעיר, מספר כי כבר כעת קיבלו אנשי העמותה והוא פניות רבות לקבלת ההלוואות לפתיחת העסק.
"יש קריטריונים ברורים, וכל בקשה תיבחן בהתאם לכך, ואני בהחלט מתרגש מכל התהליך", אומר גרינפלד.
לדבריו, לעסקים בעיר יש חשיבות רבה, וזו בין השאר הסיבה שבגללה החליט לפני שנה בדיוק כשנכנס למועצת העיר, לקחת על עצמו את תיק העסקים והיזמות.
"אני מאמין שמה שמניע את העיר אלה העסקים, להם יש חשיבות אדירה", הוא אומר. "יש לכך המון היבטים, ועל הדרך אנחנו משאירים את הצעירים והצעירות בעיר, ואם יש להם תנאים טובים לפתיחת עסקים זה מעולה.
"הרחבת העסקים עוזרת מאוד לתושבים, שלא צריכים לצאת מהעיר לעשות קניות, ומעבר לכך יש חשיבות לפיזור העסקים בעיר ותמהיל העסקים, ולכן הפעולה בנושא הזה חשובה מאוד בעיניי.
"תיק העסקים והיזמות הוא אסטרטגי לטווח הארוך, ויש משמעות בהיבט של הפיתוח העתידי של העיר, בוודאי עם הרחבתה בעשורים הקרובים.
"אנחנו נמצאים על הציר המרכזי שבין תל אביב לירושלים, ואנחנו צריכים להשאיר את העיר והעסקים בתחומה חיים ונושמים.
"חוץ מזה, מרגש לראות אנשים שגדלו איתך מקימים פה עסק ובונים פה עתיד עבור העיר הזו. לדעתי מה שקורה פה הוא לא פחות ממהפכה".

עסקים במספרים

180 מזון ומשקאות
75 מסעדות
21 בתי קפה
45 פיצריות ומאפיות
11 איטליזים וקצביות
19 חדרי כושר וסטודיו לאימון גופני
קראו גם:
18 חברות קייטרינג
22 מרכזים מסחריים שכונתיים