שינוי בתוכנית בניין עיר (תב"ע) שמבקשת עיריית מודיעין לבצע באחד המגרשים בשכונת נופים, אחת משתי השכונות החדשות ההולכות ונבנות בימים אלה במערב העיר, מעורר כעס גדול בקרב רבים מתושבי השכונה. הסיבה: כוונתה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שבראשה עומד ראש העירייה חיים ביבס, לאפשר הקמה של שלושה בנייני מגורים בגובה עשר קומות כל אחד, במגרש המוכר בשם "מגרש 801", הממוקם בצומת הרחובות יער הזורע ויער בן שמן בשכונה. זאת במקום בית דיור מוגן שהיה אמור לקום במקום.
2 צפייה בגלריה
אסור לשנות, בוודאי לא בשלב כזה". שטח המריבה
אסור לשנות, בוודאי לא בשלב כזה". שטח המריבה
אסור לשנות, בוודאי לא בשלב כזה". שטח המריבה
(צילום פרטי)
קראו גם:
לטענת התושבים, שגילו במקרה את כוונת הוועדה המקומית לפעול לשינוי ייעוד הקרקע, הבקשה לשינוי הייעוד והקמה של מגדלי מגורים, כפי הנראה לשכירות לטווח ארוך, תפגע באיכות חייהם ובערך הדירות שקנו.

"מפלצת בטון"

"אנשים רכשו דירות כדי לגור בשכונה שקטה, כשהיה ידוע להם שבשטח, על פי התוכניות שהוצגו להם על ידי הקבלנים בהתאם לתב"ע שאושרה, תיבנה שכונת מגורים עם אופי מסוים, ובניינים של עד ארבע או חמש קומות, ועכשיו פתאום רוצים להקים פה מפלצת בטון ענקית", אומר חנוך אברהם, שרכש עבור משפחתו דירה ברחוב הסמוך למגרש 801. "זה דבר שלא ייעשה, בטח לא בשלב מתקדם כזה, כשהשכונה עוד מעט מאוכלסת כמעט לגמרי".
בשבוע שעבר, זמן קצר לאחר שהידיעה על בקשת הוועדה המקומית לשינוי התב"ע נכנסה להליכי העברה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה כנדרש על פי חוק, החלו עשרות רבות של תושבי שכונת נופים להיערך להתנגדות לעמדת הוועדה המקומית.
החשש הגדול של התושבים שכבר מתגוררים בשכונה ושל רוכשי הדירות בפרויקטים הסמוכים למגרש המדובר, הוביל אותם ליצור קשר עם עורך דין, שנפגש בסוף השבוע שעבר בשכונה עם חלק מהתושבים המודאגים.
לאחר הסבר קצר, הופץ למוחים בקבוצת וואטסאפ משותפת מסמך ובו נוסח ההתנגדות שהתושבים מבקשים להעביר לידי הוועדה המחוזית שאמורה לדון במהלך השבועות הקרובים בבקשת הוועדה המקומית לשינוי התב"ע.
2 צפייה בגלריה
תושבים חותמים על ההתנגדות
תושבים חותמים על ההתנגדות
תושבים חותמים על ההתנגדות
(צילום פרטי)
כל תושב שקיבל את המסמך מתבקש למלא את פרטיו המלאים, לציין היכן ממוקם הנכס שברשותו ביחס לפרויקט הבנייה המתוכנן, ולנמק מדוע הוא מביע התנגדות לבקשת הוועדה המקומית, כשכל אלה חייבים להיות מאומתים וחתומים על ידי עורך דין.
נכון לתחילת השבוע הנוכחי, עשרות תושבים העבירו את המסמך לידיו של עורך הדין המייצג אותם לצורך חתימה, כשהם מקווים כי הוועדה המחוזית תתחשב בעמדתם הנחרצת.
"אנחנו אמורים לעבור לדירה חדשה שנמצאת ממש מול המגרש המדובר, ודי ברור לנו שמנסים לעשות כאן מחטף", אומרת דנה טשרנולבסקי, תושבת העיר. "כשקנינו את הדירה ידענו שהיא תיבנה בשכונה שקטה שיש בה בנייני מגורים של שלוש וארבע קומות, ולא תיארנו לעצמנו שיקימו לנו מגדלים בגובה עשר קומות מול העיניים".
לדברי טשרנולבסקי, לדבר יש השפעה סביבתית נרחבת.
"ראשית, אלה בניינים שחוסמים את הנוף הפתוח שיש ברוב אזורי השכונה, ושנית הקמה של מגדלים כאלה אומרת שיגורו בהם הרבה יותר משפחות ודיירים ממה שתוכנן, וזה קשור לנושא התשתיות", היא מסבירה. "בחישוב פשוט, שלושה מגדלים של עשר קומות זה עוד מאות כלי רכב שיעברו ויחנו פה בשכונה, וזה לא הוגן ולא נכון, בוודאי כשליד המגרש מוקמים מתחמים של בתי ספר וגני ילדים. זה גם עלול להיות מסוכן".
טשרנולבסקי, כמו עשרות תושבים אחרים בשכונה, אינם מתכוונים לוותר, ומקווים כי דעתם תילקח בחשבון בדיוני הוועדה המחוזית, שאנשיה יידרשו להכריע בנושא שינוי התב"ע המקורית.
"שלושה מגדלים של עשר קומות זה עוד מאות כלי רכב שיעברו ויחנו פה בשכונה וברחובות הסמוכים, וזה לא הוגן ולא נכון"
"אנחנו מקווים שלא יבוצעו דברים שיפגעו בנו ובזכויות שלנו כתושבים וכרוכשי דירות", אומר גם נועם לוי, אחד מרוכשי הדירות בשכונה. "על פניו, כל נושא שינוי התב"ע אינו הוגן וקצת תמוה שהופיע דווקא עכשיו, כשהשכונה נמצאת בשלב מתקדם מאוד של בנייה. רוצים להקים שם 'מיני' שכונה, ולדעתנו ראש העירייה היה צריך להתנגד לבקשה שהועברה אליו על ידי החברה הקבלנית ברגע שהבקשה הגיעה לשולחנו, מתוך מחשבה על תושבי השכונה. אם הוא היה רוצה, הוא יכול היה לסרב מיד לבקשה לשינוי התב"ע ואז הנושא לא היה צריך לעבור, בגיבוי העירייה, לוועדה המחוזית".

"קיר מול הפנים"

מאחר שהם מודעים לקושי בהתמודדות מול הוועדה המחוזית, חוששים התושבים כי יהיה מסובך מאוד לשכנע את חברי הוועדה שלא לאשר את שינוי התב"ע.
"ברגע שיש כל מיני כוחות שפועלים בשטח, קבלנים ויזמים, ויש הרבה כסף בעניין, האזרח הקטן נכנס לצרה, כי כמעט ואין לו כוח מול הרשויות", אומר אחד מתושבי שכונת נופים. "התקווה שלנו היא שהרשויות ינהגו פה בשיקול דעת ויפעילו היגיון, כדי שהקמה של מתחם מגורים אחד לא יהרוס פה חלומות ונכסים של המון אנשים שקנו דירות חדשות במיטב כספם כי חיפשו להם איכות חיים שעלולה להיפגע".
את מסמך ההתנגדות, עליו חתמו עד תחילת השבוע 140 מדיירי הבניינים הסמוכים למגרש, הגישו התושבים ביום שני השבוע, ועל הכנתו עמל במשך ימים ארוכים מיכאל אמיד, המתגורר בדירה ברחוב יער הזורע, מול המגרש שבמחלוקת.
"במכרז שפורסם לבנייה על המגרש יש אמנם פתח לאפשרות של שינוי ייעוד הקרקע, אבל גם הפרויקט שמדובר עליו כעת חורג מכל היגיון סביר כפי שהסבירו חבריי", אומר אמיד. "כפי שאני רואה זאת, יש פה כמה כשלים בהתנהלות הצדדים, וחשוב שהוועדה המחוזית תדון בנושא וחבריה יביעו את דעתם על מה שעתיד לקרות פה.
"כשקנינו את הדירה ידענו שהיא תיבנה בשכונה שקטה שיש בה בניינים של שלוש וארבע קומות, ולא תיארנו לעצמנו שיקימו לנו מגדלים בגובה עשר קומות"
"זה אמנם נכון שבמרכזי שכונות בעיר, בהתאם לתוכנית המתאר, מותרת בנייה של בניינים גבוהים, אבל גם אלה הקיימים נמצאים בשטח הכי מוגבה של כל שכונה ומסביבם שטחי ציבור ומרחב פתוח, בעוד במצב שלנו אמורים לקום כאן בניינים בגובה עשר קומות שהמרחק ביניהם לבין הבניינים שלנו יהיה עשרים מטר בלבד. זה כלשעצמו בלתי נתפס. אנשים שרכשו כאן פנטהאוז בקומה חמישית עם נוף ליער ולנחל ענבה יקבלו עוד כמה שנים קיר בטון מול הפנים, זה לא הגיוני".
מהעירייה נמסר: "עיריית מודיעין עושה את המיטב כדי לאפשר לבני העיר דיור מוזל בעיר, כאשר מיזם דירות להשכרה לטווח ארוך מהווה פתרון למשפחות צעירות שיוכלו ליהנות ממגורים בעיר. יש לזכור כי הייעוד של המבנה - דיור להשכרה ‑ לא השתנה, כאשר בין ההתניות השונות שקיבל היזם היתה שלא תתאפשר הגדלת השטחים, ובכך למעשה לייצר 85 דירות המותאמות למשפחות צעירות".