היום, שישי, תתקיים בבית העלמין העירוני של מודיעין אזכרה עצובה במיוחד, בה יציינו בני משפחתו, קרוביו, מכריו וחבריו של יובל פורת ז"ל, שנפטר בגיל 22 בגלל גידול נדיר במוחו, שנה לפטירתו הטראגית.
3 צפייה בגלריה
יובל ז"ל
יובל ז"ל
יובל ז"ל
(צילום: אסף פרידמן)
השבוע, בעיתוי שאינו מקרי, השיק אביו שי, יועץ תקשורת בעברו ויזם חברתי־עסקי בהווה, מיזם מיוחד: פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת לתרום לעמותות ולגופים שונים בלי צורך "להוציא כסף מהכיס", בזמן רכישה באתרי מסחר ברשת.
השקת המיזם, העונה לשם Choobudo, צ'ובאדו בעברית, צירוף תחילתן של המילים הלועזיות Choose, Buy, Donate (בחר, קנה, תרום), משקף, מבחינת אביו וכל מכריו, מאפיינים רבים באישיותו של יובל ז"ל, ובהם חיבתו לשפות תכנות, אהבתו לעולם הקסמים ועולם הפנטזיה, ורצונו העז, גם בגיל צעיר יחסית, לעשות מעשים שיתרמו לחברה כולה.

הפילוסופיה של המיזם

"זה פרויקט שיובל הגה, והוא ואני עבדנו עליו יחד, בתהליך לא פשוט", מספר השבוע האב, "ועכשיו, רגע לפני האזכרה, שנה אחרי פטירתו, העסק החל לפעול, וזה מרגש מאוד".
על השנה הקשה בחייו אומר שי: "החוויה הזו היא משהו שמשליך על החיים של כולם, כל המשפחה שצריכה לעבור את השנה הזאת, שנה שבה אתה בכל יום צריך לקום מחדש. החור בלב לא נעשה קטן יותר, הזמן לא מקהה את הכאב, זה לא באמת קורה, ובסוף אתה נשאר עם הדברים האלה, עמוק בפנים, עם הצער הגדול, עם עצמך".

3 צפייה בגלריה
משפחת פורת
משפחת פורת
משפחת פורת
(צילום באדיבות המשפחה)

במידה רבה, כפי שהוא מעיד, העיסוק האינטנסיבי שלו במהלך החודשים האחרונים, במטרה להוציא את המיזם אל הפועל, סייע מאוד לשי להעביר את הימים הקשים שעמדו בפניו.
"אני נמצא שנים רבות בעולם החברתי, ובמקביל בעולם העסקי, ותמיד אני מחפש את החיבור ביניהם, ואיך רתימת היתרונות של כל אחד מהם יכולה להניע מהלכים שיעשו טוב בעולם", אומר שי, "וליובל ולי היו לא מעט שיחות מקסימות, כמעט על גבול הפילוסופיה, שביטאו את המפגש הזה בין העולם שלי לבין העולם שלו".
"כך למעשה באה צ'ובאדו לעולם, כשיובל נכנס לתחום חדש מבחינתו, עולם התכנות. הוא חקר, קרא, ערך ניסיונות, תכנת והתקדם לאט־לאט. יחד עם ההבנה הטכנולוגית, יובל לימד את עצמו מספר שפות תכנות, והתעניין במתמטיקה. לאחר סיום הלימודים בתיכון התקבל לעתודה אקדמית, והחל ללמוד מתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב. כשהתגלתה אצלו המחלה ראיתי בכך הזדמנות לתת ליובל אופק, מטרה".
על אף שהמחלה הקשתה עליו לתפקד, בעיקר בשל מגבלות מוטוריות מהן סבל, יובל נאבק כדי לקדם את המיזם שהגה.

החברים מתגייסים

"עם התקדמות המחלה, יובל התקשה לתכנת, והיה קשה לי מאוד לראות אותו כך", מספר שי, "אז הצעתי לו לעזור לי בייעוץ מאחורי הקלעים, והמשכתי להתקדם בפרויקט באמצעות מתכנתים חיצוניים, תחת העננה הכבדה והמעיקה של המחלה.

3 צפייה בגלריה
"ראיתי בכך הזדמנות לתת ליובל אופק, מטרה". שי פורת
"ראיתי בכך הזדמנות לתת ליובל אופק, מטרה". שי פורת
"ראיתי בכך הזדמנות לתת ליובל אופק, מטרה". שי פורת
(צילום באדיבות המשפחה)

"גם הפורמט הזה החזיק תקופה מוגבלת, ועצרתי כשיובל הגיע לתקופה האחרונה בחייו".
אחרי פטירתו של יובל, ותקופת התאוששות קצרה, פנו כמה מחבריו לאביו, והציעו לו עזרה בקידום המיזם.
"חברים שידעו על הפרויקט ניגשו אליי כבר בשבעה והציעו לסייע", מספר שי, "ולא אשכח דברים שאמר לי אחד מהם: 'מעכשיו שורות הקוד האלה הן הזיכרון, והדרך שלך לנתב את האנרגיה הכואבת הזו למקום טוב, ואולי זה לא יכאב לך פחות, אבל זה יעשה טוב לאחרים'".
ואכן, בתום מאמץ לא פשוט, הושק המיזם הייחודי עליו חשב יובל בחודשים האחרונים לחייו, וההצטרפות למיזם פשוטה מאוד ‑ רק צריך לבצע פעולה טכנית קלה במחשב הביתי או במכשיר הנייד.
"לא אשכח דברים שאמר לי אחד מהם: 'מעכשיו שורות הקוד האלה הן הזיכרון, והדרך שלך לנתב את האנרגיה הכואבת הזו למקום טוב'"
"ההצטרפות פשוטה", אומר שי, ומסביר: "מחפשים את צ'ובאדו בגוגל, נרשמים ובוחרים עמותה, וכחלק מההרשמה מתקינים תוסף מיוחד למחשב. מרגע זה והלאה, כל רכישה שתעשה על גבי המחשב באתרי מסחר ברשת, כמו עלי אקספרס למשל, תזכה את העמותה שנבחרה בסכום מהקנייה, כשהזיכוי בתרומה אינו משפיע על מחיר הקנייה או על המבצעים שבאתר.
"רשימת האתרים שבהסדר מתפרסמת באתר צ'ובאדו ומתעדכנת, וכיום יש בהסדר כ־20 אתרים, ויהיו עוד עשרות עד סוף השנה.
"כיום המערכת עובדת בסביבת כרום, זמינה למחשבים אישיים ולפטופים, ובעוד מספר חודשים יסתיים פיתוח של יישומון סלולרי, ובהמשך גם גרסה באנגלית.
"אני רק חושב על 35 אלף המשפחות שבעיר. אנחנו והילדים שלנו מזמינים מתנות ברשת, חופשות בבוקינג, ואם כל משפחה תפיק אפילו כמה שקלים בחודש של תרומות, מדובר בסכום עצום שיכול להגיע למיליון שקלים בשנה, זה מדהים".

המיזם יוצא לדרך

בסוף השבוע פקדו מנחמים רבים את בית משפחת פורת במודיעין, ולשי ברור כי חוויה זו תעניק למשפחה כוחות מחודשים.
"רשימת האתרים שבהסדר מתפרסמת באתר צ'ובאדו ומתעדכנת, וכיום יש בהסדר כ־20 אתרים, ויהיו עוד עשרות עד סוף השנה"
"לכאורה חזרנו לשגרה אחרי השבעה, ויש לצד העצב העמוק דברים מאוד מרגשים ויפים שקרו, כמו העובדה שהייתה תחרות קיובינג (פתירת קובייה הונגרית) בחודש יולי האחרון לזכרו של יובל עם פרס לזכרו, תחרות שיובל ארגן בעצמו שלוש שנים לפני פטירתו", מספר שי. "היה ביקוש עצום להשתתף בתחרות, וזה ריגש אותנו מאוד, ולאחרונה, בפסטיבל 'אייקון' המוקדש למדע בדיוני, פנטזיה ומשחקי תפקידים, דבר שהיה חלק גדול בחייו של יובל, העניקו פרס לזכרו.
"יש המון רגעים שהכל מתחבר מחדש, ואנחנו מוצאים את עצמנו מגלים דברים חדשים שקשורים ליובל, וכן, יש גם המון רגעי שבירה, רגעים קשים שאתה נתקל בדברים שמזכירים לך את יובל.
קראו גם:
"זו שנה מאוד מאתגרת, וכל מה שנשאר לך בעצם זה לנסות להשתמש בה כמיטב יכולתך, וכל אחד מאיתנו לוקח את זה לכיוון שלו".