הורים לילדות ונערות במודיעין מוטרדים מאוד בימים אלה, לאחר שאלמוני ניסה לאחרונה לפתות ילדות לעלות לרכבו במספר שכונות ברחבי העיר, ובמקרה אחד אף רדף אחרי ילדה.
2 צפייה בגלריה
אורב לילדות אחרי בית הספר. מודיעין, השבוע
אורב לילדות אחרי בית הספר. מודיעין, השבוע
אורב לילדות אחרי בית הספר. מודיעין, השבוע
(צילום: יאיר שגיא)
קראו גם:
כמה מהורי הילדות שחוו את האירועים המטרידים פנו לתחנת המשטרה העירונית, שם פתחו בחקירת המקרים, ואף עיכבו חשוד במעשים, אולם בשלב זה אין עצורים בפרשה, דבר המגביר את הפחד של ההורים.

"בואי לסיבוב"

דנה לוין, תושבת העיר ואם לשתי ילדות הלומדות בבית ספר יסודי, מספרת כי מאז ששמעה על האירועים היא לא מאפשרת לבנותיה לצאת לבד לרחוב, גם לא בשעות היום.
"רק המחשבה שהבת שלך עלולה להיתקל בפסיכי כזה מלחיצה אותי ממש", אומרת לוין, "ועד שלא אשמע שנתפס חשוד, אשמור על הבנות בשבע עיניים".
אחת האמהות שבתה חוותה ניסיון תקיפה מצד האלמוני היא סמנתה פרץ, ובהודעה שהעלתה באחת הרשתות החברתיות תיארה את שעבר על בתה, תלמידת בית ספר יסודי במרכז העיר.
"הבת שלי הוטרדה על ידי בחור צעיר שנסע ברכב לבן, ומהפחד היא רצה אל גרם מדרגות סמוך, ותודה לאל שבקצה המדרגות היה בית כנסת שהיו בו מתפללים באותו הזמן, אז היא נכנסה לשם", מספרת פרץ. "מיד אחרי שזה קרה והיא דיווחה לנו, התקשרנו למשטרה, אבל למיטב ידיעתי לא קרה כלום בטיפול במקרה שלנו".
אם אחרת, שבתה עברה גם היא חוויה דומה, מספרת כי במשך שעות ארוכות היא התקשתה להרגיע את בתה המבוהלת.
"היא אמרה לי שהיא ישבה על ספסל ליד בית הספר, ועצר לידה רכב לבן, ובחור פתח את החלון ושאל אם היא רוצה לבוא איתו לסיבוב", מספרת האם. "היא נבהלה מאוד, אמרה לא, קמה והלכה במהירות, ולפי מה שהיא אומרת, היו עוד אנשים ברחוב ליד, אז הבחור כנראה הבין שעדיף לו לעזוב את המקום ונסע משם".
לדבריה, מאז בתה חוששת מאוד לצאת מהבית, ואף אמרה לה: "אמא, זה היה הדבר הכי מפחיד שקרה לי בחיים, ואני לא רוצה שזה יקרה לי שוב".

אלמוני ברכב לבן

מקרה דומה התרחש לפני כשבוע וחצי בקרבת בית ספר "קשת" בשכונת המגנים בעיר, ואם לילדה שהאלמוני ניסה לפתות אותה לעלות לרכבו, מספרת: "עברתי במקום במקרה בסיום יום הלימודים, וראיתי את הילדה שלי בהיסטריה. היא סיפרה לי שמישהו בתוך רכב לבן ניסה לשכנע אותה לעלות לרכב".
2 צפייה בגלריה
הדס עמית ועדי מן
הדס עמית ועדי מן
הדס עמית ועדי מן
(צילום: יאיר שגיא)
אותה אם עקבה אחר הרכב החשוד, והבחינה כי הוא נעצר בסמוך למתחם בית הספר, וניסה לשוחח עם תלמידות נוספות.
"נשארתי שם כדי לוודא שאף ילדה לא תעלה לרכב שלו", מספרת האם, "והתקשרתי למשטרה, ודיווחתי את הפרטים שיכולתי לדווח, ואני מקווה שמשהו קרה עם זה".

"סוף לפחד"

גורמים במשטרת מודיעין מאשרים כי בתחנת המשטרה התקבלו בשבועיים האחרונים כמה תלונות מצד אימהות שבנותיהן הוטרדו על ידי חשוד שנסע ברכב בצבע לבן, אולם נראה כי בשלב זה אין בידי המשטרה חשוד בביצוע המעשה.
הדס עמית, תושבת העיר ופעילה חברתית, המנסה לסייע להורי הילדות, מקווה כי בעירייה ובמשטרה יפעלו בצורה יעילה ונחושה לטיפול במקרים.
"חייבים לדאוג שמקרים כאלה לא יישנו", אומרת עמית. "על אירועים כאלה צריך להרים את כולם על הרגליים. לא ייתכן שילדות יחששו ללכת לבד ברחובות. אנחנו לא במדינת עולם שלישי. תיקים כאלה חייבים להיות מטופלים בשיא הרצינות, וגם בעירייה חייבים להתייחס לנושא. יש מצלמות אבטחה ליד מוסדות חינוך, תושבים משלמים על אבטחה, מוכרחים לשים סוף לפחד הזה".
"באופן אובייקטיבי, יש תחושה לא נעימה של חוסר ביטחון במרחב הציבורי, לילדות ואמהות בעיקר, שחוששות מאוד כי קרו מקרים ואירועים, והכל מאוד חשוף ועולה לרשתות החברתיות, ויש לזה השפעה על הציבור כולו", אומרת חברת מועצת העיר לשעבר, עדי מן, פעילה חברתית מוכרת בעיר. "ברור לנו שלמשטרה אין מספיק כוח אדם, ושיש בעיות חוקיות והיבטים משפטיים, ושהרבה פעמים האירועים האלה מתרחשים כשהילדות לבד, והן לא יודעות לתת פרטים, אבל בשורה התחתונה, בסוף תחושת הביטחון נפגעת".
לטענת מן, על הגורמים בעירייה האחראים על נושא הביטחון בקהילה לייצר קשר הדוק עם תושבי העיר, בוודאי בסמיכות לאירועים מסוג זה שהתרחשו לאחרונה.
"העירייה צריכה לדבר אל הציבור, לומר: 'אנחנו מבינים את הנשים והבנות, ברור לנו שזה פוגע בתחושת הביטחון, ואנחנו נעשה כך וכך'", אומרת מן, "חייב להיות שיח של הרשות המקומית עם התושבים. עם זאת ברור שאי־אפשר למנוע מאה אחוז מהמקרים האלה, ואני יודעת שיש פרויקטים באגף לביטחון קהילתי, המבוצעים מול בני ובנות הנוער, אבל זה לא ימנע את האירועים האלה, שיקרו בכל מקרה. יש מקרים שכבר קרו, והייתה פגיעה בילדות שאין להן את הכלים להתמודד עם המצב, ואני חוששת שמקרים כאלה יקרו שוב. כאישה אני מתחברת לחשיבות של הגברת תחושת הביטחון הציבורי. יש מה לעשות, ואפשר לעשות, גם אם זה ברמה של ליווי משפחות שמתלוננות, לייעץ להורים, לתת להם כלים. יש לעירייה שירותים שאנשיה יכולים להציע".
חבר המועצה שמעון גואטה: "אנחנו בקשר שוטף עם המשטרה, המקרה המדובר מוכר לנו, ומתבצעות פעולות בנושא, כולל מתחת לפני השטח"

"מתדרכים סיירים"

חבר מועצת העיר ומחזיק תיק הביטחון הקהילתי, שמעון גואטה, מודה כי בעירייה מודעים למקרים החמורים שהתרחשו לאחרונה, ומספר כי פועלים בה בשיתוף פעולה מול המשטרה.
"אנחנו בקשר שוטף עם המשטרה, המקרה המדובר מוכר לנו, ומתבצעות פעולות בנושא, כולל מתחת לפני השטח", אומר גואטה.
"העירייה אינה גורם אכיפה, אבל באחריותנו לתדרך את סיירי הביטחון שלנו במוסדות החינוך, שאכן קיבלו הנחיות לתגבר את שעות הפעילות, בעיקר בסמוך לבתי הספר היסודיים ברחבי העיר".
במטרה להרגיע את הורי הנערות שהוטרדו ואת כלל הורי העיר, מדגיש גואטה: "אני אומר את זה בצורה הכי כנה, ההורים חייבים להמשיך לדווח על כל מקרה, קטן כגדול, ולתת הנחיות לילדים שלא לגשת לרכבים חשודים, לדווח על כל אירוע חריג לשומר בכניסה לבית הספר, להנהלה ולמשטרה או לפיקוח העירוני.
"במקביל אנחנו נמצאים בתקופה מתוחה מבחינה ביטחונית, ואני מקווה מאוד שאם מדובר באותו אדם, שהוא יבוא על שכרו ונמגר את התופעה.
"ראש העירייה הנחה את מפקד תחנת המשטרה להגביר את הנוכחות. יש פה שילוב של גורמי אכיפה וקהילה. ההורים חייבים להמשיך לתת הנחיות ילדים, ונקווה שזה המקרה האחרון שאנחנו שומעים עליו".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "עם קבלת הדיווח בוצעו סריקות לאיתור החשוד ברחבי מודיעין, אותר רכב החשוד, והוא עוכב לחקירה. במקביל נגבתה עדות מאם הקורבן על ידי ניידת שהגיעה עד אליה. החקירה נמשכת".