לתושבי היישוב נעלה נודע באחרונה כי מועצת מטה בנימין אליה הם שייכים מקדמת הקמת אנטנה סלולרית על מגדל המים במרכז היישוב. התושבים טוענים כי האנטנה החדשה נבנית סמוך מאוד לבתי מגורים ומבני חינוך, ומצהירים כי לא יאפשרו זאת. בימים האחרונים הם קיימו הפגנה, ולדבריהם, הם מתכוונים להמשיך במאבק עד להסרת האיום.
מלחמת הורי 'נגבה' באנטנות הסלולריות בחולון לא רוצים את האנטנה ליד בית הספר
סוגיית האנטנה בנעלה עלתה לראשונה כאשר החל תכנון השכונה החדשה ביישוב. חברות הסלולר חיפשו אז פתרון חלופי לתורן שעמד בתוך אתר הבנייה. ועד היישוב דאז התנגד למיקום על מגדל המים שהוצע על ידי חברות הסלולר ובאסיפת תושבים שהתקיימה בשנת 2014 הועברה התנגדות נחרצת מצד התושבים להקמת התורן בתוך שכונת המגורים ומעל מוסדות החינוך של היישוב.
לטענת התושבים, קיימים פתרונות חלופיים אשר גם יספקו קליטה ביישוב ובציר התנועה וגם לא ייסכנו את בריאות התושבים. אך הפתרונות האלה יקרים יותר, ולכן לטענתם, המועצה לא מעוניינת לאמץ פתרון יקר כאשר ישנו פתרון זול ומהיר - תורן על מגדל המים.
תורן האנטנות שעתיד לקום ישרת את כל חברות הסלולר ויכלול 16 אנטנות סלולריות ואנטנות מיקרוגל. לטענת התושבים, מאחר שאתר שידור זה מתוכנן לכיסוי היישוב והצירים בסביבה, עוצמת השידור סביבו תהיה גבוהה במיוחד, ובהתאם גם הקרינה הנפלטת ממנו.
"עלינו להבין כי בסמוך לתורן ממוקמת קריית החינוך של היישוב - מעון, גני ילדים, מועדון הנוער ומבנה קבע של בית הספר שעתיד לקום בקרוב", כתבו נציגי היישוב במכתב לתושבים. התושבים חוששים כי "תהיה פגיעה בכל אזור פארק יהלום והטיילת הסמוכה אליו - הן בשל הקרינה הגבוהה סביבו והן בשל יחידות השידור אשר יותקנו לאורך הטיילת".
בנוסף חוששים התושבים שערך הבתים יירד באופו משמעותי, "דבר ידוע ממקומות אחרים".
חיסכון כספי תושבי נעלה הקימו קבוצה שמתנגדת באופן נחרץ להקמת אנטנה בתוך שטחי היישוב ובקרבת בתי המגורים ומוסדות החינוך. "אנו תובעים מהנוגעים בדבר למצוא באופן מיידי פתרון חלופי אשר יפתור את בעיית הקליטה ולא יפגע בבריאותנו ובבריאות ילדינו", כתבו התושבים.
"לאחרונה, גילינו במקרה שמקודמת בקשה להיתר להקים אנטנה על מגדל המים", אומרת תושבת היישוב שפעילה במאבק. "זה כבר עבר את אישור המועצה, ולכן התחלנו להתארגן נגד זה. הבעיה היא שאף אחד לא דואג לבריאות התושבים, והם פשוט זועמים".
איזה פתרון חלופי אתם מציעים? "יש פתרונות. ביישובים אחרים מקימים את האנטנות מחוץ ליישוב. צריך למצוא קרקע מתאימה ולשלם לבעל הקרקע שכירות. צריך לעשות מהלך יותר יצירתי. השטח פתוח מסביבנו ויש המון מקום. זאת לא הבעיה. הבעיה היא שאף אחד לא מוכן לממן את זה, ולכן כולם מתנערים. העלות של הקמת תורן היא כמיליון שקלים, ואף אחד לא מוכן לקחת את זה על עצמו".
אילו פעולות נקטתם עד עכשיו? "התחלנו להקים רעש בפייסבוק, עשינו הפגנה ביישוב עם שלטים, פנינו לעורך דין שהצליח להסיר מספר אנטנות שהוקמו באזורי מגורים ביישובים אחרים, ונמשיך לפעול בכל הדרכים שעומדות לרשותנו".
ממה אתם חוששים? "בעיקר לבריאות ילדינו".
מצפצפים עלינו לדברי פעילה נוספת במאבק המתגוררת סמוך למגדל המים, "בזמנו, החברה לפיתוח התחייבה שהאנטנה תורד רק כאשר יימצא מקום חלופי שיהיה מוסכם על התושבים. חברות הסלולר הציעו שזה יהיה על מגדל המים, מטרים ספורים מהבתים. הייתה אסיפת תושבים שבה הם הביעו במפורש התנגדות לכך שהאנטנה תוקם מעל מגדל המים ואת זה ידעו כולם, גם החברה לפיתוח שבונה את היישוב. האנטנה הקודמת הוסרה ולא נבנתה חדשה, ואז בעצם התחיל הלחץ כי בכל הציר מנילי עד היישובים שאחרינו אין קליטה. שוב עלה העניין שהאנטנה תוקם על מגדל המים ולאחרונה זה עבר לפסים מעשיים. נורא נחמד שאומרים לנו שאין בעיית קרינה, אז למה הורידו אותה מהשכונה שנבנית? פירקו אותה כי ידעו שתהיה בעיה למכור בתים חדשים עם אנטנה, אבל איפה שיש כבר אנשים שגרים, אין בעיה להציב. אנחנו מרגישים שמצפצים עלינו. פנינו הרבה פעמים למועצה והיא לא מתייחסת אלינו".
ממה אתם חוששים? "אין מחקרים שמוכיחים זאת ממש, אבל מצד שני, כולם יודעים שקירבה לשנאים ולכל מיני עמודי חשמל היא לא קירבה בריאה. אף אחד לא אוהב להיות שם אף פעם. היו תקדימים שאנטנות הורדו, ולכן כנראה שיש משהו בזה. אנחנו לא רוצים להיות שפני נסיון של אף אחד. מה שמעניין אותנו זה הבריאות של הילדים שלנו".
מועצת מטה בנימין מסרה בתגובה: "האנטנה ביישוב נעלה עמדה בעבר במקום בו נבנים כיום בתים כחלק מפיתוח היישוב. במקביל להזזת הבתים הסתיים החוזה מול החברה הסלולרית שלא הייתה מעוניינת בחידוש החוזה שדרש ממנה השקעה גדולה לטובת בניית תשתית חדש