במוצאי שבת שעברה גדשו קרוב ל־30 אלף אוהדי כדורגל את יציעי אצטדיון סמי עופר בחיפה, והם הגיעו לשם במטרה אחת: לצפות במשחק הידידות בין שתיים מקבוצות הכדורגל הטובות באירופה – טוטנהאם האנגלית ורומא האיטלקית.
2 צפייה בגלריה
מריו למודיעין. מאורו רוזנשיין, השבוע
מריו למודיעין. מאורו רוזנשיין, השבוע
מריו למודיעין. מאורו רוזנשיין, השבוע
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
בין עשרות אלפי המאושרים שנכחו באצטדיון, לצד אלפים רבים אחרים שביקשו להיות חלק מהחוויה ולא הצליחו, היה גם מאורו רוזנשיין, 39, תושב מודיעין, עורך דין בהכשרתו, שהוא זה שארגן את המשחק.

ברזיל וכדורגל

רוזנשיין נולד במולדת הכדורגל ‑ ברזיל, ועלה לישראל לפני חמש שנים ממניעים ציוניים, ועם הגעתו לארץ ביסס בעיר בה בחר לחיות את פעילות החברה שבראשה הוא עומד ביחד עם שלושה שותפים אחרים ‑ MTR7, שם שהוא למעשה ראשי תיבות של שמו המלא.
הבחירה בהפקת אירועי כדורגל בינלאומיים שיגיעו לישראל הייתה מבחינת רוזנשיין טבעית לחלוטין. הוא החל לעבוד על כך עוד כשחי בברזיל, והגביר את פעילותו בנושא מיד לאחר שהשלים את הליכי עלייתו לישראל והשתקע במודיעין, חמש שנים אחרי שאחד מאחיו עשה זאת גם כן.
להפקת משחק הכדורגל בשבת האחרונה קדמו שני אירועי ענק שהתקיימו בישראל, שרוזנשיין אחראי גם הוא על קיומם: "משחק השלום", שהתקיים בארץ בשנת 2019 בין ותיקי נבחרת ישראל לוותיקי נבחרת ברזיל, ומשחק אגדות העבר של ותיקי הקבוצות המפורסמות בעולם, ריאל מדריד וברצלונה, שנערך באצטדיון בלומפילד ביפו לפני למעלה משנה.
כששואלים את רוזנשיין מה הסיבה לפעילותו בנושא, הוא אומר: "אני עושה את זה באהבה משתי סיבות ‑ לשפר את תדמיתה של ישראל בעולם, ומתוך 'קידוש השם', ממש כך, כי אני מאמין שהאירועים האלה תורמים לנו כאזרחי המדינה היהודית".

עולים ארצה

רוזנשיין נולד בריו דה ז'ניירו, ושיחק בעצמו כדורגל מגיל שמונה ועד גיל 20, אז החליטו הוריו כי עליו להתרכז בלימודים.
2 צפייה בגלריה
30 אלף צופים. משפחת רוזנשיין במשחק בין טוטנהאם ורומא
30 אלף צופים. משפחת רוזנשיין במשחק בין טוטנהאם ורומא
30 אלף צופים. משפחת רוזנשיין במשחק בין טוטנהאם ורומא
(צילום פרטי)
"בברזיל אין לך הרבה אופציות, או שאתה שחקן או שאתה הולך ללמוד באוניברסיטה, ובגיל 17 ההורים שלי החליטו שיהיה נכון שלא לאפשר לי את המסלול המלא לכדורגל מקצועני, אז נרשמתי ללימודי משפטים", הוא מספר, "אבל לשמחתי כמה שנים אחר כך עוד המשכתי לשחק, כשוער".
פחות או יותר באותה תקופה פגש רוזנשיין, שהיה חניך בתנועת בני עקיבא בריו, נערה צעירה, שמספר שנים לאחר מכן תהפוך לאשתו ולאם שלושת ילדיו, וביחד הם יחזרו בתשובה ויעלו לישראל.
למרות שבני הזוג רוזנשיין חזרו בתשובה כשהיו בני 20, הם החליטו לעלות לישראל רק כשהיו באמצע שנות השלושים לחייהם.
"בשלב מסוים אשתי ואני הבנו שהחיים שלנו ושל הילדים שלנו צריכים להיות במקום אחר, כי באמת היה מסוכן בריו ליהודים, בוודאי במקומות מסוימים", הוא ממשיך, "ולשמחתי אשתי שיתפה איתי פעולה וקיבלנו החלטה לעלות לישראל. זה היה דבר חכם ממש לעשות.
"אז גם פחות או יותר התחברתי לנושא של הפקת אירועי הכדורגל והספורט, במחשבה אמיתית שחיבור שכזה בין ישראל לעולם הכדורגל יכול להיות מתאים".

קהילה ברזילאית במודיעין

עם הגעתם למודיעין, החליט רוזנשיין, שנתקל כמו עולים חדשים אחרים בקשיי קליטה, לפעול להקמתה של קהילת יוצאי ברזיל בעיר.
ואכן, לאחר חמש שנות פעילות בנושא, בין השאר בסיוע והכוונה של ארגון "הביתה" (ראה מסגרת), הפועל לשילוב עולים בקהילות, הצליחו רונזשיין וחבריו לבסס קהילה של קרוב ל־60 משפחות של יוצאי ברזיל, המתגוררים כולם בשכונת משואה בעיר.
"כמו כל דבר אחר שאני עושה, גם כאן חשבתי איך אני יכול לעזור לעולים אחרים", מסביר רונזשיין, "והמטרה שלנו היתה, ועדיין, לחזק את הקהילה, לוודא שקשיי הקליטה לא יהיו מורכבים מדי, וגם לעודד משפחות נוספות שיעלו לישראל".

"זרקור על ישראל"

בתחילת השבוע הוצף הטלפון הנייד של רוזנשיין בהודעות תודה של מי שהגיעו למשחק הראווה באצטדיון בחיפה, דבר שגרם לו לעונג רב.
"זו בדיוק הסיבה שאני עושה את הדברים האלה", הוא אומר, "כי ספורט מחבר בין אנשים, ומעל הכל חשוב לי מאוד שמצאתי דרך להראות את הצד החיובי של ישראל בכל מקום בעולם, זאת המטרה העיקרית.
"אני עושה את זה באהבה משתי סיבות ‑ לשפר את תדמיתה של ישראל בעולם, ומתוך 'קידוש השם', ממש כך"
"למשל, שחקני קבוצת רומא ביקרו בכותל בסוף השבוע שעבר, לפני המשחק, ולא מעט מהכוכבים שם פרסמו ברשתות חברתיות, כולל בעברית, את דבר הביקור, ואלה אנשים שיש להם מיליוני מעריצים בכל העולם. אלה יחסי הציבור הכי טובים שאנחנו יכולים לקבל".
לצד הצלחת ההפקה האחרונה והפקות העבר, מספר רוזנשיין כי הדרך לגיוס תורמים ותומכים למיזמי ענק אלה לא תמיד פשוטה.
"בעבר היו קבוצות שלא רצו לשחק פה רק כי זו מדינת ישראל, והם היו אנטי, כי יש במדינה בעיות, ובגלל זה אני מתעקש לעסוק בזה, להוכיח שאנחנו יכולים להבליט את הדברים הטובים שלנו.
"משחק השלום שלנו לפני כמה שנים התקיים אחרי שנבחרת ארגנטינה הגדולה לא הסכימה להגיע ולשחק פה, וזה היה עצוב מאוד עבורי, ולשמחתי הצלחנו לעשות את התיקון הזה, ולהראות לעולם שאפשר לעשות דברים יפים במדינה שלנו, למרות שלא קל פה תמיד.
"המשחק בשבת שעברה האיר זרקור גדול על מדינת ישראל. צפו בו מיליונים בכל רחבי העולם וכולם ראו כמה יפה פה, וכמה האנשים בארץ הזו יפים".
ארגון "הביתה"
ארגון הביתה אמון על קליטת עולים בישראל ושילובם בקהילות קטנות, מתוך רצון לאפשר התאקלמות מהירה יחסית בארץ של עולים, ושילובם בחברה הישראלית.
אנשי הארגון בישראל מפעילים עשרות קהילות של עולים ברחבי הארץ, ממדינות שונות, כמו רוסיה, פורטוגל, ברזיל ומקסיקו.
גם הקהילה של יוצאי ברזיל במודיעין, שאחד מראשיה הוא רוזנשיין, הוקמה בסיוע ארגון הביתה, ובמקביל לסיוע בקליטתם בארץ, עוזרים אנשי הארגון לעולים בהפעלת אולפנים ללימוד השפה העברית, חיבור למוסדות המדינה ואף בהליכי גיור במידת הצורך.