עשרות מדיירי מתחם המגורים "אחוזת אביתר", שהוקם לפני כשנה בלב מרכז העסקים הראשי (מע"ר) במודיעין, פנו לאחרונה לחברת הבנייה "חיים זקן", בתלונה על כך שפעילות העסקים במתחם מסבה להם נזק ופוגעת קשות באיכות חייהם.
1 צפייה בגלריה
"שידאגו לזכויות שלנו". מתחם "אחוזת אביתר"
"שידאגו לזכויות שלנו". מתחם "אחוזת אביתר"
"שידאגו לזכויות שלנו". מתחם "אחוזת אביתר"
( צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
לטענת בעלי הדירות, בעליהם של העסקים, הממוקמים בקומת הקרקע של מתחם המגורים, אינם מקפידים על כללי הניקיון, משאירים אשפה רבה בשטח הבניינים ומאחסנים ציוד בלובי הבניין.
לטענת הדיירים, לאחרונה אף אישרו אנשי חברת הבנייה לבעלי עסקים במתחם להפעיל מחסנים הממוקמים בלובי הכניסה לבנייני המגורים, עובדה שהפכה את חדרי המדרגות לאיזור פעילות של עובדי העסקים במתחם.

"החצר האחורית"

"מי שייכנס לפה לא יאמין שזה מתחם מגורים מכובד, בלב עיר מתקדמת, ושאנשים קנו פה דירות במיליונים רבים, כדי ליהנות ממגורים במקום שוקק ומרכזי", אומר ערן כ"ץ, המתגורר בדירה במתחם. "לא תיארנו לעצמנו שנהפוך להיות החצר האחורית של המע"ר. המצב החמיר בשבועות האחרונים, ולפי מה שהבנו, בעקבות פנייה של בעלי העסקים לחברת הבנייה, אושר להם להכניס סחורה שלהם ללובי הבניינים, והוקצו להם מחסנים לצורך כך".
דיירים אחרים במתחם, בו 44 דירות, מספרים כי גם החניון התת‑קרקעי של הבניין הפך מוקד אחסנה לציוד של בעלי בתי העסק.
"לא על זה חלמנו כשקנינו דירה במתחם מרכזי ומפואר ‑ שניכנס מהעבודה לחניון, ויישבו לנו שם פועלים של מסעדות שיגררו עגלות וציוד לתוך מחסנים בחניון שלנו", אומרים הדיירים. "אם היה ברור לכולם שזה מתחם יוקרתי, היו חייבים לקחת את הדברים האלה בחשבון בשלב התכנון שלו, ובטח לא לגרום לפגיעה כל כך קשה ומרגיזה בתנאי המחייה של הדיירים".
בשבוע שעבר, לאחר שפנו לחברת הבנייה ולא קיבלו לטענתם תשובות מספקות, החליטו דיירי הבניין לשקול פנייה לעורך דין. "אין לנו יותר מדי ברירות", אומרים דיירי המתחם, "כי משום מה ההרגשה היא שבעלי הנכסים העיקריים פה הם אלה שנדפקים, ולנו זה ממש לא מתאים".

"שכנות טובה"

אחת מדיירות המתחם פרסמה במהלך שבוע שעבר פוסט באחת מקבוצות הפייסבוק המוכרות בעיר.
"אנו, בעלי הדירות במע"ר בפרויקט חיים זקן, סובלים מהפרת זכויות חמורה מצד הקבלן, שהפך את חיינו לגיהנום. כל הלכלוך המסחרי אצלנו בתוך הבניין, וכן פתחו לנו מחסנים בתוך הלובי של הבניינים, לטובת המסחר, ובתוך החניון, שלא היו קיימים בתוכנית", כתבה הדיירת.
עוד טענה אותה דיירת, כי לאחרונה, בעקבות תלונה שהגישו חלק מהתושבים לאגף ההנדסה של העירייה, הגיעו למקום נציגים מטעם האגף: "אנשי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ביקרו כאן, וקיבלנו את הרושם שטובת הקבלן גוברת על טובת הדיירים. זה לא לעניין".
נכון לעכשיו, לא כל מתחמי המסחר שנבנו בקומת הקרקע של המתחם אוכלסו, ובימים אלה פועלים במקום ארבעה בתי עסק ‑ מספרה, מסעדת שווארמה, בית מרקחת ומעדנייה.
בעלי העסקים במקום, שאינם חלק בסכסוך שבין דיירי המתחם לבין חברת הבנייה שהקימה ושיווקה את הפרויקט, מסרבים לקחת צד במאבק בין הצדדים.
"אנחנו רכשנו פה עסק, הכל בצורה מסודרת וחוקית, והכל היה ברור וגלוי, לכולם אגב", אומרת בעלת אחד העסקים במתחם. "אם יש לי פה מחסן, אז זה הכי טבעי בעולם, ואם הוא ממוקם בחניון או בפינה בחדר המדרגות של הבניין, במקום שהוגדר לכך מראש, אני לא רואה בזה שום בעיה בכלל. כולנו עושים מאמץ גדול לא להפריע לסביבה. זה לא הבניין היחיד באיזור בו יש פעילות של עסקים בקומת הקרקע, ובמאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ פועלים מתחמים שכאלה, ולדעתי האישית, מי שרוכש דירות או עסקים במקומות כאלה, צריך לקחת בחשבון שעניינים כאלה עלולים לצוץ".
דייר במתחם: "לא על זה חלמנו כשקנינו דירה במתחם מרכזי ומפואר ‑ שניכנס מהעבודה לחניון, ויישבו לנו שם פועלים של מסעדות שיגררו עגלות וציוד לתוך מחסנים בחניון שלנו"
בעל עסק אחר, שמשקף את עמדת חבריו, אומר: "אני מעדיף להישאר לגמרי מחוץ לתמונה. אנחנו רוצים להיות בסדר עם כולם, עם הדיירים ועם אנשי החברה, לשמור על יחסי שכנות טובה".

"אין עילה אמיתית"

במהלך השבוע שעבר יצרה נציגות דיירי הבניין קשר לא רק עם אנשי חברת הבנייה, אלא גם עם נציגי העירייה, ומאחר ולא הושגה התקדמות שתשביע את רצון התושבים, ומכיוון והמצב בשטח מבחינת הדיירים נותר בעינו, ייתכן כי הנושא אכן יעבור לאפיק המשפטי.
"חייבים להגיע פה לאיזושהי פשרה או החלטה שתביא למינימום של פגיעה בדיירים ובאיכות חייהם", אומרים כמה מדיירי המתחם. "אנחנו חיים במרכז העיר, הכל מסביבנו, ויש פה באמת כל מה שצריך, אבל אנחנו רוצים שידאגו קצת יותר לזכויות שלנו, שיבינו שיש פה אנשים שהשקיעו לא מעט כסף ברכישה של נכסים, וחושבים שהם קצת נפגעים בשלב זה, עובדה שאנחנו חושבים שלכל מי שיגיע לכאן יהיה קשה להתווכח איתה".
מחברת חיים זקן נמסר בתגובה: "אין לדיירים עילה אמיתית לתלונות. מדובר בדיירים שקנו ביודעין דירות בבניין שהוא מרכז מסחרי, ויש לזה יתרונות וחסרונות. כל השינויים והשימושים בבניין נעשים כחוק, ובהתאם להסכמי המכר שנחתמו עם הדיירים, ולא נראה הגיוני והגון שרוכשי דירות מנסים להשיג 'הישגים' שאינם זכאים להם, תוך הפעלת לחצים באמצעות כתבות משמיצות בעיתון, על מי שאינו חורג מהחוק, מהחלטת הוועדות המוסמכות, ומההתחייבויות החתומות שלו".