פעילי הסביבה במודיעין מנהלים בימים אלה מאבק נוסף לשמירה על אחד האתרים האריכאולוגיים החשובים בשטח השיפוט של העיר – חורבת זכריה, וזאת לאחר שמינהל התכנון והבנייה אישר את הקמתו של מרכז לוגיסטי בשטח בו נמצאים שרידי החורבה.
1 צפייה בגלריה
"מושכת מבקרים רבים". חורבת זכריה
"מושכת מבקרים רבים". חורבת זכריה
"מושכת מבקרים רבים". חורבת זכריה
( צילום פרטי)
קראו גם:
אישורי הבנייה ניתנו באמצע החודש שעבר, ובמסגרתם אושר לחברת בנייה פרטית להקים באיזור שמוגדר כ"גבעת זכריה" מבנה לוגיסטי ומתחם שישמש את עובדי המבנה, על פני שטח של כ־26 אלף מ"ר.
המגרש המדובר ממוקם בחלק הצפון‑מערבי של איזור התעשייה ליגד סנטר, מתחם התעשייה והתעסוקה הגדול של מודיעין, והוא גובל בקטע של יער בן שמן, במקום המוכר כבקעת הנזירים, שגם בשטחו יש אתרי עתיקות ומבנים של שרידים בני מאות ואלפי שנים.
מתחם חורבת זכריה התגלה בשנת 2015 במהלך חפירות הצלה של רשות העתיקות, אחרי שבמקום נחשפו שרידים עתיקים של מבנים וכלי חרס.
בחפירה המרכזית שבוצעה בשטח באותה שנה אותרו ממצאים רבים, שהבולטים שבהם הינם בית בד עתיק, גת ישנה, אבני פסיפס, כלי בזלת, וספלולים – גומות חצובות בסלע ששימשו בעבר להפקת שמן ויין.
על פי הערכות רשות העתיקות, הממצאים משויכים למספר תקופות היסטוריות – הרומית והביזנטית.
לטענת פעילי הסביבה, על עיריית מודיעין לפעול להכרזה על האתר כגן ארכיאולוגי באחריות העירייה, מה שעשוי לבטל את תוכנית הבנייה בשטח, השייך לרשות מקרקעי ישראל.
"המשמעות כרגע היא פגיעה חסרת תקדים בהיסטוריה ובמורשת הארכיאולוגית של ארץ ישראל, ולא יעלה על הדעת שמרכז לוגיסטי משמים ומיותר יחריב ויעלים עתיקות של עיר שלמה, בתחומה רחובות עתיקים, פסיפסים, בתים, ומתקני מלאכה עתיקים", אומר יו"ר עמותת תושבים משפיעים במודיעין, גדעון בכר. "אנחנו קוראים לעירייה לעצור את ההרס, ובמקום המרכז הלוגיסטי להקים בשטח גן ארכיאולוגי שימשוך מבקרים רבים, וישמש גם כמרכז חינוכי לילדי העיר.
"לא ברור כיצד החרבת שטח פתוח גדול וחשוב זה עולה בקנה אחד עם הצהרות הנהלת העירייה כי בכוונתה לשמור על השטחים הפתוחים".
גם אבירם עשור, תושב העיר, הנוהג לרכוב על אופניים ולטייל באיזור בקעת הנזירים, מאוכזב מאוד מההחלטה לבנות על שרידי חורבת זכריה.
"אנחנו קוראים לעירייה לעצור את ההרס, ובמקום המרכז הלוגיסטי להקים בשטח גן ארכיאולוגי"
"זה איזור מוכר מאוד, מקום שיש אליו גישה נוחה יחסית מכיוון בית העלמין העירוני, ולכן הוא מושך אליו מבקרים רבים", אומר עשור.
"בקעת הנזירים היא מקום שרבים מכירים, ובכל סוף שבוע מגיעים אל השטח מאות תושבים מהעיר והסביבה כדי ליהנות מהטבע, וללכת בשבילים שמעל הבקעה, בדיוק בשטח בו עומד לקום המרכז הלוגיסטי".
בשבת האחרונה הקימו פעילי הסביבה קבוצת וואטסאפ ייעודית למאבק נגד הבנייה על חורבת זכריה, ובמהלך השבועיים הקרובים מתוכננות פעולות מעשיות בשטח.
מהעירייה נמסר בתגובה: "מדובר בשטח בבעלות המדינה בו זכה יזם פרטי. על פי תנאי המכרז, היזם קיבל את אישור רשות העתיקות, ורק היא הרשות המוסמכת לטפל בנושא זה".