עשרות הורים תושבי מודיעין מנהלים מזה שבועיים קמפיין למען שבע גננות, נשות הוראה תושבות מודיעין עילית, שהיו אמורות להתחיל ב־1 בספטמבר לעבוד בחמישה גני ילדים בעיר, אולם העסקתן הושהתה בשל מחלוקת בנוגע להכשרתן, רגע לפני פתיחת השנה.
1 צפייה בגלריה
"לשמר מסורת אישית ומשפחתית". הורים וילדי הגנים של רשת "מאורות מודיעין"
"לשמר מסורת אישית ומשפחתית". הורים וילדי הגנים של רשת "מאורות מודיעין"
"לשמר מסורת אישית ומשפחתית". הורים וילדי הגנים של רשת "מאורות מודיעין"
(צילום: יריב כץ)
מדובר בגננות שחלקן עבדו במשך כשני עשורים ברשת החינוך התורנית "מאורות מודיעין", ולפני כחודשיים, בעקבות הסדר בין ארגון מאורות מודיעין שמקום מושבו במודיעין עילית, ועיריית מודיעין, שובצו לעבודה בגני הרשת במודיעין, שהפכו לחלק ממערכת החינוך הממלכתית־דתית של אגף החינוך בעירייה.

בעיה בהסמכות

יומיים בלבד לפני תחילת שנת הלימודים, בעוד הגננות עסוקות בהכנת חמשת הגנים לקליטת קרוב ל־180 ילדים, רובם ממשפחות דתיות, קיבלו הורי הילדים הודעה כי העסקת הגננות מושהית.
ההסבר שנמסר להורים: החלטה של משרד החינוך, לפיה הגננות אינן מחזיקות לכאורה בכל תעודות ההוראה וההסמכה הנדרשות מהן על מנת להפעיל את גני הילדים.
החלטה זו הובילה את הגננות להגיש באמצעות עורך דין מטעמן עתירה לבית הדין לענייני עבודה, במסגרתה הן מבקשות הוצאת צו שיורה, לפחות באופן זמני, עד לבירור יסודי של הסוגיה, על אישור העסקתן, וזאת במטרה שלא לפגוע במאות הילדים שהוריהם רשמו אותם במיוחד לגנים אלה.
אל העתירה, שהטיפול בה הועבר מבית הדין לענייני עבודה בירושלים לבית המשפט המחוזי בתל אביב, צירפו קרוב ל־100 הורים מכתב תמיכה בגננות, בו הם מבקשים מבית המשפט לאפשר לגננות לעבוד בגנים, ומדגישים את חשיבות הדבר בעיניהם.
כמו כן, לפני כשבועיים הגיעה נציגות של הורי הילדים למשרד החינוך בירושלים, שם הבהירו עד כמה חשובה העסקתן של הגננות בגני הילדים, וכי מבחינתם, אין כל אפשרות אחרת פרט להחזרתן לעבודה בגנים.
בנוסף, פתחו ההורים חשבון מיוחד לאיסוף תרומות עבור הגננות, רובן הגדול אמהות למשפחות ברוכות ילדים ומפרנסות יחידות, שבעליהן תלמידי ישיבה.
נכון למועד סגירת הגיליון, אספו ההורים למעלה מ־23 אלף שקלים, שיועברו לגננות בתלושי קנייה שישמשו אותן לקראת החגים הקרבים.

"אין היגיון בהחלטה"

"עבור רובנו, הגננות האלה הן הרבה מעבר למשפחה", מסבירה אורית אשרוב, אחת ממובילות קבוצת ההורים. "זו רשת שעובדת כבר 25 שנים. הרישום לגנים שהיא מפעילה פתוח לכולם, ללא תנאי של אזורי מגורים, וילדים מגיעים לגנים האלה מכל רחבי העיר. יש משפחות שארבעה וחמישה ילדים שלהן למדו שם. זו מסגרת חינוך תורני באווירה אחרת, מקום שכולנו התחברנו אליו לאורך השנים, ולא נסכים שזה היחס שיקבלו הגננות, מה עוד שלדעתנו אין היגיון בהחלטה שהתקבלה, לכן נרתמנו לסייע ונהיה כאן כמה שצריך".
שרית חן, אמא לשבעה ילדים, שרשמה לפני הקיץ את בתה הצעירה לאחד הגנים, מספרת: "כל הילדים שלנו למדו ברשת, ורובם אצל גננת אחת, חנה, אותה כולם מכירים. הילדה שלי קמה מאז 1 בספטמבר בכל בוקר, אומרת שהיא 'הולכת לגן חנה', אצלה למדו כל אחיה ואחיותיה, ולנו זה עושה קוועץ' בלב".
לדברי חן, היחס החם בין הגננות, הורי הילדים והילדים עצמם, היה הגורם להנעת המהלך הנרחב לתמיכה בגננות.
"משרד החינוך לא 'טובע' בכמויות של אנשי הוראה, ואני יודעת שיש גנים בעיר שכמהים לגננות, אז איך לא באים לקראת הגננות?"
"אצלנו זה ממש לא עניין של יחסי גננת־הורה, אלא משהו שהוא הרבה מעבר", אומרת חן. "לאורך השנים הגננות שותפות מוחלטות לגידול הילדים שלנו, ואני לא יוצאת דופן בזה, והראיה לכך הן עשרות המשפחות שנרתמו לסייע.
"הבן הבכור שלי, תלמיד כיתה י"ב, היה אצל אותה גננת. זאת מהות הקשר. לחנה הגננת יש 11 ילדים משלה, וכואב הלב על המצב. דיברתי השבוע עם הסייעת בגן ובכיתי בטלפון, ומרוב כאב לא הייתי מסוגלת לדבר עם חנה".
חן, כמו הורים אחרים, מקווה שמאבק ההורים למען הגננות והלחץ המופעל על הרשויות, יסייעו להחזרת הגננות לעבודה.
"אני מבינה שיש איזשהו ניסיון של הצדדים להגיע למצב שכולם יהיו מרוצים, אבל חשוב לנו שייקחו גם את ההורים בחשבון. אנחנו מעורבים בסיפור הזה מאוד, אלה הילדים שלנו, זה החינוך שבחרנו עבורם".
לדברי חן, על משרד החינוך להחזיר את הגננות לעבודה, בעיקר בשל המחסור הארצי הידוע באנשי הוראה.
"כולנו יודעים שיש מחסור אדיר בכוח אדם, אז כולם יכולים להתחלק בעוגה וליהנות ממנה", היא אומרת, "אז שלא יהרסו להורים שבאים לגנים האלה במיוחד מכל רחבי העיר.
"אלה גננות שעבדו במסירות במשך 25 שנה, אי־אפשר להשאיר אותן ככה. הטענה שאין להן ניסיון לא הגיונית, ואנחנו והילדים שלנו פה כדי להעיד על כך".

פגיעה ללא הצדקה

גם מעיין לוי, ששניים מילדיה נרשמו השנה לגנים בהפעלת רשת מאורות מודיעין, סבורה כי המהלך בעניינן של הגננות אינו ראוי.
"אלה גננות עם עשרות שנות ניסיון, ויש פה הורים שמגיעים רק בגלל הגננות, ופתאום מחליטים שהן לא ראויות ופוגעים במשפחות שמבקשות גנים בעיר הנותנים מענה לחינוך תורני באופי מעט שונה מהרגיל", אומרת לוי.
לדבריה ההורים נרתמו לסייע לגננות, מכיוון שלדעתם המהלך שבוצע כלפי הגננות פוגע בהן מאוד ואין לו הצדקה.
"נרשמנו כפי שביקשו מאיתנו לעשות, אבל שבוע לפני תחילת שנת הלימודים קיבלנו הודעה שהרשת לא תפעל במתכונתה המוכרת, ושהגנים הופכים להיות גני עירייה, וכולם נכנסו להיסטריה", מספרת לוי. "כמה ימים אחר כך הודיעו לנו שבהחלטה של העירייה והרב שניהל את הרשת, הוסכם שהגננות נשארות, אבל יומיים לפני תחילת השנה קיבלנו מייל בו נמסר לנו שמשרד החינוך מסרב להעסיק את הגננות, כי אין להן לכאורה הכשרה מתאימה, וזה מצחיק ממש.
"הגננות בכלל לא קיבלו הודעה מסודרת. הן היו בגנים כשאנחנו קיבלנו את ההודעה, ומאז נכנסנו לפעולה במטרה להזיז את מי שאפשר כדי לטפל בנושא, ויוסי אביבי, חבר המועצה שילדיו גם למדו בגני הרשת, התגייס מיד לעזור לנו".
לוי סבורה כי מאבק ההורים יכול לסייע לגננות, והיא מקווה שהן יקבלו בהקדם אישור לעבוד בגנים.
"משרד החינוך לא 'טובע' בכמויות של אנשי הוראה וחינוך, ואני יודעת שיש גנים בעיר שכמהים לגננות, אז איך לא באים לקראת הגננות? איפה שיקול הדעת?" תוהה לוי. "זה שובר את הלב להשאיר גננות במצב כזה, אפילו ברמה האנושית זה לא הוגן, בטח לפני החגים, זה פשוט לא פייר".

"בני אדם, לא לקוחות"

גם אשרוב, המרכזת בסיוע "העמותה הצרפתית של מודיעין", אחת מקהילות יוצאי צרפת בעיר, את קמפיין התרומות לגננות, מאמינה כי בית המשפט יורה על החזרת הגננות לעבודה.
"אלה גננות שעבדו במסירות במשך 25 שנה, אי־אפשר להשאיר אותן ככה. הטענה שאין להן ניסיון לא הגיונית"
"ההליך המשפטי מטריד ממש, כי אם הוא יימשך שבועות או חודשים, הגננות ייפגעו, ובכל מקרה יש מצב שלא יהיה להן לאן לחזור, כי גננות אחרות כבר יפעילו את הגנים", אומרת אשרוב. "לכן אנחנו מקווים שתתקבל החלטה מהירה ומועילה לטובת הגננות, אחרי שנים שהן השקיעו ועבדו במסירות עם הילדים שלנו. אין מבחינתנו ברירה אחרת. הגנים האלה הם גני משפחה, זה לא מקום להביא את הילד בבוקר ולנסוע לעבודה, זה להישאר לחצי שעה של שיחה עם הגננת, והכל בצורה חמה. כל אחד יכול לבחור לילדיו גן, ואנחנו בחרנו את הרשת הזו. אני לא מוכנה לקחת את הילדים לשום גן שאינו מהרשת הזו, והיו לי שלושה ילדים שלמדו ברשת, בה עובדים אנשים שרואים אותנו כבני אדם, לא כלקוחות. יש פה רגישות שאין בשום מקום".

"מסורת משפחתית"

בימים אלה, רגע לפני חגי תשרי, מקווים ההורים לפתרון מיידי, שיאפשר את חזרת כל הצדדים לשגרה, והם מחכים בדריכות ובמתח לפסיקת בית המשפט בנושא.
"עמדת הגננות היא כי הן מוסמכות. הוצגו למיטב הבנתנו תעודות הוראה והסמכות שונות, ואנחנו מקווים שכולם יבינו את דחיפות העניין", אומרים ההורים. "הורים חיכו לתחילת השנה, למרות הקושי הכרוך בחציית העיר מדי בוקר והסעה של הילדים לגנים. המאבק שלנו הוא גדול יותר מהשבת הגננות לעבודה בה עסקו במשך שנים. זה לשמר מסורת אישית ומשפחתית, להיאחז בדברים שכבר נעלמו מן העולם. בשביל זה אנחנו כאן".
קראו גם:

תגובות

מהעירייה נמסר בתגובה: "עם סיום פעילות גני מאורות מודיעין, ימים בודדים לפני תחילת שנת הלימודים, נערכה העירייה להפעלת הגנים עם הצוותים הקיימים במטרה לסייע להורים ולילדים. העירייה עשתה מאמצים רבים לגיוס הסייעות שעבדו בגנים והן שובצו לעבודה על פי רצונן. העסקת הגננות נעשית על ידי משרד החינוך בלבד".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בהליך משפטי".
פורסם לראשונה: 07:44, 16.09.22