קרוב ל־1,000 איש השתתפו במוצאי שבת האחרונה בהפגנה גדולה מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין במודיעין, באירוע מחאה נגד הכוונה לבצע רפורמה במערכת המשפט, שכמותו טרם נראה בעיר, הנחשבת למנומנמת, כזו שתושביה אינם מעורבים יתר על המידה, לפחות לא בכל הקשור למחאות חברתיות.
4 צפייה בגלריה
"התרגלנו לשקט ושלווה, לא מתחשק לנו שזה ישתנה". מפגינים מול בית השר לוין
"התרגלנו לשקט ושלווה, לא מתחשק לנו שזה ישתנה". מפגינים מול בית השר לוין
"התרגלנו לשקט ושלווה, לא מתחשק לנו שזה ישתנה". מפגינים מול בית השר לוין
(צילום: קובי קואנקס)
המפגינים הרבים, רובם ככולם תושבי העיר, אולם גם תושבי היישובים הסמוכים, שבחרו להגיע למודיעין במקום לנסוע לאירוע המחאה הגדול שהתקיים בתל אביב, עמדו במשך שעה וחצי בכיכר מול בניין מגוריו של השר ברחוב שדרות מנחם בגין בשכונת מוריה. נשים וגברים, צעירים ומבוגרים, משפחות עם ילדים קטנים, שנשאו שלטים נגד הרפורמה השנויה במחלוקת בקרב חלקים בציבור, אותה מוביל השר לוין, והביעו את מחאתם על המהלך הפסול להשקפתם.

משרוקיות ומגפונים

המפגינים הרבים, חלקם מצוידים במשרוקיות ובמגפונים, קראו קריאות נגד השר והתוכנית שהוא מקדם, ועמדו במרחק של עשרות מטרים בלבד מפתח הכניסה לבניין מגוריו של השר, אותו איבטחו שני מאבטחים, כשהדרך לשם הייתה חסומה על ידי כוחות של משטרת מודיעין ופקחים של אגף הביטחון העירוני.
אירוע המחאה עבר בשקט יחסי, אולם לווה בקריאות והערות מנגד, בעיקר מצידם של כמה מתושבי הרחוב, שמחו על הרעש שיוצרים המפגינים.
רוב תושבי רחוב שדרות מנחם בגין, אחד הרחובות השקטים בעיר, שבמרחק של כמה עשרות מטרים ממנו מתנשאות הגבעות הדרומיות המוכרות של העיר, חוששים מהימשכות אירועי המחאה במקום.
במהלך השבוע שעבר התקיימו שני אירועי מחאה מול בניין המגורים של השר לוין, בהשתתפות עשרות מפגינים, שחלק מהם נשאו שלטים נגד הרפורמה שמוביל השר, ואחרים קראו קריאות נגדו במגפון.

4 צפייה בגלריה
המשטרה מעריכה שהאירועים מול בית לוין יימשכו. המפגינים
המשטרה מעריכה שהאירועים מול בית לוין יימשכו. המפגינים
המשטרה מעריכה שהאירועים מול בית לוין יימשכו. המפגינים
(צילום: קובי קואנקס)

במקום אמנם נוכחים שוטרים, ובשבוע שעבר הגיעה אל השטח גם המפקדת החדשה של משטרת מודיעין, סנ"צ לינור לוי, אולם התושבים מוטרדים מכך שהמחאות הספונטניות יהפכו לשגרה שתימשך חודשים.

"לא כיכר בתל אביב"

"אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, וזכות הביטוי מותרת לכל אזרח, אבל כשזה קורה בשכונת מגורים, בשעות אחר צהריים והערב, זה מפריע לשגרה", אומר אליהו עמר, המתגורר ברחוב. "הייתי שם השבוע כשהייתה הפגנה, ולא היה בלגן, אבל אנשים עמדו וצעקו, ובכל זאת, זו שכונת מגורים, לא כיכר בתל אביב".
לטענת עמר, שכניו של השר לוין חוששים כי אירועי המחאה מול ביתו יהפכו למנהג קבוע, בדיוק כשם כשעצרות המחאה מול ביתו של היועץ המשפטי לשעבר לממשלה אביחי מנדלבליט בפתח תקוה נמשכו חודשים ארוכים.
"במקרה של מנדלבליט ההפגנות התקיימו בכל מוצאי שבת, והיה שם בלגן. אנחנו לא רוצים שזה יגיע לפה", אומר עמר, "לא מתאים לנו הרעש, ולא עומסי התנועה והחסימות שנגרמו בשבת".

"נשמיע קול"

מהלך נוסף המטריד את שכניו של השר לוין הוא מודעה שפרסמה בשבוע שעבר תנועת "דרכנו". מדובר בהכרזה של אנשי מילואים כי הם מקימים מאהל מחאה קבוע מול בניין מגוריו של השר לוין, ומזמינים את הציבור לאייש את המאהל בימים ראשון עד חמישי בשעות 20:00‑17:00, בימי שישי בשעה 10:00, ובמוצאי שבת בשעה 19:00.
"אם זה ייצא לפועל, זה כבר מוגזם ממש", אומרים תושבים בשכונה, "כרגע אין יותר מדי מחאה מצד התושבים, אבל אם זה יתפתח והמחאה תגבר, גם אנחנו נשמיע קול.
"אנחנו מקווים שהמשטרה תסייע בשמירה על השקט, ותוודא שלא תיגרם לנו הפרעה, וכן, אפשר תמיד להרחיק את המפגינים מאיזור בנייני המגורים".

זורקים ביצים

למרות הגישה הסובלנית שמבטאים רבים מתושבי הרחוב, יש מי שממש אינם מוכנים לסבול את המשך אירועי המחאה.
מי שהחליטו לקחת את החוק לידיהם היו שניים מתושבי הרחוב, ששמם אסור לפרסום.
השניים, אב ובנו, המתגוררים בבניין הסמוך לבניין בו מתגורר השר לוין, הגיעו ביום חמישי שעבר אל ריכוז המפגינים, והתעמתו איתם מילולית.
על אף נוכחותם של אנשי ביטחון בשטח, שחצצו בין הניצים, השליכו האב ובנו מספר ביצים לעבר המפגינים.

4 צפייה בגלריה
נושאים דגלים ושלטים. המפגינים
נושאים דגלים ושלטים. המפגינים
נושאים דגלים ושלטים. המפגינים
(צילום: קובי קואנקס)

כמה מהביצים שהושלכו פגעו במפגינים, וכמה מהן התנפצו על הקרקע במרחק מטרים ספורים מהמקום בו עמדו המפגינים, ובמקום התעוררה מהומה גדולה.
המאבטחים מנעו תגרה אלימה הרבה יותר, והזעיקו את כוחות השיטור, שעיכבו לחקירה את האב ובנו.
השניים הורחקו מהמקום תוך שהם מקללים את המפגינים, אירוע שתועד על ידי חלק מהנוכחים במקום והופץ בחלק מהרשתות החברתיות.
בהודעה שפרסמה זמן קצר לאחר מכן משטרת מחוז מרכז נכתב: "שוטרי תחנת מודיעין פתחו בחקירה עם קבלת דיווח בדבר תקיפת חמישה מפגינים בעיר מודיעין, במסגרתה תושבי המקום השליכו על פי החשד לעבר המוחים ביצים, וגרמו לפציעתם של שניים מהם באורח קל. המעורבים עוכבו לחקירה, לצד גביית עדויות מהנוכחים במקום".
בבוקר יום שישי הובאו האב ובנו בפני שופט בית משפט השלום בראשון לציון, ששיחרר את השניים בתנאים מגבילים – איסור יצירת קשר עם המוחים ברחוב למשך 30 ימים, ותשלום ערבות עצמית בגובה 5,000 שקלים כתנאי לשחרורם.

"הפרעה לשגרה"

דבר האירוע האלים התפשט במהירות ברחבי השכונה והעיר, ועורר שיח ציבורי נרחב, שהתגבר במיוחד לאחר הפגנת המחאה הגדולה במוצאי שבת.

4 צפייה בגלריה
השר לוין
השר לוין
השר לוין
(צילום: יואב דודקביץ)

"מפחיד לחשוב שהאלימות יכולה להתפרץ בצורה כל כך קלה, ואנשים עלולים להיפגע", אומרת תהילה אמיר, תושבת העיר שהשתתפה בהפגנה בשבת. "אם אנשים השליכו ביצים, מה מונע ממישהו אחר לזרוק בפעם הבאה אבנים או חפצים אחרים? זה מפחיד, בטח כשבהפגנות האלה יש המון אנשים מבוגרים וגם ילדים קטנים".
מאות המפגינים במוצאי שבת אמנם התפזרו לבתיהם בצורה שקטה, אולם תושבי הרחוב שלא נטלו חלק במחאה, ואינם מסכימים עם המסר המועבר בה, אינם מעודדים מהאווירה הרגועה בשטח.
רועי, צעיר המתגורר בשדרות מנחם בגין, שעמד במוצאי שבת במשך דקות ארוכות בכיכר שהפרידה בין המפגינים לבניין מגוריו של השר לוין, אומר: "מותר לכל אחד לעשות מה שהוא רוצה, אבל גם אם לא מקללים, הם פשוט עושים רעש.
"גם ככה רוב הזמן הוא לא בבית בכלל, אז מי שסובל זה המשפחה שלו והשכנים. שיפגינו מול הלשכה שלו, לא פה"
"אני רוצה לראות אנשים שיסכימו לכך שיעמדו להם כמה פעמים בשבוע מול הבית, ישירו שירים, יצעקו במגפונים, יאירו בפנסים. יסכימו או לא, זו הפרעה לשגרה שלנו".
במהלך השיחה עם רועי נשמעות מדי פעם קריאות מכיוון אחד מחלונות דירת מגורים בבניין שממול: "רק בן גביר, רק בן גביר".
תושבים אחרים, שבאותה שעה צועדים בפארק הציבורי שבסמוך אליו עומדים המפגינים, מביעים גם הם חוסר שביעות רצון מההתרחשות בשטח.
"זה רועש, ובשבוע שעבר הקימו פה מאהל מחאה שמאויש כמה פעמים בשבוע, וגם אם יש שם מפגינים בודדים ואדם אחד עם מגפון, זה עושה רעש", אומר אחד התושבים. "באמת שאני לא נגד מחאה, אבל יש דרכים לעשות אותה. לא נסכים לזה שהרחוב הראשי שלנו יהפוך לרחוב בלפור של שנת 2023.
"בתל אביב מפגינים באזורים ציבוריים, לא בקרבת בנייני מגורים, ופה עומדים באמצע שכונה שקטה, שאגב, חלק גדול מתושביה דתיים.
"הגישה שלי ושל עוד רבים כמוני, היא שמחאה היא לגיטימית ומותרת וחשובה, אבל אסור שתיעשה מול ביתו הפרטי של איש ציבור. גם ככה רוב הזמן הוא לא בבית בכלל, אז מי שסובל זה המשפחה שלו והשכנים. שיפגינו מול הלשכה שלו, לא פה".

"ההפגנה מאושרת"

לעומת זאת, אורית רז, תושבת מודיעין, לא חושבת שהמפגינים גורמים הפרעה לתושבי הרחוב או לסביבה.
"ההפגנה מאושרת על ידי המשטרה", היא אומרת. "אנחנו רחוקים מהבניין של השר, והמקסימום שהיה בשבת הוא שירי ארץ ישראל, קצת צעקות, בלי שום אלימות מילולית", אומרת רז. "מנגד, שברי הביצים על המדרכה במרחק קצר מאיתנו מעידים על כך שמישהו עלול לעשות שטויות, ואסור לנו להיות שאננים, אבל אנחנו פה, ונמשיך כמה שיידרש כדי לשמור על המדינה שלנו, גם עבור תושבי מודיעין ואנשי שכונת מוריה המקסימים".
"אם אנשים השליכו ביצים, מה מונע ממישהו אחר לזרוק בפעם הבאה אבנים או חפצים אחרים? זה מפחיד"

"התרגלנו לשקט"

על פי הערכת המשטרה, אירועי המחאה מול בניין מגוריו של השר לוין יימשכו בתקופה הקרובה, וכוחות השיטור ישהו בשטח ככל שיידרש.
"כנראה שאין לנו ברירה", אומרת אחת מתושבות הרחוב, "וזה מחיר שניאלץ לשלם על זה שהשר גר בשכונה שלנו.

קראו גם:

"עם זאת, נקווה שזה לא יימשך זמן רב מדי, ושהמוקד הזה לא יהפוך לסמל שימשוך אליו המון מפגינים מדי שבוע. התרגלנו לשקט ושלווה, לא מתחשק לנו שזה ישתנה".
מלשכת השר לוין נמסר כי לא יגיבו לכתבה.