מחנה קיץ של פורום המשפחות השכולות הישראלי‑פלסטיני, שמתוכנן להתקיים בחודש יולי הקרוב בכפר הנוער בן שמן, נמצא בימים אלה במרכזו של מאבק סוער בין אנשי הפורום לבין אנשי ארגון בצלמו, המגדיר עצמו כ"ארגון זכויות אדם ברוח יהודית".
4 צפייה בגלריה
ההרשמה למחנה הקיץ נמשכת, בינתיים. מתוך פעילויות בני הנוער של הפורום
ההרשמה למחנה הקיץ נמשכת, בינתיים. מתוך פעילויות בני הנוער של הפורום
ההרשמה למחנה הקיץ נמשכת, בינתיים. מתוך פעילויות בני הנוער של הפורום
(צילום פרטי)
אנשי בצלמו, שבראשו עומד מנכ"ל הארגון שי גליק, מפעילים בימים אלה לחץ רב על מנת שלא לאפשר את קיומו של המחנה, בו אמורים להשתתף 50 נערות ונערים ‑ 25 ישראלים ו־25 פלסטינים, שבן משפחתם נהרג כתוצאה מהסכסוך ‑ במלחמות, מבצעים או אירועי טרור.
בארגון טוענים כי גם ראש מועצת חבל מודיעין, שמעון סוסן, מתנגד לקיומו של המחנה בכפר הנוער, ופניות רבות הועברו על ידי המתנגדים לשרים בממשלה, אולם למרות כל אלה, מסרבים אנשי פורום המשפחות השכולות להיכנע ללחצים שמופעלים עליהם, ומבטיחים: המחנה יתקיים כמתוכנן.

הדרישה: לבטל


מחנה הקיץ של פורום המשפחות השכולות הישראלי‑פלסטיני מתקיים מדי שנה, והוא מהווה, לדברי מפעיליו, דרך נוספת, פרט לסמינרים, סדנאות, מפגשים ופעילויות אחרות שמתקיימות במשך השנה, לחיבור בין משפחות מישראל ומהרשות הפלסטינית, כחלק ממטרת הפורום לקדם דיאלוג בין הצדדים, מתוך רצון להבליט את השפעותיו הרעות והמזיקות של הסכסוך הישראלי‑פלסטיני רב השנים על שני הצדדים, ובמיוחד על הנזק שנגרם לילדיהם של מי שנפגעו כתוצאה מהסכסוך.
השנה החליטו אנשי הפורום, שבראשו עומדים יובל רחמים ואוסאמה אבו עייאש, לקיים את מפגש הקיץ בכפר הנוער בן שמן, הממוקם במועצה האזורית חבל מודיעין.
המחנה מתוכנן להימשך כשבוע, ואמורות להתקיים בו פעילויות שונות במטרה לקרב בין הצעירים, ולנסות למצוא את הדרך לגישור בין הצדדים, לחלוק חוויות משותפות, ולקדם את רעיון החיים זה לצד זה בשלום, הבנה והכלה.

הדרך: מכתבים לאחראים


לפני כשבועיים, עם פתיחת ההרשמה למחנה, החלו אנשי ארגון בצלמו בקמפיין נרחב שמטרתו לבטל את המחנה, וזאת באמצעות משלוח מכתבים לגורמים שונים.

4 צפייה בגלריה
"צריך כמה שיותר אנשים אמיצים". פעילות במחנה הקיץ בעבר
"צריך כמה שיותר אנשים אמיצים". פעילות במחנה הקיץ בעבר
"צריך כמה שיותר אנשים אמיצים". פעילות במחנה הקיץ בעבר
(צילום פרטי)

במכתב שהעבירו אנשי הארגון להנהלת כפר הנוער בן שמן, שאינה לוקחת חלק בהפקת המחנה, אלא רק משכירה לאנשי הפורום את מתקני הכפר, טוען גליק כי פעילות הפורום פסולה, ולכן יש לאסור על הפעלתו של מחנה הקיץ בכפר הנוער, ובכל מקום אחר בישראל.
"הגוף הזה לא מקדם שום שלווה ואהבה, ההיפך הגמור", כותב גליק, "והפורום אינו פועל לפיתוח מדינת ישראל או לשיתוף פעולה אזורי, כי אם יום יום, שעה שעה, פועל נגד מדינת ישראל, משמיץ את חיילי צה"ל מעל כל במה ופוגע באזרחי ישראל".
בסיום המכתב, שעותקים ממנו הועברו גם ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יוסי טייב, ולמינהל לחינוך התיישבותי של משרד החינוך, כותב גליק: "אין סיבה לארח מחנה קיץ שלם של ארגון בזוי וקיצוני זה. אודה לכם על הנחיה ברורה על ביטול האירוע".

השיטה: איומים


ביום חמישי שעבר, לאחר שיחה עם גליק, העבירה ח"כ קטי שטרית (ליכוד), מכתב בנושא ללשכת שר החינוך, יואב קיש, בו היא מודיעה כי היא תומכת בדרישת הארגון לביטול המחנה.
"לא יעלה על הדעת שמוסד ציוני כמו כפר הנוער בן שמן יארח ארגון שמנהל אותו מחבל מורשע", כותבת ח"כ שטרית, "ובפורום משפחות שכולות חברים בני משפחות של מחבלים רבים, כולל בני משפחות של מחבלי חיזבאללה ועוד. בטוחני שגוף זה לא אמור לקבל שום במה ציבורית, אלא הוקעה ציבורית, ואודה לך על פעילותך לביטול האירוע".
לדברי רחמים ואנשי פורום המשפחות, פעולותיהם של אנשי ארגון בצלמו אינן מסתכמות רק במכתבים לגורמים שונים, אלא החריפו לאחרונה לכדי העברת מסרים מאיימים כלפי אנשי הפורום, משפחות הצעירים שאמורים להשתתף במחנה, וכמו כן נגד חלק מאנשי כפר הנוער.
"הם מנסים לפגוע בנו בכל דרך אפשרית, ומשבוע שעבר מפציצים אותו במסרונים של נאצות", אומר רחמים. "יש קבוצות וואטסאפ שלהם, בהן הם מעבירים פירורי מידע של מסרים שגויים ונבזיים, והאנשים של גליק מהדהדים את המסרים האלה הלאה. זו בעיה".
לטענת רחמים, גליק ואנשי בצלמו תוקפים את פעילות פורום המשפחות לאורך כל השנה.
"אנשי הארגון יוצאים נגד כל פעילות שלנו, לא רק של מחנה הקיץ", אומר רחמים. "לא ייתכן שאנחנו נהיה אלה שניאבק על הלגיטימיות שלנו. אנחנו עמותה רשומה שמחפשת דרך להפסיק את השכול. בחרנו לקחת את הכאב שלנו ולעשות איתו פעולה, לא מלחמה".

4 צפייה בגלריה
"למה לא אירוע של ארגון להב"ה?". שי גליק
"למה לא אירוע של ארגון להב"ה?". שי גליק
"למה לא אירוע של ארגון להב"ה?". שי גליק
(צילום פרטי)

"לא יעצרו אותנו, והם הפעילו גם את ח"כ שטרית, שטוענת שאנחנו חותרים תחת המדינה. זו שטות גמורה. כולנו בעד מדינת ישראל, ומי שמפיץ שקרים, אנחנו לא נשתוק לו, אין אצלנו שום ילד או נכד של מחבל שמגיע לקייטנה הזו. הכל המצאות מרושעות ונבזיות.
הבעיה אצל אנשים כמו גליק וחבריו, היא שמבחינתם אנחנו אנשי לבנון וחיזבאללה, שאין ערבי שהוא לא מחבל, ואם ערבי נהרג סימן שהוא היה צריך למות".

התגובה: "לא ניכנע"


האווירה הקשה סביב ההיערכות להפעלת מחנה הקיץ, משפיעה לא רק על הנהלת פורום המשפחות השכולות, אלא גם על הצעירים שאחראים על ניהול המחנה. אחד מהם הוא פלסטיני בן 34, שאחיו נהרג לפני כשני עשורים מירי של כוחות צה"ל. הוא השתתף בעבר באחד ממחנות הקיץ של הפורום, ובימים אלה הוא חלק מצוות הניהול של המחנה.
"אנשים שלא יודעים מה קורה פה, לא יכולים להבין כמה הדבר הזה חשוב", הוא אומר, "ובמקום לתקוף הם צריכים לבוא לראות אותנו מקרוב".
"אני נמצא כבר שנים בפורום, עושה את זה מתוך רצון להביא לשינוי, והרבה אנשים לא יודעים שהעובדה שאני פה מסכנת אותי, כי כשאני חוזר הביתה, לעיר בה אני גר, אני מסומן שם כמישהו שונה וחריג.
אבל למרות כל האיומים מסביב, אני לא מתכוון לוותר, כי אני חושב שצריך כמה שיותר אנשים אמיצים שיביעו את הדעה שלהם, בטח בימים כאלה שיש הרבה בלגן בחברה הישראלית, ואנחנו לא מפחדים ולא ניכנע לשום לחץ".

ההכחשה: "לא מאיימים"


לטענת גליק, שאינו חושש להתבטא בחריפות נגד אנשי פורום המשפחות השכולות, אף אחד מאנשיו לא איים על אנשי הפורום או כפר הנוער.

4 צפייה בגלריה
"אלה נערות ונערים שהם סוכני שלום". יובל רחמים
"אלה נערות ונערים שהם סוכני שלום". יובל רחמים
"אלה נערות ונערים שהם סוכני שלום". יובל רחמים
(צילום פרטי)

"לא היה ולא נברא", הוא אומר, "הם יכולים להגיש תלונה, גם אני יכול להגיד שקיבלתי איומים מהם, להגיד כל אחד יכול".
"האיומים שהם קיבלו הם ההבטחה שלנו שלא ניתן לקיים את האירוע. נגיע לכפר למנוע את זה. לא ישימו לי פלסטר על הפה. נפגין ונתקשר לכל חברי ועד הכפר ונפעל בכל דרך חוקית ולגיטימית כדי שיורידיו להם תקציבים. לא ייתכן שדבר כזה יקרה במקום שממומן גם מכספי ציבור".

ההצעה: אירוע להב"ה


על אף שאנשי הפורום מסיימים בימים אלה את ההרשמה למחנה הקיץ, גליק ואנשי ארגונו משוכנעים כי יהיו מי שימנעו את המהלך בסופו של דבר.
"ממה שאני מבין, האירוע לא יתקיים, וכפי שציינתי, נדאג, בדרך לא אלימה, שהדבר הזה לא ייצא לפועל", הוא מכריז. "הפורום משמיץ ומסית ללא הפסקה נגד חיילי צה"ל, ואנחנו לא נסכים לזה. אני אפנה ללשכת שר הביטחון, יש לנו את הדרך, ואבקש ממנו למנוע את כניסת הנערים והנערות הפלסטינים לבן שמן. חלק מהם מגיעים ממשפחות של מחבלים, לא ייתכן שזה יקרה".
"ואם מקיימים אירוע הזוי שכזה, למה שלא יאשרו לקיים בכפר הנוער אירוע של תנועת להב"ה?. "גם שמעון סוסן, שהוא ראש מועצת חבל מודיעין וחבר הוועד המנהל של הכפר, מתנגד לאירוע. אנחנו בטוחים שהוא יעזור לנו וננצח במאבק הזה".

הסיכום: "ממשיכים בדרכנו"


"אנשים כמו שי גליק הם לא הכתובת שלי, הם לא האנשים לנהל איתם שיח בכלל", מסכם רחמים. "רוב הציבור הישראלי בכלל לא מכיר את נושא הסכסוך. בנסיבות אלה, ברור שלאנשים כמו גליק קל להסית נגדנו, ובכל מקרה לא ישתיקו אותנו. אלה נערות ונערים שהם סוכני שלום. אנחנו ממשיכים בדרכנו, משוכנעים בצדקת הדרך, ללא פחד או חשש".

תגובות


מכפר הנוער בן שמן נמסר: "כפר הנוער בן שמן הוא מוסד חינוכי ציוני הדוגל בפלורליזם. מתוך אילוץ כלכלי, כנגזרת מתת‑תקצוב של משרד החינוך את כפרי הנוער, פותח הכפר בשנים האחרונות, כמו גם כל כפרי הנוער במדינה, את שעריו לאירוח קבוצות בחופשות בלבד. פעילות זו היא בעידוד ואישור משרד החינוך. הארגונים הפונים לכפר בבקשה לקיים בכפר פעילות קיץ, הם מכל גווני הקשת הישראלית. הכפר משמש מקום אירוח בלבד עבור ארגונים אלה, ותלמידי הכפר וכל גורם אחר של הכפר אינם לוקחים שום חלק באירגון ובפעילות של ארגונים אלה.
"לפני מספר חודשים פנה אל הכפר ארגון משפחות שכולות לשלום וביקש לארח ללינה בכפר את ילדי המשפחות השכולות בחופשת הקיץ. ארגון זה מוכר על ידי משרד החינוך. לפני ימים אחדים החל ארגון קיצוני להפעיל לחצים על הכפר לבטל את האירוח הנ"ל. למן הפניה הראשונה שהגיעה, הדברים מלווים בפרסומים מטעים, באיומים ובהטרדות של אנשי הכפר.
בהתייעצות עם יו"ר הוועד המנהל, הוחלט בשלב זה שאין להיכנע לפרקטיקה של האיומים, ושלא לבטל פעילות זו, שהיא פעילות חוקית. לצערנו, בשעות האחרונות המאבק הולך ומקצין לרמות שאינן מקובלות בחברה מתוקנת. בתקווה לימים רגועים יותר".
שמעון סוסן סירב להגיב.

פורום המשפחות השכולות: פועלים לפיוס


פורום המשפחות השכולות הישראלי‑פלסטיני הוקם בשנת 1995 על ידי יצחק פרנקנטל, אב שכול, ומספר משפחות ישראליות שכולות. הוא מונה כ־600 משפחות ישראליות ופלסטיניות, ושם לו למטרה לפעול לפיוס ושלום בהבנה.
בשנת 1998 התקיים המפגש הראשון עם קבוצת משפחות פלסטיניות מעזה, אולם בעקבות האינתיפאדה השנייה נותק קשר זה, והחל משנת 2001 הצטרפו לפורום משפחות משטחי הגדה המערבית וממזרח ירושלים.

קראו גם:

חברי הפורום מקיימים פעילויות רבות לאורך השנה, ובראשן טקס זיכרון משותף לקורבנות הסכסוך משני הצדדים, מפגשי דיאלוג, תמיכה באוכלוסיות מוחלשות בשני העמים, פרויקטים לקירוב בין בני נוער מישראל ומהשטחים, הרצאות ועוד.