כבר למעלה מחודשיים שכמה מחברי מועצות הערים באיזור מגויסים למילואים כדי לסייע במאמץ המלחמתי בדרכים שונות, כשבמקביל הם מנסים, עד כמה שאפשר, להמשיך ולעסוק בפעילותם למען הציבור, משימה לא פשוטה בימים אלה. כשסיום המלחמה לא נראה באופק, הם מספרים על החוויה האישית של שהייה ממושכת במילואים, ורגע לפני הבחירות לרשויות המקומיות – מה הם חושבים שיקרה.
6 צפייה בגלריה
בחירות מקומיות 2018
בחירות מקומיות 2018
בחירות מקומיות 2018
(צילום: יואב דודקביץ)

"לדחות את הבחירות עד סוף המלחמה"

רס"ן במיל' רן שגב, 34, חבר מועצת העיר מודיעין (סיעת הדור הבא). מפקד יחידה בפיקוד דרום. שירת כלוחם בגדוד 101 של חטיבת הצנחנים

6 צפייה בגלריה
רס"ן במיל' רן שגב
רס"ן במיל' רן שגב
רס"ן במיל' רן שגב
(צילום: פרטי)

משמעות השירות עבורך: "זה אולי נשמע קלישאתי, אבל לשרת את המדינה שלנו זאת שליחות, ועכשיו גם פשוטו כמשמעו - להגן על המדינה. היום אני אחראי על כל תנועת הכוחות בפיקוד דרום, אני בעיקר נמצא בשטחי הכינוס ושטחי הזינוק".
מה עשתה המלחמה לעמדותיך הפוליטיות: "עמדתי הפוליטית נשארה כפי שהייתה, ותפיסתי שבטרור צריך לטפל, לא רק להגן מפניו. עכשיו זה בעזה, באיו"ש ובצפון, ואנחנו מתחילים לראות את זה גם במקומות אחרים. אין לנו ברירה אחרת, מי שלא מוכן לקבל את מדינת ישראל וינסה לתקוף אותנו יחטוף את מלוא עוצמתו של צה"ל".
קיום בחירות בזמן לחימה, כן או לא: "אין שום סיבה לקיים בחירות מוניציפליות בזמן מלחמה. גם לנו, המגויסים, וגם לאזרחים אין את הקשב לקמפיין בחירות, ובצדק. יש לנו חטופים ויש לנו הרוגים כל יום. העיר שלנו מתפקדת, לכן לדעתי צריך לתת דחייה ארוכה של הבחירות לפחות עד סוף המלחמה ולהחזיר את חברי המועצה לתפקוד מלא ולא תחת הגדרה של 'תקופת בחירות'. הסיעה שלנו לא תקיים חוגי בית וכנסים, זה לא הזמן".

קראו גם:

השפעת המצב הנוכחי על רמת הביטחון בעיר: "מודיעין מתפקדת מצוין, חיים ביבס ראש העיר הרים את הכפפה מהר מאוד והקים כיתות כוננות בעיר, שלפני שבועיים עברו הכשרה אינטנסיבית. אנחנו רואים את התושבים המדהימים שלנו שקפצו להתנדב בכל דבר אפשרי, יש חטיבה שלמה שתופסת את הגדר הצמודה למכבים לכל האורך גם בשגרה ולא רק בחירום, בנוסף לאמצעים טכנולוגיים".
תיפקוד העירייה בימים אלה: "העיר מתנהלת באופן תקין לחלוטין, השגרה ממשיכה, יש לנו תושבים חזקים ועירייה מתפקדת. הייתי מחזיר את חברי המועצה חזרה לישיבות סדירות ודוחה את הבחירות כדי שנוכל לקדם דברים נוספים". ¿

"אין מי שיגן עלינו, אלא אנחנו בעצמנו"

סגן במיל' משה שטה, 43, חבר מועצת העיר רמלה (סיעת הבית היהודי). גדוד 972 ללוחמה בחילוץ והצלה של פיקוד העורף. קצין התנהגות אוכלוסייה

משמעות השירות עבורך: "זו זכות גדולה לשרת במילואים, לשמור ולהגן על המדינה זו חובה גדולה עבורי".
מה עשתה המלחמה לעמדותיך הפוליטיות: "הייתי ונשארתי ציוני שאוהב את המדינה והארץ הנפלאה שלנו, ועמדתי זו התחזקה מאז אירועי השבת השחורה. אין מי שיגן עלינו, אלא אנחנו בעצמנו, והאחדות, הסולידריות והאמונה בצדקת הדרך הן המפתח להמשך קיומנו במדינה בזכות ולא בחסד".

6 צפייה בגלריה
משה שטה
משה שטה
סגן במיל' משה שטה,
(צילום: פרטי)

קיום בחירות בזמן לחימה, כן או לא: "בעיניי זה חוסר אחריות לקיים את הבחירות תוך כדי מלחמה על הבית. חיילי צה"ל נלחמים בחירוף נפש כדי לגבור על האויב, והעורף כולו מגויס לחיזוק הלוחמים, כך שקיום בחירות בימים אלה הוא יריקה בפניהם של הלוחמים והלוחמות ובמאמץ האדיר להשבת החטופים. קיום הבחירות גם עלול לערער את האחדות ששוררת בינינו כעת. יש לדחות את מועד הבחירות".
השפעת המצב הנוכחי על רמת הביטחון בעיר: "המצב בעיר נפיץ מאוד, ויש לטפל ביד קשה בכל הפרה של הביטחון האישי. לא ניתן לעבור לסדר היום על אירועי הצתת רכבים כפי שקרה לנו, או אירועי ונדליזם אחרים שקשורים ליחסים המורכבים בין המגזר היהודי והערבי".
תיפקוד העירייה בימים אלה: "תושבי רמלה משוועים לביטחון ושקט, ובינתיים חזר הירי לרחובות שלנו, והתחושה שאין ביטחון אישי. חובה עלינו להחזיר לתושבים את הביטחון, לתת לאנשים תחושה שהם יכולים להסתובב בעיר ללא פחד. אם המצב יחמיר, שגרת החיים שלנו עלולה להתערער".

"להבריא את המערכת מעסקנות ופוליטיקה"

רס"ן במיל' אברהם דז'ורייב ,42, חבר מועצת העיר רמלה (סיעת עולמ"י). משרת בפיקוד צפון. חלק ממערך שתפקידו להבטיח כשירות של יחידות הפיקוד

משמעות השירות עבורך: "אני משרת במקום ממנו תנוהל המלחמה הבאה מול חיזבאללה והאויבים האחרים בגבולה הצפוני של המדינה, ואיני יכול לפרט יותר מדי על התפקיד מטעמי ביטחון מידע, אבל יכול לשתף שאני חלק ממערך שתפקידו להבטיח כשירות, המשכיות ורציפות תפקודית טכנולוגית ולוגיסטית של יחידות פיקוד הצפון במגוון המשימות שלהן במצבי חירום, בהגנה על הגבולות ובמלחמה. ההתנדבות בשבילי היא שמירה על הבית ושותפות חברתית ערכית ממעלה ראשונה".

6 צפייה בגלריה
אברהם דז'ורייב
אברהם דז'ורייב
רס"ן במיל' אברהם דז'ורייב
(צילום: פרטי)

מה עשתה המלחמה לעמדותיך הפוליטיות: "העמדות הקיימות שלי התחזקו עוד יותר בדגש על חשיבות האחדות הפוליטית ואיכות נבחרי הציבור. השליחות הפוליטית שלי קיבלה זריקת מרץ משמעותית בשני כיווני פעולה מרכזיים. הראשון, שיש צורך לקרב, לחבר, לאחד ולשתף פעולה על בסיס ערכים, כבוד הדדי ומחנה משותף רחב ביותר בין מגוון אוכלוסיות העיר, והשני הוא להבריא כמה שניתן את המערכת הפוליטית מעסקנות ופוליטיקה קטנה הפוגעות מאוד בתיפקוד המערכת ואיכות השירות לתושב בשגרה ובחירום".
קיום בחירות בזמן לחימה, כן או לא: "זה לא אידיאלי, יש טיעונים לכאן ולכאן, זה מאתגר, אך אני תמיד בוחר להתמודד הכי טוב שניתן במצב נתון".
"אני מרגיש שהציבור ברמלה רוצה שינוי, רוצה מנהיגות צעירה, אנרגטית ובעלת כישורים וניסיון, וזה מה שישפיע ויכריע את הבחירות. בעזרת השם נעשה את המקסימום בשביל לנצח ולהוביל את עיריית רמלה להישגים וסטנדרטים חדשים, כמו בערים רבות אחרות בהם נבחרו ראשי ערים צעירים".
השפעת המצב הנוכחי על רמת הביטחון בעיר: "אנחנו בפני שנים מאתגרות בהחלט, ככל שזה תלוי בי יש להציב את נושא הביטחון בעדיפות עליונה יחד עם החינוך".
תיפקוד העירייה בימים אלה: "לצערי, הפעילות השוטפת של העירייה סובלת מחולשות רבות, חלק מרכזי מתפקידים ניהוליים מובילים לא מאוישים והמלחמה מוסיפה מימד נוסף של אתגרים איתם יצטרכו להתמודד, במיוחד מערכות החינוך והביטחון העירוניות, יש הרבה מה לשפר ולייעל". ¿

"לא מעניין אותנו שום דבר חוץ מניצחון"

סרן במיל' הראל שוהם, 37, חבר מועצת העיר רמלה (הבית היהודי). קצין אג"מ אוכלוסיה מחוז צפון. במילואים כמה ימים אחרי 7 באוקטובר

משמעות השירות עבורך: "זו באמת משימה ראשונה במעלה. אני מרגיש שליחות מטורפת לעשות מילואים, ובגיוס ראיתי את האנשים שהגיעו וזה היה מרגש. אין דבר חשוב יותר מגיוס המילואים וההירתמות למערכת, גם אם זה דורש מאיתנו להקריב מחירים. כולם חושבים ככה, לא מעניין אותנו שום דבר חוץ מניצחון".

6 צפייה בגלריה
הראל שהם
הראל שהם
הראל שהם
(צילום: פרטי)

מה עשתה המלחמה לעמדותיך הפוליטיות: "עמדותיי לא השתנו, ואפילו התחזקו, כולנו צריכים להתפכח מהאשלייה שחיינו בה, כאילו יש שותף מעבר לגדר, להבין את המציאות ולהתנהג בהתאם".
קיום בחירות בזמן לחימה, כן או לא: "ממש ממש לא. הדבר הזה לא שייך לאירוע, אין שום קשר למציאות, מיליון ואחת סיבות למה לא, הרי אי אפשר באמת לנהל שיח בחירות בימים אלה, איך אפשר לקיים קמפיין כשכל יום יש הרוגים. החלטה לא נכונה של משרד הפנים, ואני, שעמדותיי הפוליטיות לכאורה היו אמורות 'לסייע' לי בתקופה זו, חושב שאין טעם בבחירות עכשיו".
השפעת המצב הנוכחי על רמת הביטחון בעיר: "אני חושב שאת השפעת המצב הנוכחי על עתיד מצב הביטחון ברמלה נוכל להבין רק אחרי שתסתיים המלחמה. יש אצלנו כוחות שמוצבים, כי אנחנו איזור חיכוך, אבל רק ביום שאחרי נדע מה עשה ה־7 באוקטובר למצב פה בין האוכלוסיות, לא היום כשהעיר מלא בכוחות מג"ב".
תיפקוד העירייה בימים אלה: "אני באמת לא רוצה לדבר או להרחיב על זה, אני לא חושב שזה הזמן או המקום, המצב לא טוב, אבל עוד נדבר על זה, אני ממש לא מבסוט, אבל מרוכז כרגע במלחמה, אין דבר חשוב מזה". ¿

"בחירות כעת עלולות לגרום לפגיעה בדמוקרטיה"

איתי אלמוג‐בר,54, חבר מועצת העיר מודיעין (סיעת מודיעין חופשית). קצין מודיעין במילואים. חבר כיתת הכוננות של פיקוד העורף במודיעין

משמעות השירות עבורך: "השתחררתי ממילואים לפני מספר שנים, ועם תחילת המלחמה, כשהבנתי שצורכי הביטחון רבים ושיש צורך בסיוע, התנדבתי לשירות, תחילה במשמר העירוני ובהמשך בכיתת הכוננות של פיקוד העורף. כמי ששירת שנים רבות במילואים, אני רואה זכות וחובה להמשיך ולתרום את חלקי למאמץ הלחימה".

6 צפייה בגלריה
איתי אלמוג‐בר
איתי אלמוג‐בר
איתי אלמוג‐בר
(צילום: פרטי)

מה עשתה המלחמה לעמדותיך הפוליטיות: "עמדתי נותרה בעינה, שאל מול האיומים החיצוניים הגדולים שעימם מתמודדת ישראל, יש חשיבות גדולה בביסוס חברה חזקה ומלוכדת המבוססת על ערכי צדק, שוויון וחופש. הציבור הישראלי, שהוכיח מעל לכל ספק את ההתגייסות וההירתמות שלו, ראוי לטעמי להנהגה אחרת, שתשים בראש מעינייה את הצרכים הביטחוניים, החברתיים והכלכליים של כלל הציבור".
קיום בחירות בזמן לחימה, כן או לא: "הופתענו מאוד מההחלטה לקיים את הבחירות. המדינה עסוקה במלחמה, מאות אלפי אזרחים מגויסים, ורק אצלנו יש ברשימה ארבעה מגויסים בצו 8 המשרתים במלחמה – עדן גבריאל, עמרי קדם, אמיל וייס ואני, וכולם רחוקים מהבית. מצב דומה קיים ברשימות אחרות. יש קושי לערוך קמפיין, ויש תחושה מאוד קשה לגבי קמפיינים פוליטיים במצב שבו העיר ספגה אבידות קשות. בחירות כעת עלולות לגרום לפגיעה בדמוקרטיה, ולהוביל לתוצאות מעוותות בכל הארץ".
השפעת המצב הנוכחי על רמת הביטחון בעיר: "העיר שלנו הגיבה מהר מאוד לשינויים במצב הביטחוני, ומעבר לאחוז הגבוה של גיוס סדיר ומילואים, הוקמו במהירות משמר עירוני וכיתות כוננות ומבוצעים סיורים באיזור קו התפר במקומות בהם העיר קרובה מאוד ליישובים ערביים. לדעתי, בראייה לעתיד, יש צורך בשיפור התיאום בין הגופים השונים – צבא, משטרה ומחלקת הביטחון העירונית. נעשית עבודה בנושא ואני מאמין שהנושא יוסדר".
תיפקוד העירייה בימים אלה: "קיים מצב מוזר בו בגלל הבחירות לא תוכננו להתקיים ישיבות מועצת עיר, ומאחר והבחירות נדחו נערכו שיחות עדכון טלפוניות על ידי ראש העירייה, ובמידה והבחירות יידחו שוב, חשוב להחזיר את מועצת העיר לפעילות סדירה".