נתונים שפורסמה לאחרונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), ועוסקים ברשימת הערים המובילות בישראל במכירת דירות חדשות, מציבים את מודיעין־מכבים־רעות במקום ה־11 ברשימה, נתון המעיד על ירידה חדה במספר הדירות למכירה בימים אלה בעיר, בהשוואה לשנה שעברה.
במספרים: מדצמבר 2021 ועד פברואר 2022 נמכרו בעיר 376 דירות חדשות, בהשוואה לכמות כמעט כפולה מזו שנמכרה בעיר בתקופה המקבילה בשנה שלפני כן – דבר המצביע על ירידה של כ־57 אחוזים במספר הדירות שנמכרו.
הסיבה לכך פשוטה: עם תחילת איכלוסה של שכונת מורשת בעיר לפני כמה חודשים, והתקדמות הבנייה בשאר מתחמי המגורים בשכונה, הצטצמם היצע הדירות החדשות.
1 צפייה בגלריה
שכונת מורשה. היצע הדירות הצטמצם
שכונת מורשה. היצע הדירות הצטמצם
שכונת מורשה. היצע הדירות הצטמצם
(צילום: שי אלבלינג)
קראו גם:
נתון נוסף המעיד על המגמה קשור למספר הדירות החדשות שבנייתן החלה במודיעין בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021 – 235 יחידות דיור, לעומת 1,835 דירות שבנייתן החלה בתקופה המקבילה של שנת 2020. כל אלה, באופן טבעי, משפיעים בראש ובראשונה על מי שמבקשים לרכוש דירות חדשות בעיר, זוגות צעירים או משפחות המבקשות לשדרג את הדירות הישנות.
אוכלוסיות אלה ייאלצו, כך נראה, לשלם מעכשיו הרבה יותר עבור דירה חדשה (ראו מסגרת), אם בכלל יוכלו להרשות לעצמם.
כמה זה יעלה לכם?
דירת 3 חדרים: מ–2.1 עד 2.5 מיליון שקלים
דירת 4 חדרים: מ–2.9 עד 3.8 מיליון
דירת 5 חדרים: למעלה מ–4 מיליון

השוק נעצר

בעליה של חברת White House לניהול פרויקטים ותיווך נדל"ן, רוני ציטרינוביץ, המתגורר בעיר מיום הקמתה, מסביר כי ירידת ההיצע תשפיע על כל בעלי הנכסים בעיר.
"המגמה הזו משתלבת עם מגמות אחרות שהשפיעו בשנתיים החולפות על שוק הנדל"ן, כמו למשל ההאטה היחסית במכירת דירות יד שנייה בשל העלייה של מחירי הדירות החדשות", אומר ציטרינוביץ.
"נוצרה מציאות בה מי שרצו לשפר את רמת הדיור שלהם הבינו שייאלצו למכור את הנכס הישן שלהם במחיר נמוך יחסית, ולשלם מחיר גבוה בהרבה עבור דירות חדשות, ולכן חלקם החליטו להמתין עם המהלך".
"במקביל, גם מי שרצו לרכוש דירות חדשות במודיעין, בעיקר בשכונות מורשת או נופים, היחידות שעדיין נבנות, נתקלו בבעיה קשה של עליית מחירים בתקופה האחרונה, בשל ההיצע ההולך וקטן, והביקוש הגדול לעבור למודיעין ולגור בה".

הצפי לעתיד

לדברי ציטרונוביץ, מגמה זו לא צפויה להשתנות בקרוב, ועתידה אפילו להחמיר. "אמנם לאחרונה, בשל העלייה במחירי הדירות החדשות, עלה ערכן של הדירות הישנות בשיעור גבוה, אבל הקושי לרכוש דירה חדשה במקומן עדיין קיים", הוא אומר, ומספר כי השינוי יחול רק בעוד כמה שנים.
"יש תוכנית להקמת שכונה חדשה, גבעת שר, בכניסה הראשית לעיר, אבל יחלפו עוד כמה שנים טובות עד שזה יקרה, ועד אז ההיצע יישאר נמוך והמחירים גבוהים".
"בשורה התחתונה, אנשים מבינים כי העלייה הגדולה במחירי הדירות החדשות, תמנע מהם רכישה של דירה חדשה בתקופה הקרובה, גם על חשבון מכירה של דירה ישנה, כי הפער עדיין גדול, ולצערי יש מי שיעשו את המהלך וייכנסו להתחייבויות כספיות אדירות".
דוגמה לזינוק במחירים, אפשר לראות בנכסים של 3 חדרים בשכונות הוותיקות: 1.6 מליון שקלים בשנת 2021 לעומת 2.3 מיליון בשנת 2022.

זוגות צעירים: אין לנו סיכוי

רווית ואייל שכטר, תושבי העיר, הם דוגמה לזוג צעיר, ללא ילדים, המתקשה לרכוש דירה חדשה.
"כבר שנה שאנחנו מחפשים דירה חדשה בגודל 4 חדרים, זה המינימום מבחינתנו כמי שרוצים להרחיב את המשפחה, אבל אנחנו אפילו לא בכיוון", אומר אייל.
"בכל פרויקט שבו חיפשנו, מחירי הדירות נעים סביב הרף התחתון של 3 מיליון שקלים, לא משהו שאנחנו מסוגלים להרשות לעצמנו".
גם חני ואלי אברהם, הורים לילדה בת שלוש, לא אופטימיים בנוגע לסיכוייהם לרכוש דירה חדשה באחת השכונות החדשות במודיעין בשנים הקרובות. "הסכומים דמיוניים, וגם אם יש לך בסיס של מיליון שקלים, ועזרה מההורים, המשכנתא מפלצתית ומפחידה", הם אומרים.
"אנחנו גרים בשנתיים האחרונות בשכירות בדירת שלושה חדרים במרכז העיר, משלמים דמי שכירות של קרוב ל־6,000 שקלים בחודש, ולמרות שזה בזבוז כסף, ניאלץ להמשיך לגור כך, גם כי המצב אינו שונה בגדול מחוץ למודיעין, וזה מתסכל מאוד".
כל העדכונים - חדשות מודיעין