אברהם כ"ץ עוז, תושב רובע רעות במודיעין, מי שמוכר כאיש ציבור ותיק שכיהן בעבר במגוון תפקידים, בהם שר, חבר כנסת, יו"ר מפעל הפיס ונשיא המועצה לישראל יפה, יצא השבוע במתקפה חריפה נגד האדריכל בעל השם העולמי, משה ספדיה, שתכנן לפני למעלה משני עשורים את העיר מודיעין.
3 צפייה בגלריה
"טעויות תכנון רבות". אברהם כ"ץ עוז
"טעויות תכנון רבות". אברהם כ"ץ עוז
"טעויות תכנון רבות". אברהם כ"ץ עוז
(צילום: קובי קואנקס)
לפני כחודש העניק ספדיה ריאיון ל"מיינט מודיעין", במהלכו העיר הערות קשות על תוכנית המתאר החדשה של העיר, מד/2040, הצפויה להרחיב את שטחה ולהגדיל את מספר תושביה.
בדבריו טען ספדיה כי קטעים מתוכנית המתאר החדשה שגויים, והוצאתה לפועל עלולה לגרום נזק לעיר הוותיקה, תוך שהוא מדגיש את העובדה כי ההליך התכנוני החדש לא בוצע בהתאמה למצבה הנוכחי של העיר ולאופייה האורבני, שבמידה רבה נקבע על ידו.

"כשלים בתכנון"

הצהרותיו של ספדיה, כולל ההכרזה כי תוכנית המתאר החדשה שאושרה "מחרידה והזויה", עוררו שיח ער ברחבי העיר, וכ"ץ עוז בן ה־88, המכהן מזה מספר שנים כיו"ר "ארגמן" – ארגון ותיקי מודיעין, ומראשוני המתגוררים בתחומה, החליט כי הוא אינו יכול לעבור בשתיקה על הדברים.
"אני מאשים את הארכיטקט ספדיה בתכנון גרוע של מודיעין, זו העמדה שלי", אומר כ"ץ עוז השבוע. "אינני ארכיטקט, אבל כאיש ציבור, עסקתי במשך שנים רבות במגוון נושאים, חלקם קשורים גם לתכנון עירוני.
"אני מעריך ומוקיר את עבודתם של ארכיטקטים, וגם בחברותי בממשלה עסקתי בתכנון יישובים בכל רחבי הארץ, אבל אני חושב שדבריו של ספדיה על תוכנית המתאר חורגים מגבולות הטעם הטוב".
מה כל כך מפריע לך במה שספדיה אמר?
"לא מעט דברים, וראשית עליי להדגיש שאני מעריך מאוד את פועלו של ספדיה בתחומים רבים, אבל אני סבור שנפלו כשלים לא מעטים בתכנון העיר.
"אני חושב שמה שקרה בזמנו לספדיה לפני 25 שנים הם דברים שקורים להרבה אנשים העוסקים בתפקידם במשך שנים ארוכות. כמו אנשי ציבור, הם משוכנעים שרק הם יודעים הכי טוב, וכל דבריהם הם דברי חוכמה, ואחת הבעיות הן שבעלי מקצוע כאלה לא משנים את דעתם".

3 צפייה בגלריה
משה ספדיה
משה ספדיה
משה ספדיה
(צילום: אלכס קולומויסקי)

איך כל זה קשור לתכנון המקורי של העיר?
"ספדיה חשב כאמן בזמן שתכנן את העיר, ו'צייר' את מפת היישוב החדש על גבעות וקווי גובה, מבלי לחשוב על ההשפעה שתהיה לכך על הציבור.
"היום הוא בא ומלין כי יש להתחשב בנוף הטבעי, שאסור לשטח גבעות, אבל לטעמי לא הגבעות והנוף הם החשובים, אלא צרכיהם היומיומיים של התושבים".

סכנה בכבישים

את ההחלטה של ספדיה לתכנן את מודיעין משכונות שייבנו על גבעות שכבישים ראשיים יחברו ביניהן, מגדיר כ"ץ עוז "טעות טראגית".
"תכנון זה גרם להיווצרות של מעין יישובים קטנים רבים, וזו טעות המשפיעה בתחומים רבים, כמו למשל בנושא בטיחות", אומר כ"ץ עוז. "הדבר בא לידי ביטוי בסכנה בתנועת מכוניות פרטיות שנעות במהירות בכבישים הראשיים, ומסכנות את הילדים והמבוגרים שצועדים אל בתי הספר, המרכזים המסחריים והפארקים העירוניים. לפעמים חציית הכבישים המפרידים בין השכונות היא סכנת נפשות.
"גם הרעיון של בתי הספר בעמקים הוא טעות, מכיוון שהם רחוקים ממקום המגורים, יש רעש של תנועת כלי רכב מהכבישים הסמוכים ואין מספיק מקום לפיתוח חצרות גדולות במוסדות החינוך".

"המע"ר סתום"

טענותיו של כ"ץ עוז לא פוסחות גם על תכנון מתחם המע"ר, איזור בו מתגאה מאוד הנהלת העיר, אולם לדברי כ"ץ עוז לא נלקחו לגביו כל השיקולים בעת תכנון המתחם לפני שני עשורים, ודברים דומים הוא משמיע בעניין המתחם המסחרי ישפרו סנטר שבכניסה המערבית לעיר.

3 צפייה בגלריה
מע"ר מודיעין
מע"ר מודיעין
מע"ר מודיעין. צפוף?
(צילום: חורחה נובומינסקי)

"המע"ר צפוף וקטן כבר בשלב זה של הפיתוח שלו. עוד לא גמרו לאכלס אותו והוא כבר סתום לחלוטין, וקשה מאוד למצוא בו חניה", אומר כ"ץ עוז. "ההרגשה היא שמי שתכננו את המע"ר תכננו שהעיר כולה תהיה יותר עיר לינה, ופחות עיר המקיימת פעילות עירונית חווייתית, וחבל".
על מתחם ישפרו סנטר אומר כ"ץ עוז: "זו אמנם תוכנית אזורית טובה, אבל לא בטוח שהיא הדבר הכי טוב עבור תושבי העיר.
כ"ץ עוז: "ספדיה חשב כאמן בזמן שתכנן את העיר, ו'צייר' את מפת היישוב החדש על גבעות וקווי גובה, מבלי לחשוב על ההשפעה שתהיה לכך על הציבור"
"הסיבה לכך היא שבמחשבה התכנונית על הקמת המתחם, הוציאו למעשה את רוב העסקים אל מחוץ לעיר, כך שתושביה צריכים לנסוע ברכב לצורך קניות או בילויים. זה יוצר נתק, ומפחית את מגוון האפשרויות של תושבי העיר ליהנות ממה שעיר יכולה לספק להם במרחק הליכה מהבית".

"טעות להתרחב מערבה"

ביקורת משמיע כ"ץ עוז גם על החלטתו של ספדיה לתכנן את הרחבתה של העיר, המתבצעת בימים אלה באמצעות בניית השכונות החדשות מורשת ונופים, לכיוון מערב, בסמיכות ליער בן שמן.
"הרחבת העיר לכיוון מערב, וההקמה של המתחם המסחרי בצפון־מערב העיר, הפארק הטכנולוגי, הנוגס ביער, היא טעות קשה", אומר כ"ץ עוז. "היה צריך להרחיב את העיר לכיוון צפון, אל מעבר לתוואי של כביש מספר 443, ולו ספדיה ואנשי המקצוע היו צופים בשנת 1985 פני עתיד, הם היו מבינים שהיישובים שילת וכפר רות יהפכו עם הזמן להיות שכונות של העיר מודיעין, כמו מכבים ורעות, ולכן ההרחבה הייתה צריכה להתרכז בשטחים הפתוחים שם, ולא בשטחים שממערב לעיר".
אתה משמיע ביקורת נרחבת, ולמרות זאת אתה חי בעיר ופעיל מאוד בעשייה, גם כיום. אולי התכנון לא היה כל כך גרוע?
"אני משמיע קול כי העיר חשובה לי מאוד, ואני חושב שנגרם פה עוול. אני סבור שנעשו טעויות תכנון רבות, וחושב שהעיר במצב טוב כעת לא הודות לתכנון, אלא למרות התכנון, ובשל העובדה שמכהן בה ראש עיר המכיר ומבין את צורכי התושבים.

קראו גם:

"ספדיה הוא איש יקר, אבל כמו שאומרים: 'הכורה בור – בו יפול'", ואני מאחל לתושבי העיר בריאות והצלחה".
ממשרדו של אדריכל משה ספדיה נמסר: "הדברים כל כך רחוקים מהמציאות ואינם ראויים לתגובה".