אנשי החברה להגנת הטבע, פעילי סביבה ואזרחים המתגוררים במודיעין ובאיזור, נאבקים בשבועיים האחרונים נגד מה שנראה כמו פגיעה מתמשכת ובלתי חוקית בגדות נחל מודיעין, בקטע העובר בין העיר מודיעין עילית ליישוב הקהילתי כפר האורנים.
2 צפייה בגלריה
"התמונות מהשטח מזעזעות". פעילי סביבה על רקע נחל מודיעין
"התמונות מהשטח מזעזעות". פעילי סביבה על רקע נחל מודיעין
"התמונות מהשטח מזעזעות". פעילי סביבה על רקע נחל מודיעין
(צילום: קובי קואנקס)
מדובר בהשלכה, ככל הנראה ללא אישור, של מאות טונות של פסולת בניין ועפר, שחלקם נחפרו בתחומי העיר מודיעין, אל הגדה הצפונית של הנחל, וזאת במסגרת עבודות שמבצעת במקום עיריית מודיעין עילית.
פעילי סביבה שהבחינו בעבודות, שנמשכו ימים ארוכים, הסבו לנושא את תשומת ליבם של אנשי החברה להגנת הטבע, והללו פנו אל יחידת הפיקוח של המינהל האזרחי באיזור יהודה ושומרון, שאנשיה, האחראים על השטח, הורו לעיריית מודיעין עילית לחדול מביצוע העבודות עד לבדיקה מקיפה של הנושא.

"פגיעה קשה בסביבה"

ביקור בשטח מעלה תמונה עגומה: מאות טונות של עפר ופסולת בניין, חלקה כוללת שברי בטון, ברזלים וחלקי פלסטיק וזכוכית, הושלכו אל גדות הנחל, דבר שהוא בבחינת נזק סביבתי חמור לנחל, וכן לבעלי החיים שזהו איזור המחיה שלהם ‑ חיות בר רבות כמו צבאים, צבועים, תנים, שועלים ועוד.
באמצע השבוע שעבר נדהמו מי שמבקשים להפסיק את הפעולות של השלכת הפסולת בשטח, לגלות כי עיריית מודיעין עילית הציבה במספר נקודות בהן נשפכו העפר והפסולת, יסודות מתכת להצבה של מבנים יבילים, שכבר הובאו למקום.
מבנים אלה, על פי ההערכה, מתוכננים לשמש כחדרי לימוד לתלמידי גנים וישיבות בעיר, עובדה שבפני עצמה מטרידה מאוד את תושבי האיזור.
"אי־אפשר להציב מבנים יבילים על קרקע שהובלה למקום במשאיות, ושלא נדחסה או הודקה, ולחשוב שזה דבר בטוח", אומרת רחל סיוון, תושבת כפר האורנים. "אני גרה במרחק של כמה מאות מטרים מגדת הנחל אליה נשפכה הפסולת, ולא מסוגלת להבין איך עירייה בישראל מובילה מהלך כזה, ויותר מכך, איך אף אחד לא עושה לזה סוף, ומפסיק את הפגיעה הקשה בסביבה, ואת הסכנה שמצפה למי שיגיעו לשם".

בנייה ללא היתר

כבר במהלך השבוע שעבר, בעקבות המידע המטריד שקיבלו, כולל תיעוד מצולם של עשרות משאיות עפר ופסולת העושות את דרכן ממודיעין למודיעין עילית, העביר רכז איזור מרכז בחברה להגנת הטבע, משה פרלמוטר, מכתב תלונה חריף לאנשי המינהל האזרחי, אליו כותבו גם ראש עיריית מודיעין עילית הרב יעקב גוטרמן, ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, וגורמים במועצה האזורית מטה בנימין.

2 צפייה בגלריה
"חיסול ממוקד של הטבע". הר העפר על גדת הנחל והמבנים שהוצבו עליו
"חיסול ממוקד של הטבע". הר העפר על גדת הנחל והמבנים שהוצבו עליו
"חיסול ממוקד של הטבע". הר העפר על גדת הנחל והמבנים שהוצבו עליו
(צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע)

במכתב, אליו צירף פרלמוטר צילומים של השלכת הפסולת בשטח, וגם שרטוטים ומפות המצביעים על איזור העבודות, הביעו אנשי החברה להגנת הטבע חשש כי הפסולת שהושלכה חודרת אל אפיק הנחל.
עוד ציין פרלמוטר, כי שפיכת הפסולת בשטח, בחלק המערבי של הנחל, "מתקיימת כבר לאורך כחודש, בין השעות שבע בבוקר לארבע וחצי אחר הצהריים", וכי בחלק המזרחי של הנחל מבוצעות פעולות דומות, לסירוגין, מזה כשנה וחצי.
על ההשלכות של העבודות בשטח אומר פרלמוטר: "שפיכת פסולת הבניין ועודפי החפירה הורסים ומחריבים את הסביבה הטבעית, אשר במרחב זה היא עשירה בצורה יוצאת דופן. זוהי מערכת אקולוגית מתפקדת, שהיא חלק מהמסדרון האקולוגי הארצי הגדול והחשוב של מרכז ארץ ישראל, והיא כוללת עדרי צבאים שהם בסכנת הכחדה".
עוד מציינים אנשי החברה להגנת הטבע, כי ככל שידוע להם, במתחם השלכת הפסולת עומדים להיות מוצבים מבנים שישמשו סמינר נשים, וכי בידי החברה מידע לפיו "לאורך שטח העבודות הוקמו בשנים האחרונות כמות גדולה של מבני ציבור ללא כל תוכנית מאושרת והיתרי בנייה".
"גם אם יאושרו בשטח תוכניות בנייה מפורטות", מדגישים גורמי מקצוע בחברה להגנת הטבע, "שפיכת הפסולת ועודפי חומרי החפירה תוך התקרבות ואף חדירה אל אפיק הנחל, הוא מהלך בלתי סביר באופן קיצוני, שכן בעבר כבר הייתה התמוטטות של בסיס מבנה ציבור במיקום מערבי יותר למתחם המערבי בו מתבצעות בימים אלה עבודות".

"ללא פיקוח"

תושבי כפר האורנים, השוכן מצידו הדרומי של נחל מודיעין, העלו גם הם הילוך בכל הקשור למאבק הסביבתי‑בטיחותי בשטח הסמוך לבתיהם.
אביטל יוגב: "אנחנו מתכוונים להגיש תלונה לרשות האכיפה ולא נעצור, וניסינו כמה וכמה פעמים לדבר עם הרב גוטרמן, ולצערי פעם אחר פעם הוא דחה את היד המושטת שלנו"
לפני כשבועיים העביר עורך דין מטעם ועד היישוב מכתב תלונה חריף ללשכת הרב גוטרמן.
בפנייה ציינו אנשי הוועד, כי פנייה קודמת שלהם בנושא כלל לא נענתה, והדגישו כי שפיכת הפסולת בשטח "הפכה לאחרונה אינטנסיבית יותר ויותר".
"עשרות רבות של משאיות הנושאות פסולת בניין ועודפי עפר מגיעות מדי יום לקצה הדרומי של מודיעין עילית, ושופכות את תכולתן באין מפריע", כתבו אנשי ועד כפר האורנים. "ניכר כי ה'במה' ממנה שופכות המשאיות את תכולתן רק הולכת ומתרחבת, עד שבסופו של יום תיווצר בתחומי הנחל פלטפורמה לבנייה בלתי חוקית. זאת בהנחה כמובן שאותה פלטפורמת עפר לא תקרוס בינתיים, ותביא, לא עלינו, לפציעתם או להריגתם של רבים במקום, שהרי כל הפעילות ההנדסית בשטח נעשית ללא כל פיקוח".

המקור: הפארק הטכנולוגי

במהלך השבועיים האחרונים, במטרה להבין מהיכן מגיעות המשאיות עם הפסולת, יצאו כמה מפעילי הסביבה, כולל אחד מנציגי החברה להגנת הטבע, לבדיקה של נתיב תנועת המשאיות.
בבדיקה הופתעו הפעילים לגלות כי חלק מהמשאיות מגיעות לשטח מאיזור הפארק הטכנולוגי שבמודיעין, שבתחומו מבוצעות עבודות בנייה הכוללות חפירות והוצאה של עפר מתחת לפני הקרקע.
"אלה אמנם לא עבודות של העירייה, ומי שמבצע את הפעולות בשטח הוא קבלן פרטי, אבל בעירייה אמורים לדעת מה קורה באתר, בוודאי כשהעירייה נותנת אישור לעבודות בשטח העיר", טוען אחד הפעילים, תושב כפר האורנים, רונן פלג. "להבנתנו, עיריית מודיעין לא ידעה לאן המשאיות מעבירות את הפסולת, ואחרי שאנחנו עדכנו אותה בנושא, קיבלנו מידע שהעירייה יצרה קשר עם הקבלן בשטח, והורתה לו שלא להעביר את עודפי החפירה למודיעין עילית".
לטענת פלג, אחד הגורמים להיווצרת הבעיה הנוכחית הוא היעדר מדיניות מסודרת של רשויות המדינה בנושא פינוי פסולת עפר.
"אין בישראל כמעט אתרים לפינוי עפר, וזה מביא לכך שהפסולת מגיעה בצורה בלתי חוקית לכל מיני מקומות, כמו אצלנו", הוא מסביר. "גם אכיפה לא קיימת, ולקבלנים מאוד נוח לשפוך פסולת בניין בשטח פתוח, ואחר כך הרשויות מוציאות מיליונים על פינוי מטעמן של פסולת בניין באזורים פתוחים. זה אבסורד".

"בעיות ניקוז"

אביטל יוגב, מנהלת תחום קהילת מודיעין בחברה להגנת הטבע, מדגישה כי אנשי החברה אינם מתכוננים להרים ידיים במאבק לשמירה על נחל מודיעין.
"אנחנו מתכוונים להגיש תלונה לרשות האכיפה ולא נעצור, וניסינו כמה וכמה פעמים לדבר עם הרב גוטרמן, ולצערי פעם אחר פעם הוא דחה את היד המושטת שלנו", אומרת יוגב. "אנשי מודיעין עילית מטפחים את התפיסה כאילו החברה להגנת הטבע פועלת נגד הציבור החרדי, וזה לא נכון. אנחנו עובדים שנים ביחד עם הציבור החרדי, ויתרה מכך, הטבע שייך לכולם, גם לחרדים, ולילדי מודיעין עילית, שרוב הזמן סגורים בין ארבעה קירות לצורך לימודים, יש טבע זמין וחינמי ליד הבית, ובמקום להנגיש להם אותו, רק הורסים את הטבע הזה".
רחל סיון: "אני גרה במרחק של כמה מאות מטרים מגדת הנחל שאליה נשפכה הפסולת, ולא מסוגלת להבין איך עירייה בישראל מובילה מהלך כזה"
במהלך השבועות הקרובים מתכננים פעילי הסביבה להרחיב את מאבקם בנושא, ופניות בעניין הועברו גם לעיריית מודיעין, וליישובים אחרים הנמצאים בשטח שבין מודיעין למודיעין עילית.
"התמונות מהשטח מזעזעות, ומעידות על 'חיסול ממוקד' של הטבע והמסדרון האקולוגי", אומרת אחת הפעילות, מירי פוקס.
"החרבת נחל מודיעין היא לא רק פגיעה בטבע, אלא גם עלולה לגרום לבעיות ניקוז חמורות שישפיעו על האיזור כולו. אותנו לא מעניין אם המשאיות מגיעות מהפארק הטכנולוגי או השכונות החדשות הנבנות במודיעין. לנו חשוב שהפסולת הזו לא תישפך בשטח הפתוח, בוודאי שלא בצורה בלתי חוקית".

תגובות

מעיריית מודיעין עילית נמסר בתגובה: "העירייה מבצעת כל העת אכיפה מאסיבית אשר תתוגבר בימים אלה. מאחר ומדובר בעיר שהשטחים בה הינם של יזמים פרטיים, והיא אף נמצאת מעבר לקו הירוק, אין בסמכותה של העירייה לבצע אכיפה בכל השטחים".
מעיריית מודיעין נמסר בתגובה: "העירייה משקיעה מאמצים רבים לשמירה על חוקי איכות הסביבה בשטחה ונמצאת בקשר הדוק עם היזמים בנושא, כפי שקרה גם במקרה המתואר. עם זאת חשוב להדגיש כי האירוע לא נעשה בשטח העיר ועל כן על החברה להגנת הטבע לטפל בנושא מול הרשות המקומית הרלוונטית ומול משטרת ישראל".
קראו גם:
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה והמשטרה הירוקה של המשרד פועלים באופן שוטף למניעת מפגעים סביבתיים בכל רחבי הארץ. באחרונה, קיבל המשרד פנייה בנושא ומפקחי המשטרה הירוקה של המשרד פועלים לבירור הנסיבות והסמכויות באיזור מול כלל הגורמים הרלוונטיים, כולל הרשות המקומית שבאחריותה לפעול נגד מפגעים בשטחה. מפקחי המשרד יקיימו סיור בשטח לבחינת הנושא".