כמה סוגיות בוערות שלא היטיבו עם איכות חייהם של תושבי מודיעין בשנה החולפת, כמו גניבות כלי רכב, הפקקים בכניסות לעיר והכוונה להרוס חלקים מיער מכבים לטובת סלילת כביש, זכו להתייחסות הרשויות, בהן העירייה, וחלקן פחות.
"מיינט מודיעין" יצא לבדוק איך זה השפיע על חיי התושבים ומה הם חושבים שצריך עוד להיעשות בנידון.
תחבורה: הפקקים נמשכים
אחת הבעיות המטרידות מהן סובלים תושבי מודיעין בשנה האחרונה, הם עומסי התנועה הכבדים בכניסות לעיר, בעיקר בכניסה לעיר מכביש מספר 431, ובכניסה הצפון־מערבית, מכיוון כביש מספר 443 לכיוון צומת שילת.
כל מי שמגיע לעיר בשעות אחר הצהריים והערב, יודע שיש סיכוי לא קטן שהוא ייתקל בעומסי תנועה או בפקקים בכבישים אלה.
עשרות קבוצות וואטסאפ ופייסבוק הוקמו בשנה האחרונה, ועסקו בנושא העמידה הממושכת והמתישה בפקקים, כשעל פי האומדן, ממוצע זמן העמידה בפקקים בכניסות לעיר מכיוון מערב בשעות העומס עומד על בין 25 דקות לשעה, דבר התלוי גם במזג האוויר.
מי שסבלו במיוחד השנה הם תושבי השכונות החדשות: הציפורים, נופים ומורשת, שנאלצו לעמוד במשך דקות ארוכות בנתיב הפנייה שמאלה מכיוון כביש מספר 431 לדרך יהודה המכבי, נתיב תנועה המוביל גם אל שכונות אחרות בעיר, כמו למשל שכונת אבני חן.
נתנאל לביא, תושב העיר המתגורר בשכונת הציפורים, מספר: "עברנו בהחלט שנה לא פשוטה, של עמידה כל ערב בפקקים, ולפעמים גם בבקרים, וזה לא היה קל. בחודשים האחרונים סידרו קצת את תזמון תחלופת הרמזור בפנייה לדרך יהודה המכבי, ובפנייה לרחוב צוקית, וזה בהחלט קיצר את זמן ההמתנה, אבל בכל זאת אנחנו מבלים דקות ארוכות רק בפנייה הזו".
גם אדווה תירוש, העובדת באיזור התעשייה איירפורט סיטי, וחוזרת לביתה דרך כביש מספר 443, מספרת על שעות של עמידה בפקקים.
"הדרך מאיזור הפארק הטכנולוגי לכיוון צומת שילת היא אירוע מתיש למדי, כל ערב", היא אומרת, "ואנחנו ממש מקווים שבעירייה יפעלו לקידום מצב התשתיות והרחבת הנתיבים הקיימים. זה נכון שזו בעיה כלל ארצית, ובכל זאת זה לא מנחם".
העירייה בתגובה: "כביש 443 הינו באחריות 'נתיבי ישראל'. העירייה פנתה לנתיבי ישראל בבקשה לבדוק כיצד ניתן להקל על העומסים ביציאה מהעיר. בכביש 431 ישנם עומסים בשעות מסוימות באופן טבעי, והרמזורים עובדים כנדרש. נדגיש כי מודיעין אינה שונה מערים אחרות בארץ ובעולם, ועומסי התנועה בשעות השיא הינם כורח המציאות וקטנים יותר מכל ערי המרכז".
חינוך: גן בסכנת סגירה
עשרות ילדים בגילאי חצי שנה עד שש, לומדים בגן לחינוך מיוחד של עמותת "צ'יימס ישראל", המפעילה ברחבי הארץ מספר מעונות יום שיקומיים־תקשורתיים, המיועדים לתינוקות ופעוטות עם עיכוב התפתחותי, אוטיזם ותסמונות גנטיות שונות.
הגן־מעון במודיעין, מהווה מסגרת חינוכית, טיפולית ושיקומית לשיפור תפקודם של הילדים, ומוענקים במסגרתו, בתמיכת משרד הרווחה, משרד הבריאות והעירייה, גם טיפול וליווי סוציאלי למשפחות הילדים, המנהלות שגרת חיים מורכבת וקשה.
לפני מספר חודשים, זמן קצר לאחר פתיחת שנת הלימודים הנוכחית בגן, התבשרו הורי התינוקות והילדים המטופלים בו, כי ייתכן והגן לא יוכל לפעול בשנת הלימודים הבאה.
הסיבה היא קשיים של עמותת צ'יימס ישראל לממן את הפעילות בגן, הכוללת לא רק את העסקת הצוותים החינוכיים, אלא גם מעטפת תמיכה רחבה, בין היתר באמצעות טיפולים פרה־רפואיים, אבחונים מקצועיים ועוד.
עם היוודע הדבר, החלו הורי הילדים במאמצים לפעול באפיקים שונים כדי להבטיח את המשך פעילותו של הגן בשנת הלימודים הבאה.
אחת מהורי הגן היא ליאת מרקוביץ, שבנה, נועם בן השלוש, חולה במחלה גנטית נדירה, והגן הוא המקום היחיד המתאים עבורו.
"אנחנו משתפים בנושא כמה שיותר הורים ואנשים, כדי שכולם יבינו מה משמעות הדבר עבורנו", אומרת מרקוביץ, "ואני מקווה ומאמינה שראש העירייה, חיים ביבס, הנמצא איתנו בקשר, והבטיח לסייע לנו, יעזור לאנשי העמותה להמשיך להפעיל את המעון, שהוא הצלה אמיתית עבור הורים רבים".
העירייה בתגובה: "העירייה פועלת בשיח מלא ומכבד יחד עם ההורים במטרה להגיע לפתרון".
קהילה: שיפור במעמד הלהט"ב
עשרות מחברי הקהילה הגאה במודיעין זכו השנה למחווה מרגשת מבחינתם מצד העירייה, בשעה שבמהלך חודש מאי חנכה העירייה, במבנה ציבורי ברחוב נחל הירקון 15 בעיר, את הבית לקהילה הגאה, פרויקט שבוצע בשיתוף המשרד לשוויון חברתי.
מי שנבחרה להוביל את פעילות הבית, הפתוח לכלל חברי הקהילה, היא רכזת הקהילה הגאה באגף העירוני לחברה, נוער וצעירים, אפרת וואשדי, ואכן, בשיתוף פעולה עם נציגי הקהילה, היא הובילה את העירייה לקיים מספר אירועים מיוחדים שנערכו במהלך חודש יוני השנה, אז צוין יום הגאווה הבינלאומי.
בחודש שלאחר חנוכת הבית, התקיימו בעיר מספר אירועים חשובים, בראשם אירוע גאווה מרכזי, גדול היקף, שהתקיים ברחבת הכניסה לקניון עזריאלי, בו השתתפו רבים מחברי הקהילה בעיר ומחוצה לה, וכן תושבים נוספים בעיר.
חברי הקהילה הגאה בעיר היו נרגשים במיוחד, בעיקר משום שבשנה שלפני כן הם ניהלו מאבק עיקש מול הנהלת העירייה, בבקשה לקיים אירוע גאווה גדול בעיר, ולאפשר תלייה של דגלי הקהילה ברחובות העיר, דבר שלא אושר להם.
"כמו בכל דבר, גם במאבק שלנו נרשמה התקדמות קטנה, ועל כל צעד כזה יש לברך", אומר אחד מחברי הקהילה. "משמעות הקמת הבית עבורנו היא הכרה בנו, בקהילה, בצרכים שלנו, ואני חושב שבעיקר בני הנוער, החבר'ה הצעירים הנמצאים בתחילת דרכם בעולם הזה, לרוב בחשש גדול, יכולים לשאוב מכך עידוד, ונקווה שמכאן והלאה נמשיך להתפתח ולהיות חלק בלתי נפרד מקהילות העיר, אין סיבה שזה לא יקרה".
האם בעירייה מתכוונים להעניק סיוע נוסף ותמיכה בהיבטים נוספים לקהילה בשנה הבאה? לתגובתם ‑ כן.
פלילים: עדיין גונבים מכוניות
התופעה ממנה סבלו במיוחד תושבי מודיעין בשנה החולפת, וגם בזו שקדמה לה, היא מכת גניבות כלי הרכב הפרטיים.
238 משפחות בעיר חוו בשנת 2021 את החוויה הלא נעימה של גניבת רכבן הפרטי, מה שהציב את העיר בצמרת הדירוג המפוקפק של הרשויות המקומיות שמתחומן נגנבים כלי רכב פרטיים.
לצערם של מי שחוו את הפגיעה הלא נעימה בתחושת הביטחון האישי, גם השנה, 2022, נוספו לרשימת הנפגעים מאות משפחות, כשעל פי נתונים מעודכנים, עד לסוף חודש ספטמבר השנה נגנבו כבר 301 כלי רכב.
נתון מטריד זה מצביע על החמרה במגמה, אולם בחלוקה לרבעונים נראה כי הרבעון השלישי של השנה הנוכחית, החודשים יולי‑אוגוסט‑ספטמבר, היה "מתון" יחסית, ובמהלכו נגנבו רק, אם אפשר לקרוא לזה כך, 78 כלי רכב (ירידה לעומת הרבעון הקודם במהלכו נגנבו 98 כלי רכב).
ההערכה היא כי פעילות אינטנסיבית של שלושה גופים: כוחות צה"ל שסגרו השנה פרצות רבות בגדר ההפרדה הסמוכה לעיר, המשטרה שהפעילה כוחות רבים לטיפול בתופעה, והעירייה, שמסייעת למשטרה בסיורי פיקוח ואבטחה, הובילה לנתון האופטימי.
כך או כך, מי שכבר נפגעו אינם מעודדים.
"קשה להסביר במילים מה חווה אדם שגנבו לו מתחת לחלון חדר השינה רכב שעולה למעלה ממאה אלף שקל, וכל זה תוך ארבע דקות", אומר רונן לוי, שרכב משפחתו נגנב בקיץ האחרון. "המרחק מהשכונה שלנו לצומת שילת ומשם לשטחים הוא כמה דקות, ואני מניח שלגנבים המיומנים זו הייתה עבודה קלה. הם נכנסו לרכב, נתנו גז, ותוך כמה דקות היו כבר בשטח בטוח מבחינתם".
בעירייה פעלו בשנה האחרונה בצורה משמעותית, והגדילו את העיסוק במניעת גניבות הרכב משכונות העיר, בין השאר בהפעלה של יותר רכבי סיור עירוניים, והכשרה של צוותי סיור המורכבים מתושבי העיר, הזוכים להדרכה וליווי מצד אגף הביטחון העירוני והמשטרה – וכל זאת בתקווה להביא מעט שקט לתושבי העיר.
העירייה בתגובה: "בזכות המאמצים המתמשכים של משטרת מודיעין ובסיועה של העירייה באמצעות כוחות השיטור העירוני, ניידות הביטחון והאמצעים הטכנולוגיים המקושרים למוקד העירוני, נחשפו נתוני המשטרה לפיהם היתה ירידה במספר הרכבים שנגנבו בעיר ברבעון השלישי השנה. העירייה תמשיך להשקיע את מלוא המשאבים לצמצום ומניעת גניבות הרכבים על ידי נוכחות בולטת בשטח, סיורים יזומים במוקדים אסטרטגיים, מחסומי פתע ושימוש באמצעים טכנולוגיים. לכך גם מצטרף המשמר העירוני החדש שהוקם בתקופה זו, שמורכב מתושבים מתנדבים אכפתיים שמסיירים בלילות ומחזקים את הנוכחות בשטח לצורכי הרתעה ומניעה. נציין כי רק בימים האחרונים תפסה משטרת מודיעין שני גנבי רכב שהובאו למעצר, ושלושה רכבים גנובים הוחזרו לבעליהם".
סביבה: סכנה ליער מכבים
השנה האחרונה הייתה אחת השנים העסוקות ביותר מבחינתם של פעילי הסביבה במודיעין והיישובים בקרבתה, והנושא שתפס את מירב תשומת ליבם היה ההתנגדות הנחרצת לסלילתו של כביש חדש באיזור עמק הצבאים.
לפני למעלה משנה וחצי גילו הפעילים, שרבים מהם חברים בעמותת "תושבים משפיעים במודיעין", בראשה עומד גדעון בכר, כי בכוונת רשויות התכנון לסלול כביש באורך מספר קילומטרים ממודיעין עילית לכיוון צומת שילת.
לתדהמתם של הפעילים, החליטו רשויות התכנון כי הכביש יחלוף במרכזו של העמק בו חיה אוכלוסייה גדולה של צבאים ארץ ישראליים, כמו גם חיות בר אחרות, חלקן נדירות, כמו להקת צבועים שמקום מושבה הוא חורשה קטנה הסמוכה לצומת מכבים שעל כביש מספר 443.
מאבק הפעילים השנה כלל פעולות בכמה אפיקים: הגשת התנגדויות לוועדות התכנון השונות, קיום מפגשי הסברה ומחאה באיזור עמק הצבאים, הממוקם בין צומת שילת ליישובים כפר רות, לפיד וכפר האורנים, והפעלת לחץ על חברי כנסת, שיפעלו למענם לביטול רוע הגזירה.
מי שמסייעים מאוד לפעילי הסביבה הם אנשי החברה להגנת הטבע, משה פרלמוטר ואביטל יוגב, המלווים את המאבק, בין השאר בהכנת חומרים מקצועיים להצגה בדיונים השונים המתנהלים סביב נושא האישורים לכביש החדש.
קראו גם:
בחודש אוקטובר השנה היה אמור להתקיים דיון בנושא במשרד הפנים, בו פעילי הסביבה היו אמורים להציג את טיעוניהם בפני חברי מינהל התכנון, אולם בשל הבחירות שנקבעו לתחילת חודש נובמבר, נדחה הדיון החשוב.
הפעילים מבקשים להגן על עמק הצבאים, המהווה מסדרון אקולוגי חשוב באיזור שפלת ההר, ומבטיח את קיומם של בעלי חיים וצמחים שונים, ושומר על עתיקות רבות הפזורות בשטח, אולם הם יודעים כי סוגיות סביבה בישראל אינן זוכות להתייחסות כבדת משקל, בוודאי לא כמו במקומות אחרים ברחבי העולם.
"לא נרים ידיים, ונעשה ככל שנוכל כדי למנוע את הפרויקט ההרסני הזה", מבטיח בכר. "יש בידינו חלופות הגיוניות וחכמות לשיפור תשתיות הכבישים באיזור, ואנחנו זוכים לגיבוי של החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, ונקווה לקבל תמיכה ברורה וחדה גם מצד העירייה, שכן גורל העיר והשטחים הירוקים סביבה נמצא פה על הפרק".
העירייה בתגובה: "אנחנו לא צד בעניין כי זה לא בשטחי העיר".