פעילי סביבה באיזור מודיעין הפיצו לאחרונה עצומה ברשת, הקוראת לתושבי העיר לתמוך בהצעה לפיה לתוכנית המתאר העירונית שאמורה להיות מאושרת סופית בחודש הבא, תצורף תוכנית של העירייה לטיפול במשבר האקלים.
1 צפייה בגלריה
יער בן שמן בגבול מודיעין
יער בן שמן בגבול מודיעין
יער בן שמן בגבול מודיעין
(צילום: רונן כרם)
קראו גם:
מי שעומדים מאחורי היוזמה הם אנשי תנועת "תושבים משפיעים במודיעין", וניסוח העצומה בוצע על רקע פרסום הדוח העולמי בנושא בשבוע שעבר, שקבע כי אם מדינות העולם לא יעשו מאמץ לשמירה על הסביבה, עתידו של כדור הארץ בסכנה, וזאת בשל שינויים קיצוניים באקלים.
"תוכנית המתאר למודיעין 2040 נמצאת בישורת האחרונה לפני ההכרעה", אומרים אנשי תושבים משפיעים במודיעין, "ורק עד 9 בספטמבר השנה נוכל להגיש לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בקשות לשינוי התוכנית, כדי שמודיעין תהפוך לעיר הראשונה בישראל שנערכת למשבר האקלים תוך שמירה על מרחבי הטבע ובעלי החיים הנדירים, מבלי לפגוע בתנופת הפיתוח וצורכי הדיור של כל האיזור".
יצוין, כי בתוכנית המתאר העירונית, מד/2040, יש התייחסות לנושאי סביבה וקיימות, אולם לטענת פעילי הסביבה אין בה כל התייחסות ישירה להיבטים הקשורים לשינויי האקלים הצפויים להתרחש במהלך העשורים הקרובים, בהם עוסקת התוכנית.
מטרת העצומה היא לאסוף חתימות של אלפים מתושבי העיר ולהעבירן לוועדה המחוזית, כדי שאנשיה יתנו משקל לבקשת התושבים.
"תוכנית המתאר תקבע את גורל העיר והאיזור, ויש לנו עדיין אפשרות להשפיע עליה", כתבו מנסחי העצומה, שכותרתה "הצילו את מרחבי הטבע במודיעין והכינו את העיר למשבר האקלים".
"התוכנית מספחת לעיר כ־10,000 דונם של שטחים טבעיים, יער, חורש טבעי, שדות פרחים, נחלים ואתרי ארכיאולוגיה, ודנה אותם לבנייה.
בעיצומם של גלי חום, שריפות, שיטפונות ואסונות טבע בכל העולם, התוכנית מתעלמת לחלוטין ממשבר האקלים ומהצורך להיערך אליו. בכל מאות העמודים של התוכנית המונח 'משבר האקלים' או 'שינויי האקלים' כלל אינו מוזכר".
לעצומה מצורפות רשימת בקשות מראשי הוועדה המחוזית, העוסקות בנושאי אקלים, כמו הצללה ושמירה על העצים במרחב, שימוש בפאנלים סולאריים, איסור בנייה בחומרים כהים ובחינת מקדמים משמעותיים למניעת שיטפונות והצפות כתוצאה מאירועי מזג אוויר קיצוני.