עובד בקניון מודיעין המתגורר בירושלים הורשע בימים אלה בעבירת גזענות, לאחר שבעט (פעמיים) באדם חרדי אשר עבר לידו בצומת השווקים שבעיר העתיקה. סעיף העבירה בו הואשם היה "תקיפה מתוך מניע גזעני".
כאמור, בהחלטה חריגה ונדירה ביותר החליט בית המשפט השלום בירושלים כי בחור ערבי-ירושלמי, צעיר בן 20, ביצע תקיפה של בעיטות באדם חרדי שעבר לידו, וכל זאת, מתוך קיומו של מניע גזעני.
2 צפייה בגלריה
תקיפה
תקיפה
תקיפה
(צילום ארכיון: דוברות המשטרה)
מפרטי המקרה עולה כי החרדי הרכיב את בנו על מושב אופניים המותאם עבור הסעת ילדים, כשהוא מפלס דרכו באיטיות כשרגליו על הקרקע, דרך התקהלות אנשים אשר עומדים בצפיפות בסמטאות העיר העתיקה.
בשלב מסוים בעט בו התוקף פעמיים, ואז מיהר לאחוז את הטלפון בידו "כמנסה להרחיק עצמו מן העבירה", ציינה השופטת. החרדי סיפר כי הסתובב וניסה להבין מי בעט בו, "אבל האנשים לא שיתפו איתי פעולה, ורק אמרו לי לעזוב את המקום".
לחוקרי המשטרה אמר התוקף כי הוא חשב שמדובר בחבר. "התבדחתי איתו. חברים מתבדחים בהושטת יד ורגל", הוא הסביר בבית המשפט, אך השופטת קבעה נחרצות כי "עדותו שקרית".
"תקיפת החרדי מלמדת שהיא נעשתה אך בשל חזותו החיצונית והשתייכותו הדתית", קבעה השופטת הבכירה שרון לארי-בבלי בהרשעה.
2 צפייה בגלריה
רחוב הגיא בעיר העתיקה
רחוב הגיא בעיר העתיקה
העיר העתיקה
(צילום ארכיון: אדווה חולי)
"במסגרת חקירתו מסר כי במסגרת עבודתו בקניון בעיר מודיעין, הוא נאלץ לפעמים לפנות ללקוחות הקניון באומרו להם 'סליחה גברת, סליחה אדוני'. הוא יודע כיצד להתנצל בעברית", ציינה השופטת והוסיפה: "באותו שלב, יכול היה התוקף לפנות אל החרדי ולהתנצל על הטעות שביצע. אך התנהגותו מלמדת על רצון להתחמק מאחריות. אם מדובר בטעות תמימה, לא בחר התוקף לפנות לחרדי ולהתנצל. ממעשיו של התוקף אנו למדים על קיומו של מניע דומיננטי אחד בלבד – הוא המניע הגזעני. בפרט לאור העובדה כי האירוע לא כלל התגרות או קשר בין התוקף והמותקף".
"אני סבורה כי יש לראות בתוקף כמי שפעל באלימות מתוך מניע גזעני...ולא ניתן לראות בהתנהגות זו כקלת ערך או בעלת סכנה נמוכה לציבור". השופטת הסבירה לסניגור של התוקף, אשר ביקש לראות בבעיטות יחס של "זוטי דברים", כלשונו.
השופטת חתמה: "הכרה באלימות שהופעלה מתוך מניע גזעני כעניין קל ערך המצדיק החלת הסייג וזיכויו של התוקף, יש בה כדי לפגוע בניסיונות הרשויות להילחם בתופעת הגזענות, ולכך אין להסכים לה. גזענות היא תופעה רעה ומכוערת, והשפעותיה על הסביבה רבות. המחוקק הכיר בכך שעבירות אלימות המבוצעות על רקע מניע גזעני, ראויות לכל גינוי והוקעה, ועל בסיס הכרה זו, נחקק הסעיף. כמו גם, הורחבה החלתו גם על קבוצות אוכלוסיה שונות. אין זה ראוי מבחינתי, להחיל את סייג 'זוטי דברים', בעבירות המבוצעות על רקע גזעני. שכן, יש בכך משום חתירה תחת הצורך להילחם בתופעה על צורותיה השונות".