מרתק לשמוע על חייה של ד"ר אנג'ל אלפחל בת ה-52, רוקחת אחראית ומנהלת סופר-פארם בקניון עזריאלי ברמלה, ואם לשלושה ילדים מקסימים וסבתא לנכד בונבון. דרכה של האישה שכבר בקטנותה ניחנה במוח מבריק הייתה סלולה באקדמיה: עם תואר שלישי בנויורו-אנטומיה, ותואר שני במנהל עסקים ושני תארים ברוקחות. העוצמה שהפגינה עוד בקטנותה, עוצמה נשית שאין למעלה ממנה, הפכה אותה לאישה עצמאית עם תעוזה חיובית יוצאת דופן שיכולה להילמד בבתי ספר לאו דווקא של רוקחות אלא של העצמה נשית.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אנג'ל אלפחל
ד"ר אנג'ל אלפחל
ד"ר אנג'ל אלפחל
(צילום: פרטי)
ואם כל זה לא מספיק, אז נוסיף כרקע את העובדה שד"ר אנגל, נוצרייה, שייכת למגזר הערבי הישראלי, שבמסגרתו דאז היציאה העצמאית של נשים לעבודה הייתה מוגבלת ומצומצמת מאוד, ובד בבד החברה הישראלית, כאז כן היום, לא הייתה שוויונית כלפי מיעוט זה, הצלחתה היא דבר מדהים בכל קנה מידה.
היא נולדה ברמלה למשפחה מאוד ליברלית ומשכילה, שבה ההורים עודדו את ילדיהם ללימודים ועצמאות, למדה באוניברסיטה העברית ובמקביל עבדה במעבדות האוניברסיטה, כמורה מחליפה, חנכה בפרויקט פר"ח, עבדה בחברת "טבע" שבירושלים ,ובבית חולים קפלן. בסיום לימודי תואר ראשון עבדה בסנטר פארם בירושלים ובבית מרקחת פרטי במקביל ללימודי תואר שני ברוקחות.
את בעלה, ד"ר עיסא אלפחל, מרצה בכיר באקדמיה, הכירה בתקופת לימודיה, התחתנה ובשל לימודיהם עברו לגור בבאר שבע, שם עבדה כרוקחת בסופר-פארם המקומי במשרה חלקית, ולמדה לתואר שלישי. לקראת סוף הלימודים, מנהלת בית המרקחת בו עבדה יצאה לחופשה בת חודש, היא מספרת: "באתי למנהל הסניף ואמרתי לו - שאני רוצה לעבוד משרה מלאה ולנהל את בית המרקחת בזמן העדרה. המנהל הופתע, לא ציפה שהרוקחת הכי צעירה בצוות ועובדת הכי מעט שעות תרצה לנהל את בית המרקחת שמונה כחמשה עשר אנשי צוות. אמר לי, 'טוב, בסדר, רוצה לקחת את העניין על עצמך, בבקשה.... ככה בלי חפיפה הוא זרק אותי למים העמוקים. לקחתי את האתגר בשתי ידי ועשיתי מעל ומעבר, בתום תקופת מילוי המקום, מנהל הסניף הזמין אותי לשיחת תודה והערכה ואמר 'תקשיבי, עשית כאן מהפכה ואפילו לא סייענו לך בלמידה, ברור לי שנולדת עם כישורי ניהול ומנהיגות ואת תצליחי בענק.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אנג'ל אלפחל
ד"ר אנג'ל אלפחל
ד"ר אנג'ל אלפחל
(צילום: פרטי )
"לי היה ברור מאוד", נזכרת ד"ר אנג'ל, שאני חוזרת למרכז, לרמלה, היה חשוב לי מאוד שילדיי יתחנכו בבגרותם שם, והבהרתי גם לממונים עליי כי בטרם ימלאו לבני הבכור גיל 6 - היינו לפני כניסתו לכיתה א' - אני חוזרת לעיר הולדתי, ואף פנתה לממונים עליה בבקשה שידאגו לפתוח סניף סופר-פארם ברמלה שתוכל לנהלו.
בסופר-פארם, זיהו את כישוריה הניהוליים והמנהיגותיים של ד"ר אנג'ל ולא רצו לוותר עליה, פתחו סניף בקריית הממשלה ברמלה כסניף ראשון בכל האזור והציבו אותה להיות כזכיינית רוקחת אחראית ומנהלת הסניף ששירת את תושבי העיר וכל יישובי הסביבה.
"אני מאוד אוהבת אתגרים", מסבירה ד"ר אנג'ל, "בכל חיי עמדתי באתגרים שנראים בלתי אפשריים, בשילוב של לימודים וקריירה ומשפחה. הייתי ישנה 4 שעות בלילה, ולא ויתרתי לעצמי. יש לנשים עוצמה בלתי רגילה שכשהן רוצות ומאמינות בעצמן, הן עושות את הבלתי אפשרי".
כשלושים שנה עובדת ד"ר אנג'ל בסופר-פארם, 30 שנה של ניהול למופת, בסניפים בדרום וברמלה. כשסופר-פארם עמדו להקים סניף סופר-פארם בקניון עזריאלי רמלה לפני כשנתיים וחצי. הנהלת סופר-פארם הציעה לד"ר אנג'ל לעבור אליו. ד"ר אנג'ל שמחה מאוד לקבל את האתגר החדש להקים סניף יוקרתי מאפס ולפתוח אותו לשירות לקוחות העיר תוך פחות מחודש. לכן, החלה במלאכת גיוס עובדים באופן אינטנסיבי, לא בלי זכרונות נוסטלגיים מהסניף בקריית הממשלה.
"אנחנו עושים עבודה טובה מאוד בסניף עזריאלי, תקופת הקורונה היא מאתגרת מאוד בכל התחומים ובטח בתחום השירות הרפואי. והצלחנו להתנהל בצורה מופתית עם זמינות תמידית כמעט בלתי אפשרית לכל הלקוחות, גם בתקופות של הסגרים הכי הדוקים, שכל הקניון סגור. אני חושבת שחלק מההצלחה שלי בניהול הסניף זה הרגישות וההקשבה לעובדים ולצרכיהם, דאגה להם לקידומם והתפתחותם האישית. בנוסף, המגע והקשר הישיר עם הלקוחות. אני מאוד אוהבת את האינטראקציה האנושית הזו. זו גם הסיבה כנראה שלא המשכתי לבנות לי קריירה בתחום האקדמי. חשוב לי להיות בקשר יומיומי עם אנשים. זה משהו שנותן לי סיפוק, ואני שמחה שגם הלקוחות שלנו רואים את זה. זה הדדי".
למרות הקריירה המשגשגת שלה בתחום הרוקחות והניהול, ד"ר אנג'ל עדיין לא שכחה את הדי.אנ.איי שלה - הסקרנות ללמוד, לחקור, ולגלות עוד ועוד על העולם: "אני חושבת שנשים כל הזמן צריכות להתקדם במה שהן אוהבות, הן יכולות לעשות כל דבר במקביל, וגם לא לזנוח את אהבתן. בין אם מדובר בקריירה, לימודים או משפחה".
ומשפחתה של ד"ר אנג'ל חשובה לה לאין ערוך. היא ובעלה לא רק שתומכים בילדיהם אלא מראים להם את הדרך גם להעשיר את עצמם ולפנות לאקדמיה: "אחד המשברים הקשים שהיו לי", היא נזכרת, "היה שבני הבכור לא רצה ללכת ללמוד אלא להיות במקצוע שידענו שלא מתאים לו. ניסינו לדבר אל ליבו ולא סייע. כשהורים מנסים לחנך ולהדריך את הילדים והם לא שומעים להם זה קשה מאוד. זה מאוד הטריד את מנוחתי העניין הזה אבל בסוף זה הסתדר".
מה הוא עושה היום?
"היום הוא רופא", היא אומרת בגאווה, "הבת שלי סיימה תואר ראשון במעבדה רפואית והמשיכה במסלול ישיר לתואר שלישי, והבן הצעיר סטודנט לרפואה. התפוחים לא נפלו רחוק מהעץ", היא צוחקת.
גם ההתמודדות שלה עם הסביבה לא הייתה סוגה בשושנים: "צריך להבין שתמיד אני ובעלי, שהוא שותף לחיים ולדרך, היינו צריכים לעשות אקסטרה מאמץ. תמיד ידענו ובמיוחד בתחילת הדרך שבגלל שאנחנו מהמגזר יבחנו אותנו יותר, אז מעבר לקשיים הרגילים, חווינו גם את הקושי הזה. מה עוד שבזמנו גם בסביבה הקרובה, לא היה מקובל שאישה תלך לעבד בקריירה ותחזור בשעה 11 בלילה ובעלה ישמור על הילדים. היום זה שונה מאוד, לשמחתי, כולם עוברים שינויים, אולי אנחנו היינו בין הסנוניות הראשונות".
השיחה עם ד"ר אנג'ל מעצימה, מסתבר לנו שמלבד הקריירה המצליחה, הלימודים והמשפחה היא גם מתנדבת ב"עמותת יסמין", המובילה בישראל לקידום נשים ערביות ויהודיות בעולם העסקים. היא גם מתנדבת בארגון הרוקחות, חברת מועצה, מזכירת הארגון, חברת הנהלה: "עולם ההתנדבות חשוב ומעצים", היא אומרת, "אישה יכולה ולדעתי גם צריכה להעניק מהידע ומדרכי ההתמודדות שלה גם לאחרות, להסביר ולהנחות נשים שהן יכולות להצליח ובגדול". בנוסף הינה חברה במועדון האסטרטגיה של ה- MBA באוניברסיטה הפתוחה.
ליצירת קשר - 077-8882730 - סניף קניון עזריאלי ברמלה