הנהלת העירייה של מודיעין בודקת בימים אלה דרכים להתמודדות יעילה וטובה יותר, והעיקר, בזמן אמת, בטיפול בחריגות בנייה או מקרים של בנייה ללא היתר שמבצעים תושבים בעיר.
2 צפייה בגלריה
בנייה במודיעין. לאתר אין קשר לכתבה
בנייה במודיעין. לאתר אין קשר לכתבה
בנייה במודיעין. לאתר אין קשר לכתבה
(צילום ארכיון: פרטי)
ההחלטה לפעול בנושא התקבלה לאחר שהנושא הועלה על ידי אחד מחברי ועדת המשנה לתכנון ובנייה, חבר מועצת העיר איתי אלמוג־בר ("מודיעין חופשית"), שטען כי בעיר מבוצעות חריגות בנייה רבות, שהעירייה לא מטפלת בהן בזמן אמת.
לטענת אלמוג־בר, שתחום עיסוקו הוא אדריכלות, לא מעט מתושבי העיר מבצעים פעולות בנייה ושיפוץ בבתיהם, מבלי שביקשו אישור או היתר לכך.
"כל מי שמסתובב בעיר יכול לראות כמעט בכל רחוב מכולות של פסולת בנייה", אומר אלמוג־בר, "ואמנם לא כל מי שמשפץ זקוק להיתר, אבל יש רבים שבעת השיפוץ מבצעים מהלכים שמחייבים קבלת היתר, כמו תוספת שטח, שינוי בחזיתות ושינויים בקונסטרוקציה".
על אף עבירות אלה על חוק התכנון והבנייה, טוען אלמוג־בר כי העירייה אינה יוזמת בדיקות של דירות שבשטחן מתבצע שיפוץ, אלא רק "שולחת פקח אם השכנים מתלוננים". מדיניות זו, מסביר אלמוג־בר, מאפשרת ביצוע של עבירות בנייה רבות, חלקן עלולות להיות מסכנות חיים.

2 צפייה בגלריה
איתי אלמוג בר
איתי אלמוג בר
איתי אלמוג בר
(צילום: חורחה נובומינסקי)

"יש בעיה בגישה הזו, משום שהיא מעודדת את התושבים באופן עקיף שלא להתייחס לדרישה להוצאת היתר בנייה מראש, ויוצרת תסכול אצל תושבים הרוצים לבנות בצורה מסודרת ולפי החוק, בבחינת 'צדיק ורע לו'", אומר אלמוג־בר. "לדעתי יש לשלוח פקחי בנייה לכל אתר שיפוצים. כרגע המצב בשטח הוא שיש מקרים רבים של בנייה בלתי חוקית שאינה מטופלת, אלא רק בדיעבד, ואז העניינים מגיעים כבר להליך משפטי, צעד שיכול להימנע".
קראו גם:
מהעירייה נמסר: "הטיפול באיתור עבירות בנייה מחולק למספר רבדים, בהם דרישה מכל קבלן להוציא היתר להצבת מכולה, דבר המאפשר לקבל מידע על אתרים בהם נערכים שיפוצים, לצד הגברת הפיקוח על מכולות שהוצבו שלא עפ"י היתר; קיום סיורים של הפיקוח על הבנייה, במהלכם מאותרות חריגות בנייה. רק לאחרונה נפתח טיפול ב־16 מקרים; פניות תושבים. בנוסף, בשנים 2020‑2021 בוצעו מבצעי אכיפה בשכונות נופים וציפורים. העירייה נמצאת לקראת פרסום מכרז למיפוי עבירות בנייה באמצעות תצלומי אוויר".