המתיחות הביטחונית ברחבי הארץ, והעובדה שמי שעומדים מאחורי פיגועי הטרור האחרונים הם ערבים אזרחי ישראל ותושבי השטחים, מלחיצות מאוד את תושבי השכונות החדשות במודיעין, במיוחד את אלה המתגוררים בשכונות שבשטחן אתרי בנייה רבים, כמו נופים, מורשת וציפורים.
1 צפייה בגלריה
גדר ההפרדה בקרבת מודיעין, השבוע
גדר ההפרדה בקרבת מודיעין, השבוע
גדר ההפרדה בקרבת מודיעין, השבוע
(צילום: פרטי)
מזה תקופה ארוכה הם חיים במציאות בה מאות פועלים מגיעים לשכונות מדי בוקר ועובדים באתרי בנייה שונים, חלקם צמודים למתחמי גני ילדים ובתי ספר, דבר המגביר את חששם של התושבים.
לפחד הקיים מתווספת הדאגה כי לא מעט מהפועלים שמגיעים לעבוד בשכונות אלה עושים את דרכם מהשטחים, כשבדרך לישראל הם חוצים את גדר ההפרדה בצורה בלתי חוקית.
קראו גם:
מדובר על פרצות בגדר, המכונות על ידי מערכת הביטחון והמשטרה, "מעברים נושמים", דרכם עוברים מדי בוקר על פי ההערכות אלפי פועלים ושוהים בלתי חוקיים (שב"חים) בגזרת העיר מודיעין והיישובים הסמוכים לה, ולאורך תוואי הגדר עד לאיזור הנגב בדרום והשומרון בצפון.

"עוברים בקלות"

משה לביא, תושב העיר הנוהג לטייל בשטחים הפתוחים מסביב לעיר, בעיקר באיזור היישובים כפר רות ולפיד מצפון לצומת שילת, מספר על המציאות שמאפשרת כניסת פועלים דרך הפרצות בגדר.
"כל אחד יכול להגיע לשם", אומר לביא, "הפועלים עוברים בקלות, והמצחיק הוא שיש גדר ושער גדול, אבל בצד השער יש פרצות והפועלים פשוט עוברים שם. גם בצבא מודעים לכך, אבל כנראה שאין לצה"ל משאבים ודרך למנוע את החדירות האלה".
לטענת אהוד ינקו, תושב העיר גם הוא, מאות פועלים שמגיעים מדי יום דרך פרצה בגדר למרגלות היישוב חשמונאים, עושים את דרכם אל אתרי הבנייה בשכונות נופים ומורשת.
"הם מגיעים ליער בן שמן באיזור קברות המכבים, נקודה לא רחוקה מהגדר, ורכבים מסחריים לוקחים אותם משם לאתרי העבודה במודיעין, ואחר הצהריים הם עושים את הדרך ההפוכה", מסביר ינקו. "הייתי שם בשבוע שעבר, ואין שום בעיה שמישהו יסתנן לחבורה הזו ויבצע פיגוע בעיר".
רווית אוזן, תושבת שכונת נופים שבתחומה עשרות אתרי בנייה המפוזרים בין בנייני מגורים מאוכלסים, מספרת כי במהלך השבועיים האחרונים היא מונעת מילדיה להסתובב לבד ברחובות.
"אני פשוט מפחדת", היא אומרת, "בטח עם כל מה שקורה בשבועות האחרונים, אז מבחינתי הילדים שלי הולכים בתקופה הזו לבית הספר, מסיימים, וחוזרים מיד הביתה. אין עצירות ביניים, ובימים שאני יכולה אני לוקחת אותם מבית הספר ברכב שלי".
תושבי שכונת נופים ומורשת, שהתרגלו לחיות לצד פועלי הבניין באתרים השונים, יודעים כי הסיכוי לביצוע פעולת טרור מצידם אינו גבוה, אולם הם אינם מוכנים לקחת סיכון.
"אנחנו גרים כבר שנה וחצי בשכונת נופים, והילדים של הרחוב שלנו משחקים כל אחר צהריים בגינת המשחקים, כשבמרחק של עשרים מטרים משם יש פועלי בניין על פיגומים", מספר אחד מתושבי השכונה.
"זה אמנם מפחיד, אבל אין לנו הרבה מה לעשות, וחייבים לשמור על שגרה מסוימת, בטח כשהקורונה בדעיכה, חייבים קצת לשחרר את הילדים".

פחד ברחובות

לפני כחודש, בעיתוי מושלם מבחינת תושבי שכונת נופים, החל לפעול בה משמר שכונה המורכב מתושבים שעברו הכשרה על ידי המשטרה, אולם פעילותם מתבצעת בעיקר בלילות, בשעות שבהן פועלי הבניין אינם בשכונה.
"העירייה מגבירה בימים אלה את הסיורים בשכונה, ואנחנו מרגישים את זה היטב", אומרת אוזן, "וזה בהחלט דבר מבורך, ועם זאת, הניידת של הפיקוח או ניידת המשטרה לא יכולות להיות בכל רגע בכל מקום. אם מישהו ירצה לבצע תקיפה או פיגוע, הוא רק צריך רצון, כי יש לו הכל פה מסביב, כלים לעשות מעשה ותושבים שמסתובבים חופשי. בגלל זה המצב כאן כל כך מפחיד".
תושב אחר בשכונה מספר גם הוא על תחושות הפחד המלוות אותו בשבועיים האחרונים: "אתה אמור להתנהג כאילו הכל בסדר, אבל זה קצת קשה עם כל האירועים מסביב וההפחדות וההלחצות מצד הממשלה ומערכת הביטחון. אפשר היה לחשוב שמגורים בעיר גדולה ומודרנית במרכז הארץ כמו מודיעין זה הדבר הכי בטוח, אבל אני לא שוכח לרגע שגדר ההפרדה נמצאת לא רחוק מכאן, ומאות פועלים מגיעים משם בכל בוקר, אני מזכיר את זה לעצמי בכל פעם שאני יוצא לרחוב".
כל העדכונים - חדשות מודיעין