בחודש הבא יציינו בני משפחת כנפו ממודיעין שמונה שנים לפטירתו הטרגית של הבן נעם ז"ל, נער מחונן בן 14 בלבד במותו, שיצא בוקר אחד מביתו ולא שב.
3 צפייה בגלריה
"להתמקד בטוב". סיגל כנפו
"להתמקד בטוב". סיגל כנפו
"להתמקד בטוב". סיגל כנפו
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
אחת הדרכים של המשפחה להנציח את זכרו היא השתתפותה של אמו של נעם, סיגל, ביוזמה "נעים להכיר" שמתקיימת בעיר בסוף השבוע (שישי‑שבת) עם עוד כ־40 נשים תושבות מודיעין, במסגרתה מוזמנים תושבי העיר להיחשף לסיפוריהן הייחודיים של הנשים, כל אחת בתחומה, בהתאם לסיפור חייה או תחום עיסוקה.
כנפו, 52, תציג במסגרת המיזם ספר פרי עטו של נעם, שיצא לאור לאחר מותו בסיוע סופרים מהשורה הראשונה בישראל.

"מכת ברק"

נעם היה חלק מקבוצת תלמידים בעיר, ששילבו את לימודיהם בחטיבת הביניים עם לימודים בכיתת מחוננים ומפגשים באוניברסיטה.
מי שיפגוש בסוף השבוע הקרוב את כנפו ואת שאר בני המשפחה – האב אריאל, האח גיל והאחות אורי – יוכל לשמוע על סיפורו של נעם, ועל הדרך בה בחרו להנציח את זכרו ‑ פרסום ספרים המבוססים על חומרים שהוא עצמו כתב, רובם הגדול כשהיה בן 12, כולל ספר שצפוי לצאת לאור בקרוב.
"אנחנו מציינים בחודש הבא שמונה שנים לפטירתו של נעם, אירוע פתאומי שהיכה בנו כמו מכת ברק. היה לנו ילד ואיננו, בוקר אחד, חמש דקות אחרי שיצא מהבית", משחזרת כנפו.
נעם הלך לעולמו בזמן שהיה תלמיד כיתה ח' בבית ספר עירוני ג' בעיר, ביום בו היה בדרך למפגש של קבוצת המחוננים שהיה חלק ממנה.
3 צפייה בגלריה
נעם כנפו ז"ל
נעם כנפו ז"ל
נעם כנפו ז"ל
(צילום פרטי)
"הוא יצא מהבית כדי לנסוע לאוניברסיטת תל אביב ליום העשרה, וכמה דקות לאחר שיצא הגיעה אמא של אחד מילדי הגן של הבת להגיד שמשהו קרה לנעם", נזכרת כנפו. "אמרו לנו שהוא התמוטט. חשבנו שאולי נקע את הרגל. לא הבנו את המשמעות של מה שקרה לו, וכשהגענו למקום היו שם כבר אנשי טיפול נמרץ שביצעו בנעם החייאה".
מותו של נעם נקבע בשטח, וסיבת המוות, כך נמסר למשפחה, הייתה דלקת בשריר הלב, דבר שהפתיע מאוד את הוריו, מאחר שנעם היה ילד בריא וחזק.
"זה שוק אדיר, אתה לא מבין למה זה קרה, ולמה זה 'בחר' בך, בילד שלך, שלמרות שהיה צעיר ממש ידענו שהוא הולך לעשות משהו גדול, זה ניכר עליו מילדות, הוא היה מיוחד מאוד", אומרת כנפו.
"נעם עשה הכל מאוד מהר, דיבר והלך עוד לפני גיל שנה, ידע בעל פה כל ספר שקרא, אהב לחקור ולשאול, הסקרנות שלו הייתה בור ללא תחתית, ועל אף גילו הצעיר ידע כל כך הרבה".
לדברי הוריו, פרט לידע הרב שצבר בתחומים שונים, התאפיין נעם באישיות בוגרת מאוד ביחס לגילו.
"היו לו חשיבה יצירתית ודמיון מטורף, והוא היה רודף טוב וצדק, אלה דברים שהיו חשובים לו", אומרת כנפו, ומסבירה: "למשל הפריע לו שהציקו לילדים שלא היו טובים בכדורגל, הוא לא הסכים לשתף עם זה פעולה, ולא שתק, השמיע קול".

"חכמת חיים"

תחביב נוסף שהעסיק רבות את נעם היה קריאת ספרים, וזמן קצר לאחר מותו, אפשר לומר שהוא ממש כיוון את הוריו לדרך ההנצחה שלו עצמו, או כפי שהם מגדירים זאת ‑ "הנכחה".
"נעם קרא אלפי ספרים, ולא שכח כלום ממה שקרא, אהב מאוד ספרות, בעיקר מדע בדיוני, וגם אהב מאוד מיתולוגיות, ואת ערכות משחקי 'מבוכים ודרקונים'. הוא צלל לתוך העולם הזה בהנאה גדולה", מספרת כנפו. כבר במהלך ימי השבעה על מותו חשבו הוריו על רצונם להנציח את זכרו, וגילוי מפתיע במחשב הנייד של אמו פתח את הדרך למפעל חייה של המשפחה.
"גילינו שהמחשב שלי, שנעם עשה בו שימוש להכנת שיעורי בית, היה מלא בכתבים שהוא כתב", מגלה כנפו. "יש כמה סיפורים שכתב ועוד כל מיני עבודות שהגיש בבית הספר. מצאנו סיפורים עם עומק ועם תובנות של ילד עם חוכמת חיים של זקן השבט, זה היה גילוי מרגש.
"הנקודה היא שאתה לא חושב על ילד כל כך צעיר כמי שהספיק הרבה בחייו, בניגוד לכאורה לאדם מבוגר, שעשה כברת דרך, ופה נפתח לפנינו עולם שלם".

שלושה נהרות

לפני כשנה, בעיצומה של מגפת הקורונה, הוציאו בני משפחת כנפו לאור את הספר "הדרך הנכונה", פרויקט שהתאפשר באמצעות קמפיין למימון המונים.
3 צפייה בגלריה
עטיפת הספר הראשון
עטיפת הספר הראשון
עטיפת הספר הראשון
(צילום פרטי)
את עבודת הכתיבה של הספר הובילה סיגל, וכדי לעזור לקוראי הספר להעמיק בו, העבירה את הטקסטים שכתב נעם אל הסופרת צרויה שלו, ואל פרופסור יורם יובל ופרופסור דן אריאלי, שהוסיפו רשמים מקצועיים לספר.
"המטרה שלנו, בין השאר, הייתה להעביר הלאה את התובנות החבויות בין השורות שנעם כתב", מספרת כנפו, "ולמרות שזהו סיפור הרפתקאות שכתב ילד, הוא אוצר של תובנות גבוהות ומאפשר לחזור אליו בכל פעם שאנחנו עומדים מול צומת דרכים.
"הסיפור מדבר על מסע אחר הייעוד של אדם, היודע שהוא מיועד לגדולה, ויש בפניו מספר אפשרויות – שלוש דרכים שהוא צריך לבחור ביניהן, אותן המחיש נעם בתיאור של שלושה נהרות שונים שעליו לבחור באיזה מהם ישוט במטרה להגיע אל היעד".

לדבר עם הדרקון

בימים אלה פועלים הוריו של נעם להוציא אל האור ספר חדש המבוסס על סיפור נוסף שהעלה על הכתב, ששמו "רייתוס נגד מגיוס".
"הסיפור עוסק בדרקון גדול שתושבי כפר סמוך פוחדים מפניו, וילד אחד, רייתוס, ששיחק ליד טירת מכשף רשע, מגיוס, ומגלה שהוא רוצה לשלוט בעולם, נכנס למערה בה חי הדרקון ומדבר אליו בשפתו, ומתפתח ביניהם דו־שיח שמסייע למנוע ממגיוס את מזימתו", מספרת כנפו. "הספר ערוך ומוכן למכירה, ובקרוב נתקדם בנושא, ועד אז אנחנו עובדים איתו במספר גני ילדים, כולל גן אחד במודיעין, במטרה להדגיש בפני הילדים את הנקודה ששיח והעצמה יכולים לפתור בעיות רבות, בדיוק כמו רייתוס והדרקון שביחד הצליחו לפעול למען הכפר".
מסר זה ומסרים דומים, מבקשת כנפו להעביר במהלך סוף השבוע הקרוב במסגרת מיזם נעים להכיר. "אני רוצה לדבר עם אנשים על מהי דרך נכונה, והאם יש דרך שהיא לא נכונה, האם זה בסדר לצאת אל הדרך ולשנות אותה, ומעל הכל חשוב לנו להדגיש שהמטרה שלנו היא להגדיל את הטוב בעולם דרך התובנות שעולות מהכתבים שהשאיר לנו נעם", מספרת כנפו. "מתוך האסון שלנו החלטנו להתמקד בטוב. זו נקודת המבט שלנו, זו הדרך בה בחרנו בשביל נעם. הדרך שלנו היא הנכחה, שהיא הרבה מעבר להנצחה".
נעים להכיר
מיזם "נעים להכיר" הוא אחד המפעלים הייחודיים למודיעין, פרויקט הנותן דגש ליוזמות מקוריות של יזמיות ובעלות עסקים תושבות העיר, אליהן נחשף ציבור התושבים.
הוא נוצר ביוזמת ד"ר אורנה מגר, יועצת ראש העירייה לשוויון מגדרי וחבר מועצת העיר ומחזיק תיק העסקים והיזמות, אור גרינפלד.
אחרי שנתיים שבמהלכן לא יכלו במרכז הרב־תחומי בעיר להוציא לפועל את המיזם בשל התפשטות מגפת הקורונה, הוא ייחשף לציבור במטרה לתת דגש לעשרות נשים יזמיות המתגוררות בעיר.
בסוף שבוע זה יוכלו תושבי העיר להגיע בתיאום מראש לבתיהן של 41 תושבות העיר הפועלות בתחום היזמות, יצירה, אמנות, טיפול ועסקים עצמאיים שונים.