מבט אל העתיד: תוכנית המתאר של מודיעין ל־20 השנים הקרובות ‑ תמ"מ 52/21/3 או תוכנית המתאר לשנת 2040 ‑ אושרה בשבוע שעבר בדיון מיוחד במשרדי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בשעה שוועדת המשנה של מינהל התכנון (ולנת"ע), בראשה עומדת מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר, קיימה דיון נרחב בנושא ההתנגדויות השונות שהוגשו לתוכנית.
3 צפייה בגלריה
צביון כפרי? רובע רעות
צביון כפרי? רובע רעות
צביון כפרי? רובע רעות
(צילום: רונן כרם)
קראו גם:
בסיומו של הדיון הממושך, אישרו זילבר וחברי הוועדה את רוב פרטיה המרכזיים של תוכנית המתאר החדשה, שתהפוך בשני העשורים הקרובים את מודיעין לאחת הערים הגדולות במדינה.

מכבים ורעות: כפרי, אבל לא לתמיד

אחת הסוגיות שבהן דנו חברי הוועדה, היתה דרישתם של תושבי השכונות הוותיקות ‑ מכבים ורעות ‑ לשמור במסגרת תוכנית המתאר על צביונן הכפרי.
פרט לתושבי שכונות אלה, הכוללות בתים פרטיים ללא בנייה רוויה, הצטרפו לבקשה גם אנשי לשכת מהנדס העיר מודיעין, שביקשו לשמור על אופיו המיוחד של האיזור ולמנוע אפשרות של הפרת האיזון הכפרי בשכונות אלה ובסמוך אליהן.
מי שהדגישו בצורה ברורה את עמדתם בנושא היו נציגי עמותת רובע מכבים א' ו־ב', שהבהירו לחברי הוועדה: "כל שינוי באופיין הכפרי־קהילתי של מכבים ורעות ל'איזור פיתוח עירוני' ייעשה בניגוד גמור להבטחה שלטונית ותוך פגיעה באינטרס ההסתמכות של התושבים, ויפגע באופן בלתי הפיך ביישובים. הרובע מהווה חיץ איכותי בין העיר לשטחים הפתוחים, ועל מוסדות התכנון לראות לנגד עיניהם כערך עליון אינטרס בצורך בריאות ירוקות שנותרו לצורך אוויר נקי, הותרת מרחב מחייה והותרת מקום לחלחול מי גשמים".
הוועדה דחתה טענות אלה, ובתשובה הבהירו חבריה בצורה ברורה, כי "מבחינה סטטוטורית מכבים ורעות מהווים חלק מהעיר מודיעין, ואינם יישוב כפרי נפרד, אך עם זאת יש לשמור על אופי הבינוי המיוחד של מכבים רעות, וזה אינו משתנה במסגרת התכנון המוצע".
משמעות הדבר מבחינת תושבי שכונות אלה הוא כי ייתכן שבעתיד יאשרו ועדות התכנון הרחבה של העיר או הקמה של מתקני תשתיות שונים, שבעצם בנייתם עלולים לפגוע באורח החיים הכפרי מבחינת התושבים.

ליגד סנטר: פיתוח על חשבון היער

אחד מסעיפי תוכנית המתאר הכוללנית עוסק בהרחבתו המשמעותית של איזור התעשייה הצפון־מערבי של העיר ‑ ליגד סנטר.
במהלך השנים האחרונות גדל באופן משמעותי השטח הבנוי במתחם, ומדי שנה מגיעות למקום עוד ועוד חברות הבוחרות להקים בו את מתחמי התפעול והאחסנה שלהם.
אנשי קק"ל, החוששים מכרסום הולך וגובר בשטחי היער הנלקחים על ידי רשויות המדינה לצורך הרחבת המתחם, הגישו התנגדויות להרחבתו של ליגד סנטר, וביקשו להוסיף לתוכנית סעיף "יער וייעור" לצד הגדרת המתחם כ"איזור תעשייה, מלאכה ותעסוקה".
3 צפייה בגלריה
יתרחב. ליגד סנטר
יתרחב. ליגד סנטר
יתרחב. ליגד סנטר
(צילום: חורחה נובומינסקי)
מטרת אנשי קק"ל ברורה, אולם תקוותם לאישור הבקשה על ידי מינהל התכנון נגוזה לאחר שחברי הוועדה קבעו כי לא יתווסף הסעיף שהיה אמור לאפשר, כך לעמדת אנשי קק"ל, "גמישות תכנונית שתאפשר, בעת התכנון המפורט העתידי, לבחון את צורכי הפיתוח אל מול שימור היער".
בנימוקים לדחיית בקשתם של אנשי קק"ל, כתבו חברי הוועדה: "ניתן לקבוע ייעוד ליער בכל ייעוד קרקע, ולכן אין צורך בתוספת שימוש ליער וייעור בייעוד תעסוקה".
לצד דחיית הבקשה, הבהירו אנשי מינהל התכנון כי אם יימצא לנכון בעתיד, תיבדק האפשרות להוספת סעיף הייעוד שביקשו אנשי קק"ל, בהתאם לקידום התוכנית הכוללנית בשטח.
משמעות ההחלטה היא כי אכן קיים חשש שעבודות הפיתוח של ליגד סנטר יפגעו ביער בן שמן הסמוך, ועשויות לצמצם בעשרות דונמים את החלק הדרומי של היער.

הסעה במקום רכבת

פרט לבינוי מואץ באיזור הצפון־מערבי של העיר, ובכלל זה הקמת שכונות מגורים, מוסדות חינוך, אוניברסיטה ומעונות סטודנטים, עוסקת תוכנית המתאר ברשת מסילות הרכבת שיהיו חלק בלתי נפרד מהעיר בשני העשורים הבאים.
בחודשים הקרובים אמורה רכבת ישראל לסיים את פרויקט "קשת מודיעין", שיחבר את תחנת הרכבת פאתי מודיעין למרכז העיר, ובהתנגדות שהגישה לשכת מהנדס העירייה למינהל התכנון בנושא חיבורי הרכבת, ביקשו אנשי העירייה כי תוכנית המתאר תכלול סימון תוואי מסילת רכבת אל איזור התעשייה שיוקם בצפון העיר, לא רחוק מליגד סנטר.
בבקשה לחברי הוועדה כתבו אנשי העירייה כי לאור איזכור מרכז העסקים המתוכנן, "עולה החשיבות בהגעת הרכבת לאיזור זה, ולכן מבוקש להורות לסמן את התוואי החדש במסמכי תוכנית המתאר".
חברי הוועדה, שדחו בקשה זו, השיבו: "מאחר ותוואי המסילה אינו מעוגן בתוכנית מתאר ארצית, לא ניתן לסמנו, אך יחד עם זאת מומלץ לקבוע בהוראות התוכנית כי ניתן להוסיף מערכת הסעת המונים".
משמעות החלטת הוועדה היא כי ייתכן שלא תאושר הקמה של מסילת ברזל מאיזור הכניסה לעיר או ממרכזה אל איזור התעשייה הצפוני, מיזם שגם גורמים בעירייה יודעים שאינו אפשרי בשלב זה של תכנון מתקדם של האיזור מבחינות רבות, לכן ייתכן כי מי שירצה להגיע לאיזור בעתיד, יעשה זאת ברכב פרטי או בתחבורה ציבורית שאינה רכבת.

עוד 43 אלף דירות

ההתנגדויות לחלק מסעיפי התוכנית הוגשו על ידי העירייה עצמה, על ידי ארגוני סביבה ועל ידי תושבים פרטיים נציגי השכונות השונות, אולם רובן נדחו, וכעת אין דבר שימנע את אישורה של התוכנית במתכונתה הנוכחית, והיא אמורה להיות מאושרת באופן סופי בחודשים הקרובים על ידי הוועדה הארצית לתכנון ובנייה.
3 צפייה בגלריה
יישמרו. הגבעות הדרומיות
יישמרו. הגבעות הדרומיות
יישמרו. הגבעות הדרומיות
( צילום: קובי קואנקס)
התוכנית, שהופקדה בוועדות התכנון באוגוסט 2021, כוללת תוספת עתידית של 43 אלף יחידות דיור, והיבטים שונים הנוגעים להתרחבותה של העיר בנושאים כמו תעשייה, תשתיות, סביבה ועוד.

המסדרון האקולוגי: משמרים את יער מודיעין

אחת הבשורות המשמחות ביותר לתושבי מודיעין, בעיקר לאלה הפועלים למען הסביבה, היא החלטת הוועדה לאשר באופן סופי את ההחלטה שהתקבלה לפני כשנה על הפיכת האיזור המוכר בשם הגבעות הדרומיות של העיר לגן לאומי.
מדובר בשטח פתוח של כ־5,000 דונמים, הכולל מגוון של אתרים ארכיאולוגיים ומשמש כסביבת מחיה עבור חיות בר רבות, בהן צבועים וצבאים.
במשך שנים ארוכות נאבקו פעילי הסביבה להכרה של רשויות התכנון בשטח המדובר כגן לאומי, ואכן, בתחילת השנה שעברה, החליטו הרשויות כי השטח מיועד להפוך לגן לאומי, מה שהפך בשבוע שעבר להחלטה סופית שתמנע כל פיתוח אורבני בגבעות.
חדשות טובות נוספות לפעילי הסביבה ולתושבי העיר המבקשים לשמר את הריאות הירוקות מסביב לעירם, הגיעו בהחלטה של מינהל התכנון לשמר יער בשטח של כמה עשרות דונמים באיזור הכניסה המערבית לעיר, לא הרחק ממתחם ישפרו סנטר.
למעשה, חברי הוועדה אימצו תוכנית של קק"ל לשימור חלקות יער וטבע המשתרעות מאיזור היישובים נוף איילון שבפאתי המועצה האזורית גזר, ואיזור מרכז עינב.
המשמעות היא כי פרט לעובדה שתושבי העיר ימשיכו ליהנות בשני העשורים הקרובים משטחים ירוקים שיקיפו את תחום השיפוט של העיר, לצד הפיתוח האורבני המואץ, יישמר גם המסדרון האקולוגי הארצי, החשוב להמשך קיומן של חיות הבר באיזור השפלה והמרכז.