אתמול, יום חמישי אחר הצהריים, יצאה אל הדרך יוזמה עירונית חדשה, בהפנינג ססגוני של אוכל, משקאות ומוזיקה טובה, שהתקיים באחד המרכזים המסחריים הוותיקים בעיר ‑ הקאנטרי סנטר ‑ הממוקם במרכז רחוב עמק החולה.
האירוע הוא יוזמה משותפת לאגף תרבות ואירועים בעיריית מודיעין, מינהלת "אופק" האחראית על קידום העסקים בעיר ובעלי העסקים עצמם, ומי שמוביל אותה במטרה לקדם את העסקים המקומיים בשכונות העיר, הוא חבר מועצת העיר אור גרינפלד.
המיזם הוא למעשה ליין של מסיבות רחוב במרכזים מסחריים בעיר והשם שניתן לו הוא "קבענו". גרינפלד, נציגי העירייה, בעלי העסקים וצעירי העיר, מאמינים כי הוא ישפיע לטובה על מתחמי המסחר הוותיקים והמוכרים, וימשוך אליהם צעירים רבים, שלא תמיד מצליחים למצוא בעיר בילויים המתאימים להם.
גרינפלד: לבלות קרוב לבית
"אני משקיע שנים בנושא הזה של מקומות בילוי לצעירי העיר, ומקיים אירועים במרכזים המסחריים", מסביר גרינפלד את הבסיס למיזם. "בהתחלה עשיתי את זה במקביל להקמת תנועת 'אנחנו הצעירים', שם פעלנו בנושא עוד לפני שהקימו את המע"ר, ואפשרויות הבילוי היחידות לצעירים היו באיזור ישפרו סנטר, או בכלל לנסוע מחוץ לעיר. לא היה שום דבר ליד הבית.
"כשנכנסתי למועצת העיר הגעתי עם אג'נדה מאוד ברורה ‑ לקדם את המרכזים המסחריים - ואז התחלנו לגלגל תוכנית בשם 'קבענו', לקיום אירועים לצעירים בכל מיני מרכזים מסחריים".
על האירוע הראשון שנערך בחמישי (אתמול), שעל הפקתו עמל עם בעלי העסקים וצעירים תושבי העיר, מספר גרינפלד: "האירוע התקיים בקאנטרי סנטר, אחד המרכזים הוותיקים בעיר, שגם עבר בתקופה האחרונה מתיחת פנים ‑ יש בו יותר תאורה וליווי צמוד יותר של העסקים, וסיוע שניתן להם בכל נושא שצריך. "מה שיקרה בשנה הקרובה והלאה, הוא שאנחנו ניישם פעולות שמבוצעות בנושא קידום עסקים בישראל ובעולם, כמו למשל במתחם בית רומנו בתל אביב ושוק מחנה יהודה בירושלים. במקומות האלה פועלים עסקים במשך היום, ובלילות הם הופכים לאתרי בילוי לצעירים, ועם המיזם 'קבענו' זו תהיה ממש מודיעין הישנה, שנבלה בה כמו שבילינו כשהיינו ילדים ובני נוער, במרכזים המסחריים שליד הבית".
בתוכנית: במה לאמנים מקומיים
לפני שיצאו לדרך השבוע, הכינו אנשי המיזם תוכנית מסודרת למספר אירועי רחוב לצעירים שיתקיימו בתקופה הקרובה, כמו למשל בחג פורים בחודש הבא, ואירוע נוסף לקראת תחילת הקיץ. "המטרה היא לחדש את הימים היפים של העסקים האלה. אנחנו יושבים עם בעלי העסקים ומנהלי המתחמים ובונים איתם תוכניות מפורטות", מספר גרינפלד. "זה חזון שאנחנו פורטים לפרטים, ומבינים שזה עונה על צורך, כי עדיין מגדירים את מודיעין כעיר ישנה, למרות שיש שינוי, ובמקביל יש פה גם דחיפה לעסקים במרכזים הוותיקים, עסקים חדשים וותיקים, וכמובן שניתן במה ללהקות ואמנים מקומיים.
"זה האני מאמין שלי, שבא לידי ביטוי בהתחלה באמצעות תנועת אנחנו הצעירים, אז הגענו בכל מוצאי שבת למקום אחר עם ארגזי בירות ומגברים, והיינו עושים את זה מאולתר, משבת בצהריים עד הערב. היום אני בתוך העירייה, ויש שיתוף פעולה עם חיים ביבס ראש העיר ועם בעלי העסקים, ויחד עם מינהלת אופק אנחנו משקיעים בזה המון ‑ נפגשים עם בעלי העסקים, מקבלים פידבקים, ולאור זה נבנה התהליך".
לי בן ישי, 20, סטודנטית תושבת העיר, התחברה לגרינפלד לפני מספר שנים, כשהייתה נערה ופעילה בתנועת אנחנו הצעירים. "זו יוזמה נדרשת, כי עד היום, כדי לבלות אנחנו צריכים לנסוע לתל אביב, וגם המקומות החדשים שהוקמו בעיר, כמו במע"ר או בישפרו סנטר, יחסית יקרים, ולא כל כך מתאימים לחבר'ה צעירים, סטודנטים שמחפשים לחסוך כמה שיותר.
"המקומות היותר שווים ונגישים לנו הם במרחק נסיעה, וחבל, כי בעיר יש לנו מרכזים מסחריים שהם שוממים בשעות הערב, אבל יש בהם הרבה פונטציאל והם נגישים, וזה רעיון נפלא לעשות בהם משהו אחר. אין יותר כיף ופשוט מלצאת, לשבת עם חברים, לראות קצת תרבות, אמן מקומי שיופיע במרכז, ויש אמנם היכל תרבות מקסים בעיר, אבל יש גבול לכמה שאפשר לשלם עבור כרטיסים בכל פעם".
לדברי בן ישי, רבים מחבריה עוקבים אחרי המהלכים לקידום היוזמה, והיא מאמינה שהם ייקחו חלק באירועים המתוכננים. "יש במודיעין לא מעט חבר'ה צעירים, ובסופו של דבר גדל פה דור שיש לו מודעות, וזה יכול להביא אותו לשני דברים: או לומר שאין פה מה לעשות, או לעזור ולעשות דברים עם הקהילה, להזיז דברים, ואני שמחה שאני בצד הזה. העיר הזו היא עיר למשפחות, אבל צריך לדאוג גם לזוגות הצעירים, לחבר'ה שגדלו פה ורוצים להמשיך לחיות בעיר ולבלות, והליין של 'קבענו' הוא צעד חשוב, משהו שנותן תקווה לעתיד טוב ושמח יותר".
תושב העיר רועי פלג, 21, שמח גם הוא לשמוע על היוזמה החדשה, ומקווה שהיא תצבור תאוצה. "אם זה יתגלגל כמו שצריך, בטח לקראת הקיץ, זה יהיה ענק", אומר פלג, "כי צעירים בגיל שלנו, משוחררים מהצבא או אפילו חיילים בחופשה, ישמחו שיהיה להם מקום לשבת בו כשהם חוזרים הביתה. במצב הנוכחי, רובם נוסעים לרחובות, לתל אביב, לירושלים ‑ וזה באמת מתיש כבר, והלוואי שתהיה לנו קצת תרבות מקומית".
בעלי העסקים: "נירתם ונעזור"
עומר סימון, 26, בעליה של "פיצה איקס", הפועלת מזה שנתיים וחצי במתחם קאנטרי סנטר, תומך גם הוא במיזם. "קאנטרי סנטר זה מרכז מסחרי שביליתי בו כילד, והפך עם השנים למקום קצת מוזנח, וקסם לי מאוד הרעיון לקדם אותו בשביל כל העסקים פה, בשביל צעירי ותושבי השכונה", אומר סימון. "אור רואה את החזון של קידום העסקים בצורה יפה, מביט במרכזים המיתולוגיים שירדו מגדולתם, וזה רעיון נפלא לקדם את המקומות האלה, מכל מיני בחינות. אני מאמין שבאמת אפשר לעשות משהו גדול במרכז שלנו, כי הוא נמצא במיקום מרכזי מעולה".
אור גרינפלד: "ניישם פעולות שמבוצעות בנושא קידום עסקים בישראל ובעולם, כמו למשל במתחם בית רומנו בתל אביב ושוק מחנה יהודה בירושלים"
על היתרון של המרכזים המסחריים השכונתיים אומר סימון: "המע"ר מאוד יפה וגדול, אבל המרכז שלנו, כמו מרכזים שכונתיים אחרים, נוח ונגיש, לא צריך לחפש חניה. אנשים מגיעים אלינו עם פיג'מה כדי לאכול פיצה ולשתות בירה, זו נקודה שצריך לנצל. יש לנו יכולת להיות נגישים, להחזיר עטרה ליושנה, והאירוע הזה הוא ראשון מיני רבים, ואם הדבר הזה יעבוד, אני בטוח שכל בעלי העסקים יעזרו ויירתמו".
גם שרה שאף, 26, בעלת סטודיו "סווט בוקס" לכושר לנשים במתחם קאנטרי סנטר, מחכה לשינוי ושמחה שקהל היעד שנבחר הוא צעירי העיר.
"אנחנו מחכים שמשהו יקרה פה, כי יש מגמה טובה שצריכה להימשך ‑ העסקים עוברים יותר ויותר לבעלות צעירה. הגעתי לפה לפני שלוש שנים, ולפני שנה התרחבתי לחנות נוספת. המהלך הזה חשוב, כי המתחם נמצא במיקום מרכזי, וקיום אירועי פנאי לצעירים יעזור לכולם. אין מי שיפסיד פה.
"בתור בחורה צעירה אני יכולה להעיד שהעיר שלנו היא לא מקום לבילויים, וחד־משמעית חשוב שיהיה פה משהו לצעירים, והאמת היא שיכול להיות שאם לא היה לי פה עסק, לא הייתי חיה פה. בשביל לבלות צריך לצאת מהעיר, וזה קצת מבאס, והאירועים האלה יכולים למשוך לכל המרכזים הרבה צעירים".
קראו גם:
לדברי גרינפלד, בעלי העסקים ששומעים על המיזם מביעים יותר ויותר עניין לקחת בו חלק. "אנחנו מעודדים את העסקים להיות מעורבים. ההצלחה צריכה להיות משותפת. החיבור בינינו חשוב, ואני חושב שזה תקדים. עיריית מודיעין הפכה מעירייה שמכילה ומקבלת, לעירייה שעוזרת. זה היופי בהתפתחות בשנה האחרונה", הוא מסכם, "והשאיפה שלי היא שנראה פה עיר ועירייה שהעסקים הם לב ליבן ונשמת אפן".