השירות הווטרינרי העירוני של עיריית מודיעין עוקב בתקופה האחרונה אחרי מספר מקרים של נשיכות תושבים על ידי כלבים, באירועים בהם לא בוצע זיהוי של הכלב, בין אם מדובר בכלב שהסתובב באופן חופשי, בין אם במקרה שבעלי הכלב לא מסרו פרטים מזהים על הכלב שברשותם.
1 צפייה בגלריה
"שייקחו אחריות". גינת כלבים במודיעין, השבוע (לכלבים המצולמים אין קשר לכתבה)
"שייקחו אחריות". גינת כלבים במודיעין, השבוע (לכלבים המצולמים אין קשר לכתבה)
"שייקחו אחריות". גינת כלבים במודיעין, השבוע (לכלבים המצולמים אין קשר לכתבה)
(צילום פרטי)
הרצף של אירועי הנשיכה שהתרחשו בשבועות האחרונים, מעורר שיח ער ברשתות החברתיות, ומציף תלונות של תושבים בנושא, במה שנראה כמו תופעה מטרידה, או לכל הפחות התנהגות לא הגונה מצידם של חלק מבעלי הכלבים.

לא מסרה פרטים

מיכל, תושבת העיר, אמו של ילד בן עשר שננשך לפני כשבועיים בגינה הציבורית הסמוכה לביתו בשכונת הנביאים, מנסה מאז לאתר את בעלת הכלב שנשך את בנה.
"הוא ירד לגינה עם החבר, הכלב התקרב אליו ונשך אותו, והוא, בתור ילד בן עשר, לא היה לו מושג מה הוא צריך לעשות, ובאיזו צורה להגיב", מספרת מיכל, "והכעס שלי הוא על בעלת הכלב, שאחרי הנשיכה אמרה לו שהכלב מחוסן, והלכה לדרכה.
"הייתי מצפה שבמקרה כזה בעל הכלב ירים טלפון להורים או יעביר לילד מספר טלפון שההורים יוכלו לחזור אליו, אבל במקרה הזה האישה טיילה עם הכלב, הכלב פשוט נשך את הילד, חתיכת נשיכה, והמשיכה בדרכה כאילו כלום לא קרה".
מאחר שמיכל הבינה כי אין לה ברירה אלא לטפל בנשיכה, היא עשתה את דרכה עם בנה אל לשכת הבריאות המחוזית הממוקמת ברמלה.
"אמנם היינו בדרך לחופשה, אבל לא הייתה לנו ברירה אלא לנסוע ללשכת הבריאות המחוזית כדי לבדוק מה עלינו לעשות, ומשם נשלחנו לבית חולים שמיר־אסף הרופא", משחזרת האם.
"בחדר המיון המתנו במשך קרוב לחמש שעות עד שהילד קיבל סדרה של זריקות כואבות, וכל הסיפור הזה כי אישה מבוגרת לא קיבלה אחריות על מה שהכלב שלה עשה".
לדברי מיכל, היא ובני משפחתה ניסו לאתר את בעליו של הכלב הנושך, אך לא הצליחו, מה שהניע אותה לפרסם בכמה קבוצות פייסבוק בעיר את סיפורה.
"חשבנו לרדת לגינה, שהיא מתחת לבית, כי סביר להניח שהאישה תחזור לשם, אבל עוד לא ראינו אותה, ובינתיים הילד צריך לקבל עוד שתי מנות של חיסונים נגד כלבת. זה הזוי".
לטענתה, מיד אחרי המקרה היא שמעה עדויות על מקרים דומים שהתרחשו בעיר לאחרונה.
"הבנתי שזה קורה המון. יש לנו למשל חבר שסיפר שיצא לריצה ונשך אותו כלב, ועוד אנשים שמעו על נשיכות של ילדים על ידי כלבים, וזה מבאס, כי אני רואה את מודיעין כעיר עם אנשים ברמה, שייקחו אחריות על הכלבים שלהם", אומרת מיכל. "אני מניחה שבגלל שיש חובת הסגר של עשרה ימים על כלב נושך, גם אם הוא מחוסן, בעלי הכלבים חוששים להזדהות ולמסור פרטים בזמן המקרה, וזה כמובן לא תקין".
למרות התיסכול מהמצב, אומרת מיכל כי בעירייה עושים את המקסימום כדי לנסות לסייע לתושבים שהיו מעורבים באירועים מסוג זה.
"מגיעות מילים טובות לשירות הווטרינרי של העירייה ולווטרינר העירוני, שהתקשר אלינו באותו יום שקיבל את הדיווח על הנשיכה מהלשכה המחוזית, והבטיח שיהיו איתנו בקשר בנושא, ושאל כיצד יוכל לעזור", היא מספרת. "הילד כבר בסדר, וזה נשאר בעיקר סיפור לספר לכולם ולחברים, אבל זה פשוט מפחיד ולא נעים, ובעיקר מבאס שאישה מבוגרת תפסה טרמפ על זה שמדובר בילד, כי אם מבוגר היה ננשך, סביר להניח שהיא הייתה מוסרת פרטים".

נשיכה בזמן הריצה

רונן לוי, המתגורר בשכונת הפרחים, ננשך לפני כשלושה שבועות בעיצומה של ריצת ערב.
"יצאתי לריצה במסלול די קבוע בשכונה שלי, ובאחד הרחובות הצרים קפץ עליי כלב ונתן לי ביס קטן קרוב לישבן", מספר לוי. "לא ממש הצלחתי לזהות את הכלב בגלל שהיה חשוך, והוא ברח ממני. לא ראיתי בבירור איך הכלב נראה, ולכן לא הצלחתי עד היום להגיע אליו".
בניגוד למיכל, שבנה ננשך, החליט לוי שלא לגשת ללשכת הבריאות המחוזית, ורק חיטא את השריטה שנגרמה לו.
"בחדר המיון המתנו במשך כחמש שעות עד שהילד קיבל סדרה של זריקות כואבות, וכל הסיפור הזה כי אישה מבוגרת לא קיבלה אחריות על מה שהכלב שלה עשה"
"אני לא רואה שום סיבה לעשות מזה סיפור, ואולי זה לא דבר חכם, אבל זה מה שהחלטתי לעשות, והדבר הכי מרגיז הוא שהכלב הזה עלול לעשות את זה למישהו אחר, והסיפור יכול להסתיים בצורה יותר רעה".
לדבריו, האירוע שחווה לא ימנע ממנו להמשיך לרוץ בשעות החשיכה בשכונת מגוריו.
"כלב, על פי חוק, אמור להיות סגור בדירה או קשור בחצר מגודרת, ואת האכיפה צריכים לעשות בעירייה, אבל ברור לי שבעיר גדולה כמו שלנו זה כמעט בלתי אפשרי", אומר לוי.
"נקווה רק שבעלי הכלבים יגלו אחריות וידאגו שהכלבים שלהם לא יסתובבו לבד משוחררים, ואמנם אין הרבה כלבים שמסתובבים חופשי בשכונה שלנו, אבל גם כלב אחד יכול לעשות בלגן".

"ביס" ברגל

תושב אחר, המתגורר בשכונת אבני חן, מספר על אירוע שחווה בנו בן ה־17 לפני מספר שבועות, בזמן ששיחק כדורסל במגרש בית ספר בשכונה.
"זה היה בשעת אחר צהריים מוקדמת, כאשר הבן היה במגרש עם עוד כמה חברים והם קלעו לסל, רצו וצעקו כמו שצועקים במשחק כדורסל של בני נוער, ובשלב מסוים נכנס למגרש כלב שהיה משוחרר, ונשך את הרגל של הבן שלי", מספר האיש. "הביס היה אמנם חזק, והכלב הצליח להוריד לבן שלי את הנעל מהרגל, אבל הנזק היחיד היה לנעל, והשיניים של הכלב לא הגיעו אל כף הרגל".
לדברי האיש, צעקות בני הנוער שהיו במגרש גרמו לכלב לברוח מהמקום, ומאז הוא לא נראה באיזור.
"הבן שלי חזר הביתה באותו הערב, וסיפר לי על האירוע בהומור, אבל זה לא מצחיק", אומר האב. "במקרה הזה הכלב נשך רק את הנעל, אבל אם זה היה כלב גדול יותר, הוא היה עלול לנשוך את הילד ברגל, ואז זה כבר היה סיפור אחר.
"מאחר שהבן לא נפגע, לא עשינו שום מאמץ לאתר את הכלב או את הבעלים שלו, אבל כמובן שזו בעיה שכלב מסתובב חופשי ללא השגחת בעלים".

ללא רצועה

נשיכה נוספת, שגם גרמה לפציעה, התרחשה לפני כמה שבועות באיזור הפארק הציבורי שבפאתי שכונת מוריה, לא הרחק ממתחם הסקייטפארק, אליו מגיעים מדי אחר צהריים מאות ילדים ובני נוער תושבי השכונה.
"הבת שלי הייתה בפארק עם חברות, סתם בילוי של אחר צהריים שאחרי הלימודים, ובשלב מסוים עבר לידם כלב קטן, שבלי סיבה מיוחדת זינק על הבת שלי ונשך אותה בכף היד", מספר האב. "לפי מה שהיא סיפרה לי היא הייתה זו שקראה לו, אבל הוא בהחלט היה משוחרר ונעץ את השיניים שלו בכף היד שלה".
בניגוד לאירועים האחרים, הזדהה בעל הכלב בפני הילדה ומסר לה את פרטיו האישיים.
"שעתיים לאחר המקרה בעל הכלב דיבר איתי, העביר לידי אישור שהכלב מחוסן נגד כלבת ומחלות אחרות, והציע עזרה", מספר האב. "מאחר שהיה מדובר בפצע שטחי, ומכיוון שיש תיעוד על חיסון של הכלב, החלטנו בעצת רופאה שאנחנו מכירים להסתפק בניקוי וחיטוי, ותודה לאל הכל בסדר.
"האישה טיילה עם הכלב, הכלב פשוט נשך את הילד, חתיכת נשיכה, והיא המשיכה בדרכה כאילו כלום לא קרה"
"בכל מקרה הבהרתי לאיש שלא תקין שהכלב שלו מסתובב חופשי, גם אם הוא קטן ולא מזיק לכאורה, וגם אם הוא בטווח העין שלו, ונראה לי שאחרי מה שקרה הוא הבין, וזה לא יקרה יותר".
מהעירייה נמסר: "בעיר רשומים יותר מ־8,000 כלבים. לאורך כל שנת 2022 דווחו וטופלו 17 מקרים של נשיכות כלב בשטח ציבורי: נתון אפסי של 0.2% ביחס בין כמות האירועים לכמות הכלבים בעיר. נתון זה נמוך גם בהשוואה לשנים קודמות (יחס של מקרים לעומת מספר כלבים). כמו כן היו עוד חמישה אירועי נשיכה על ידי כלבים, שבהם הננשכים לא ידעו לתת פרטים מזהים אודות הכלבים ועל בעליהם, או שמקום מגוריו של הכלב אינו בעיר.
על פי החוק, חובה להוליך כלב בשטח ציבורי כשהוא קשור ברצועה. כלב שמוגדר כ'מסוכן' חייב במחסום פה ובהחזקה על ידי אדם שגילו לפחות 18 המסוגל לשלוט בו בכל רגע נתון.
השירות הווטרינרי העירוני אוכף את החוק באמצעות סיורים יומיים בשטחים הציבוריים, טיפול בתלונות ציבור רלוונטיות ומתן קנסות מנהליים. כלבים משוטטים נאספים על ידי מפקחי השירות ומועברים לכלבייה העירונית. השחרור מותנה בתשלום. זו האחריות המלאה של בעלי הכלב לדאוג לעמידה בחוקים אלה".

הפתרון: הטלת קנסות

לדברי מנכ"לית עמותת "תנו לחיות לחיות", יעל ארקין, האחראית בין השאר על בית מחסה גדול לכלבים וחתולים ביישוב כפר רות, אנשי העמותה מודעים לבעיה של היעדר השגחה מספקת מצד בעלי כלבים על חיות המחמד שלהם במודיעין וברשויות מקומיות אחרות ברחבי הארץ.
"על פי חוק, כל כלב צריך להיות קשור ברצועה, בוודאי כלבים המוגדרים כמסוכנים, או כלבים שהווטרינר העירוני הגדיר כמסוכנים, למשל אם נשכו בעבר", מסבירה ארקין. "כלבים אלה, ובכלל, חייבים להסתובב במרחב הציבורי עם זמם ‑ מחסום המונע מהם יכולת לנשוך אנשים או בעלי חיים אחרים.
"תופעת הנשיכות במרחב הציבורי היא תופעה נוראית, ואנחנו מקבלים תלונות ממודיעין ומכל הארץ על כלבים שמסתובבים חופשי ונושכים בני אדם, וגם טורפים חתולים או כלבים קטנים מהם".
לדברי ארקין, דווקא כלבים משוטטים, הנחשבים על ידי הציבור למסוכנים יותר, הם ברמת סיכון נמוכה בהרבה בהשוואה לכלבים מבויתים.
"כלבים משוטטים פחדנים מאוד, ולרוב יברחו כשייתקלו באנשים, וכלבים שלא משגיחים עליהם זאת הבעיה, לכן צריך שווטרינר רשותי יטיל קנסות, פעולה שעשויה להשפיע על התנהגות הבעלים בהמשך.
"כל כלב עשוי להיות תוקפני, וכמובן זו אחריות הבעלים שהכלבים לא יברחו או יסתובבו חופשי בהשגחתם, אבל יש אנשים שפשוט משחררים את הכלב, פותחים את השער בבוקר שיילך לעשות את הצרכים, וזו סכנה לא רק לסובבים אלא גם לכלב עצמו, שעלול להידרס או להיפגע.
"הווטרינר הרשותי הוא אכן הכתובת, והוא צריך לתת קנסות ולא לרחם".
כלבים במספרים:
מספר הכלבים בעיר: 8,000
מספר גינות כלבים ברחבי העיר: 13

קראו גם:

עלות הוצאת רישיון החזקת כלב וחיסון כלבת: 398 שקלים (כלב מעוקר/מסורס: 71 שקלים)
וטרינרים פרטיים מורשי חיסון כלבת בעיר: 19
מספר אירועי נשיכות כלבים בישראל לשנת 2021 (מתוך אתר משרד החקלאות): 2,273