מזה חודשים מתנהל ביישוב נעלה שליד מודיעין מאבק בין התושבים, המאיים להרוס את מרקם היחסים המצוין ששרר במקום מאז הקמתו של היישוב בסוף שנות ה־80 של המאה הקודמת על ידי קבוצת עובדי התעשייה האווירית.
2 צפייה בגלריה
בית הכנסת החדש בנעלה, השבוע
בית הכנסת החדש בנעלה, השבוע
בית הכנסת החדש בנעלה, השבוע
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
הסיבה למשבר היא טענות מצד חלק מהתושבים של היישוב, המוגדר כיישוב עירוני־חילוני, כי קבוצה מצומצמת של תושבים דתיים וחרדים שהגיעו למקום לפני כשנתיים, ומאז גדל מספרם, מאיימת להרוס את הסטטוס קוו הקיים מזה עשרות שנים בין התושבים, המבקשים לשמור על ציביונו הייחודי של היישוב.

"בית כנסת ענק"

המתח בין הצדדים התפתח על רקע כניסתם ליישוב של גורמים המזוהים עם חב"ד, ותושבים אחרים המבקשים להבליט את זהותם היהודית־דתית.
תושביו החילוניים של היישוב, שמעולם לא התנגדו לדת ורק ביקשו לקיים אורח חיים חילוני וקהילתי, מצאו את עצמם מנהלים מאבק על ציביון החיים ביישוב, ובמידה רבה על המשך המגורים של חלק מהם במקום.
באותה תקופה סייעה המועצה האיזורית מטה בנימין לוועד המקומי של נעלה להקים ביישוב בית כנסת גדול, שהחליף את בית הכנסת הקהילתי ששימש במשך עשרות שנים את כל התושבים.
בנוסף, כנראה לבקשת התושבים הדתיים שהגיעו ליישוב, נבנה בנעלה מקווה, תהליכים שלטענת החילונים הביאו לשינוי התפיסה במועצה ובציבור המתגורר בתחומה לגבי אופיו של היישוב.
את התהליך, המסוכן מבחינתם, מבקשים לעצור תושבים חילוניים המתגוררים בנעלה, שהקימו קבוצה בשם "שומרים על הציביון החילוני של נעלה".
"בית הכנסת שבנו לנו פה הוא בגודל של בית המקדש, ענק. אין באף אחד מהיישובים הדתיים באיזור שלנו בית כנסת כזה גדול, ואנחנו יישוב חילוני לפי ההגדרה", אומרת עינב לוין־בנימין, מראשי קבוצת התושבים החילונים. "יתרה מכך, לפני מספר חודשים קמנו בוקר אחד וראינו שלט ענק על בית הכנסת הממוקם בכניסה ליישוב, עליו נרשם כי ביישוב הוקם בית כנסת חדש, וכשביקשנו לברר מי אחראי לכך, נאמר לנו שהדבר לא נעשה ביוזמת הוועד המקומי אלא ביוזמה של מספר אנשים פרטיים הקשורים לבית הכנסת, ולכולנו ברור מה הכיוון".

הרחובות נחסמו

בחודשים האחרונים התגבר המתח בין הצדדים, בעיקר בגלל פעילות שאותה מוביל לטענת התושבים הרב יוסי קליימן, שעבר להתגורר ביישוב ומזוהה עם תנועת חב"ד. בנוסף, גורמים אחרים שהגיעו ליישוב לפני כמה שנים, חלקם חוזרים בתשובה, מבקשים "לחזק" את תושבי המקום מבחינה דתית.
הפעולות המבוצעות בשטח, כך טוענים חברי הקבוצה החילונית, מטרידות את תושבי נעלה החוששים לשינוי הסטטוס קוו ביישוב.
"קורים פה דברים לא נעימים, למשל שינוי הכללים בבית הכנסת, שהפך ממקום חם ואוהב ומכיל לבית כנסת שילדים לא יכולים להסתובב בו סתם ככה בין המתפללים, שאסור לדבר בשעת התפילה", מספרת לוין־בנימין, "משהו שמאוד לא מתאים להווי החילוני של היישוב".
לפני כחודשיים, בעיצומו של אחד מסופי השבוע, כמעט הגיע הוויכוח בין הצדדים לכלל פיצוץ, וזאת לאחר שלטענת התושבים החילונים עשרות אורחים חרדים שהגיעו לביתו של הרב קליימן, חסמו חלק מרחובות היישוב בעיצומה של שבת חתן שהתקיימה בבית הרב.
למחרת, מספרים התושבים, קיימו עשרות האורחים תפילות בפארק הגדול של היישוב, מקום המשמש את התושבים מדי סוף שבוע.
"מקרים אלה מתווספים לאירועים שהפכו לשגרתיים אך מטרידים", מספרים תושבים בנעלה, "וכוללים אנשים שמסתובבים בגני משחקים ומעודדים ילדים לקבל ממתקים בתמורה לאמירת דברי תורה, וזה מעורר אנטגוניזם ואפילו מעיק, כי אלה דברים שלא היו פה בעבר".

תפילות בפארק

בחודשים האחרונים ניסו חברי הקבוצה לקבל סיוע מאנשי המועצה האיזורית שבראשה עומד ישראל גנץ, אולם לטענתם הם לא זוכים לשיתוף פעולה.
"אין לנו שיח עם המועצה, אבל האנשים שם מודעים למה שקורה כאן", אומרת לוין־בנימין. "הם לא היו בשטח ולא ראו מה מתרחש פה, אבל הם טוענים שאף אחד לא רוצה להפוך את היישוב לדתי. לנו חשוב שהציביון החילוני יישאר, שבמפעל ההתיישבות יישארו גם יישובים חילוניים ולא רק יישובים דתיים".
גם מיכל מצויינים, שמתגוררת בנעלה מעל שלושה עשורים, מבקשת להיאבק בתהליך ההדתה שלטענתה חווים תושבי היישוב החילונים.
2 צפייה בגלריה
הכרזה שתלו חלק מהתושבים החילוניים מנעלה
הכרזה שתלו חלק מהתושבים החילוניים מנעלה
הכרזה שתלו חלק מהתושבים החילוניים מנעלה
(צילום: פרטי)
"אני גרה בנעלה מגיל שמונה, והיתה לנו תקופה ארוכה שגרנו יחד, חילונים ודתיים, בשקט ושלווה, והיופי היה שכולנו חיינו ביישוב חילוני וכך ידע כל מי שהגיע לכאן", אומרת מצויינים. "אבל לפני כמה שנים נכנסו ליישוב גורמים שלקחו על עצמם משימה לקחת את היישוב ולהפוך אותו ליישוב 'חזק' יותר מבחינה דתית, ויש להם מוטיבציה גבוהה למצוא לאנשים את הדרך להתקרב אל הדת".
גם מצויינים חושבת כי יש לאנשי המועצה האזורית חלק בתהליך שעובר היישוב.
"אנחנו גרים במועצה המזוהה כמועצה דתית, ובמשך שנים היה אינטרס לשמר אותנו כיישוב חילוני, אבל עכשיו יש כנראה לראש המועצה אינטרס שדברים ישתנו, ואנחנו לא מוכנים שזה יקרה", היא אומרת. "הקושי הגדול והחשש הוא שהמאזן הדמוגרפי משתנה לנו מול העיניים. פתאום יש תפילות המוניות בפארק העירוני בימי שבת ועוד אירועים שמשפיעים על שגרת חיינו, וזו בעיה מבחינתו. אנחנו יישוב חילוני לכל דבר. יש לנו תנועת נוער חילונית ובית ספר חילוני ובריכה שפתוחה בשישי‑שבת, ואנחנו רוצים שזה יישאר. בגלל זה, בין השאר, בחרנו במקום המקסים הזה להיות הבית שלנו".

"לקרב את הגאולה"

לצד קבוצת התושבים החילוניים הנאבקים לטענתם בהדתה, יש תושבים בנעלה הטוענים כי מדובר במאבק מיותר.
"אני אדם חילוני, ואני לא רואה שום סכנה, לפחות לא כרגע, להמשך הקיום הקהילתי שלי פה", אומר אחד התושבים. "זה מאבק בין שני צדדים שלא תמיד מוכנים להקשיב, וכל אחד מתבצר בעמדתו, ואני חושב שכל אחד צריך לעשות קצת ויתורים".
הרב קליימן מצידו, עומד על כך שאין בכוונתו או בכוונת אנשיו לשנות את אופיו של היישוב.
"אין לנו שום רצון לשנות את הסטטוס קוו. היישוב היה חילוני ויהיה כזה באופיו. אין שום מקום בארץ ובעולם שהשתנה בעקבות הגעת בית חב"ד אליו", הוא אומר. "אנחנו כאן כדי להיות מגדלור לכל עניין יהודי, וכמובן שגם בשביל לקרב את הגאולה.
"אנשים מסתובבים בגני משחקים ומעודדים ילדים לקבל ממתקים בתמורה לאמירת דברי תורה"
"אני לא רואה בעיה במה שאנחנו עושים, והיו לנו גם מפגשים עם תושבים, ובסך הכל אנחנו מביאים שילוב של זרמים אחרים ביהדות, ולמיטב הבנתי מתוך תמימות אנשים לא יודעים להבדיל ואז יש פחד".
לדברי הרב, הפעילות ביישוב תימשך והוא מבקש להרגיע את הרוחות.
"אני מבין את החשש, יותר ממה שהם חושבים שאני מבין, ואני ביחסים טובים עם כולם, גם עם ראשי הצד השני כביכול", הוא אומר.
"לפני כחודש קיימנו קבלת שבת חילונית יישובית. הגעתי לשם והתקבלתי בברכה. אנחנו לא עושים שום פעילות שמחייבת אחרים לעשות דברים מסוימים. כל מי שרוצה מוזמן, ומי שלא רוצה לא חייב לקחת חלק, זו מדינה חופשית".
מהמועצה האיזורית מטה בנימין נמסר בתגובה: "במועצת בנימין כ־50 יישובים עם צביון מגוון. ישנם יישובים חילוניים, דתיים, חרדים ומעורבים, ומכל הסוגים ואנו גאים ושמחים בגיוון הזה. כמדיניות, המועצה לא מתערבת בצביון היישובים וכך תמשיך. יש לכל קהילה את החופש לנהל את צביונה כרצונה. העניין הציבורי בנעלה מוכר לנו. גורמי המקצוע של המועצה מלווים את הנהגת היישוב והקהילה כדי שהחיים שם ימשיכו בשכנות טובה. היישוב נעלה יישוב איכותי על כלל תושביו ובו צומחת קהילה לתפארת שתדע לצלוח כל דיון ציבורי בשיח משותף ומכבד".