תושבי השכונות המזרחיות של מודיעין חזרו בתקופה האחרונה לסבול מריח חריף של עשן, המגיע מאיזור השטחים, מהכפרים הממוקמים ממזרח לגדר ההפרדה, במרחק של קילומטרים ספורים משטח השיפוט של העיר.
מי שמרגישים במיוחד את הריחות, בעיקר בשעות הערב, הם תושבי רובע מכבים והשכונות הפרחים, מוריה, והשבטים, שהמרחק של חלק מבתי המגורים שבשטחן אינו רחוק מהשטחים הפתוחים שבין העיר לבין גדר ההפרדה.
2 צפייה בגלריה
 "סוף לסיוט". שריפת פסולת בשטחים | צילום ארכיון
 "סוף לסיוט". שריפת פסולת בשטחים | צילום ארכיון
"סוף לסיוט". שריפת פסולת בשטחים
(צילום ארכיון)
כמו בכל שנה, מקור הריחות הוא שריפה של גזם או פסולת המבוצעת באין מפריע מצידה השני של גדר ההפרדה, בכפרים הנמצאים תחת שליטה פלסטינית.
"אנחנו אמנם מכירים את זה, אבל זה מדכא ומכעיס בכל פעם מחדש", אומר אייל אשכנזי, תושב שכונת מוריה. "בזמן הזה בקיץ, כנראה שהשדות נקצרים, האנשים בכפרים שורפים את הגזם, ואנחנו סובלים מהעשן הנוראי הזה, שמגיע ברוחות המזרחיות שאופייניות לתקופה הזו".
ענת עמרני, תושבת שכונת הפרחים: "מדי ערב אני צועדת לצד הכביש ההיקפי של העיר, שגובל בגבעות הדרומיות, ובשבוע שעבר פשוט הרגשתי מחנק. בשלב מסוים הפסקתי את ההליכה וחזרתי הביתה, כי בנוסף לעשן היה גם חום כבד, וזה שילוב לא נעים".

2 צפייה בגלריה
מטרד ריח
מטרד ריח
מטרד ריח ומחנק
(צילום: shutterstock)

מי שעוד סובלים ממפגעי השריפות בשטחים הם תושבי חלק מיישובי המועצה האזורית גזר, כמו למשל אנשי היישוב שעלבים, הסמוך למודיעין.

קראו גם:

"קשה מאוד להסתובב ברחובות בימים האלה, וזה מרגיז, בעיקר הידיעה שאין הרבה מה לעשות", אומר אחד מתושבי שעלבים, "בין השאר משום שקשה מאוד לאתר, בטח בשטחים, את מקור השריפות, ובעיה להגיע למי שמצית אותן".
לטענת תושבי מודיעין, על העירייה לפעול מול המינהל האזרחי במטרה למגר את התופעה המטרידה.
"העירייה צריכה לפנות למשרד להגנת הסביבה, שיחד עם המינהל האזרחי חייבים להיכנס לשטח ולשים סוף לסיוט הזה שפוקד אותנו כל כמה חודשים", אומר אשכנזי.
מהעירייה נמסר בתגובה: "מחלקת איכות הסביבה ואגף ביטחון וחירום בעירייה בקשר ישיר וקבוע עם המינהל האזרחי, האמון באופן בלעדי על אכיפת שריפת הפסולת שמעבר לגדר ההפרדה, ומתריעים בפניו על כל פנייה שמתקבלת. בימים אלה הוציא אגף ביטחון וחירום נוהל חדש ובו בכל פנייה של תושבים בנושא יופעל גם רחפן במידת האפשר ובהתאם למגבלות ההטסה, על מנת לאתר את המיקום המדויק ולהעביר זאת לגורמי האכיפה של המינהל האזרחי".