במעמד מרגש במיוחד נחנכה בשבוע שעבר בשכונת השמשוני במודיעין–מכבים–רעות דירה חדשה לבעלי צרכים מיוחדים בתיפקוד גבוה, המסגלים לעצמם, בסיוע אנשי מקצוע, עצמאות לחיים.
2 צפייה בגלריה
הדיירים החדשים עם טאוב ולשם
הדיירים החדשים עם טאוב ולשם
הדיירים החדשים עם טאוב ולשם
(צילום: עוז מועלם)

מי ששותפים למיזם המיוחד, במסגרתו הוקמו בשנים האחרונות ברחבי העיר 28 דירות, מה שמציב את העיר בצמרת הרשויות המקומיות הפועלות בתחום זה, הם אנשי האגף לשירותים חברתיים של העירייה, הפועלים עם עמותות העוסקות בדיור לבעלי צרכים מיוחדים, במקרה הנוכחי, עמותת שק"ל, המפעילה במודיעין ובשוהם שש דירות כשבכל אחת מתגוררים ארבע נשים או ארבעה גברים.
בטקס חנוכת הדירה אמר אחד מהורי הדיירים החדשים: "אנחנו מתרגשים להיות פה, וגאים בילדים שלנו ובאגף לשירותים חברתיים שפועלים ללא הפסקה, וכמות הדירות שנפתחה פה בשנים האחרונות, בוודאי בהשוואה לערים אחרות, מעידה על האנשים המיוחדים שיש פה בעיר שלנו".

האיכלוס: חיים עצמאיים


אילנית לשם, תושבת העיר, 48, משמשת מזה כשבע שנים כיו"ר עמותת שק"ל (שילוב קהילתי לאנשים עם מוגבלויות) במודיעין, והיא ממובילות המהלך משנה החיים עבור עשרות צעירות וצעירים. "העמותה מלווה אנשים עם מוגבלויות בכל התחומים, כולל מרכזי יום למי שזקוקים לתמיכה, קבוצות תעסוקה, ויש לנו ארבע קבוצות כאלה במודיעין", מספרת לשם, בעלת תואר שני בייעוץ ארגוני, שהגיעה מתחום החינוך.
"התהליך מבוצע בשיתוף מדהים עם הרשות המקומית והאגף לשירותים חברתיים ובכל פעם שהם מזהים מישהו שרוצה לצאת לדיור עצמאי הם פונים לאחת העמותות, אחת מתוכן היא שק"ל".
תהליך הקליטה של הצעירות והצעירים מורכב ומסודר, כפי שמסבירה לשם. "אנחנו קובעים פגישה עם המיועד, בודקים אפשרות לשלב בדירה קיימת או לפתוח דירה חדשה ולוקחים בחשבון מרכיבים כמו: גיל, רמת עצמאות, רמת שיח, יכולות תעסוקה וכשאנחנו מוציאים הרכב מתאים אנחנו מחפשים צוות ואזור מתאים לדירה".

קראו גם:

הדירות של עמותת שק"ל ממוקמות בשכונת השמשוני, מאחר והיא סמוכה למרכז העיר. "זה קרוב לתחנת הרכבת, לקניון ונגיש ליציאה מהעיר, מה שהופך את חיי הדיירים לנוחים יותר".
שגרת יומם של הדיירים קבועה, ומתחילה ביציאה בבוקר לאחד ממרכזי התעסוקה, ליום עבודה שבסיומו הם חוזרים לדירות. "יש מדריך שמקבל אותם בשעת הצהריים אחרי התעסוקה, עובדת סוציאלית שמלווה את התהליך ובמהלך השבוע יש פעילות רבה, בעיקר של כישורי חיים: בישול, כלכלת בית, אימוני כושר".
"הם בעיקר לומדים עצמאות מהי, כדי שיוכלו מפה והלאה להמשיך לדיור עצמאי לגמרי, עם ליווי מרחוק, של ביקור של יועץ אחת לשבוע, זו המטרה".
כיצד הם מתמודדים עם החודשים הקשים שעוברים על כולנו?
"זה מאוד מאתגר, אבל אני חייבת לומר שאנחנו מופתעים לטובה מהיכולת שלהם להתמודד. בשבעה באוקטובר כולם שהו בבית ההורים, הם היו צריכים לחזור והבנו שצריך לחשוב רגע, אבל הם מאוד רצו לחזור ואחרי שבוע וחצי כבר חזרו, הם היו מדהימים וחזרו לשגרה יחסית מהירה".
"יש משהו ביניהם שמגבה ומכיל אחד את השני, אחד נלחץ, השני מרגיע, יש לדיירים כוחות שאנחנו לא מודעים אליהם ודווקא עכשיו אנחנו מגלים, את פירות ההשקעה".
לשם, כמו אנשי האגף לשירותים חברתיים, מאמינים מאוד בפרויקט הצובר תאוצה. "האני מאמין שלי הוא שאנחנו לא 'מתקנים' אנשים, שתפקידנו למקסם את היכולות הטמונות בהם ובכך להביא אותם למיצוי הפוטנציאל, כל אחד בתחומו".

ההורים: "זה משנה חיים"


טלי יפרח, תושבת מודיעין, היא אמא של שקד, 24, אחד הדיירים החדשים בדירה שנחנכה לאחרונה בעיר.
"שקד הוא בעל צרכים מיוחדים בתפקוד גבוה, שלפני הדירה הנוכחית גר שלוש שנים בדירה של מכינת גוונים בעיר, והעצמאות חשובה מאוד לו ולנו", מספרת יפרח. "מגיל צעיר שקד מתעסק במטבח, אפילו הקמנו עסק משותף לו ולי שאנחנו מפעילים יחד, שלצערנו נעצר קצת אחרי הקורונה, ועכשיו מתאושש. הוא מאוד רציני בתחום ועובד במלון ליאונרדו פלאזה בירושלים בקונדיטוריה, ילד עצמאי וחכם, אוהב מאוד את תחום האפייה".
מה משמעות השהות של שקד בדירה עבורכם?
"עצם העובדה שהוא מחוץ לבית, מה שהוא תמיד רצה לעשות, זה נותן לו ערך מוסף מאוד גבוה".
גם סטפני מנטלמאר, 24, בתה של נטלי, מתגוררת באחד מדירות הבוגרות בעיר. "ההתחלה אמנם לא היתה כל כך קלה, אבל הכל בסדר עכשיו, וסטפני נמצאת עם שלוש שותפות מקסימות", מספרת האמא.
"סטפני היא צעירה שמחפשת את העצמאות שלה, ובעבר היתה לה מסגרת דיור אחרת, והיא רצתה להיות עצמאית וזה לא ממש הסתדר, מה שקרה למזלנו עכשיו במודיעין. עבורנו זה לדעת שהיא במקום טוב ולהבין שאם אנחנו לא נהיה פה, יהיה לה גב, יהיה מי שיתמוך בה, זה חשוב להורים שמתבגרים ומזדקנים ולא יהיו פה לתמיד. הדירות האלה נותנות לדיירות ולדיירים המון, מכילים אותם ונותנים להם המון עצמאות ואמונה ביכולות שלהם, זה משנה חיים".

"דיור ותעסוקה לכל בוגר"


חבר מועצת העיר עמיעד טאוב, מחזיק תיק השירותים החברתיים, מאמין מאוד בפרויקט שילוב המבוגרים בדירות ברחבי העיר. "נושא הדיור והתעסוקה הינו החשוב ביותר לטעמי והוא עומד בראש סדרי העדיפויות מבחינתי מאז קבלת האחריות על השירותים החברתיים בשנת 2018", אומר טאוב.

2 צפייה בגלריה
עמיעד טאוב
עמיעד טאוב
עמיעד טאוב
(צילום: קובי קואנקס)

"מודיעין מובילה בקצב פתיחת הדירות ומרכזי התעסוקה וחנכנו את הדירה ה-28 בעיר, אך עדיין המצב רחוק מהגשמת החזון החברתי שלי, במסגרתו כל בוגר תושב העיר יזכה להשמה מלאה של דיור ותעסוקה בעיר עצמה".
"העיכוב נובע בעיקר מחוסר הבנה של משרדי הממשלה אודות ערך העצמאות וההבנה של הערך הכלכלי חברתי קבלתי ואנושי של מי שמצליח להתקדם בחיים ולהיות יצרני. המוקש השני הינו היעדר תקציבים נאותים ומותאמים שיאפשרו גם לאנשים עם מוגבלויות בתפקודים נמוכים ובינוניים לצאת לעצמאות.
"ועם זאת אין לי ספק שאנחנו בכיוון הנכון, עמותת שק"ל עושה עבודה נהדרת ואני גאה על החלק שהיה לי בכניסתם לעיר. זאת לצד עוד עמותות מצוינות כמו גוונים, ניצן, אקדם, אקים, יוזמה ואלו"ט, שהופכות לחלק בלתי נפרד מהקהילה העירונית על כל המשתמע מכך".
אז מה השאיפה, עד לאן להתרחב?
"השאיפה היא לממש את תכנית החומש שלי ולהגיע ל–100 אחוז מענים של דיור ותעסוקה שוויוניים ומכילים לכל תושב עם מוגבלות. נמשיך להפוך את השילוב ואת מתן האפשרויות לבסיס המתקבל בטבעיות וממלא את חובתנו העירונית כלפי התושבים, לשנות את הטרמינולוגיה והיחס למוגבלות ולהפוך את המציאות היום יומית לטובה יותר תרתי משמע עבור כולנו, מעבר לסיפור הנוכחי, זה כל כך חשוב לכולנו בעת הזו".