הרכבת החדשה בקו ירושלים-מודיעין היא בשורה אמיתית בניסיון של הממשלה לעודד נוסעים לוותר על הרכב הפרטי ולעבור לתחבורה הציבורית. במקום להיתקע שעה בפקק, זמן הנסיעה בקו החדש הוא 22 דקות בלבד, מתחנת נבון לפאתי מודיעין (ו־29 דקות עד לתחנת מודיעין-מרכז).
קראו גם:
המרחק בין מודיעין לבירה הוא גם קצת יותר מ־35 ק"מ, ובקרוב מחיר הדלק יהיה כ־8 שקלים לליטר, כך שהשימוש בתחבורה הציבורית אמור לחסוך לנוסעים הרבה כסף.
לכן חנוכת הקו החדש היתה אמורה להיות חגיגה של ממש. אא שחלק מהדרך של הרכבת בקו מודיעין-ירושלים רצופה בשגיאות תכנוניות, מריבות ופאשלות מביכות.
הבשורה הגדולה
עד עתה ארכה נסיעה בין מודיעין לירושלים 64 דקות. הסיבה לעיכוב נובעת מהעובדה שהקו במסלולו הישן, כלל עיקוף דרך נמל התעופה בן גוריון, שם היה צריך לרדת מהרכבת שהביאה אתכם ולהמתין על הרציף 21 דקות לרכבת אחרת.
אבל לא עוד - בקו החדש זמן הנסיעה התקצר משמעותית בזכות ההקמה של 'קשת מודיעין'. מדובר במסילה הבנויה בצורה המזכירה קשת, אשר מחברת את המסילות היוצאות ממודיעין, לכיוון מזרח אל מסילת גנות-ירושלים. המסילה הזאת, שאורכה רק קצת יותר מחמישה ק"מ, כוללת שלושה גשרים. הראשון והארוך מכולם הוא 'גשר 26'. אורכו כ־800 מטר והוא נתמך על ידי 15 נציבי בטון. הגשר השני הוא 'גשר 17-1', שעובר מעל שדרות המלאכות. השלישי והאחרון הוא 'גשר פרגולה', שעובר מעל כביש 431. בנוסף, יש גם מנהרה באורך 600 מטר.
הקו החדש היה אמור לפעול כבר בעשור הקודם, אבל העיכובים האינסופיים בסלילת הקו המהיר מתל אביב לבירה תקעו גם את הפרויקט הזה. ב־2016 החלו העבודות על 'קשת מודיעין', ובינואר 2018 שר התחבורה ישראל כץ הצהיר על השקה בתוך חודשיים. אחרי מספר דחיות, שרת התחבורה מירי רגב הבטיחה כי המועד המעודכן הוא דצמבר 2021. אלא שבוועד עובדי הרכבת חששו מפיטורים של חלק מהנהגים, בעקבות המעבר לרכבות חשמליות והם הטילו וטו.
באמצע דצמבר 2021 שרת התחבורה מרב מיכאלי, הגיעה לביקור בירושלים וניסתה להרגיע את ראש העירייה משה ליאון. היא הבטיחה השקה "תוך שלושה חודשים", אבל גם זה לא קרה.
ביום שלישי, לאחר שבמשרד התחבורה והרכבת התבקשו להגיב על העיכובים, הם פרסמו הודעה בהולה על השקת הפרויקט ב־31 במרץ.
הקרונות הנמוכים
הנסיעה בקו החדש תהיה ברכבת חשמלית ובקרונות החדשים שהוזמנו ב־2016 מחברת 'סימנס' תמורת 3.8 מיליארדי שקלים. לפני כשנה גילו ברכבת פאשלה: הקרונות החדשים פשוט לא מתאימים לרציפים. מתברר כי על פי התקן האירופאי הגובה של הרציפים בתחנות הוא 76 ס"מ. אלא שרבים מהרציפים בישראל, כמו למשל בתחנה החדשה של ירושלים, הם בגובה של קרוב למטר. ברכבת מצאו פתרון מקורי והוא עיצוב מחדש של הרצפה בכל הקרונות החדשים כך שהשטח שקרוב לדלתות יוגבה. מה שגורם לנוסעים לעבור סלאלום של עליות וירידות בתוך הקרונות.
אבל גם לאחר השיפוץ, כשמגיעים לירושלים, בסמוך לדלתות יש פער של כ־20 ס"מ, שכבר גרם לנפילות של נוסעים. כתוצאה מכך, ברכבת נאלצים לשלוח עובדים שמציבים גשר מיוחד, שעליו נכים, קשישים או בעלי מוגבלות יכולים להיכנס ולצאת בשלום. נראה שבעתיד לא תהיה כמובן ברירה אלא להתאים את כל הרציפים בארץ לקרונות החדשים.
במסגרת הפרויקט החדש גם הוקם סמוך למרכז עינב במודיעין חניון ובו כ־700 מקומות חניה. אלא שבניגוד ליוזמה המקורית, במקום לבנות מנהרה מתחת לכביש 431, מהחניון ועד לרציפים, הוקם גשר באורך 165 מטרים.
בעיות קליטה
"בין הרים ובין סלעים טסה הרכבת", שרים ילדי הגנים. הבעיה היא שבין הרים וסלעים אין מספיק אנטנות של חברות סלולר. כתוצאה מכך, אם תנסו לגלוש באינטרנט, תגלו פעמים רבות לאורך הנסיעה שאין לכם קליטה. בדיוק מסיבה זו הרכבת הפעילה אינטרנט אלחוטי. אולם לפני כשנתיים השירות הזה הפסיק לפעול, מסיבה שאינה ברורה. אגב, בניגוד לאוטובוסים החדשים, שכוללים שקע USB כמעט ליד כל כיסא, ברכבת התעקשו להתקין שקע אחד של 220V ברווח שבין שני כיסאות. התוצאה: לאורך הנסיעה צריך לריב עם הנוסע שלידכם מי יוכל לטעון את הטלפון הסלולרי. מצד שני, הרי אם אין אינטרנט אז גם אין מה לעשות עם הטלפון ולכן הסוללה לא תיגמר לכם כל כך מהר.
ולבעיה נוספת: אחד היתרונות של הנסיעה ברכבת הוא היכולת לעבוד בה. בניגוד לקרונות הישנים, שבהם היו שולחנות גדולים ונוחים שעליהם ניתן להניח מחשב נייד, בקרונות של 'סימנס' יש שולחן זעיר שלא ניתן להניח עליו מחשב. אגב, השירותים של הנכים ברכבת דווקא מרווחים ומכובדים, אבל התאים ברכבת שמיועדים למגבות נייר ולשקיות היגיינה ריקים.
כאשר פרצה מגפת הקורונה הוחלט להשבית את הרכבת ולצמצם את קווי האוטובוס כדי להקטין את הסיכון להידבק. ברכבת החליטו לנצל את הזמן ולהאיץ את פרויקט חשמול הרכבות. אלא שגם כאשר הרכבת חזרה לעבוד, הוחלט להשבית אותה בימי שישי ובמוצאי שבת. ביום שישי האחרון למשל הרכבת האחרונה מירושלים לתל אביב יצאה בשעה 13:20, בזמן שהשבת נכנסה ב־18:30. בתקופת שעון החורף, כאשר השבת יצאה ב־17:30, הרכבת הראשונה מירושלים לתל אביב יצאה בסמוך לשעה 21:00 בערב. אבל זה עוד טוב, כי גם בסוף השבוע שעבר לא היו כלל רכבות בקו מודיעין-ירושלים ביום שישי ובמוצ"ש.
תגובות:
ממשרד התחבורה נמסר: "הקו החדש ישפר משמעותית את השירות ויאפשר נסיעה בפחות מחצי שעה בין ירושלים למודיעין. קו הרכבת החשמלי יפעל בימות השבוע, וכן בימי שישי ובמוצאי שבת. מעבר לכך, החל מהשבוע, הקו החשמלי בין תחנת נבון לתחנות תל אביב והרצליה, יחל לפעול גם בימי שישי, מה שישפר משמעותית את השירות הרכבתי לירושלים.
"מערכי הרכבת החדשים של קו ירושלים-מודיעין הם בעלי מרווח פנים נרחב יותר, ומתחשב יותר בנוסעים, ומאפשר עלייה וירידה מהרכבת בטווחי זמן קצרים. אנו בוחנים כיצד לשפר את נושא נוחות הישיבה והשולחנות, בעקבות משוב שהגיע מהנוסעות והנוסעים.
"באשר לגובה הרציפים, יש לזכור כי הקרונות החדשים שהוזמנו בשנת 2016, עומדים בתקינה האירופאית המחמירה, ולמרות זאת, הוחלט ברכבת ישראל להתאים את גובה הרציפים, על מנת לתת שירות מיטבי לנוסעים. עד כה רכבת ישראל התאימה את גובה הרציפים למפלס הרכבת בתחנות מודיעין, נתב"ג, ת"א והרצליה. בימים אלה, ממשיכה הרכבת לבצע התאמות של הרציפים לרכבת בתחנות נוספות".
ברכבת ישראל התבקשו להשיב על השאלה מדוע הנסיעה בין הערים שתוכננה לקחת רק 17 דקות, התארכה בחמש דקות. לתשובה זו לא התקבלה תגובה מהרכבת.
"טוב לעובדים, סטודנטים וחיילים"
איך ישפיע הקו החדש על הצעירים? חבר מועצת העיר אור גרינפלד משוכנע שהוא יפתח בפניהם הזדמנויות חדשות
"אין ספק שעם פתיחתו של קו הרכבת ממודיעין לירושלים, הדבר ישפיע מיידית על המון תושבות ותושבים בעיר – סטודנטים רבים שלומדים באוניברסיטה ובמוסדות לימוד נוספים, תושבים רבים שעובדים במשרדי הממשלה ובאזורים נוספים בירושלים, חיילים, תושבים המבקשים לקבל טיפול רפואי בבתי החולים ועוד.
פתיחת הקו לא רק שתסייע לעובדים וללומדים תושבי העיר להגיע לירושלים בקלות ובמהירות, אלא גם תסייע לחברות ולעסקים המקומיים לגייס עובדים ועובדות נוספים מירושלים וסביבתה, שתוך פחות מחצי שעה יכולים להגיע למקום העבודה בנוחות ובמהירות. מודיעין נמצאת בתנופת פיתוח מבחינת מקומות עבודה בכלל התחומים, ובעתיד גם נגדיל את שטחי המסחר והתעסוקה באופן ממשי, מה שיאפשר כאן עוד אפשרויות תעסוקה רבות.
עוד בעתיד יקומו במודיעין עוגנים ציבוריים משמעותיים כמו בית חולים ומוסד להשכלה גבוהה ואזורי בילוי ופנאי, והיא גם מהווה יעד מגורים משמעותי עם אוכלוסייה שתכפיל עצמה פי שניים וחצי.
אבל כשמסתכלים על כאן ועכשיו – כמובן שפתיחת קו הרכבת ימצב את מודיעין כעיר מרכזית ונגישה לכלל חלקי הארץ ובמיוחד לערים המרכזיות – ירושלים ותל אביב, ייתן אפשרויות נוספות לתושבים שלנו וכמובן יגרה משקיעים רבים. אנחנו כרשות צריכים לעשות צעדים נוספים לשיפור התחבורה הציבורית המשלימה לקווי הרכבת ובעיקר להיטיב עם הצעירים והצעירות בעיר, בעיקר בנושא הדיור".
* הכותב הוא חבר מועצת העיר מודיעין
במספרים:
326 מיליון שקל עלות המיזם
6 שנות הקמה
4 שנות איחור
5.2 ק"מ אורך המסילה
3 גשרים
1 מנהרה באורך 650 מטר
30 דקות חיסכון בנסיעה
עוד חדשות מודיעין