מזה חודש וחצי שילדה בת עשר, המאובחנת על הרצף האוטיסטי ברמת תפקוד גבוהה, לומדת בבית ספרה במודיעין ללא סייעת צמודה, הטבה לה היא זכאית ממשרד החינוך.
1 צפייה בגלריה
"מחסור רציני בסייעות"
"מחסור רציני בסייעות"
"מחסור רציני בסייעות"
(המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם:
עובדה זו, טוענת אמה, פוגעת קשות בהתנהלות היומיומית של בתה ושל שאר בני המשפחה, שבשלב זה אינם יודעים מתי תזכה הבת לסיוע, ומתוסכלים מאוד מיחס הרשויות לפניות החוזרות שלהם בבקשה לטיפול בנושא.
הילדה, תלמידת כיתה ה', מקבלת מזה כמה שנים עזרה במימון סייעת צמודה, וזאת על ידי מרכז התמיכה האזורי (מתי"א) של משרד החינוך, גוף המסייע להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים.
בנוסף, זכאית הילדה, לאור אבחונה המקצועי, למרפאה בעיסוק ולמנתחת התנהגות – סיוע שאותו קיבלה בצורה מצומצמת יחסית מאז תחילת שנת הלימודים הנוכחית.
לטענת אמה, הבעיות בהתנהלות מול משרד החינוך והעירייה החלו כבר במהלך חודש ספטמבר אשתקד.
"בשנה שעברה הייתה לה סייעת שהיינו מאוד מרוצים ממנה, אבל בחופשת הקיץ, בגלל עיכוב בטיפול בנושא מצד מתי"א בכל הקשור להסדרת הסייעת לשנה זו, הסייעת שלה שובצה למקום אחר", מספרת האם. "קיבלנו סייעת אחרת, ובנוסף הוחלט להעביר את הילדה שלי לכיתה אחרת, צעד שלא הוסבר לנו, ולא רצינו שזה יקרה, אבל הסבירו לי שאין ברירה".
פרט לעובדה שבתה קיבלה סייעת חדשה והופרדה מחבריה לכיתה, נוצרו לטענת האם בעיות נוספות.
"מחנכת הכיתה החדשה אסרה עליי להיות בקשר ישיר עם הסייעת, ואמרה שמותר לי להיות בקשר רק איתה ולא ישירות עם הסייעת. מוזר, אבל לא הייתה לי ברירה", אומרת האם. "כל זה פגע ביכולת שלי לדעת מה קורה באופן שוטף עם הסייעת, והיא גם סירבה לדבר איתי כשהתקשרתי אליה".
בחודש ינואר האחרון הופתעה האם לקבל מסרון קצר ממחנכת הכיתה של בתה, בו נרשם: "הסייעת יצאה לחופשת לידה ולא תגיע בחודשים הקרובים, עידכנו את המחלקה לצרכים מיוחדים ואנו מחכים לסייעת חדשה, המשך יום טוב".
"לא ידעתי שהסייעת בהריון", אומרת האם. "נכנסתי לשוק. ופתאום הכל החל להידרדר, גם עם אנשי הקשר האחרים, המרפאה בעיסוק ומנתחת ההתנהגות. עברנו רק לפגישות של רבע שעה בזום, ומפה לשם כבר כמעט חודשיים שהילדה שלי ללא סייעת.
"המזל הוא שיש בכיתה עוד ילדה שיש לה סייעת, ואותה סייעת עוזרת לבת שלי מעת לעת, אבל זה כמובן לא פתרון".
במהלך השבועות האחרונים פנתה האם למשרד החינוך ולאגף החינוך של העירייה בבקשת סיוע, אולם לדבריה דבר לא התקדם.
"כולם אומרים לי שהם מודעים למצב ובודקים, ובאגף הרווחה בעירייה אומרים לי שיש מחסור רציני בסייעות והם מנסים לחפש, אבל בשורה התחתונה מפילים עליי את האחריות למציאת הסייעת, ככה שבימים אלה אני מקיימת ראיונות עבודה לאיתור סייעות", אומרת האם. "אני גם מנסה לקבוע פגישה עם מנהלת בית הספר וגורמים באגף החינוך, אבל לא הצליחו לקבוע לי פגישה כזו".
בהיעדר פתרון ראוי, נמנעת האם מלשלוח את בתה באופן קבוע לבית הספר, דבר שמטריד אותה מאוד.
"יש לי עוד ילד עם צרכים מיוחדים, שנמצא בסוג של מוסד פנימייתי, וקשה לי מאוד להתנהל ככה. נשארתי פשוט לבד, מול מתי"א ומול העירייה", היא אומרת. "הילדה שלי ממשיכה ללמוד כמה ימים בשבוע, אבל האמת שאני חוששת להמשיך לשלוח אותה לבית הספר כשהיא בלי סייעת, וזה עצוב ומתסכל.
"אני גם מנסה לקבוע פגישה עם מנהלת בית הספר וגורמים באגף החינוך, אבל לא הצליחו לקבוע לי פגישה כזו"
"העברתי להם השבוע גם מכתב מהפסיכיאטר המטפל בה, בו כתוב שהיא חייבת סייעת, ורצוי שתחזור לכיתה שלמדה בה בשנה שעברה, אבל אף אחד לא נותן מענה".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "הנושא ייבדק אל מול העירייה ובית הספר".
מהעירייה נמסר בתגובה: "הסייעת של התלמידה יצאה לחופשת לידה בינואר וטרם נמצאה מחליפה. העירייה עושה כל שביכולתה על מנת לאייש את התקן ומטפלת בכך ברמה היומיומית. אנו נמצאים במציאות מורכבת ברמה הארצית בכל הקשור לגיוס כוח אדם וממשיכים לפעול בנושא בכל הקשור להרחבת הפרסום ומציאת מענים. לגבי טענות האם על הרכב הכיתות והתקשורת עם הצוות, אנו פועלים בהתאם לנהלי משרד החינוך בנושא. מטעמי צנעת הפרט איננו יכולים להרחיב בנושא. האם נמצאת בקשר רציף עם הגורמים המטפלים בבית הספר".