בעוד פחות משני עשורים צפויה מודיעין להפוך לאחת הערים הגדולות והמתקדמות בישראל, כך עולה מפרטי תוכנית המתאר "מד/2040", שהופקדה לאחרונה במשרדי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז.
3 צפייה בגלריה
מודיעין כיום
מודיעין כיום
מודיעין כיום
(צילום באדיבות העירייה)
קראו גם:
אחרי גלגולים רבים, תיקונים ועדכונים, תוכניות ותשריטים שעברו שינויים רבים בהתאם לדרישות ועדות התכנון השונות וגופים אחרים, אישרה הוועדה המחוזית את הפקדתה של תוכנית הענק, שעתידה לשנות את פניה של העיר.
בימים אלה, על פי הנוהל, מוזמנים מי שרוצים לעיין במסמכי התוכנית ואף להגיש התנגדויות לסעיפיה השונים. הליך ההתנגדויות ייצא לדרך, אולם ספק אם יביא לשינויים משמעותיים בתוכנית הכוללת, שעליה עבדו גורמי מקצוע מתחומים שונים ואנשי העירייה במהלך ארבע השנים האחרונות.
על פי התוכנית, צפוי שטחה של העיר לגדול בצורה משמעותית, בעיקר בחלק הצפוני והצפון־מערבי של תחום השיפוט של העיר. מספר יחידות הדיור הקיימות בה כיום יגדל פי שניים בערך, ומספר התושבים בתחומה יעלה מ־89 אלף תושבים היום, לקרוב ל־220 אלף בתוך שני עשורים.
פיתוח מאסיבי זה אמור להיות מגובה בהקמה של תשתיות חדשות וחידוש מערכות ישנות, כמו גם שמירה על ערכי הטבע והסביבה – היבטים עליהם יש הקפדה רבה מצד הרשויות וגופי התכנון, המבקשים למנוע השלכות שליליות על אורח החיים העתידי באיזור המגורים, התיירות, המסחר והעסקים.
על פי ניסיון העבר, צפויות לעבור כמה שנים לפני שעבודות התשתית והבנייה בשטח יתחילו, בעיקר בשל עיכובים בירוקרטיים, אבל סביר להניח שעד לסוף העשור הנוכחי, תקופה קצרה במושגי תכנון ארוכי טווח של ערים, תתחיל העיר את תהליך השינוי הגדול.

מנוף ירוק ‑ לאורבני

אם על פי תוכנית המתאר הקודמת של העיר, זו שהתייחסה באמצע שנות ה־90 של המאה הקודמת לשנת 2020, היה נראה כי השכונות נופים ומורשת שהקמתן החלה בשנת 2018 ונמצאת בימים אלה בשלב מתקדם של בנייה, יהיו השכונות האחרונות שיוקמו בעיר, הרי שתוכנית המתאר החדשה מגלה כי בתוך עשור ייבנו לצידן לא מעט מתחמי מגורים חדשים.
3 צפייה בגלריה
הפארק הטכנולוגי. חלק ממתחם 8
הפארק הטכנולוגי. חלק ממתחם 8
הפארק הטכנולוגי. חלק ממתחם 8
(צילום: חורחה נובומינסקי)
על פי התוכנית, בעוד כעשור וחצי יתחלף הנוף הנשקף ממרפסות וחלונות דירות המגורים בשכונות אלה, מנוף של גבעות וטבע פתוח לנוף אורבני קצת יותר – שטחי מסחר ומגדלי יוקרה.
השטח שבין גבעות ברפיליה במערב העיר לכיוון הפארק הטכנולוגי מצפון, ועד לשכונת המגינים במזרח, צפוי לעבור שינוי משמעותי, שעיקרו הקמת חמש שכונות מגורים חדשות ועשרות אלפי יחידות דיור.
איזור זה, כך על פי פרטי התוכניות נכון לשלב זה, ייהפך לאיזור המגורים הגדול ביותר בעיר, וסביר גם להניח, בשל הידלדלות משאבי הקרקע לבנייה בתחום השיפוט של העיר, לאפשרות האחרונה של העירייה לבנייה למגורים.

בית חולים ואוניברסיטה

איזור זה, המסומן במפות התכנון כ"מתחם 8", אמור להפוך את הקטע הסמוך כיום לפארק הטכנולוגי העירוני, לאיזור עסקים וחדשנות גדול במיוחד, שיתפרש מפאתי הפארק הטכנולוגי מצפון ועד לגבול השטח של שכונת אבני חן מדרום.
על פי התוכנית, מתחם זה ייבנה במתכונת של "עירוב שימושים", מושג תכנוני הבא לתאר שטח שישולבו בו מתחמי עסקים, משרדים ומגורים בתמהיל שאינו פוגע באף אחד מחלקי המתחם הכולל.
בעיריית מודיעין יש כבר מי שמכנים את האיזור "מנהטן" של מודיעין, ומבט חטוף בתוכניות הבנייה המוצעות מעיד על כך שבנייני המגורים שייבנו באיזור יוקמו בצורה מאוד בסיסית וקלה להתמצאות ותמרון ‑ בשיטת שתי וערב, רחובות החוצים זה את זה, כנהוג במרכזי ערים גדולות בכל רחבי העולם.
חלק מבנייני המגורים ברובע החדש יהיו מגדלים, שיתנשאו לגובה של עד 23 קומות, ועל פי התוכנית יחויבו מי שיקימו אותם לבנות לכל בניין חניה תת־קרקעית, כך שתנועת כלי הרכב בתוך המתחם הבנוי תהיה מינימלית.
קטע מסוים במתחם 8 שמור להקמה עתידית של מתחם אקדמי, אולי אפילו אוניברסיטה, וגם בית חולים שישמש את תושבי העיר, והבשורה החשובה היא שאיזור זה יחובר למסילת הרכבת המסתיימת כיום בתחנת מודיעין מרכז.

מלון בוטיק ואצטדיון

כמו כל עיר הסמוכה לאתרי טבע וליערות, מתכננים בעיריית מודיעין ניצול של השטח הטבעי הפתוח הממוקם בצפון־מערב העיר, בקרבת המרחבים של יער בן שמן, אחד היערות המוכרים והמתוירים ביותר באיזור המרכז והשפלה.
על פי התוכניות, בתוך קצת למעלה מעשור יוכלו תושבי מודיעין להתהדר במלון בוטיק משלהם, המתוכנן להיבנות בשטח הצמוד ליער.
אמנם אין עדיין פרטים מלאים על גודלו של המלון, אולם גורמי התכנון מבהירים כי הקמתו לא תפגע בטבע.
על פי התוכנית, לא רחוק מהמתחם המיועד להקמת בית המלון, יוקצו שטחים להקמה של אצטדיון ספורט חדש, ספורטק גדול וגם בריכת שחייה שתשמש את תושבי החלק המערבי של העיר המתפתחת.

מינימום פגיעה בטבע

בידיעה כי חלקה הבנוי של העיר מוקף שטחים פתוחים, אתרי מורשת והיסטוריה וטבע פראי, מבטיחים מנסחי תוכנית מד/2040, כי בהליך התכנון נלקח בחשבון נושא השמירה על הטבע הקיים, ובמקביל הושם דגש על פיתוח אזורי טבע עירוני בתחום השכונות החדשות ובין השכונות.
3 צפייה בגלריה
צבי ארץ־ישראלי במסדרון האקולוגי
צבי ארץ־ישראלי במסדרון האקולוגי
צבי ארץ־ישראלי במסדרון האקולוגי
(צילום: שלומי כהן)
לאחר שבשנה החולפת הוכרזו הגבעות הדרומיות כגן לאומי, היה ברור לפעילי הסביבה ולתושבי העיר כי מאמצי הפיתוח יתרכזו באיזור הצפוני של העיר, וכך אכן קורה, אולם בעירייה מדגישים כי כל פיתוח עתידי בהתאם לתוכנית המתאר, יביא למינימום של פגיעה בטבע, בחי ובצומח.
במסגרת מאמצים אלה צפוי להיבנות מסביב לעיר מסלול להליכה ורכיבה על אופניים, שיהווה שביל עירוני היקפי, ובצפון העיר תיבנה בריכת איגום מי גשמים בשטח של חמישה דונם, שצפויה להפוך בעתיד לבריכת החורף העירונית.
בהיבט זה יש לאנשי הסביבה הפעילים מאוד בעיר סיבה טובה להיות אופטימיים, שכן בפרקים העוסקים בתכנון השכונות החדשות, ניתן משקל רב לנושאי קיימות ואקולוגיה, כמו הצללות, שתילת עצים כדי להימנע משטחים ורחובות החשופים לשמש, וקביעת מינימום של עצים ליחידת שטח מוגדרת, הקמה של מעברים אקולוגיים למעבר של חיות בר בשטחים הפתוחים, וגישה חופשית לשטחים ציבוריים ירוקים שיוקמו בין שכונות העיר החדשות.

מענה לאיזורים הוותיקים

בעוד ראש העירייה חיים ביבס וקברניטי העיר רואים בתוכנית יעד חשוב לפיתוחה העתידי של מודיעין והפיכתה לעיר הגדולה באיזור השפלה, ומאמינים כי הרחבתה היא צורך הכרחי, יש מי שסבורים שהגדלתה על פי התוכנית עלולה להשפיע לרעה על תושביה הוותיקים.
"יש כאן עשרות אלפי תושבים, ומן הסתם יהיו גם אלפי דעות, אבל כמי שמעט מתעניין בנושא והתעמק בפרטי התוכנית, אני חייב לציין שאני הייתי מעדיף לו העיר היתה נשארת בגודלה הנוכחי", אומר שמעון רבין, תושב ותיק בעיר. "כבר עכשיו מדובר בעיר גדולה ומתוכננת היטב, ואני סבור שהמצב הקיים מאפשר חיים בתנאים טובים ובסביבה מאוד 'מפנקת' לתושבים.
"פרט לכך, ידוע ממקרים אחרים, שלא מעט פעמים פיתוח מאסיבי בחלק אחד של העיר מביא לפגיעה כלשהי בחלקה האחר של העיר, לרוב בחלקה הוותיק, וייתכן שזה דבר שממנו חוששים מי שמוטרדים מהתוכנית".
לצד עמדתו של רבין, אפשר לשמוע דעות אחרות, כמו למשל זו של חגית צח, תושבת מודיעין, הסבורה כי קיים צורך דחוף בהרחבת שטחה של העיר.
"כמו בכל מקום במדינה, גם במודיעין יש מצוקת דיור, ותוכניות מתאר של ערים גדולות באות לתת מענה בדיוק לבעיות כאלה", היא אומרת. "אם אנחנו כמשפחה צעירה צריכים לצאת מהדירה שקנינו בעבר באיזור ותיק, כי המשפחה גדלה, אז כדאי שיהיו לנו אופציות רבות ככל האפשר, מה שלא קיים כל כך היום.
"צריך רק לקוות שלצד התכנון המפורט, יגובו המעשים בתמיכה של רשויות המדינה, למשל בתחום הדיור, כדי שבנייה של עשרות אלפי יחידות דיור בעשור הקרוב תביא להורדת המחירים ולא לעלייה. שיהיה פיקוח מקצועי וצמוד על המהלכים המתבצעים בשטח".

פתרונות סביבתיים

מי שצפויים לתת את הטון בתהליך אישור התוכנית, שיימשך במהלך החודשים הקרובים, הם פעילי הסביבה, בראשם חברי עמותת "תושבים משפיעים במודיעין", שבמהלך השנתיים האחרונות הובילו כמה מאבקים לשמירה על הטבע שמסביב לעיר.
השטח שבין גבעות ברפיליה במערב העיר לכיוון הפארק הטכנולוגי מצפון, ועד לשכונת המגינים במזרח, צפוי לעבור שינוי משמעותי שעיקרו הקמת חמש שכונות מגורים חדשות
בימים אלה מפיצים חברי העמותה את הקישור לתוכנית המתאר בקבוצות שונות ברשתות החברתיות, ומבקשים מתושבי העיר לעיין בתוכנית ולהעביר לידי הוועדה המחוזית, כפי שמתיר החוק, השגות, או בשמן המוכר יותר "התנגדויות", לכל סעיף שאינו ברור או שמטריד את התושבים – הליך שאפשר לבצע עד לחודש אוגוסט הקרוב.
"אוכלוסיית מודיעין תכפיל את עצמה ב־20 השנה הקרובות, ויש לכך השלכות רבות, לא רק בהיבטים של סביבה, אלא בהיבטים אורבניים שונים", אומרים חברי העמותה. "המשמעות של הרחבת עיר בהיקפים כאלה, פירושה לא רק צורך חשוב בשמירה על הסביבה, אלא גם על חלקיה הוותיקים של העיר, במטרה למנוע מצב של פיתוח מואץ ומרובה משאבים בחלקים החדשים של העיר, תוך הזנחה של שכונות ישנות ויצירה של 'שתי ערים' שונות בתוך העיר".
כמו שזה נראה כרגע, מתכוונים חברי "תושבים משפיעים במודיעין" להתרכז במספר נושאים מרכזיים: בקשה להכריז על כל השטחים הפתוחים מסביב לעיר כשמורות טבע או גנים לאומיים; דרישה לאסור בנייה בשטחי המסדרון האקולוגי; חיוב התקנה של פאנלים סולאריים על מבנים, ושימוש באספלט וריצוף המאפשר חלחול של מי גשמים.
"יש כל כך הרבה מה לעשות ועל מה להקפיד, ואנחנו מקווים שוועדות התכנון יהיו קשובות לפעילי הסביבה ולכל התושבים", אומרים אנשי העמותה. "העתיד של כולנו ואורח החיים שלנו טמונים בהחלטות הסופיות שיתקבלו במהלך החודשים הקרובים".

תוכנית מד\2040 במספרים:

שטח: 48,556 דונם
מספר תושבים צפוי: 220,000
שטח חדרי מלון: 6,000 מ"ר
שטח מוסדות ציבור: 3,380 דונם
שטחי מסחר: 352,300 מ"ר
שטחי תעסוקה: 2,218,700 מ"ר
שתילת עצים: עץ בוגר לכל 50 מ"ר
מספר יחידות דיור: 35,606