סכנת חיים מוחשית מאיימת על מאות ילדים, בני נוער ומבוגרים בפאתי אחת השכונות הוותיקות והגדולות ביותר במודיעין ‑ שכונת המגינים.
5 צפייה בגלריה
"עלול להתרחש אסון". הכניסה לאתר האימונים
"עלול להתרחש אסון". הכניסה לאתר האימונים
"עלול להתרחש אסון". הכניסה לאתר האימונים
(צילום פרטי)
עדויות בשטח מוכיחות כי באתר אימונים של יחידת החילוץ העירונית, שממוקם 100 מטרים בלבד מגן שעשועים, ומעט יותר ממתחם בית הספר התיכון עירוני ג' וממוקד פעילות של שבט צופים, מתקיימים מפגשים מסוכנים של בני נוער המדליקים במקום מדורות ומשליכים לתוכן גם ממצאים שונים שהם מוצאים בשטח, כגון סוללות ליתיום שיחידת החילוץ עשתה בהן שימוש.

נפל של רימון עשן

מדובר במתחם עירוני ‑ אתר אימונים של יחידת החילוץ וההצלה של עיריית מודיעין, הממוקם בשטח פתוח בין שכונת המגינים לשכונת קייזר, שהכניסה אליו אמורה להיות אסורה, אבל בפועל בני נוער מגיעים אל השטח ומסתובבים במתחם, בו פזורות שאריות של אמצעי חבלה וציוד צבאי נוסף המשמש את יחידת החילוץ.
ביקור במקום בשבוע שעבר העלה כי בשטח, בו מתאספים בני נוער באופן קבוע, בעיקר בשעות הערב, אולם גם בשעות היום של סופי השבוע, נמצא נפל של רימון עשן שבוצע בו כנראה שימוש באחד האימונים, וסוללות ליתיום שהוכנסו למדורה, מעשה מסוכן מאוד ומסכן חיים.

5 צפייה בגלריה
הנפל של רימון העשן
הנפל של רימון העשן
הנפל של רימון העשן
(צילום פרטי)

תושבים בשכונת המגינים, המכירים את המתחם, מביעים תדהמה מהממצאים בשטח, וטוענים: "על העירייה לגדר את המתחם ולאסור כל גישה אליו, אפילו לגדר המקיפה אותו".
רוני אביב, אחד מתושבי השכונה, מספר: "כולם מכירים את המתחם, יש גם שלט גדול ומאיר עיניים בכניסה לשטח מכיוון צומת הרחובות חטיבת הצנחנים וחטיבה שבע, ואני יודע שבני נוער מסתובבים שם, ולא רק בני נוער, אלא גם בעלי כלבים שיוצאים לטיולים בשטח, אבל לא היה לי מושג שיש שם סכנה כל כך גדולה".

שרידי מדורות ואריזות חטיפים

אתר האימונים, בו מתאמנת מעת לעת יחידת החילוץ העירונית בהדרכת ובהנחיית אנשי פיקוד העורף במטרה לסייע לכוחות הביטחון במקרה של קריסת מבנים בעיר בשל רעידות אדמה, ירי טילים או כל אירוע ביטחוני אחר, משתרע על פני שטח של כמה מאות מטרים רבועים.

5 צפייה בגלריה
סוללות הליתיום שהוצתו
סוללות הליתיום שהוצתו
סוללות הליתיום שהוצתו
(צילום פרטי)

הגישה אל האתר היא בפנייה ימינה מהכביש ברחוב חטיבה שבע אל מגרש כורכר שהוקם על גבעה בשטח הפתוח, ולפי שלט גדול שהציבה העירייה לפני מספר שנים הכניסה למקום אסורה.
"הכניסה לאתר אסורה ללא אישור מחלקת ביטחון", נרשם בשלט, ובתחתיתו מספר הטלפון של המחלקה העירונית לביטחון ושירותי החירום ‑ הגוף האחראי לאשר כניסה למקום.
אתר האימונים עצמו מגודר וסגור, וגם על שער הכניסה למקום, בו פזורים שברי בטון שונים המדמים מבנים שקרסו, מצוין בפירוש כי הכניסה לאתר מסוכנת, אולם נראה כי הדבר אינו מרשים יתר על המידה את בני הנוער המתגוררים באיזור.
סיור בשטח שבחלקו האחורי של המתחם מגלה כי המקום משמש נקודת מפגש לבני נוער, ואולי אפילו ילדים, שכן במקום יש שאריות של מדורות שהודלקו ואשפה הכוללת אריזות של חטיפים ובקבוקי משקה.
הסכנה שבשהות ילדים ובני נוער במקום גדולה, משום שבשטח מפוזרים חפצים רבים הקשורים לפעילות יחידת החילוץ העירונית ופיקוד העורף: רימוני עשן שנעשה בהם שימוש, סוללות ליתיום, שהינו חומר רעיל, וציוד צבאי אחר.

"חומרי נפץ זרוקים"

בסמוך לגדר הצפונית של המתחם פזורים כמה צינורות בטון גדולים, שעל פי הממצאים בשטח משמשים מקום התכנסות וישיבה של ילדים ובני נוער. ראיה לכך היא כתובות גרפיטי המצוירות על חלק מהם.

5 צפייה בגלריה
השלט בכניסה לאתר
השלט בכניסה לאתר
השלט בכניסה לאתר
(צילום פרטי)

בתוך אחד מהצינורות האלה נמצא בשבוע שעבר נפל של רימון עשן צה"לי, שייתכן שהגיע אל הצינור לאחר שהשתמשו בו אנשי יחידת החילוץ, או במקרה החמור יותר, הוכנס לשם על ידי ילדים או בני נוער שמצאו את הרימון והפעילו אותו בעצמם.
"מפחיד לחשוב שיש במרחק הליכה מהבית שלנו מקום שיש בו חומרי נפץ זרוקים ונגישים לכל אחד", אומרת רננה לביא, תושבת שכונת המגינים. "אני מכירה כמובן את המקום, ומעולם לא חשבתי שיש שם משהו חוץ מצינורות בטון ומבנים ישנים שמיועדים לאימונים. אני יודעת שיש ילדים ובני נוער שמסתובבים שם מתוך סקרנות, ומפחיד לחשוב שמשהו נוראי עלול לקרות להם".
תושב אחר בשכונה סבור שהמקום מסכן לא רק את הילדים אלא את כל תושבי האיזור: "תנועת הנוער של הילדים שלנו פעילה שם באיזור, והחניכים מסתובבים בחלק אחר של הגבעה, עושים פעילויות חוץ גם בשעות החשיכה, ומפחידה המחשבה שיש שם נפל של רימון.
"גם אם מדובר בנפל ששימש את המתאמנים באתר כדי לדמות עשן, זה מטריד מאוד שהוא נשאר שם, ואולי בעצם הוא היה במתחם הסגור, והילדים שלנו, שנכנסו פנימה, הוציאו אותו משם מתוך סקרנות. מצב כזה מסכן לא רק את הילדים שמטיילים שם, אלא גם את כל תושבי השכונה והאיזור, כי לא מעט אנשים מטיילים על הגבעה הזו ובסביבתה במהלך סופי השבוע, כך שכל אחד יכול להיפגע".

סוללות ליתיום במדורה

פרט לנפל הרימון, מפוזרות בשטח סוללות ליתיום רבות, שכנראה שימשו גם הן את אנשי יחידת החילוץ, או אנשי פיקוד העורף שהתאמנו לאחרונה במקום.

5 צפייה בגלריה
גרפיטי שהשאירו בני נוער
גרפיטי שהשאירו בני נוער
גרפיטי שהשאירו בני נוער
(צילום פרטי)

ניתן לראות בבירור כי מספר סוללות, שכנראה הושארו בשטח הפתוח, הוכנסו למדורה על ידי ילדים או בני נוער.
מדובר בסכנה בטיחותית ובריאותית חמורה מאוד, שכן ידוע כי חימום יתר של סוללות מסוג זה, ואפילו רק הפעלת לחץ עליהן, עלול לגרום לפיצוצן, לשריפה ולפגיעה במי שנמצא בסמוך.
"הזוי שהסוללות האלה שם, ומפחיד שילדים או נערים השליכו אותן לאש מבלי לדעת מה היה עלול לקרות", אומר אחד מתושבי העיר, ששירת בעבר בפיקוד העורף. "הצתה של סוללות כאלה היא דבר מסוכן מאוד. כולנו יודעים מה קורה כשמתרחשת שריפה של סוללה של אופניים חשמליים, ופה מדובר בכמה וכמה סוללות שהיו מחוברות אחת לשנייה. היה פה נס גדול שלא התרחש פיצוץ".

משחקים במבנים הרעועים

עובדה המטרידה לא פחות את תושבי שכונת המגינים, היא כי בצמוד לאתר האימונים המגודר נמצא ציוד רב המשמש ככל הנראה את אנשי יחידת החילוץ וחיילי פיקוד העורף.
לא רחוק מהמקום בו נוהגים בני הנוער להיפגש, נמצאים גם מבנים מסוגים וגדלים שונים, שמשמשים לאימונים. מדובר במבני בטון גדולים, חלקם מוטים על צידם, אולם הגישה אליהם חופשית, וכל מי שנמצא באיזור יכול להיכנס לתוכם, דבר שהוא מסוכן בפני עצמו, שכן מדובר במבנים ישנים, סדוקים או שבורים, שבתוך חלק מהם ברזלים חשופים וחלקי מתכת אחרים.
"כנראה שאין מספיק מקום באתר, אז השאירו כמה מבנים בחוץ, וזה כמובן מהווה מוקד משיכה לילדים", אומר אחד מתושבי שכונת קייזר. "כל ילד היה מסתקרן ממבנה ישן שזרוק על הרצפה, ורוב הילדים היו מנסים להיכנס אליו. זה הכי טבעי בעולם, ובאותו הזמן, מאוד מסוכן. האתר הזה נמצא בשטח פתוח, ואמנם קרוב לרחוב הראשי של שכונת המגינים ולפארק הגדול של שכונת קייזר, אבל אם יקרה למישהו שם משהו, גם אם הוא יצעק, אני לא בטוח שיוכלו לשמוע אותו".

"לגדר ולשים מצלמות"

הימצאות אמצעי חבלה וציוד צבאי אחר בשטח, מטרידה מאוד את תושבי השכונות, הטוענים כי על העירייה לדאוג לסגירה מוחלטת של המתחם, ובמקביל, לבצע ניקוי יסודי של השטח ולפנות באופן מיידי נפלים של אמצעי חבלה מכל סוג שהוא.
"חשבתי עד עכשיו שהשכונה שלנו היא הדבר הכי פסטורלי ורגוע שיש, בטח עם הגבעות הירוקות מסביב, אבל עכשיו אני ממש מבוהלת", אומרת לביא. "בעירייה חייבים לשים סוף לסיפור הזה, לגדר את השטח כמו שצריך וגם להתקין במקום מצלמות אבטחה שישדרו בצורה ישירה וחיה למוקד העירוני, כדי שיהיה שם כמה שיותר פיקוח".

קראו גם:

"הפארק הגדול של שכונת קייזר, לאורך רחוב עמק זבולון, נמצא ממש מתחת לאתר, כמה מאות מטרים משם, והפארק הזה מלא בילדים ומשפחות בכל יום אחר הצהריים, ועלול להתרחש אסון", אומר תושב אחר. "ילדים לא מודעים לסכנות, הם סקרנים, ועלולים לעשות דברים מבלי לחשוב עליהם, ולא עלינו, אחד הילדים עוד יכול להגיע לפארק עם שרידי רימון שמצא בגבעה מעבר לכביש. זה מפחיד מאוד".

תגובות

מהעירייה נמסר בתגובה: "המתחם המדובר משמש את העירייה ואת כוחות פיקוד העורף כאתר אימונים למקרי חירום דוגמת קריסת מבנים. מתקן זה משמש גם לאימונים של פיקוד העורף. יש להבדיל בין שטח מתחם האימונים, שהוא שטח סגור ואין להיכנס אליו (ולכן הוא מגודר ונעול) לבין השטח הפתוח שהוא זמין לנחלת הכלל. הממצאים המוזכרים הם אינם נפלים, כי אם זבילים, ואין הם חלק מהאימונים של יחידת החילוץ וההצלה, שכן באימוני היחידה אין שימוש באמצעים אלה. יש לזכור כי בעבר, טרם הקמת העיר, כל איזור מודיעין שימש שטח אש, ולכן תיתכן אפשרות שהזביל שנמצא הוא שריד מאותם אירועים (דבר שנראה כך על פי הריקבון והחלודה שנמצאים על הזביל). באשר ליתר הפסולת, הנושא ייבדק, אולם היא בוודאות לא שאריות של אימוני היחידות השונות במקום".
בצה"ל ציינו כי השטח אינו קשור לפיקוד העורף, ונמצא באחריות הרשות המקומית.