עיריית מודיעין הניעה בשבוע שעבר מהלך ייחודי להצבת משאיות מזון, "פוד טראקס", ברחבי העיר, שיפעלו באתרים ציבוריים שונים בעיר, ימכרו מזון ושתייה וייצרו מוקדי עניין חברתיים ועסקיים.
4 צפייה בגלריה
אלי בכור בעגלת "ללה"
אלי בכור בעגלת "ללה"
אלי בכור בעגלת "ללה"
(צילום פרטי)
קראו גם:
במהלך סוף השבוע שעבר, פרסמה העירייה קול קורא, בו הוצגו לבעלי העסקים בעיר ולכל מי שמעוניינים לקחת חלק במיזם הייחודי הפרטים המלאים על הפרויקט, החל מתנאי הסף להעברת הבקשות לעירייה, דרך אופן הגשות הבקשה, ועד למיקומים, שנקבעו מראש, בהם מתבקש בעל עגלת המזון להציב את עגלתו.

"לייצר נקודות עניין"

"המטרה של המיזם היא לייצר עוד נקודות עניין ובילוי ברחבי העיר", מסביר מי שעומד מאחורי היוזמה, ופעל במהלך החודשים האחרונים רבות לקידומה, חבר המועצה והמשנה לראש העירייה, אלעד שמעונוביץ. "פוד טראק הוא דבר שמקובל מאוד בעולם ומתחיל להיכנס גם בארץ, ויכול לחזק מקומות בעיר כמו פארק האקסטרים או פארק ענבה. הקול הקורא הוא איכותי ולא כמותי. אנחנו מחפשים רעיונות ומותגים מעניינים עבור התושב, ואנחנו לא דורשים כל תשלום קבוע חוץ מהסדרת אגרות, ומי שייתן הכי הרבה מבחינת הקונספט והרעיון הוא זה שיזכה. הקפדנו על תנאים מאוד קשיחים של ניסיון וידע, כדי שלא יהיו חאפרים או טרמפיסטים, ויש לבעלי העגלות הרבה מאוד מקומות פוטנציאליים לפעול בשטחם".
שמעונוביץ משוכנע כי הפעלת משאיות המזון תתרום רבות לקהילות שונות בעיר.
4 צפייה בגלריה
"בירהל'ה" של עוזי והדר מנדה
"בירהל'ה" של עוזי והדר מנדה
"בירהל'ה" של עוזי והדר מנדה
(צילום פרטי)
"אנחנו מדמיינים אוכל מהיר ובירות בפארק ענבה בסופי שבוע, טוסט נקניק לנוער בפארק האקסטרים, אוכל קצת יותר רציני בפארק בליגד סנטר, והצבת עגלת גלידה ואוכל קל בפארק יתיר בשכונת נופים, כי המרכז המסחרי יוקם שם רק בעוד כמה שנים", הוא מתאר את חזונו לעתיד.
שמעונוביץ רואה במהלך צעד חשוב לחיזוק העסקים מקומיים, ולדבריו לא תהיה בכך פגיעה בעסקים קיימים, משום שעגלות המזון לא יוצבו במרכזים מסחריים, אלא רק בשטחים ציבוריים פתוחים.
כל מי שרוצה להשתתף במיזם יכול להגיש הצעות עד סוף החודש, וחברי ועדה מיוחדת ידונו בבקשות עד אמצע מרץ, אז יקבלו הנבחרים תשובות כדי שיהיה להם מספיק זמן להתארגן ליום הראשון של פעילות העגלות, ב־1 במאי השנה.

אבא, בת ועגלה

עוזי והדר מנדה, אב ובתו, בעליהם של כמה עסקים בעיר, מקווים לקחת חלק במיזם עגלות המזון.
הם מאלה שכבר צברו ניסיון בתחום, ובבעלותם עגלה לממכר בירה, המוכרת בשם "בירהל'ה". הם כמובן מתכוונים להגיש בקשה במסגרת הקול הקורא שפורסם באתר העירייה בשבוע שעבר.
4 צפייה בגלריה
איתי חגואל ב"פיצה צ'יז"
איתי חגואל ב"פיצה צ'יז"
איתי חגואל ב"פיצה צ'יז"
(צילום פרטי)
"העגלה שלנו פעילה כבר בערך שלוש שנים ואנחנו מטיילים איתה בכל רחבי הארץ, מוכרים את הבירה שלנו בפסטיבלים של מוזיקה ואמנות, במתחמי מרוצי שטח ברחבי הארץ, במסיבות פרטיות ובכל מיני אירועים", מספרת הדר. "יש לנו כמה עסקים בעיר ואנחנו נהנים מאוד מהעשייה בתחום עבור תושבי העיר, ואנחנו מאוד אוהבים לעסוק בתחום המזון והבילויים, דבר שהוא ממש בדם שלנו. אנחנו מוכרים בירות מקומיות ובירות תוצרת חוץ. אנחנו מאוד שמחים על היוזמה הזו, שבפירוש מצביעה על חדשנות עסקית עירונית, דבר שיכול מאוד לקדם דברים שהעולם מקדם כבר שנים, ואנחנו חייבים להיות שם. אסור שמודיעין שלנו תישאר מאחור. אני חושבת שמיזם כזה ירים את העיר, ואני מאמינה שכל יוזמה שתקדם את העיר הזאת היא מבורכת".

פיצה על גלגלים

גם איתי חגואל, בעליה של פיצה צ'יז, עסק הקיים מזה שמונה שנים במרכז מודיעין, מכוון למיזם משאיות האוכל של העירייה, במטרה להרחיב את פעילותו העסקית, לא בהכרח לממכר פיצה, המאכל שאיתו הוא מזוהה.
"בעיר כמו מודיעין, שבה יש בעיה לפתוח עסק עד שעה מאוחרת במרכזים שכונתיים כי אלה שכונות מגורים, זו יוזמה מעולה לקדם באופן מסודר", אומר חגואל. "הפוד טראק לא ימוקם באיזור מגורים, כך שלא ייגרם מפגע רעש, ואם זה יפריע למישהו, תמיד אפשר יהיה להזיז את הרכב שאליו מחוברת העגלה או את המשאית".
עוד מציין חגואל כי לעגלות מזון יתרון בכך שאפשר לשנות את ייעודן בתדירות גבוהה.
"פוד טראק הוא לא עסק קבוע. בעל עגלת מזון לא חייב לצבור מוניטין במוצר מסוים. אני יכול למכור המבורגר ביום אחד ושניצלים ביום אחר. אפשר להיות גמישים, ובסכומים קטנים מאוד אפשר לשנות את הקונספט", הוא מסביר.
4 צפייה בגלריה
אלעד שמעונוביץ
אלעד שמעונוביץ
אלעד שמעונוביץ
(צילום פרטי)
יתרון נוסף במיזם העירוני מוצא חגואל באפשרות טיפוח היזמות והעסקים בקרב צעירי העיר, כולל אפילו משוחררים משירות צבאי או סטודנטים.
"זה מתאים לחבר'ה צעירים כי זה עסק זמני", הוא אומר. "בהשקעה של 150 או 200 אלף שקל אפשר לפתוח עסק לכל דבר. אין כאן שכירות או משהו כזה שיפגע בעסק, זה דבר שיכול להתגלגל יופי, וזה כמובן בהשוואה לפתיחה של עסק במרכז מסחרי, שם ההשקעה המינימלית היא חצי מיליון שקלים, ושכירויות ומחויבויות לבעל נכס. לא הלך? סגרת את הבאסטה ואתה יכול ללכת.
"התכנון שלי הוא לקחת חבר'ה צעירים שלי שעובדים פה שנים ולעזור להם כלכלית, לתת להם 100 אלף שקל, ושייצאו לעשות פוד טראקים".

המבשלה של ללה

גם אלי בכור, תושב שכונת מכבים מזה כשלושה עשורים, נמצא בעסק הזה כבר לא מעט שנים.
אחרי 15 שנים שבמהלכן עבד בתחום ההייטק, עבר בכור הסבה מקצועית, התחבר לחלום ישן, והחל לייצר בירה במבשלה קטנה שהקים בחצר ביתו.
במהלך השנים החל לשווק את הבירה שלו, זכה להוקרה ואפילו לפרסים, ואז הבין שזה הייעוד שלו.
כדי לקדם את עסקי הבירה, הוא חבר למבשלה קיימת המייצרת בהתאם למתכון שלו את הבירה שזכתה לשם "ללה", שם החיבה של אשתו, אריאלה.
"במשך שנים רבות הצגתי ומכרתי את הבירה שלי, ואז הבנתי שמכירת בירה באמצעות עגלה היא רעיון טוב", אומר בכור. "והנה, כבר שנים שאנחנו עובדים עם העגלה שלנו, שהיא למעשה סוג של קרוואן יפהפה, ואני חושב שאנחנו עושים דברים יפים, אריאלה ואני".
על יוזמת העירייה אומר בכור: "אנחנו מתחברים מאוד לפרויקט של העירייה, וכבר לפני מספר שנים דיברתי עם אלעד על הרעיון. חשבתי שכדאי שתושבי העיר ייהנו מהבירה שלנו, ואני מאוד שמח שזה הולך לקרות. זה דבר נפלא עבור מודיעין.
"אחד הדברים המיוחדים שלנו הוא שבימי החורף אנחנו מוכרים בירה חמה, בטמפרטורה של 60 מעלות, עם קצפת. ככה האירים שותים את הבירה שלהם בחורף ובחגים הלאומיים, ואני מקווה שאנשי מודיעין ייהנו מהבירות שלנו, בקיץ ובחורף".