מועצת העיר של מודיעין אישרה ביום רביעי שעבר להניע מהלך לסלילתו של שביל סובב מודיעין ‑ שביל טיולים באורך של למעלה מ־30 ק"מ, שיחבר בין שבילים אחרים הקיימים כבר כעת מסביב לעיר, בשטחים הפתוחים המקיפים אותה.
2 צפייה בגלריה
נעם עופר בשטח המקיף את מודיעין
נעם עופר בשטח המקיף את מודיעין
נעם עופר בשטח המקיף את מודיעין
(צילום: יריב כץ)
קראו גם:
את הרעיון החליט לאמץ ראש העירייה חיים ביבס, שהעביר את הנושא לבדיקת היתכנות כספית ותכנונית, אולם ספק אם יש מי שיודע כי את היוזמה יוצאת הדופן מוביל אחד מתושבי העיר, נעם עופר (77), חובב טיולים וטבע.
מזה שנתיים עמל עופר על תוכנית השביל, כולל נקודות עניין, תוואי מדויק ומסגרת תקציב מוערכת, ובסוף השבוע שעבר הוא שמח מאוד שההצעה, שאותה העביר להנהלת העירייה לפני כשנתיים, עומדת לקבל הפעם תמיכה.

"ממד קהילתי"

"מודיעין היא עיר יוצאת דופן ומרתקת מבחינת הניהול, ואני חושב ששביל כזה הוא אידיאלי, תרומה משמעותית שהנהלת העירייה יכולה לתרום, ומודיעין היא מקום מושלם לשביל סובב כזה, כי יש בתחומה אתרי טבע ואתרים ארכיאולוגיים, ויש המון שבילים מוכנים, כמו בפארק ענבה והשבילים בגבעת התיתורה", מסביר עופר. "גם ביישוב מכבים יש שביל היקפי, ולדעתי אין יותר פשוט מלתפור את כל השבילים האלה יחד, ואפילו להתחבר כמה קילומטרים לשביל ישראל שעובר ליד ישפרו סנטר במבואות הכניסה לעיר".
עופר, שמזה שנים רבות תר את הארץ והעולם בטיולים רגליים, חלקם באורך עשרות קילומטרים, מאמין ששביל סובב בעיר יהיה אטרקציה גדולה.
"אני אוהב לטייל ומטייל בכל הארץ, ופגשתי במשך השנים המון שבילים חוץ משביל ישראל, בכל רחבי הארץ, שביל גלבוע וסובב מכתש רמון, ובכל אחד מהם יש קסם מיוחד", הוא מספר, "והייתי גם במקומות רבים בעולם, למשל בטרק סובב הרי מון־בלאן בצרפת, ואלה חוויות בלתי נשכחות.
2 צפייה בגלריה
איתי אלמוג-בר
איתי אלמוג-בר
איתי אלמוג-בר
(צילום: חורחה נובומינסקי)
"לשביל סובב יישוב יש ממד קהילתי, למשל משפחה שיכולה לטייל ולספר שעשתה את השביל, או קבוצות של בני מצווה מבתי ספר בעיר שהשביל יהיה חלק מפרויקט שנת המצווה שלהם. אין גבול לאפשרויות וכולם יהנו מהמיזם", אומר עופר.

עלות תחזוקה מינימלית

בסוף השבוע האחרון, כשהתבשר על כוונת העירייה ליישם את הצעתו, הוא שמח מאוד, בעיקר כי בעבר כבר חווה אכזבה כשמאמצים רבים שהשקיע לא הצליחו להניע מהלך בנושא.
"העליתי את הרעיון לפני שנים, אבל לא קרה הרבה מאז, ופניתי גם לאחראי על השבילים בחברה להגנת הטבע, שאמר שהוא מוכן לסייע, ואפילו כינסנו ישיבה עם נציגי החברה להגנת הטבע והממונה על פניות הציבור, ונמסר לנו שהשביל ייצא לדרך במימון העירייה, ובהנהלת העירייה הבטיחו לסייע, אבל הנושא ירד מהפרק.
"לצערי קיבלתי אז מכתב מלשכת מנכ"ל העירייה בו נמסר לי ש'יש מספיק שבילים', וזה איכזב אותי, כי יש אמנם לא מעט שבילים, אבל ניסיתי להסביר שיש פה מעבר לכך, שזה שביל משמעותי שנותן המון לאופי של היישוב והתושבים.
"לפני כחודש זה הציק לי שוב, אז כתבתי מכתב להנהלת העירייה עם התוכנית שלי, והצעתי תוואי ועלות תחזוקה, שהיא יחסית מינימלית, ואז התחילו לזוז דברים".

אלפי צועדים

מי שהחליט לסייע לעופר הוא חבר מועצת העיר ("מודיעין חופשית"), איתי אלמוג־בר, אדריכל בהכשרתו, שהעלה את הנושא לדיון בהנהלת העירייה, ומשם עלה הרעיון לדיון במועצה.
בימים אלה ממתין עופר להתפתחויות בנושא, ובינתיים משפר את תוכנית השביל.
"המפה של מודיעין וסביבותיה בראש שלי, כי אני הולך פה המון ברגל, ובשנת הקורונה בדקתי את השטח, תפרתי את כל השבילים", הוא מספר. "בכוונה לא העברתי עדיין מפה מסודרת, כי לא רציתי שיגידו 'פה כן ופה לא', אבל ציינתי נקודות עניין רבות שיש בדרך ונראה לי שזה מתבקש, וכל מה שצריך זה קצת סימון, ואפילו הצעתי שיהיה נותן חסות, אבל אני חושב שהרשות המקומית יכולה להסתדר בעצמה".
חבר המועצה איתי אלמוג־בר: "ההצעה של נעם כוללת גם שתילת עצים מטילי צל לאורכו, והשביל יתחבר לשביל ישראל וישמש משפחות, יחידים, תנועות נוער, ישראלים ותיירים"
למרות שהתאכזב בעבר, מאמין עופר כי הצעתו תזכה הפעם לקידום במסגרת העירייה.
"אני אופטימי ומקווה שיבינו את המשמעות של שבילים כאלה", הוא אומר ומסביר: "בשעות הערב הולכים אלפים בין רעות ומכבים למודיעין, והם פוסעים על צידי הכביש, והם ישמחו בוודאי לצעוד במשך שעה בשטח פתוח.
"יבואו גם אנשים מחוץ לעיר, בדיוק כמו שאני ואחרים עושים את שביל סובב מכתש רמון או סובב גלבוע, ויאמרו שעשו את שביל סובב מודיעין, זה יהיה נהדר".

מוקד תיירותי

לדברי אלמוג־בר, המתלהב מאוד מהרעיון, הוא נתקל ביוזמה של עופר די במקרה.
"ראיתי מכתב שנעם פרסם בנושא, והחלטנו ברשימה שלנו שהרעיון הוא משהו ששווה לקדם דרך הצעה לסדר", מספר אלמוג־בר. "אני חבר בוועדה העירונית לאיכות הסביבה ובוועדה לשימור אתרים, תיירות ומורשת, וכל אלה קשורים לנושא, ולכן יצרתי קשר עם נעם, ששמח לשמוע שנעזור לקדם את הרעיון. קיבלתי ממנו את המידע הרלוונטי, והכנתי הצעה שמטרתה לקדם את הקמת שביל סובב מודיעין".
אלמוג־בר, כמו עופר, סבור כי השביל עשוי לתרום לעיר מכל הבחינות.
"השביל יהווה מוקד משיכה תיירותי והוא מטבעו 'ירוק', וההצעה של נעם כוללת גם שתילת עצים מטילי צל לאורכו, והשביל יתחבר לשביל ישראל וישמש משפחות, יחידים, תנועות נוער, ישראלים ותיירים.
"ראש העירייה אמר שהוא עקרונית בעד הרעיון, ומבקש קודם לבדוק משמעויות כספיות, והסכמנו לכך כצעד בדרך לקידום ההצעה.
"העירייה בהחלט יכולה וצריכה לקדם את הרעיון ומן הסתם זה יעבור בהמשך לביצוע על ידי החברה הכלכלית. אנחנו אופטימיים ומאמינים שזה יקרה".
סובב מודיעין במספרים
אורך שביל ההליכה: 30‑35 ק"מ
אתרים בעלי עניין: 8
טיפוס מצטבר בתוואי: כ־260 מטרים
נעם עופר ממליץ:
גבעת התיתורה - שוכנת במרכז מודיעין, מתחם טבע עירוני ובו מספר אתרים ארכיאולוגיים ופינות חמד, והמון עצים וצל.
אתר אום אל עומדאן - כפר חשמונאי עתיק, בו מבחר מבנים עתיקים ובהם שרידי בית כנסת, מקווה טהרה ומערות קבורה.
גבעת בריפילה - נמצאת בחלק הצפון‑מערבי של העיר, סמוך לשכונת מורשת. תל המתנשא לגובה 230 מטרים, וממנו נקודת תצפית על העיר וסביבותיה.