זוהר ירמיהו, 32, תושב מודיעין, הוא אחד מעשרה יזמים צעירים מכל רחבי הארץ, המתמודדים על זכייה בתחרות היזם השנתי הבולט של עמותת "קרן שמש" – תואר בו הוא מקווה לזכות בסוף החודש, אז יכריזו על הזוכה אנשי העמותה, העוסקת בליווי עסקים קטנים בסיוע מתנדבים מתחומים שונים.
1 צפייה בגלריה
"לא צריך להיקרע ולהישחק". זוהר ירמיהו
"לא צריך להיקרע ולהישחק". זוהר ירמיהו
"לא צריך להיקרע ולהישחק". זוהר ירמיהו
( צילום: טל שחר)
קראו גם:
המיזם של ירמיהו – אימון גופני לבני הגיל השני והשלישי, כלומר מגיל 40 ומעלה, מיושם באמצעות שיטת אימון ייחודית שיובאה מארצות הברית, Starting Strength, ובדרך לגמר התחרות הוא גבר על מאות רבות של יזמים צעירים מכל רחבי הארץ.
"תמיד אהבתי לעסוק בפעילות גופנית, ולאחר שסיימתי קורס חובלים בחיל הים ושירתתי במשך שנים כמפקד, יצאתי לאזרחות והתחלתי לעסוק בתחומים שונים הקשורים לאימון גופני, עד שמצאתי את השיטה המסוימת הזאת שריגשה אותי וגרמה לי לזהות את הפוטנציאל שיש בה", משחזר ירמיהו. "התחלתי להתאמן בשיטה בעצמי וגיליתי, תוך שלושה חודשים בלבד, שאני חזק מאי פעם, למרות שתמיד התאמנתי ועסקתי בפעילות גופנית".

תוצאות מהירות

אחרי שהשתכנע כי שיטת האימון, הפשוטה יחסית, עובדת, החליט ירמיהו לעשות צעד נוסף וטס לטקסס שבארצות הברית, שם עבר במשך קרוב לשנתיים הכשרה להיות מאמן בתחום, שכללה הסמכה להדרכה של כל מרכיבי השיטה.
כיום הוא אחד מבין 125 מדריכים בכל רחבי העולם, המוסמכים לאמן על פי השיטה, ואת שיטת האימון הייחודית הוא מעביר למתאמניו בסטודיו שבו הוא פועל ב"מרכז עינב", הממוקם במתחם ישפרו סנטר שבמודיעין.
"השיטה היא פשוטה יחסית ‑ אימוני כוח בסיסיים שמבוצעים מתוך התפיסה שיש לשים דגש על תהליך של התחזקות פיזית של גוף האדם למשך זמן, שנים ארוכות, מתוך הנחה שכוח פיזי הוא מדד לאיכות חיים ולקיבוע של מדדי בריאות חיוביים לאורך שנים, כמו בדיקות דם וצפיפות עצם", מסביר ירמיהו את העומד מאחורי השיטה. "ברוב המקרים, מה שמגביל אנשים מבוגרים בגילאי 50 ו־60, הוא העובדה שהם מוגבלים מבחינה פיזית להתמודד עם אתגרים פשוטים יחסית, כמו עבודה בחצר או ביצוע פעולות פשוטות בבית, עניין של חולשה של מערכת השלד והשרירים, ועל זה אנחנו עובדים".
על אף שמדובר בתרגול בסיסי הכולל שני אימונים גופניים בלבד בשבוע, במשך שעה אחת בכל פעם, מסביר ירמיהו כי השיטה יעילה מאוד.
"אין לשיטה תחליף במידת ההעמקה והניתוח המדעי של תנועת גוף האדם המתאמן, וישנם שלושה ספרים עבי כרס שמפרטים את העבודה בתוכנית", הוא אומר. "התוכנית גם אפקטיבית, כי רואים תוצאות די מהר, וגם התוחלת שלה גבוהה מאוד, כלומר היכולת שלה להמשיך שיפור משמעותי במדדי חיזוק הגוף היא גבוהה למשך זמן, בניגוד לשיטות אימון אחרות".
"השיפור, בשונה מאימונים רגילים בחדרי כושר, הוא הדרגתי ונמשך גם אחרי שנה. יש לי מתאמנים שאיתי כמעט שנתיים, ואנחנו ממשיכים להשתפר.
"אנשים מגיעים פעמיים בשבוע, עושים 'וי' על מה שצריך לעשות והולכים הביתה. לא צריך להיקרע ולהישחק".

בלי כאבי גב

מי שיצפה באימון שמעביר ירמיהו, יטעה כנראה לחשוב שמדובר באימון פשוט וקל, בעיקר משום שהוא כולל תרגילים בודדים בלבד בחזרות משתנות, אולם ירמיהו מסביר כי פעולת חקר הגוף המקדימה היא זו שמסייעת ליעילות האימון.
"אנחנו מלמדים את הגוף לבצע שלושה עד חמישה תרגילים, תנועות שעובדות על כל המפרקים בגוף. לא מבודדים מפרק מסוים או שריר מסוים"
"ניתוח יכולת המתאמן מבוסס על הבנה של הפיזיולוגיה והאנטומיה של הגוף, תוך כדי פעילות ונשיאה של משא, ומהצד זה עשוי באמת להיראות כמו אימון רגיל של משקולות, חזרות על סטים, אבל יש פה עבודה שמבוצעת תוך התבססות על היחס בין איברי ושרירי הגוף, על איך האדם מתנועע תחת משקל", אומר ירמיהו.
בנוסף, כוללים התרגילים עבודה על כל שרירי הגוף ולא על איבר אחד מסוים או קבוצת שרירים מצומצמת – שיטה המוכרת למתאמנים בחדרי כושר.
"אנחנו מלמדים את הגוף לבצע שלושה עד חמישה תרגילים, תנועות שעובדות על כל המפרקים בגוף. לא מבודדים מפרק מסוים או שריר מסוים", אומר ירמיהו. "כל מתאמן שמגיע מנהל איתי שיחה ומקיים אימון ניסיון כדי להכיר את השיטה וכדי שנבין יחד את המצב ההתחלתי, ואז בוחרים מסלול לפעולה, מתווה רצוי".
עבודה לפי תוכנית מסודרת המתבססת על הנתונים הפיזיולוגיים של כל מתאמן יכולה, כפי שמאמין ירמיהו, לרפא אנשים ממכאובים שמהם הם סובלים במשך שנים.
"יש לי מתאמן שסבל עשרות שנים מכאבי גב, עוד מימיו בצבא, ובעקבות שיטת האימון הוא שכח כמעט לחלוטין מהכאב", אומר ירמיהו, "זו מתנה גדולה".

נעזר במנטורים

כדי להרחיב את עיסוקו על פי השיטה, מקווה ירמיהו לזכות בתחרות היזמות, ועד אז הוא מודה לאנשי קרן שמש המסייעים לו.
"כשהקמתי את העסק לפני שנה וחצי, פחות או יותר כשפרצה הקורונה, שמעתי על הקרן וגיליתי קבוצה של מנטורים ואנשי מקצוע מומחים בתחומם שתומכים ביזמים באתגרים של הקמת העסק", הוא אומר.
"ליזם צעיר הליווי הזה של אדם מנוסה בתחום הכושר הוא פרס של ממש, ובנוסף למנטור המלווה יש מנטורים שמתמחים בנושאים ספציפיים, כמו שיווק דיגיטלי ומכירות וייעוץ מומחים, וזה מאוד עוזר.
"עברתי עד עכשיו כברת דרך לא פשוטה, בשנה מורכבת, כשאת חלק מההדרכות בשלב הראשון ביצעתי באמצעות תוכנת הזום, אבל עכשיו הדברים נראים לא רע ואני מקווה להמשיך לעשות טוב".
קרן שמש ‑ קרן אור לעסקים
"קרן שמש" מקבוצת "עוגן" הוא ארגון ללא כוונות רווח המסייע מזה 16 שנים לבעלי ובעלות עסקים קטנים באתגרי הניהול ‑ להקים ולנהל עסקים, ופועל למתן הזדמנות שווה ולשיפור הישגיהם של בעלי העסקים הקטנים לאורך מעגל החיים של העסק.
כ־1,000 מנטורים הפועלים בהתנדבות, כולם בעלי ניסיון עשיר בניהול, זמינים בקרן במטרה להעניק לבעל העסק השקפת עולם ניהולית ותחושת מסוגלות וביטחון להצלחה.
כל בעל עסק שנכנס לתהליך ליווי בקרן שמש, הופך לחבר בקהילה בה חברים אלפי עסקים קטנים מכל רחבי הארץ.
בשנה החולפת סייע הארגון לקרוב ל־4,000 עסקים קטנים שנקלעו למשבר בעקבות התפרצות הקורונה.