בימים אלה יוצא לאור ספר הילדים "אגדה ספרדית", פרי עטה של תושבת מודיעין זהבה חן-טוריאל.
1 צפייה בגלריה
זהבה חן־טוריאל וספרה "אגדה ספרדית"
זהבה חן־טוריאל וספרה "אגדה ספרדית"
זהבה חן־טוריאל וספרה "אגדה ספרדית"
(צילום פרטי)
קראו גם >>>
הספר כתוב בעברית מנוקדת ובלאדינו, ומאויר באיורים מרהיבים המשרים את אווירת התקופה.
הספר מספר סיפור אגדה עתיקה שנהגו לספר בספרד בימי הביניים, מנקודת מבט חדשה. העלילה מדגישה את מקומם רב־המשמעות של היהודים הספרדים בקהילת אלבארסין שבמחוז טרואל בממלכת אראגוניה, ואחר כך בקסטיליה, וסיפור חייהם וגירושם מספרד מוסיף לסיפור היהודי בכללותו.
"הסיפור נכתב", מסבירה חן־טוריאל, "מתוך תפיסה חינוכית במטרה להנגיש את הסיפור ההיסטורי של דוברי הלאדינו בישראל, דרך סיפור אגדה, והוא מדגיש ערכים רבים: חשיבות הקשר המשפחתי והבין־דורי, עזרה הדדית, גבורה, אומץ לב, חמלה, אחריות, מעורבות, איכפתיות, הקשבה, יצירתיות ועוד. זהו סיפור שמזמין לדיאלוג ודיון בין־דורי, ומעודד להמשיך ולספר סיפורים אישיים שמחזקים את הזהות והשייכות לתרבויות השונות בחברה הישראלית".
לאדינו היא שפה יהודית ספרדית עתיקה, ששומרה על ידי צאצאי מגורשי ואנוסי ספרד במשך יותר מ־500 שנה.
"כתיבת הסיפור בלאדינו לצד העברית", אומרת חן־טוריאל, "משקפת את הפלא היהודי של שימור והעברת השפה ותרבות הלאדינו מדור לדור, מאז גירוש היהודים מספרד ב־1492".
חן־טוריאל נולדה באשקלון למשפחה דוברת לאדינו שמוצאה מרודוס שביוון ומטורקיה, ובשנים האחרונות מרבה לכתוב ולהרצות אודות קהילות הלאדינו שחיו בטורקיה, ביוון ובבלקן, בדגש על סיפוריהן של נשות הלאדינו שהודרו מהסיפור ההיסטורי.
חברו לתרגום העברית ללאדינו שתי חברות של חן־טוריאל, שרואות שליחות בפועלן לקידום ושימור השפה העתיקה: שרה סופרין־ברוך, שכתבה את הנוסח הראשון בלאדינו, ומדי מלכי־כהן, שתרגמה ללאדינו וערכה את הסיפור. שותפים להפקת הספר: הרשות הלאומית לתרבות הלאדינו והמרכז למורשת שאלוניקי ויוון.
חן־טוריאל היא אשת חינוך שלימדה בעבר שנים רבות בחטיבת הביניים ברעות וניהלה במקביל פרויקטים חינוכיים ופיתוח חומרי לימוד באזרחות במט"ח. עד לפני שנה וחצי ניהלה את "מרכז אזרחות ומנהיגות" במכון לאיכות השלטון במשך 15 שנים והובילה פרויקטים להעצמה ומנהיגות ברחבי הארץ.
"אגדה ספרדית", הינו ספרה השני של חן־טוריאל ומצטרף לרומן ההיסטורי שכתבה "הנשים של טרואל", אודות מגורשי ספרד בארבע תחנות גאוגרפיות, היסטוריות ותרבותיות.
בינואר ייצא לאור ספרה השלישי ‑ "הבנקאית מנאפולי - סיפורה של בנבנידה אברבנאל".
חן־טוריאל כותבת גם מאמרים וסיפורים בבלוג "הנשים של טרואל", מתוך כוונה להעלות לקדמת הבמה את קולן של הנשים היהודיות הספרדיות.