בתחנת משטרת מודיעין מתמודדים בשבועות האחרונים עם עלייה בתלונות המוגשות לתחנה על ידי תושבי העיר בגלל גניבות של רכוש פרטי מחצרות בתים וחדרי מדרגות של בנייני מגורים - בעיקר של אופניים.
1 צפייה בגלריה
אופניים בשווי 3,000 שקלים. אורנה בר און
אופניים בשווי 3,000 שקלים. אורנה בר און
אופניים בשווי 3,000 שקלים. אורנה בר און
(צילום: קובי קואנקס)
על פי ההערכה, במהלך השבועות האחרונים נגנבו מרחבי העיר עשרות זוגות אופניים, אולם בחלק גדול מהמקרים כלל לא מוגשות תלונות, שכן נפגעי העבירה מבינים כי הסיכוי לאתר את הרכוש הגנוב נמוך עד אפסי.
בלית ברירה, כך טוענים חלק מאלה שנפגעו מהתופעה בתקופה האחרונה, הם נאלצים לנסות למצוא את האופניים בעצמם, למשל בסיורים ברחבי העיר, או באתרים של יד שנייה, בהם מפרסמים גנבי אופניים את הסחורה הגנובה שבידיהם.

אופני השטח נעלמו

אורנה בר און ובנה עפרי היו בין אלה שחוו בשבוע שעבר את התסכול מגניבת אופניים יקרים מהבניין שבו הם מתגוררים ברחוב עמק האלה בשכונת כרמים בעיר.
"לבן שלי, שמתאמן במסגרת מקצועית־תחרותית לילדים ונוער, יש שני זוגות אופניים ‑ אופני שטח ואופני כביש ‑ ששווים 3,000 שקלים כל אחד. הם קשורים בחדר המדרגות של הבניין, כדי לחסוך לנו מאמץ וזמן להעלות אותם הביתה כי זה בניין ישן עם שלוש קומות, ללא מעלית", מספרת בר און. "יותר משנה האופניים היו קשורים ככה ולא הייתה שום בעיה. זה היה הכי נוח. הם עמדו שם במשך כל הזמן, והוא פשוט שחרר את הנעילה כשיצא להתאמן.
"ביום שני שעבר בשעות הצהריים חזרנו הביתה, יצאנו מהרכב, ועפרי בא ואמר לי שלקחו לו את אופני השטח".
בר און עלתה במדרגות והבחינה כי אחד מזוגות האופניים היקרים של בנה אכן נעלם.
"לקחו את אופני השטח והשאירו את אופני הכביש. אני מניחה שלקחו אותם כי הגנב הבין שהוא לא יכול לקחת את שני הזוגות יחד".
על התחושות שלאחר גילוי דבר הגניבה מספרת בר און: "אלה אופני מבוגרים, לא אופניים פשוטים לילדים. הם שווים לא מעט כסף, וגם אני רוכבת עליהם מעת לעת, וזה מרגיז כשדבר כזה קורה לך מחוץ לדלת הדירה שלך באמצע היום".

"ננעל דלתות"

זמן קצר אחרי שהבינו כי האופניים נגנבו, יצאו האם ובנה להגיש תלונה בתחנת המשטרה העירונית.
"המשטרה בכל הארץ נמצאת בחוסר תקנים, ובעיר כמו מודיעין, בה יש ארבע או אפילו חמש ניידות סיור במשמרת, קשה לצפות משוטרים לאתר גנבי אופניים"
"זה קרה ביום שלפני הבחירות. הם היו מאוד עסוקים וביקשו מאיתנו לחזור למחרת, וכך עשינו", מספרת בר און. "ביום הבחירות הגשנו תלונה, והפצתי את המידע על האירוע בקבוצות שונות בעיר. אנשים בהחלט קיטרו על המצב, כך שהבנו שאנחנו לא לבד בסיפור הזה".
לדברי בר און, במשטרה נתנו לה להבין כי הסיכוי לאתר את האופניים נמוך מאוד.
"השוטרת הייתה מקסימה, אבל הודתה ש'זה קורה מלא', והוסיפה: 'תחפשי ביד 2, אולי תמצאי שם את האופניים', וגם את זה אני עושה, אבל נראה לי שאחכה כמה ימים, כי סביר להניח שהגנב לא יפרסם אותם עכשיו, אלא בעוד תקופה, אם בכלל".
כדי למנוע הישנות של המקרה, מספרת בר און כי דיירי הבניין בו היא מתגוררת החליטו להקפיד מעתה על נעילת דלת הכניסה לבניין.
"ננסה לנקוט בכל אמצעי זהירות, אבל אין לי ספק שאלה לא בני נוער שעושים מעשה קונדס, אלא מישהו שלא אמור להסתובב פה ולגנוב אופניים, בטח שלא באמצע היום בעיר, זה מאוד מתסכל".

חוסר בתקני שוטרים

אבי אלפסי, תושב שכונת המגינים, מספר גם הוא על חוויה דומה שעבר לפני כשבועיים.
"התעוררנו בוקר אחד וגילינו שאופניים יקרים של הבן הבכור שלנו פשוט נעלמו מחדר המדרגות, יחד עם המנעול הגדול שהחזיק אותם", מספר אלפסי. "פנינו כמובן למשטרה, אבל עשינו את זה רק כדי שלא נרגיש שאנחנו ממש פראיירים, בשביל הסיכוי הקלוש שאולי קרו עוד מקרים ותפסו מישהו בשעת מעשה וגילו שהוא גנב עוד אופניים. לפעמים זה קורה, מי יודע".
לדבריו, התחושה שמלווה את בני משפחתו מאז יום הגניבה היא של היעדר ביטחון אישי.
"אלה בדיוק הדברים הקטנים האלה, שלוקחים לך משהו ששייך לך ואין מי שיעזור לך", הוא אומר, "אבל מצד שני אין לי כל כך את מי להאשים.
המשטרה בכל הארץ נמצאת בחוסר תקנים, ובעיר כמו מודיעין, בה יש ארבע או אפילו חמש ניידות סיור במשמרת, קשה לצפות משוטרים לאתר גנבי אופניים, שבטח נראים כמו כל אחד אחר שרוכב על אופניים. זו מציאות לא נעימה, שצריך לצערנו להתמודד איתה".

מתוך החצר הפרטית

צעירה נוספת תושבת העיר, המתגוררת עם הוריה בבית פרטי באחת השכונות בפאתי מודיעין, מספרת כי גם לה נגנבו אופניים יקרים מאוד לפני קרוב לחודש.
"התעוררנו בוקר אחד ופשוט גיליתי את השרשרת של האופניים קרועה, והאופניים אינם. זה היה מאוד מרגיז, בעיקר כי זו החצר שלנו, שטח פרטי בבית פרטי"
"האמת שהאופניים שלי, שעולים למעלה מ־15 אלף שקלים, נמצאים בדרך כלל בתוך הבית, אבל באותו סוף שבוע שזה קרה הם הושארו נעולים מתחת לפרגולה בחצר", היא אומרת. "התעוררתי בוקר אחד, יצאתי החוצה, ופשוט גיליתי את השרשרת של האופניים קרועה, והאופניים אינם. זה היה מאוד מרגיז, בעיקר כי זו החצר שלנו, שטח פרטי בבית פרטי, ומישהו פשוט נכנס לך לחיים ועושה מה שבא לו".
גם היא הגישה תלונה במשטרה, בתקווה כי האופניים שנגנבו ממנה יאותרו.
"ניגשתי למשטרה גם מתוך תקווה שמשהו יקרה, וגם כדי לא להרגיש פראיירית", היא אומרת. "התופעה הזו של גניבת אופניים, או כל ציוד אישי אחר, היא מכה של ממש וזה באמת מרגיז.
"השכונה שלנו קרובה מאוד לכביש עירוני מהיר, שמוביל תוך כמה דקות לכביש 443, ואפשר לברוח מפה מהר. הגנב צריך רק כמה דקות של שקט, זו משימה לא קשה בכלל, והוא עם האופניים ביד, ואחרי עוד שבוע עם הכסף שהוא מכניס על המכירה שלהם, הכי קל בעולם".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "עבירת גניבת אופניים היא גניבה שקשה לכמת, מאחר ולא כל מי שנגנבים ממנו אופניים מגיש תלונה. בכל תלונה שמוגשת בנושא נפתחת חקירה באפיקים שונים. לגבי המקרה של גברת בר און, התיק נמצא בחקירה ובטיפול".

גניבת אופניים ‑ בעיה בכל איזור השפלה

התופעה של גניבת אופניים מבנייני מגורים ובתים פרטיים באיזור השפלה, כך נראה, אינה בעיה רק של תושבי מודיעין, כך מוכיח כתב אישום שהוגש בשבוע שעבר כנגד תושב ראשון לציון, גבר בשנות ה־40 לחייו, החשוד בגניבה של כעשרה זוגות אופניים בשבועות האחרונים.
חקירת המקרה החלה לאחר שאל תחנות המשטרה בראשון לציון ורחובות הגיעו תלונות רבות על מקרי גניבת אופניים, וצוות חקירה מיוחד שהחל בבדיקת התלונות הצליח להגיע אל חשוד במעשה, בעיקר בזכות שימוש במצלמות אבטחה שהיו מוצבות בכניסות לבנייני מגורים.
קראו גם:
הפעלת האמצעים הטכנולוגיים השונים איפשרה למשטרה לקבוע בוודאות כי האחראי למקרי הגניבה הרבים הוא הגבר שנגדו הוגש כתב האישום, ואכן, לפני כשבוע, עם הגעת החקירה לשלבים מתקדמים, הוא נעצר, והחומר שהועבר לבית המשפט על ידי אנשי מחלקת התביעות של מחוז מרכז במשטרה סייע בגיבוש כתב האישום ובהחלטה להאריך את מעצרו.