אנשי החברה להגנת הטבע מעלים הילוך בכל הקשור להתנגדות להקמתה של תחנת משנה לייצור ואספקת חשמל (תחמ"ש) בקרבת העיר, בחורשה הסמוכה לצומת שילת, לא רחוק ממחסום מכבים על כביש מספר 443.
2 צפייה בגלריה
הריאה הירוקה שבה אמורה להיבנות תחנת החשמל
הריאה הירוקה שבה אמורה להיבנות תחנת החשמל
הריאה הירוקה שבה אמורה להיבנות תחנת החשמל
(צילום: פרטי)

בשיתוף עמותת תושבים משפיעים במודיעין, הוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בלוד עתירה כנגד מוסדות התכנון באזור המרכז, עיריית מודיעין–מכבים–רעות והמועצה האזורית חבל מודיעין, במסגרתה מתבקשים גופים אלה לבטל את ההחלטה על הקמת התחמ"ש, החלטה שהתקבלה בוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה לפני מספר חודשים.
במהלך החודשים האחרונים פעלו אנשי החברה להגנת הטבע ונציגי תושבים משפיעים במודיעין לביטול רוע הגזירה ולכל הפחות ביקשו לשקול חלופות להקמת התחמ"ש, למשל במיקומים שפחות יפגעו בסביבה, בטבע ובחי, אולם כל מאמציהם בנושא זה נכשלו.

2 צפייה בגלריה
מחסום מכבים רעות
מחסום מכבים רעות
מחסום מכבים רעות
(צילום: אוהד צויגנברג)

לטענת העותרים, רשויות התכנון והרשויות המקומיות, שתמכו בהקמת התחמ"ש בקרבת מחסום מכבים, לא הפעילו שיקול דעת בנוגע לפגיעה הקשה הצפויה לטבע ולתושבים המתגוררים בסמוך, כולל כמה מתושבי השכונות הצפוניות של מודיעין, כמו שכונת כרמים למשל.
עמדתם המרכזית של העותרים היא כי ההחלטה התקבלה תוך כדי פגיעה סביבתית וחסימת המסדרון האקולוגי, ונערכה על סמך מסמך סביבתי לקוי וחסר, דבר שאינו הגיוני מבחינת העותרים. "אין חולק על הצורך בהקמת התחמ"ש", נרשם בעתירה, "כך שהמחלוקת בעניינו נוגעת אך ורק למיקומה הראוי של התחנה, והקמתה מצפון לכביש 443 וממערב לבסיס צבאי, מאיימת לשבש את הרצף האקולוגי".

קראו גם:

על הפגיעה הצפויה באורח ואיכות חיים של תושבי האזור מציינים העותרים: "שטח התוכנית מהווה ריאה ירוקה נדירה לתושבי האזור, המתגוררים במרכז הארץ ההולך ומתפתח ומצטמצם בשטחים הפתוחים הטבעיים שבו..."תושבי האזור מקיימים טיולים וסיורים בשטח, תצפיות על צבאים, עופות נודדים וחיות בר אחרות, ונהנים ממעט הטבע הבלתי מופר שנותר".
כעת, בהתאם לנהלים, צפויות הרשויות הנתבעות בעתירה להשיב לבית המשפט עד לסוף השבוע הראשון של חודש פברואר, ופעילי הסביבה מקווים כי מאמציהם ישאו פרי. "זה ניסיון אחרון במאמץ אדיר שאנחנו משקיעים פה, ונקווה שהוא יצליח, ואם לא, החיים שלנו ישתנו בצורה רצינית", אומר אלעד שבא, תושב שכונת כרמים. "אנשים שקנו בית קרוב לטבע, יקבלו אנטנות ועמודי חשמל".
מעיריית מודיעין מכבים רעות נמסר: "מדובר בטענות שהועלו בעבר בפני כל מוסדות התכנון ונדחו לאחר שנבדקו לעומק. הקמת התחמ"ש במיקום הנוכחי נקבעה לאחר בחינת החלופות תוך התייחסות להיבטים הסביבתיים והאקולוגיים. העירייה תמתין להחלטת בית המשפט. יש לזכור כי כל עיכוב בהקמת התחמ"ש משמעותו עיכוב ביישום ומימוש תכנית המתאר הכוללנית שאושרה ומטרתה סיוע והקלה בפתרון מצוקת הדיור בעיר ובמדינה".