3 צפייה בגלריה
זיהום אוויר באבני חן | צילום: הנהגת ההורים
זיהום אוויר באבני חן | צילום: הנהגת ההורים
זיהום אוויר באבני חן | צילום: הנהגת ההורים
המאבק באבק עולה שלב: הורים ותושבים מודאגים בשכונת אבני חן יתכנסו מחר (ד') בבוקר כמחאה על המשך הסבל שהם חווים כתוצאה מזיהום האוויר הנגרם מעבודות באתר הבנייה הסמוך בשכונת מורשת.
מדובר על מאבק שנמשך כבר כמה שבועות וכעת הוא עולה שלב. התושבים ישאו שלטים עליהם יהיה כתוב בין היתר: יש לציין, כי בעקבות לחץ התושבים בשבועות האחרונים, העירייה נכנסה לעובי הקורה ועשתה מאמצים ניכרים להפחית את הזיהום. אכן חל שיפור מסוים אך עדיין לא מספיק לטענת התושבים. הסיבה: הקבלנים מתנהלים בניגוד להיתר שניתן להם על ידי העירייה.
בהודעה לתושבים ולהורים נכתב בין היתר: "בשעה 7:30 בבוקר נתכנס למשך שעה ונחסום את דרך הגישה ממנה נכנסות ויוצאות משאיות לאתר הבניה בשכונת מורשת. הגיע הזמן להראות נוכחות ואחדות למען בריאות הילדים. זאת לאחר שהבטחות העירייה לא מולאו כולן, וזאת מאחר וישנם קבלנים שמתנהלים בניגוד לחוק ולהיתר שניתן להם על ידי העירייה למרות כל פעולות האכיפה שמבוצעות". על ההודעה חתומות נאוה אילון, יו"ר הנהגת הורים עירוני ה', חפצי קופלה, יו"ר הנהגת הורים אבני חן, ליאת מנצ'ל יו"ר הנהגת הורים חוט השני, שלי לב שרמן, נציגת מתחם הגנים.
3 צפייה בגלריה
זיהום אוויר באבני חן | צילום: הנהגת ההורים
זיהום אוויר באבני חן | צילום: הנהגת ההורים
זיהום אוויר באבני חן | צילום: הנהגת ההורים
זיהום האוויר נמשך, כאמור לטענתם, בשכונת אבני חן כבר כמה שבועות ומסכן את בריאותם של תלמידי בתי הספר הנמצאים בקו הראשון מול אתר הבניייה. מקורו של זיהום האוויר החמור, לטענת התושבים, הוא בבנייה בשכונת מורשת הסמוכה. כתוצאה מהאבק הרב כוסו רחובות ומכוניות בשכונה בשכבת אבק לבן דקיק ומסוכן לנשימה בעיקר סביב בתי הספר שנמצאים בשורה הראשונה מול אתר הבנייה, כך הם טוענים. בתי הספר הם: עירוני ה', אבני חן, חוט השני ומתחם גני ילדים.
בין יתר הגורמים לזיהום האוויר החמור הוא לטענת התושבים המגרסות שפעלו סביב השעון ובינתים הורחקו למיקום מרוחק יותר. כמו כן, המשאיות הכבדות העוברות באתר וגורמות לענני אבק להתרומם לאוויר ולצנוח בחזרה על הבתים ועל המכוניות.
בשבוע האחרון החלה העיריה להרטיב ביתר שאת את השבילים כדי למנוע את התרוממות האבק לאוויר. כמו כן, ממתינים ההורים להעברת נתיב נסיעת המשאיות למסלול מרוחק יותר. הסובלים העיקריים מהזיהום הם כאמור שלושה בתי ספר וכעשרה גנים הנמצאים כ- 20 מטר מאזור הבנייה.
נאוה אילון יו"ר הנהגת הורים בעירוני ה' וחברה בפורום ההורים המטפל בנושא תיארה את הנזקים שנגרמו כתוצאה מהאבק: "כל השכונה סובלת. העצים לבנים כמו בכריסמס, רוב העצים איבדו את הירוק מזמן. הכבישים לבנים, הכל הפך להיות לבן. קיבלנו דיווחים מהורים על צריבות בעיניים, דלקות בעיניים, קשיי נשימה, שיעול, אסטמה שהחמירה ועוד. אנחנו בהחלט ממתינים לעוד צעדים שיעשו שאמורים להקל על העניין הזה".
3 צפייה בגלריה
זיהום אוויר באבני חן | צילום: הנהגת ההורים
זיהום אוויר באבני חן | צילום: הנהגת ההורים
זיהום אוויר באבני חן | צילום: הנהגת ההורים
"מדי יום פוקדים את השטח עובדי הפיקוח על הבנייה, איכות הסביבה והפיקוח העירוני"
מדוברות עיריית מודיעין מכבים רעות נמסר: "העירייה יצאה בתכנית עבודה נרחבת, על מנת לסייע כל הניתן בהפחתת האבק באתר הבנייה. מדובר בגיוס מוגבר של כלל זרועות הביצוע בעירייה – הפיקוח העירוני, הפיקוח על הבנייה, החכ"ל, יחידת איכות הסביבה והניקיון, אשר נרתמים במציאת פתרונות מדי יום לשלב עבודות העפר המאתגר בשכונה של 4,000 יחידות דיור.
בתחום האכיפה נמסר: "מדי יום, פוקדים את השטח בשעות שונות, עובדי הפיקוח על הבנייה, איכות הסביבה והפיקוח העירוני אשר נותנים דו"חות על אי הרטבת כבישי הגישה ונסיעת משאיות ללא כיסוי. הגברת האכיפה גם הובילה לדרישה של העירייה מהיזמים לבצע עבודות לריבוד דרכי הגישה ולהרטיב גם את האתרים והצירים בתוך המתחמים. כמו כן, מבצעים היזמים בפיקוח החכ"ל, טיאוט יומיומי מוגבר בדרכי הגישה".
בתחום הניקיון במוסדות החינוך נמסר: "הוארכו שעות הניקיון בשטחי מוסדות החינוך ומתבצע ניקיון בחצרות בתי הספר, מדי יום. כמו כן העירייה תתקין על גבי הגדרות בדי יוטה שיסייע למניעת כניסת האבק למתחם בית הספר".
עוד נמסר מהעירייה: "בנוסף, בימים אלה מבצעת החכ"ל עבודות לדרכי יציאה נוספות מהשכונה. מדובר בשתי דרכים חדשות שמטרתן לצמצם תנועת כלי עבודה בסמוך לשכונת אבני חן דבר שיסייע, גם הוא, לצמצום ענני האבק: האחת פתיחת יציאה משכונת מורשת לכביש יהודה המכבי, כמאה מטרים לפני הגשר, מדרום לשכונת אבני חן. עבודות אלה כבר החלו כאשר בשבועות הקרובים ייסלל הכביש שיאפשר יציאה משכונת מורשת לכביש יהודה המכבי. היציאה השנייה מתוכננת לאפשר נסיעה ממורשת לכביש 431. העבודות להכשרת כביש זה נמצאות בעיצומן והן צפויות להיערך מספר חודשים בודדים, כאשר עם השלמת העבודות ייהפך ציר זה לציר המרכזי לכניסה וליציאה של משאיות וכלי עבודה נוספים לשכונה. כמו כן, החכ"ל האריכה את הכבישים המרובדים ביציאה משכונת מורשת, וזאת במטרה לצמצם את מרחקי הנסיעה של כלי העבודה על דרכי עפר".