תגובת נגד לביטול: מה מותר לתלמידים לעשות בטיול שנתי? תלמידי שכבת י"ב בתיכון שוהם חשבו שלהרעיש בלילה, להסתובב בתחתונים, לזרוק פצצות סירחון, לשיר בקולי קולות ולערוך "טקס זיכרון" - אלה פעילויות לגיטימיות. אך בית הספר סבר שמדובר בחריגה מגבולות הטעם הטוב - והפסיק את הטיול באמצע. תגובת התלמידים לא איחרה לבוא: ביום ראשון הם השביתו את הלימודים והפגינו מול בית הספר, כשהם מניפים שלטים.
ולחשוב שבעבר התווכחו אם בכלל לצאת לטיול שנתי בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"
זה היה אמור להיות אחד האירועים היותר מהנים במסלול הלימודים של שכבת י"ב בתיכון שוהם: הטיול השנתי האחרון בו כל התלמידים מבלים ביחד לפני גיוסם לצבא. אבל מה שהתחיל בהתלהבות גדולה נגמר בתסכול ובזעם על הנהלת בית הספר. "הגענו לטיול עם ציפיות רבות", מספר אחד התלמידים.
"ביום הראשון טיילנו במכתש רמון אבל היה משעמם. בערב הגענו לחניון יעלים, היתה לנו ארוחה אבל לא היתה שום פעילות חברתית, וכתוצאה מכך היה מאוד משעמם. כמו בכל טיול שנתי לא הלכנו לישון מיד ובינתיים כמה תלמידים החליטו לעשות הווי, שרו שירים ודיברו ביניהם".
איך הגיבה המנהלת? "קצת אחרי חצות נכנסה פתאום המנהלת לאוהל הבנים וכעסה עלינו שאנחנו לא בשקט ושנשארנו רק בתחתונים. היא דרשה שכולם ייכנסו לשקי השינה. אחד התלמידים החליט לכבות את האור, והיא אמרה לו שהוא הראשון שחוזר הביתה. למחרת בבוקר החזירו אוטובוס מלא בתלמידים שלדעת ההנהלה הפריעו לכולם לישון. בערב השני, ההנהלה ציפתה שנהיה רובוטים ונלך לישון עד חצות. אך שוב היה רעש. בבוקר השלישי והאחרון היתה שיחה שכבתית, ריכזו את כולנו והודיעו לנו שמחזירים את כל השכבה הביתה".
במכתב ששלח התיכון להורים נכתב, כי הפסקת הטיול היתה צעד הכרחי "לאור אירועי התנהגות קשים מאוד שכללו צרחות, התפרעות, פצצות סירחון, ניבולי פה בשירים עם תכנים גסים. התלמידים התבקשו להפסיק אך לא נענו לפניות המורים, ההורים והמנהלת.
"באופן מתריס וחצוף, חלקם התפשטו ונשארו בתחתונים, השמיעו קולות, קריאות, ועוד. הם הפריעו לתלמידים האחרים לישון ולא נענו גם לפניותיהם ובקשותיהם לשקט. בחסות החושך ושקי השינה היה קשה מאוד לזהות אותם ולכן הצלחנו לציין שמות של תשעה תלמידים, למרות שהיה ברור כי מספר הפעילים היה גדול בהרבה. בבוקר הודענו לתלמידים שזוהו כי הם חוזרים הביתה. חבריהם ביקשו להצטרף אליהם לאות הזדהות.
"יציאת האוטובוס לוותה בתנועות V עם האצבעות של מספר תלמידים. גם בלילה השני חזרה על עצמה התנהגות כמתואר לעיל. בלילה זה התלמידים קיימו 'טקס זיכרון' כולל עמידת דומייה ושירת ההמנון 'לזכר' התלמידים שנשלחו הביתה". בית הספר ציין, כי האירועים מהווים חציית קו אדום מבחינת ערכיו, והאווירה שנוצרה לא אפשרה להמשיך את הטיול.
ביום ראשון השביתו תלמידי י"ב את הלימודים. "לא נכנסנו לבית הספר ובמקום זה הפגנו מול השער", מספר אחד התלמידים. "היו זמבורות ושלטים. בית הספר אמר שיזמינו לנו משטרה בעקבות ההפגנה. מנהלת אגף החינוך של שוהם הגיעה להפגנה והוחלט להקים צוות שיבדוק את המקרה. ההורים לטובתנו ומתנגדים לצעד ההזוי של ההנהלה".
משרד החינוך בתגובה: "בית הספר רואה בחומרה את האירוע. עקב התנהגות פרועה מצד התלמידים, שחזרה על עצמה, ולאחר הפעלת שיקול דעת, החליט הצוות המקצועי שנכח במקום להחזירם לביתם. מנהלת בית הספר והמועצה המקומית קיימו מפגש עם הנהגת ההורים ונציגות התלמידים בעניין. כמו כן, יקיים בית הספר פעילות הסברתית בנושא בקרב התלמידים ברמה השכבתית. מפקחת בית הספר מלווה את צוות בית הספר בטיפול בנושא".
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות מודיעין"