תספורת לארנונה: בעקבות הכרעת בית המשפט העליון בתביעה שהגיש מעצב שיער נגד עיריית תל אביב, נערכים כעת ספרים ומעצבי שיער לצאת למאבק על זכויותיהם גם במודיעין.
בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"
הכל התחיל בשנת 2009, אז הגיש מעצב השיער מישל מרסייה תביעה ייצוגית נגד עיריית תל אביב בה טען כי היא מפלה את ספרי העיר וגובה מהם ארנונה גבוהה באופן משמעותי. השאלה שעמדה בבסיס העניין היא האם מספרה היא מקום הנותן שירות או בית מלאכה. מבחינה כלכלית מדובר בהכרעה קריטית. בעוד בתי עסק משלמים בתל אביב סכומים של 300 שקל למ"ר, בתי מלאכה זוכים להנחה של 50% ומשלמים עבור כל מ"ר 150 שקל בלבד.
עיריית תל אביב סיווגה לאורך שנים את המספרות כבתי עסק הנותנים שירות. מרסייה, בייצוגו של עו"ד עמיחי נביאי, טען לעומת העיריה כי הספרים הם אנשי מלאכה. בית המשפט העליון הכריע כי אין הבדלים בין ספר לבעל מקצוע אחר כמו סנדלר או חייט. אלה, אגב, מסווגים בעיריות כ'מלאכה'. מכאן הכרתו שהספרים הם בעלי מלאכה ולא נותני שירות, ולכן חיוב הארנונה לעסקיהם חייב להיות בהתאם, כלומר הפחתה של 50% בסך תשלומי הארנונה.
לאור פסיקת בית המשפט העליון עידכנו עיריות שונות את חיובי הארנונה לספרים ומעצבי השיער הפועלים בתחומם. אך עיריית מודיעין טרם עידכנה את תעריפי הגבייה. כעת, איגוד העסקים מודיעין בשיתוף עם ספרים ומעצבי שיער מהעיר נערך לקראת תביעה משפטית כנגד העיריה. בפגישה השבוע עתידים לקחת חלק מעצב השיער מישל מרסייה, עו"ד עמיחי נביאי, צוות המאבק מטעם הספרים ומעצבי השיער במודיעין ועורכי הדין של איגוד העסקים מודיעין. בדיון תגובש תביעת האיגוד בשם הספרים נגד העיריה.
"האיגוד פנה לעיריית מודיעין בבקשה להפחית 50% מתשלומי הארנונה להם נדרשים הספרים ומעצבי שיער, על פי פסיקת בית המשפט העליון", אומר חבר נשיאות איגוד לשכות המסחר ויו"ר איגוד העסקים מודיעין, דרור אטרי. "עד כה העיריה לא הגיבה לדרישתנו. הסבריה שהפסיקה כביכול אינה משקפת את הקורה במודיעין מחוסרי כל יסוד ובכך היא מטעה את הציבור".
עיריית מודיעין בתגובה: "בית המשפט העליון הורה לקבוע סיווג ארנונה שונה למלאכה ושירותים. במודיעין הארנונה לנושאים אלה כבר מופרד וגביית הארנונה נעשית בהתאם. מן הראוי כי טרם הפנייה לבית המשפט ואיומים בהגשת תביעות יפנו בעלי העסקים לעיריה, יעלו את השגותיהם ויקבלו הסבר על צו הארנונה לעסקים בעיר".