לא שמים הנהיגה: אם נסעתם לאחרונה בכבישי מודיעין ובאפכם עלה ריח מתקתק ממכונית שחלפה על פניכם - כנראה שהיה מדובר בריחו של ג'וינט. בידי המשטרה נתונים מדאיגים המצביעים על עלייה בפתיחת תיקים נגד נהגים ממודיעין הנוהגים לאחר שעישנו מריחואנה או חשיש - ובמילים אחרות, כשהם מסוממים לחלוטין.
"נהג כזה הוא מבחינתנו רוצח על הכביש. חד וחלק", אומר מפקד תחנת משטרת מודיעין, רפ"ק יורם ברינה. לדבריו, אם עד היום רק לעיתים רחוקות שוטרי התחנה היו נתקלים בנהג מסומם, עכשיו נתפסים שלושה כאלה מדי שבוע. "אפשר לומר שיש יותר נהגים במודיעין שעולים על ההגה תחת השפעת סם", קובע ברינה. "זה הפך לתופעה של ממש".
מדובר בעיקר בבני נוער? "יש גם אנשים מבוגרים. השבוע למשל נתפס תושב העיר בן 35, נשוי, בעל מקצוע חופשי כשעל פי החשד הוא נסע ברחובות העיר תחת השפעת סמים". באילו סמים מדובר? "בדרך כלל בסמים קלים".
ולמה זה כל כך חמור? "אדם שנוסע תחת השפעת סמים, גם אם הם קלים, לא תמיד יציב בתנועותיו ובקבלת החלטותיו. לכן החלטנו להגביר את האכיפה בנושא".
תפיסה על חם של נהגים תחת השפעת סמים קשה לשוטרים מאחר ויש בעיה לאתר את המשתמשים. זאת בניגוד לתפיסת נהגים שיכורים, כאן יכולה המשטרה להופיע במתחמי הבילויים של הצעירים או ביציאה מפאבים, וכך יכולה להעריך כי עיקר מקרי השכרות מתקיימים בסופי השבוע. "לא פשוט לתפוס את הנהגים האלה", מודה רפ"ק ברינה.
"זה קשה ולכן בדרך כלל אנחנו נסמכים על מודיעין שמגיע מהשטח או על מציאת סמים בכלי הרכב. בעניין הזה, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם מתאמת הרשות המקומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, ליאת אביזמר, ועם נציגי העירייה. אנחנו מעדכנים האחד את השני כדי לטפל בצורה הראויה ביותר בתופעה".
איך מזהים נהג תחת השפעת סם? "השוטרים מיומנים בזיהוי. אדם כזה בדרך כלל מתקשר פחות טוב, יש לו תנועות בלתי רצוניות, הוא מושך הרבה באף ולעיתים גם לא עומד יציב".
יש מודעות בארץ לנושא? "עד היום לא הייתה מודעות רבה לעניין אבל לאחרונה זה מחלחל לגופי האכיפה. מפקד תחנת השפלה נתן לנו הוראה להתמקד בנהגים שעולים לכביש תחת השפעת סמים ואכן, אנחנו פועלים לשם כך מדי יום".
מה העונש על נהיגה תחת השפעת סם? "באופן מיידי, כלי הרכב של הנהג מוחרם ל־30 יום וכן מוגש נגדו כתב אישום. במקביל אנחנו מיידעים בעניין גם את משרד הרישוי. בתי המשפט נוהגים להחמיר במקרים האלה".
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות מודיעין".