בנייה צעירה: בני הקטן כבר מחכה בקוצר רוח ליום הראשון בגן. אמא שלו לעומת זאת, בעיקר מודאגת. היא יודעת שהבן הקטן שלה יילך לגן שנמצא בעצם בתוך אתר בנייה, מה שמאוד מטריד אותה.
והיא לא לבד. הורים ל-120 הילדים שילמדו במתחם גני הילדים שברחוב שמעון פינת רחוב דן בשכונת השבטים במודיעין מאיימים שלא לפתוח את שנת הלימודים כסדרה. הסיבה לטענתם, היא בניית בית כנסת שהחלה באחרונה מעל גני הילדים, וצפויה להימשך כשנתיים. ההורים מסבירים כי הבנייה הזו יוצרת מפגעי בטיחותי וסכנה של ממש לילדים.
איך נראה המקום? "יצקו שם בטון ושמו ערימות של ברזל", מספר דוד אלון, הורה לילד בגן, "המקום כרגע הוא סכנה של ממש לילדים. אני לא מבין איך רוצים לפתוח שם שנת לימודים בעוד כשבועיים".
מתי הודיעו לכם על הבנייה? דנה, אמא לילד בגן: "בסוף יוני הודיעו לנו שאין לילדים צהרונים כי בונים במקום בית כנסת. מאז שהתחילה הבנייה במתחם נהרסו גינות המשחקים של הילדים והמקום מאוד מלוכלך. הסייעות אמורות להתחיל לסדר את המקום לקראת פתיחת השנה אבל לא ברור לי איך הם יעשו את זה. הכל שם מאובק".
ברחוב דן פינת שמעון פועלים ארבעה גני ילדים – שלושה חילונים ואחד ממלכתי-דתי. ועדת ההקצאות אמנם אישרה את הקמת בית הכנסת החדש אך נאלצה לדחות את תחילת הבנייה עד שיתקבלו האישורים המתאימים ממשרד החינוך לבנייה מעל גני ילדים פעילים.
במשרד החינוך אישרו את הבקשה אך הטילו סייגים מחמירים, בכפוף לחוזר מנכ"ל העוסק בבנייה מסוג זה. אגב, בניית בית כנסת מעל גני ילדים קיימת במקומות נוספים בארץ וכן במודיעין, ברחוב נחל צין.
בחודש יוני האחרון מצאו המתפללים קבלן והחלו לבנות. כדי להבטיח פעילות תקינה של גני הילדים הנמצאים במתחם, הוחלט כי בית הכנסת ייבנה רק בחופשות. בשל כך, הבנייה צפויה להימשך שנתיים.
"לטעמי, מדובר בהיתר הבנייה התמוה ביותר שניתן עלי אדמות", אומר חבר המועצה דני רוזנפלד. "כאילו שמדובר במבנה הלקוח ממשחק מונופול ולא במאות טונות של פלדה וברזל בגובה של ארבעה מטרים מעל ראשיהם של בני חמש".
"חשוב להבהיר שאנחנו לא מתנגדים לבניית בית כנסת בשכונה אלא מתנגדים להרס גני הילדים", מוסיף אריק אלחלל, הורה לילדה בגן. "השכנים הדתיים ראויים וטובים, אין לנו שום דבר נגדם. הבעיה שלנו היא רק עם הבנייה המסוכנת מעל ראשי הילדים שלנו".
מתפללי "אדיר במרום" דווקא מרגישים שאין במחאה החילונית והמתוקשרת הזו שום דבר ענייני. "ההחלטה התקבלה כבר לפני כמה שנים וקיבלה את כל האישורים הרלוונטיים, גם ממשרד החינוך וגם מגורמי הפיקוח והאכיפה בעירייה", מסביר דורון טאובמן, תושב השכונה ומראשי העמותה.
"אין בטענות האלו שום דבר מלבד אינטרסים פוליטיים". טאובמן מסביר עוד כי המתפללים בכלל לא רצו את השטח הזה אך הסכימו לקבל אותו רק בלית ברירה.
מעיריית מודיעין נמסר בתגובה: "הליך הבנייה של בית הכנסת מעל גן הילדים קיבל את כל האישורים הנדרשים. לומר כי קיים סיכון בטיחותי לתלמידים עם עשרות טונות מעל ראשיהם, זו דמגוגייה זולה ותו לא".
הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון סוף השבוע של ידיעות מודיעין