הוריהם של צעירים על הרצף האוטיסטי ממודיעין, מוטרדים מאוד בימים אלה ממחסור חמור במדריכים ומדריכות שאמורים לסייע לצוותי ההדרכה של בית אלו"ט בעיר. הבית, ששמו "הבית לחיים", הוא מתחם בו שוהים 24 צעירות וצעירים בשנות העשרים והשלושים לחייהם, המנהלים אורח חיים עצמאי כמה שאפשר, תוך ליווי מקצועי צמוד מסביב לשעון.
1 צפייה בגלריה
"חסרים לנו לא פחות מ־11 מדריכים". ניצן כהן
"חסרים לנו לא פחות מ־11 מדריכים". ניצן כהן
"חסרים לנו לא פחות מ־11 מדריכים". ניצן כהן
(צילום: קובי קואנקס)

31 ש"ח לשעה


כמו אחרי כל חופשת קיץ, ולמרות שהבית פועל במשך כל השנה, גם השנה נתקלים אנשי הבית במצוקה קשה של מחסור במדריכים, דבר הפוגע בפעילותו השוטפת של הבית.
מנהלת המקום, ניצן כהן, מספרת כי מצוקת כוח האדם המקצועי, הפוגעת בדיירי הבית, מורגשת בעיקר בחודשי הקיץ, מאחר ובחודשים אלה שוהים חלק גדול מהדיירים במתחם ואינם יוצאים לפעילויות במסגרות שונות או במקומות עבודה המותאמים לאנשים במצבם.
"גם ככה פתחנו את הבית באיחור של חצי שנה, למרות שהמבנה היה מוכן, וזה כי לא היה לנו צוות לפתיחת המקום כנדרש, ונכון להיום חסרים לנו 11 מדריכים", מסבירה כהן. "הצוות שעובד עכשיו מאוד מגובש וחזק, ויחד עם זאת הם עושים המון משמרות, ועובדים מאוד קשה כדי שהמחסור בכוח אדם לא יורגש".

קראו גם:

על שגרת יומם הקשה והשוחקת של המדריכים מספרת כהן: "מדריך שעבד משמרת לילה, התחיל בשעה 22:00 בערב והיה פעיל עד 8:00 בבוקר, צריך בגלל המחסור לחזור בשעה 16:00 אחר הצהריים למשמרת ערב".
"צריכים להיות פה 25 מדריכים, אני צריכה עשרה מדריכים במשך היממה, שבעה למשמרת ערב ושלושה למשמרת לילה, וביולי‑אוגוסט זה קשה יותר כי יש לנו קייטנה ומדריכים שיוצא להם לעבוד משמרת כפולה, כי חלק מהדיירים פה לא יוצאים למסגרות שלהם, וחייבים השגחה קבועה ורצופה".
עד כמה המצב הנוכחי פוגע בדיירי הבית?
"מאוד. בשבוע שעבר היה לי מדריך אחד בלבד שהיה זמין, ובלתי אפשרי היה אפילו לצאת לסיבוב או לעשות פעילויות, זה ממש לא פשוט. הדיירים סובלים ממש, גם בשוטף. יש פה תוכניות של מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת, דברים בסיסייים כמו תוכנית ויסות חושי למי שסובלים מבעיות שינה שמצריכות מדריך צמוד, ואין לנו מספיק אנשי צוות כאלה, אז מה שקורה הוא שאנחנו עושים את המינימום".
לטענת כהן, מצבת כוח האדם המצומצת פגעה בדיירי הבית לאורך חופשת הקיץ, ושחקה עוד יותר את המדריכים הפעילים. "יש מקרים של עזיבה של מדריכים, כי העבודה הופכת להיות קשה ממש", מגלה כהן. "יש לי מדריכים שאמרו לי שהכל מתייקר, השכר לא עולה וממש קשה להם ברמת המחייה. זה מורכב מאוד, ולנו אין הרבה מה לעשות. יש אמנם מענקים שאלו"ט נותנת למדריכים, וזה יפה ומרגש, אבל זה לא יכול להימשך לאורך זמן".
מי אמור לפתור את הבעיה?
"הכתובת שלנו היא משרד הרווחה. הם חייבים לעזור לנו. אנחנו במהלכים, שלא לומר מאבקים מול אנשי המשרד במטרה להגדיל את שכר המדריכים. מדריך מקבל היום 31 שקלים לשעה, מבצע עבודה לא פשוטה, והם אמנם זוכים להערכה, אבל זה לא מספיק".

"פוגע בילדים"


דפנה שמשוני, תושבת העיר שבנה ניר מתגורר בבית מזה כשנה, מספרת על החשש של הורי הדיירים. "למצבת כוח אדם מלאה יש חשיבות קריטית", אומרת שמשוני, "כי זו מסגרת אישית ואינטימית, וחשוב שתישאר כזו כל הזמן".
"כשקלטו דיירים חדשים, המדריך לא עזב את הדייר עד שלא היה ישן ומכוסה במיטה. כך צריך ללוות את הילדים שלנו. אנחנו לא מזדכים עליהם ושולחים אותם לבית משלהם. אנחנו רוצים שיקבלו את היחס שמגיע להם".
"חשוב שהמדריכים יכירו את הילדים שלנו, ואם יש מדריך טיפולי קבוע, הוא מכיר את הדיירים של המתחם וזה אחרת לחלוטין", אומרת שמשוני ומנסה להמחיש: "אפשר להשוות את המחסור הזה ואת העובדה שמדריכים אינם יכולים להיות צמודים כל הזמן לקבוצת דיירים, כמו עבודה של מורה מחליפה בית הספר. זה לא אותו הדבר כמו מורה קבועה".
עד כמה את ובן זוגך עודד מודאגים ממה שקורה?
"זה פוגע מאוד בילדים, והייתה תקופה שהיו חסרים יותר מדריכים, ואז כל הצוות, כולל ניצן ואווה, אם הבית המופלאה, נשארו למשמרות, ואף אחד לא שילם להן על זה. אנחנו מקווים שהמצב ישתנה בהקדם. הילדים האלה צריכים שישמרו עליהם, ברמה שלא ייצאו משער שהושאר פתוח בטעות, על אף שהם מבוגרים".
"המכלול הזה מצריך הכשרה מסודרת, ואם שיפרו את השכר של הסייעות בגנים, מדוע לא יעשו את אותו הדבר במסגרות האלה, חשוב שזה יקרה. המדריכים בבית הזה מיוחדים ונפלאים, הם לומדים את הילדים שלנו, זה חלק מהתהליך, והכל חשוב שייעשה בצורה נינוחה מצד המדריכים, שכולם ירגישו בנוח, זה לא יכול לעבוד אחרת".
ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר בתגובה: "המשרד תומך בהעלאת השכר למטפלים במסגרות לאנשים עם מוגבלות, ועומד בקשר שוטף עם הארגונים המפעילים את המסגרות. שר הרווחה יעקב מרגי קיים פגישה בנושא עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ובעקבותיה פועלים גורמי המקצוע מול עמיתיהם באוצר בניסיון לגבש מתווה מוסכם להעלאת השכר. הקושי בגיוס ובשימור כוח אדם במסגרות לאנשים עם מוגבלות התגבר לאחר חתימת הסכמי שכר בענפים אחרים, כמו סייעות החינוך המיוחד, שגורמים לנטישה של עובדים ממסגרות לאנשים עם מוגבלות.
"על כן החשיבות בהעלאת שכר המטפלים מקבלת משנה תוקף. עם זאת, אנו קוראים לארגונים לתת הזדמנות למיצוי המשא ומתן ולהימנע משביתה שתפגע במטופלים ובמשפחותיהם".