העיר החרדית מודיעין עילית זכתה לאחרונה בתואר מפוקפק למדי, בעל השלכות שעלולות להיות מסוכנות, כמי שדורגה על ידי עמותת "אור ירוק" למאבק בתאונות הדרכים כזו שבתחומה כלי הרכב הפרטיים הישנים ביותר בישראל.
2 צפייה בגלריה
"עלול להפוך למלכודת מוות". רכב ישן
"עלול להפוך למלכודת מוות". רכב ישן
"עלול להפוך למלכודת מוות". רכב ישן
(צילום פרטי)
אנשי העמותה פרסמו את הנתונים בשבוע שעבר, ומידע זה מבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).
על פי נתונים אלה, בשטח העיר, נכון למועד איסוף המידע, שנת 2021, יש 4,575 כלי רכב פרטיים שגילם הממוצע הוא 9.7 שנים, בעוד הממוצע הכלל ארצי על עומד על נתון נמוך בצורה משמעותית: 7.1 שנים.
אנשי העמותה מדגישים כי לנתונים אלה עלולות להיות השלכות קשות, מאחר וידוע, לדוגמא, כי כלי רכב ישנים, הסובלים מתקלות, מעורבים יותר בתאונות דרכים קשות ואף קטלניות, דבר הנובע ממצבם הירוד.
עם קשר די הדוק כנראה למצב סוציואקונומי נמוך יחסית, את ארבעת המקומות הראשונים בדירוג משלימים יישובים חרדיים או ערביים, לפי הסדר הבא: קלנסוואה (9.5 שנים), בית"ר עילית (9.3), אום אל פאחם (9.1) וירושלים (9.1).
"האחות הגדולה" מדרום, מודיעין, ממוקמת, די צפוי, במקום נמוך יחסית בדירוג כלי הרכב ה"מבוגרים", ועל פי נתוני למ"ס גילם הממוצע של 36,675 כלי הרכב הפרטיים שתושביה מחזיקים, עומד על 6.2 שנים בלבד.
מי שמפתיעה היא דווקא לוד, הממוקמת בראש דירוג היישובים, בה הגיל הממוצע של הרכבים הפרטיים הוא 4.5 שנים.

2 צפייה בגלריה
"במקרה חירום, כלי הרכב נדרש להיות בשיא תקינותו". מודיעין עילית
"במקרה חירום, כלי הרכב נדרש להיות בשיא תקינותו". מודיעין עילית
"במקרה חירום, כלי הרכב נדרש להיות בשיא תקינותו". מודיעין עילית
(צילום: טל שחר)

ממצוע גילאי כלי הרכב בערים נוספות באיזור: רמלה (8), רחובות (7.4), נס ציונה (6.7) וראשון לציון (5.8).
מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב, מסביר: "כלי רכב ישנים מעורבים יותר בתאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב חדשים, מאחר ובכלי הרכב הישנים אין מערכות בטיחות אקטיביות שמונעות תאונות דרכים בעזרת טכנולוגיה ולמעשה מפצות על טעויות הגורם האנושי".

קראו גם:

"במקרה חירום, כלי הרכב נדרש להיות בשיא תקינותו: השלדה, חגורות הבטיחות, המנוע ושאר האביזרים חייבים לספוג את עוצמת המכה ולהגן על יושבי הרכב. כלי רכב ישנים עלולים להפוך למלכודת מוות עבור נוסעים בהם, לכן, האינטרס של המדינה ובעיקר של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא להוריד את אותם כלי רכב ישנים מהכביש כדי לצמצם את תאונות הדרכים".